Historia
Jajecznica ze szczypiorkiem
Sanocka Fabryka Wagonów przygotowała konkurencyjny wobec warszawskiego prototyp autobusu z samonośną karoserią i silnikiem z tyłu.
Star dla całego RWPG
Specjalizacja produkcji miała zapewnić krajom RWPG lepszą jakość i dostępność wyrobów przemysłowych, w tym samochodów.
Chłodnie z Mielca
Mielecka Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego opanowała produkcję samochodowych chłodni.
Spodek wylądował w Kielcach
Wtedy, gdy trudno było kupić materiały i zdobyć ekipy budowlane, a wiele inwestycji rząd zawiesił, PKS Kielce wzniosło unikalny, ale zarazem praktyczny dworzec autobusowy. szak.
Klęska stalinowskiego współzawodnictwa
Pomimo partyjnej agitacji i terroru, zubożone społeczeństwo nie chciało bić produkcyjnych rekordów.
Silnik z rodowodem
Radziwiłł i Plater skonstruowali pierwszy na świecie wysokoprężny silnik z wirującym tłokiem.
Ciężkie samochody na kredyt
Na wdrożenie licencji Steyra zabrakło pieniędzy, zostały po nim puste hale w Warszawie i Starachowicach.
Zmilitaryzowany transport PRL
Centralizacja obejmowała w PRL każdą dziedzinę życia i gospodarki, w tym transport.
Eksportowy silnik
Władze kraju liczyły na eksport ciężarówek Star i pomóc w tym miał silnik wysokoprężny.
Konne tabory Wehrmachtu
Wojna mechaniczna nie była pomysłem niemieckich sztabowców, ale właśnie oni zastosowali ją na dużą skalę i ponieśli klęskę, także na polu motoryzacji.
Tundże,dawaj oryginał,Star w Chinach
W latach 80 starachowicka fabryka wykonała największy w swojej historii kontrakt handlowy.
Eksportowy Jelcz
Jelcz 315, powstający pod oznaczeniem Żubr M lub Żubr II, był jednym z wielu modeli polskiego przemysłu samochodowego, modernizowanych w drugiej połowie lat 60, aby pobudzić eksport.
Pierwsza ciężarówka na świecie
Jednym z największych talentów wynalazcy Gottlieba Daimlera było wynajdywanie coraz to nowych zastosowań dla swojego silnika.
Baśka, strzała pustyni
Najzwyklejszy Star 29 zwany Baśką pokonał blisko pół wieku temu Saharę robiąc trasę liczącą 15,7 tys. kilometrów.
Trzecia noga Starachowic
Światowy kryzys i brak funduszy na wdrożenie w Starachowicach produkcji ładowarek na licencji International Harvester położyły kres ambitnym planom.
Samochód przejściowy z Lublina
Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie zaproponowała ulepszonego Żuka, który miał zapewnić zakładowi czas na przygotowanie produkcji modelu docelowego.
Tur, który nie zastąpił Żubra
Polsko-czechosłowacka współpraca okazała się niewypałem. Prototypy polsko-czeskich samochodów otrzymały nazwę Tur, jednak nigdy nie doszło do ich produkcji.
Wzorowy kierowca wspomina
Dzielimy się wspomnieniami wzorowego kierowcy, Jana Sokołowskiego, spisanymi w 2017 roku.
Więcej artykułów…
Strona 2 z 5