Historia
Wywrotki zamiast gazeli
Motocykle stanowiły dumę załogi SHL, ale przeważyły potrzeby gospodarki i zakład skoncentrował się na produkcji nadwozi oraz tłocznictwie.
Ostatni silnik z Łodzi
Przez dekadę łódzkie biuro konstrukcyjne starachowickiej Fabryki Samochodów Ciężarowych zaprojektowało kilka rodzin silników.
Mała ósemka dla Starachowic
W połowie lat 60 powstała w Łodzi rodzina widlastych, 150-konnych, 8-cylindrowych silników dla Stara.
Projekt Eurovan
Przez ponad 2 lata Pol-Mot negocjował z General Motors zakup licencję na samochód dostawczy, którego produkcja miała ruszyć w 1978 roku w lubelskiej FSC.
Zbyt drogi dostawczak
Zabrakło kilka miliardów złotych do uruchomienia produkcji polsko-radzieckiego samochodu dostawczego, a Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie musiała samodzielnie uruchomić produkcję następcy Żuka.
Niskopodłogowe jamniki
Olibusy były dla producenta małym krokiem pod względem konstrukcji, ale wielkim pod względem technologii.
Samochody z niczego
Przedwojenni specjaliści w zaledwie trzy lata uruchomili produkcję samochodów ciężarowych Star 20.
Powojenna ciężarówka z przedwojennym rodowodem
Wykorzystując panujący do 1948 roku okres względnego liberalizmu gospodarczego rządu narzuconego przez Związek Radziecki, przedwojenni konstruktorzy w dwa lata stworzyli samochód ciężarowy Star 20.
Autobus przejściowy
Autobusy Jelcz M11 i L11 miały być produkowane na okres przejściowy. Gdyby nie bankructwo PRL, wyjeżdżałyby z jelczańskiej fabryki przez co najmniej dekadę.
Jelcze lodowych wojowników
Jelcze szczęśliwie dowiozły liczne ekspedycje polskich himalaistów w najwyższe góry.
Jelczańskie przegubowce
Skonstruowane w rekordowym czasie, uratowały polskie miasta przed komunikacyjną zapaścią.
Licencja na czeską Karosę
W 1960 roku udało się nam zmontować pierwszych sto autobusów i jak to bywało w tamtych czasach,
Berliet przegrał z Ikarusem
Jelcz-Berliet PR 110U przetrwał w produkcji do lat 90, choć hamował ją brak części, a najwięksi odbiorcy postawili na Ikarusa.
Niespełniona licencja
Na pełne wdrożenie licencji Berlieta zabrakło pieniędzy, a warta 4,5 mld zł inwestycja w JZS nie przyniosła oczekiwanych rezultatów.
Polski Berliet
Francuscy konstruktorzy zaprojektowali Polskiego Berlieta, czyli PR 110U, w rekordowym czasie niecałych dwóch lat.
Okazyjny autobus
Dwudrzwiowy autobus Berliet PR100 był dla Jelcza przejściowym modelem, który razem z magnetofonem Grundig i maluchem stał się symbolem gierkowskiej epoki.
Muzeum Jelczy
Koncepcyjny miejski Jelcz 039 był pierwszym autobusem marki z kratownicowym, samonośnym nadwoziem, powietrznym resorowaniem oraz niezależnym zawieszeniem przednich kół.
Blaszana katastrofa
Sanocka Fabryka Autobusów z sukcesem przeszła z produkcji karoserii drewnianych na całkowicie stalowe.
Konstruktor, który zaryzykował
Autobus San H01 z samonośnym nadwoziem o konstrukcji wręgowo-powłokowej był jednym z największych dokonań inżynierskich powojennej polskiej motoryzacji.
Samochód nowej generacji
Jelcz 022 był ostatnim pożarniczym modelem Jelcza z podwoziem polskiej produkcji. Należał do ostatniej generacji całkowicie polskich samochodów pożarniczych.
Więcej artykułów…
Strona 3 z 5