Autobus przejściowy

Autobusy Jelcz M11 i L11 miały być produkowane na okres przejściowy. Gdyby nie bankructwo PRL, wyjeżdżałyby z jelczańskiej fabryki przez co najmniej dekadę. Rozbudowujące się miasta PRL wymagały coraz liczniejszej floty tramwajów i autobusów do obsługi wzmagającego się ruchu. Praca przewozowa miejskiej komunikacji autobusowej w 1981 roku sięgnęła 42 mld pasażerokilometrów i była blisko dwa razy większa niż dekadę wcześniej. W 1983 roku padł nowy rekord 45,3 mld pasażerokilometrów, a specjaliści prognozowali, że w 1990 roku praca sięgnie 55 mld paskm.

Czytaj więcej...

Jelcze lodowych wojowników

Jelcze szczęśliwie dowiozły liczne ekspedycje polskich himalaistów w najwyższe góry.

Czytaj więcej...

Jelczańskie przegubowce

Skonstruowane w rekordowym czasie, uratowały polskie miasta przed komunikacyjną zapaścią.

Czytaj więcej...

Licencja na czeską Karosę

W 1960 roku udało się nam zmontować pierwszych sto autobusów i jak to bywało w tamtych czasach,

Czytaj więcej...

Berliet przegrał z Ikarusem

Jelcz-Berliet PR 110U przetrwał w produkcji do lat 90, choć hamował ją brak części, a najwięksi odbiorcy postawili na Ikarusa.

Czytaj więcej...

Niespełniona licencja

Na pełne wdrożenie licencji Berlieta zabrakło pieniędzy, a warta 4,5 mld zł inwestycja w JZS nie przyniosła oczekiwanych rezultatów.

Czytaj więcej...

Polski Berliet

Francuscy konstruktorzy zaprojektowali Polskiego Berlieta, czyli PR 110U, w rekordowym czasie niecałych dwóch lat. 

Czytaj więcej...

Okazyjny autobus

Dwudrzwiowy autobus Berliet PR100 był dla Jelcza przejściowym modelem, który razem z magnetofonem Grundig i maluchem stał się symbolem gierkowskiej epoki.

Czytaj więcej...

Muzeum Jelczy

Koncepcyjny miejski Jelcz 039 był pierwszym autobusem marki z kratownicowym, samonośnym nadwoziem, powietrznym resorowaniem oraz niezależnym zawieszeniem przednich kół.

Czytaj więcej...

Blaszana katastrofa

Sanocka Fabryka Autobusów z sukcesem przeszła z produkcji karoserii drewnianych na całkowicie stalowe.

Czytaj więcej...

Konstruktor, który zaryzykował

Autobus San H01 z samonośnym nadwoziem o konstrukcji wręgowo-powłokowej był jednym z największych dokonań inżynierskich powojennej polskiej motoryzacji.

Czytaj więcej...

Samochód nowej generacji

Jelcz 022 był ostatnim pożarniczym modelem Jelcza z podwoziem polskiej produkcji.  Należał do ostatniej generacji całkowicie polskich samochodów pożarniczych.

Czytaj więcej...

Rówieśnik Syreny

Równolegle do prac nad Syreną, konstruktorzy przygotowywali nowego Stara. Miał on mniej szczęścia niż samochód osobowy i nie wszedł do produkcji.

Czytaj więcej...

Pierwsza przejściówka ze Starachowic

Starachowicka fabryka nie zdołała przejść z produkcji Stara 20 bezpośrednio do Stara 25 i z konieczności przygotowała model pośredni, nazwany Star 21.

Czytaj więcej...

Kryzysowe ciągniki z demobilu

W biednych latach 80. budownictwo nie mogło liczyć na dostawy nowych ciągników balastowych.

Czytaj więcej...

Autobusowe ambulanse

W razie wojny w krajach Układu Warszawskiego autobusy przewidziane były do przewozu rannych.

Czytaj więcej...

Zunifikowane autobusy

Zjednoczenie Przemysłu Motoryzacyjnego podzieliło produkcję autobusów pomiędzy Autosan i Jelcz przyjmując jako kryterium długość autobusów.      

Czytaj więcej...

Sanocki bestseller

Autosan H9 był najpopularniejszym polskim autobusem w historii zarówno przemysłu motoryzacyjnego jak i przewoźników.

Czytaj więcej...

Gomułkowskie autoransportery

W latach sześćdziesiątych rząd przygotowywał rozwój przemysłu motoryzacyjnego oraz specjalistycznego transportu. W tym okresie powstały pierwsze w Polsce autotransportery.

Czytaj więcej...

Samochód dla budowlanki

Zbudowany w 1959 roku Star 3W25 był pierwszą polską wywrotką trójstronną, jednak pozostał tylko prototypem.

Czytaj więcej...