Autobusowe ambulanse

W razie wojny w krajach Układu Warszawskiego autobusy przewidziane były do przewozu rannych. Dowodzony z Moskwy, liczący 450 tys. żołnierzy i obsadzony przez Ludowe Wojsko Polskie Front Polski w operacji pod kryptonimem OP-61 miał po trzech dniach od rozpoczęcia wojny rozbić Jutlandzki Korpus Armijny NATO i wyjść na rubież Łaby oraz granicę duńsko-niemiecką.

        histotia2       historia3

Czytaj więcej...

Zunifikowane autobusy

Zjednoczenie Przemysłu Motoryzacyjnego podzieliło produkcję autobusów pomiędzy Autosan i Jelcz przyjmując jako kryterium długość autobusów.      

Czytaj więcej...

Sanocki bestseller

Autosan H9 był najpopularniejszym polskim autobusem w historii zarówno przemysłu motoryzacyjnego jak i przewoźników.

Czytaj więcej...

Gomułkowskie autoransportery

W latach sześćdziesiątych rząd przygotowywał rozwój przemysłu motoryzacyjnego oraz specjalistycznego transportu. W tym okresie powstały pierwsze w Polsce autotransportery.

Czytaj więcej...

Samochód dla budowlanki

Zbudowany w 1959 roku Star 3W25 był pierwszą polską wywrotką trójstronną, jednak pozostał tylko prototypem.

Czytaj więcej...

Wyścigowe Stary

Stary 200, uważane przez kierowców za szybkie, startowały w wyścigach ciężarówek. Ulokowały się w środku stawki, ale z braku funduszy pojawiły się tylko w trzech wyścigach.

Czytaj więcej...

Samochody nowego właściciela

Ostatnia generacja szosowych Starów montowana była w Starachowicach oraz Austrii i pozostawała w ofercie do 2008 roku.

Czytaj więcej...

Terenowy Star na wymiar

Dzięki stworzeniu w latach 90 grupy zakupowej przez Zakłady Energetyczne, lekkie terenowe Stary 744E stały się podstawowym samochodem brygad energetyków.

Czytaj więcej...

Ostatni Star ze Starachowic

Ze Starami wykorzystującymi części MAN, kierownictwo starachowickiej fabryki i jej pracownicy wiązali duże nadzieje.

Czytaj więcej...

Jedenastka ze Starachowic

Star 1142, choć lubiany przez kierowców, był spóźniony o dziesięć lat w stosunku do potrzeb rynku i zakończył linię rozwojową najcięższych pojazdów marki z własnymi silnikami.

Czytaj więcej...

Mała gwiazdeczka

Najmniejszy model Stara jako pierwszy wprowadził kilka nowych rozwiązań do starachowickiej marki i choć nie uratował jej istnienia, pozwolił przetrwać najgorszy okres tuż po transformacji ustrojowej.

Czytaj więcej...

Cometto ze szczęśliwym zakończeniem

Cometto, jeden z najlepiej znanych producentów pojazdów do transportu ponadnormatywnego, w marcu został przejęty przez Faymonville.

Czytaj więcej...

Nieznane kabiny Stara

Starachowickie ciężarówki kojarzą się z nieśmiertelną kabiną 642, zaprojektowaną w połowie lat 60.

Czytaj więcej...

Pale zamiast ław

Wielotonowe kafary przyspieszyły budownictwo przemysłowe i mieszkalne, w tym wielkopłytowe.

Czytaj więcej...

Kundle epoki licencji

Licencyjny szał epoki Gierka nie ominął Starachowic. Wobec tej fabryki Zjednoczenie miało wielkie plany, oczywiście wykorzystujące licencje.

Czytaj więcej...

Legendarna dwusetka ze Starachowic

Starem 200 można było wróble ganiać. To był bardzo zrywny i szybki samochód – przekonuje Jan Sokołowski, który ma prawo jazdy od 1950 roku i prowadził niemal wszystkie ciężarówki polskiej konstrukcji.

Czytaj więcej...

Małe wózki w cieniu wielkich budów.

Wspominane z sympatią niewielkie wózki-koleby wspomagały robotników na wielu, niekoniecznie małych budowach.

Czytaj więcej...

Dwusetka - rozdział pierwszy.

Pierwsze podejście do Stara 200 zakończyło się w 1962 roku. Polski przemysł nie był gotów do przygotowania i produkcji nowoczesnej ciężarówki.

Czytaj więcej...

Legendarny „ostrówek”

Jedną z najpopularniejszych maszyn budowlanych jest koparko-spycharka na podwoziu ciągnikowym. Takie maszyny, nazywane powszechnie „ostrówek” miał w ofercie także polski przemysł.

Czytaj więcej...

Jelczańskie kabiny z płaską podłogą i nie tylko

W latach 60 Jelcz przygotował koncepcyjną kabinę z płaską podłogą. Wyprzedziła ona jednak potrzeby klientów oraz plany państwowego właściciela.

Czytaj więcej...