Mała gwiazdeczka

Najmniejszy model Stara jako pierwszy wprowadził kilka nowych rozwiązań do starachowickiej marki i choć nie uratował jej istnienia, pozwolił przetrwać najgorszy okres tuż po transformacji ustrojowej. Po premierze 5-tonowego Stara 200, w ofercie polskiego przemysłu stworzyła się duża luka pomiędzy Starem i 1-tonowym Żukiem. W 1980 roku konstruktorzy starachowickiej FSC postanowili wypełnić ją modelem o ładowności ponad trzech ton, oznaczonym 742, jako że jego masa całkowita miała sięgać siedmiu ton, a napęd przewidywano na dwa koła (czyli układ napędowy opisywano jako 4x2). Zjednoczenie Przemysłu Motoryzacyjnego zapewniło fundusze na rozwój tego modelu, najlżejszego z perspektywicznej rodziny Star „300”. Jej najcięższe modele (300 i 366) projektowane były jako pojazdy o ładowności dochodzącej do ośmiu ton. Prace prowadził powstały w 1982 roku z połączenia OBR i działów technologicznych (TT i TPP) wydział TKB, czyli Zakładowy Ośrodek Konstrukcji Badań i Technologii.

Czytaj więcej...

Cometto ze szczęśliwym zakończeniem

Cometto, jeden z najlepiej znanych producentów pojazdów do transportu ponadnormatywnego, w marcu został przejęty przez Faymonville.

Czytaj więcej...

Nieznane kabiny Stara

Starachowickie ciężarówki kojarzą się z nieśmiertelną kabiną 642, zaprojektowaną w połowie lat 60.

Czytaj więcej...

Pale zamiast ław

Wielotonowe kafary przyspieszyły budownictwo przemysłowe i mieszkalne, w tym wielkopłytowe.

Czytaj więcej...