Historia
Pierwsza ciężarówka na świecie

Jednym z największych talentów wynalazcy Gottlieba Daimlera było wynajdywanie coraz to nowych zastosowań dla swojego silnika.
Baśka, strzała pustyni

Najzwyklejszy Star 29 zwany Baśką pokonał blisko pół wieku temu Saharę robiąc trasę liczącą 15,7 tys. kilometrów. Pierwsze święto i duży sukces, docieramy do Tamanrasset. Wiwat! – zanotował w dzienniku podróży Krzysztof Markowski, kierowca naukowej wyprawy Uniwersytetu Łódzkiego. Nie byłoby w tym może nic dziwnego, gdyby nie to, że do serca Sahary dojechał Starem 29. Dwa miesiące wcześniej, dżdżystego 22 października 1974 roku, ośmiu naukowców UŁ wyruszyło Starem spod Teatru Wielkiego w Łodzi na wyprawę życia. Przygotowania do wyjazdu do Afryki Równikowej pochłonęły ponad rok. Najpierw było podanie do władz mówiące, że studenci i wykładowcy planują wyprawę do Afryki Równikowej. Badacze otrzymali protektorat rektora UŁ dr hab. Janusza Górskiego, poparcie Komitetu Łódzkiego i Wojewódzkiego PZPR oraz Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki. Wyprawa doszła do skutku dzięki rzeczowej i finansowej pomocy przedsiębiorstw ziemi łódzkiej.
Trzecia noga Starachowic

Światowy kryzys i brak funduszy na wdrożenie w Starachowicach produkcji ładowarek na licencji International Harvester położyły kres ambitnym planom.
Samochód przejściowy z Lublina

Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie zaproponowała ulepszonego Żuka, który miał zapewnić zakładowi czas na przygotowanie produkcji modelu docelowego.
Tur, który nie zastąpił Żubra

Polsko-czechosłowacka współpraca okazała się niewypałem. Prototypy polsko-czeskich samochodów otrzymały nazwę Tur, jednak nigdy nie doszło do ich produkcji.
Wzorowy kierowca wspomina

Dzielimy się wspomnieniami wzorowego kierowcy, Jana Sokołowskiego, spisanymi w 2017 roku.
Wywrotki zamiast gazeli

Motocykle stanowiły dumę załogi SHL, ale przeważyły potrzeby gospodarki i zakład skoncentrował się na produkcji nadwozi oraz tłocznictwie.
Ostatni silnik z Łodzi

Przez dekadę łódzkie biuro konstrukcyjne starachowickiej Fabryki Samochodów Ciężarowych zaprojektowało kilka rodzin silników.
Mała ósemka dla Starachowic

W połowie lat 60 powstała w Łodzi rodzina widlastych, 150-konnych, 8-cylindrowych silników dla Stara.
Projekt Eurovan

Przez ponad 2 lata Pol-Mot negocjował z General Motors zakup licencję na samochód dostawczy, którego produkcja miała ruszyć w 1978 roku w lubelskiej FSC.
Zbyt drogi dostawczak

Zabrakło kilka miliardów złotych do uruchomienia produkcji polsko-radzieckiego samochodu dostawczego, a Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie musiała samodzielnie uruchomić produkcję następcy Żuka.
Niskopodłogowe jamniki

Olibusy były dla producenta małym krokiem pod względem konstrukcji, ale wielkim pod względem technologii.
Samochody z niczego

Przedwojenni specjaliści w zaledwie trzy lata uruchomili produkcję samochodów ciężarowych Star 20.
Powojenna ciężarówka z przedwojennym rodowodem

Wykorzystując panujący do 1948 roku okres względnego liberalizmu gospodarczego rządu narzuconego przez Związek Radziecki, przedwojenni konstruktorzy w dwa lata stworzyli samochód ciężarowy Star 20.
Autobus przejściowy

Autobusy Jelcz M11 i L11 miały być produkowane na okres przejściowy. Gdyby nie bankructwo PRL, wyjeżdżałyby z jelczańskiej fabryki przez co najmniej dekadę.
Jelcze lodowych wojowników

Jelcze szczęśliwie dowiozły liczne ekspedycje polskich himalaistów w najwyższe góry.
Jelczańskie przegubowce

Skonstruowane w rekordowym czasie, uratowały polskie miasta przed komunikacyjną zapaścią.
Licencja na czeską Karosę

W 1960 roku udało się nam zmontować pierwszych sto autobusów i jak to bywało w tamtych czasach,
Berliet przegrał z Ikarusem

Jelcz-Berliet PR 110U przetrwał w produkcji do lat 90, choć hamował ją brak części, a najwięksi odbiorcy postawili na Ikarusa.
Więcej artykułów…
Strona 1 z 4