Dżentelmen jezdni z epoki PRL

Unikalny w skali kraju konkurs „Dżentelmen Jezdni” pomógł zmniejszyć liczbę ofiar wypadków drogowych.

Czytaj więcej...

Rolnicze ciężarówki ze strajków

Rolnicze ciężarówki ze Starachowic miały ułatwić rolnictwu PRL zwiększenie plonów. W produkcji przetrwały ponad dekadę.

Czytaj więcej...

Zmotoryzowana Warszawa

Pierwszym polskim miastem, w którym pojawił się samochód była Warszawa, tu pojawiły się pierwsze w Polsce autobusy miejskie i światła uliczne, a także tutaj od dekad są największe korki.

Czytaj więcej...

Całe pułki kierowców

Władze PRL rozbudowywały transport drogowy, aby zapewnić wojsku logistyczne wsparcie podczas wojny.

Czytaj więcej...

„Pokojowy” Kamaz

Rosyjskie wojsko na Ukrainie masowo używa Kamazów w wersjach transportowych i bojowych.

Czytaj więcej...

Jajecznica ze szczypiorkiem

Sanocka Fabryka Wagonów przygotowała konkurencyjny wobec warszawskiego prototyp autobusu z samonośną karoserią i silnikiem z tyłu.

Czytaj więcej...

Star dla całego RWPG

Specjalizacja produkcji miała zapewnić krajom RWPG lepszą jakość i dostępność wyrobów przemysłowych, w tym samochodów.

Czytaj więcej...

Chłodnie z Mielca

Mielecka Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego opanowała produkcję samochodowych chłodni.

Czytaj więcej...

Spodek wylądował w Kielcach

Wtedy, gdy trudno było kupić materiały i zdobyć ekipy budowlane, a wiele inwestycji rząd zawiesił, PKS Kielce wzniosło unikalny, ale zarazem praktyczny dworzec autobusowy. szak.

Czytaj więcej...

Klęska stalinowskiego współzawodnictwa

Pomimo partyjnej agitacji i terroru, zubożone społeczeństwo nie chciało bić produkcyjnych rekordów.

Czytaj więcej...

Silnik z rodowodem

Radziwiłł i Plater skonstruowali pierwszy na świecie wysokoprężny silnik z wirującym tłokiem.

Czytaj więcej...

Ciężkie samochody na kredyt

Na wdrożenie licencji Steyra zabrakło pieniędzy, zostały po nim puste hale w Warszawie i Starachowicach.

Czytaj więcej...

Zmilitaryzowany transport PRL

Centralizacja obejmowała w PRL każdą dziedzinę życia i gospodarki, w tym transport.

Czytaj więcej...

Eksportowy silnik

Władze kraju liczyły na eksport ciężarówek Star i pomóc w tym miał silnik wysokoprężny.

Czytaj więcej...

Konne tabory Wehrmachtu

Wojna mechaniczna nie była pomysłem niemieckich sztabowców, ale właśnie oni zastosowali ją na dużą skalę i ponieśli klęskę, także na polu motoryzacji.

Czytaj więcej...

Rączy jeleń w krainie smoka

Chińscy kierowcy przyrównywali autokary Jelcza do rączych jeleni.

Czytaj więcej...

Tundże,dawaj oryginał,Star w Chinach

W latach 80 starachowicka fabryka wykonała największy w swojej historii kontrakt handlowy.

Czytaj więcej...

Eksportowy Jelcz

Jelcz 315, powstający pod oznaczeniem Żubr M lub Żubr II, był jednym z wielu modeli polskiego przemysłu samochodowego, modernizowanych w drugiej połowie lat 60, aby pobudzić eksport.

Czytaj więcej...

Pierwsza ciężarówka na świecie

Jednym z największych talentów wynalazcy Gottlieba Daimlera było wynajdywanie coraz to nowych zastosowań dla swojego silnika.

Czytaj więcej...

Baśka, strzała pustyni

Najzwyklejszy Star 29 zwany Baśką pokonał blisko pół wieku temu Saharę robiąc trasę liczącą 15,7 tys. kilometrów.

Czytaj więcej...

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE