uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Mercedes lipiec

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

Prilo 1170x150

loga na www miedzy banery

1980x617pix

Stracona dekada

W latach 80 tczewska fabryka przygotowała nowe rodzaje skrzyń biegów dla nowych modeli Autosanów, Starów i Jelczy, które miały wejść do produkcji w latach 90. Przemiany ustrojowe zniweczyły te plany.

Czytaj więcej...

Chude lata 80.

Pracownicy tczewskiej fabryki wspominają dekadę lat 80. jako szary i bezbarwny okres, gdy brakowało rąk do pracy i dewiz na import części zamiennych oraz komponentów do produkcji.

Czytaj więcej...

Tczewskie planetarne reduktory

W pierwszej połowie lat 80 tczewska fabryka dorobiła się przekładni z reduktorami obiegowymi, a więc takim rodzajem, który do tej pory jest obowiązującym kanonem w konstrukcji ciężkich skrzyń biegów.

Czytaj więcej...

Stan wojenny „mała Stocznia Gdańska”

Załoga Fabryki Przekładni Samochodowych Polmo w Tczewie masowo poparła „Solidarność”, a w stanie wojennym zapłaciła za to internowaniem wielu pracowników.

Czytaj więcej...

Karnawał „Solidarności”

Załoga tczewskiej fabryki okazała się bardzo aktywna w okresie „Solidarności”, doprowadziła nawet do zmiany dyrektora naczelnego zakładu.

Czytaj więcej...

Skrzynie liczone na piechotę

Pod koniec lat 70. Fabryka Przekładni Samochodowych Polmo w Tczewie przygotowała własne konstrukcje skrzyń biegów wykorzystujące rozwiązania licencyjne, jednak nie weszły one do produkcji.

Czytaj więcej...

Jelczańskie lata Tczewa

Lata osiemdziesiąte miały należeć do Jelczańskich Zakładów Samochodowych, poważnie rozbudowanych podczas gierkowskiego boomu. Jednym z kluczowych dostawców JZS była Fabryka Przekładni Samochodowych w Tczewie.

Czytaj więcej...

Licencyjne lata Tczewa

Tczewska Fabryka Przekładni Samochodowych nie bez trudności wdrożyła licencję ZF i przygotowała własne konstrukcje przekładni i przystawek odbioru mocy.

Czytaj więcej...

2 generacja samochodów i przekładni

Tczewska Fabryka Przekładni Samochodowych przygotowała własne skrzynie biegów, ale ostatecznie uruchomiła produkcję licencyjnych przekładni niemieckiej firmy ZF.

Czytaj więcej...

Od ciągników do ciężarówek

Tczewski zakład mechaniczny zaczynał od wspomagania żuławskich rolników, ale w połowie lat 60. został jedynym w Polsce producentem skrzyń biegów do samochodów ciężarowych i autobusów.

Czytaj więcej...

Siedem pożarów na VII Zjazd Partii

We wrześniu 1975 roku spalił się Centralny Dom Dziecka, znany również jako Smyk, dwa dni później zgorzał most Łazienkowski.

Czytaj więcej...

Przejściówka, nie do zastąpienia

Star 28 pojawił się jako model przejściowy na 3 lata, ale pozostał w produkcji ponad dwie dekady i został najpopularniejszym modelem marki.

Czytaj więcej...

Czarne lata Starachowic

Najczarniejszym okresem starachowickiej fabryki było pierwsze pięć lat po zmianach ustrojowych w 1989 roku.

Czytaj więcej...

Eksportowy przebój Ursusa

Ciężkie ciągniki polsko-czechosłowackiej konstrukcji okazały się bardzo udanymi maszynami, które szybko podbiły zagraniczne rynki.

Czytaj więcej...

Kolumbowie rocznik 20 i ich ciągnik

Wychowankowie II RP opracowali jeden z najlepszych ciągników, który na europejskich rynkach zapewnił Ursusowi oraz Zetorowi mocną pozycję w klasie ciężkich ciągników.

Czytaj więcej...

Kabina przejściowa

Pierwsza skonstruowana w Starachowicach kabina kierowcy była przejściowa i miała zapewnić kierowcom minimum wygody, a fabryce pozwoliła uniknąć krytyki związków zawodowych.

Czytaj więcej...

Stary z łódzkiej oficyny przy Piotrkowskiej

Przez 13 lat w Łodzi działało starachowickie biuro konstrukcyjne. Powstał w nim Star 200, który jeszcze w latach 90. stał się podstawą do opracowania ostatnich modeli marki.

Czytaj więcej...

Chłopaki, musicie być lepsi od Jelcza

Star uczestniczył w rajdzie Paryż-Dakar tylko raz i pokonał całą trasę morderczej imprezy, choć dwie dwuosobowe załogi w Starach 266 znalazły się poza limitem czasu.

Czytaj więcej...

Dżentelmen jezdni z epoki PRL

Unikalny w skali kraju konkurs „Dżentelmen Jezdni” pomógł zmniejszyć liczbę ofiar wypadków drogowych.

Czytaj więcej...

Rolnicze ciężarówki ze strajków

Rolnicze ciężarówki ze Starachowic miały ułatwić rolnictwu PRL zwiększenie plonów. W produkcji przetrwały ponad dekadę.

Czytaj więcej...

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE