„Pokojowy” Kamaz

Rosyjskie wojsko na Ukrainie masowo używa Kamazów w wersjach transportowych i bojowych. Ta marka narodziła się w latach 60, a produkcja doszła do skutku dzięki zachodniej technologii, wycenionej na 1,3 mld dolarów. Już na początku lat 60 widoczne było rosnące zapotrzebowanie w ZSSR i krajach podbitych na ciężarówki dużej ładowności. Modele 4-5-tonowe okazały się zbyt małe, aby obsłużyć rosnące potoki ładunków. Podczas spotkania członków Biura Politycznego KC PZPR i KC KPZR z Warszawie 5 kwietnia 1965 roku, pierwszy sekretarz KC KPZR Leonid Breżniew przyznał, że brakuje ciężarówek. „Przecież my teraz po prostu zajmujemy się żebraniem, jeśli chodzi o samochody. Wzięliśmy od wojska 15 tys. maszyn (rok wcześniej 60 tys.) Teraz zwracamy po to, by w okresie zbiorów od nich brać i tak co roku”.

Czytaj więcej...

Jajecznica ze szczypiorkiem

Sanocka Fabryka Wagonów przygotowała konkurencyjny wobec warszawskiego prototyp autobusu z samonośną karoserią i silnikiem z tyłu.

Czytaj więcej...

Star dla całego RWPG

Specjalizacja produkcji miała zapewnić krajom RWPG lepszą jakość i dostępność wyrobów przemysłowych, w tym samochodów.

Czytaj więcej...

Chłodnie z Mielca

Mielecka Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego opanowała produkcję samochodowych chłodni.

Czytaj więcej...

Spodek wylądował w Kielcach

Wtedy, gdy trudno było kupić materiały i zdobyć ekipy budowlane, a wiele inwestycji rząd zawiesił, PKS Kielce wzniosło unikalny, ale zarazem praktyczny dworzec autobusowy. szak.

Czytaj więcej...

Klęska stalinowskiego współzawodnictwa

Pomimo partyjnej agitacji i terroru, zubożone społeczeństwo nie chciało bić produkcyjnych rekordów.

Czytaj więcej...

Silnik z rodowodem

Radziwiłł i Plater skonstruowali pierwszy na świecie wysokoprężny silnik z wirującym tłokiem.

Czytaj więcej...

Ciężkie samochody na kredyt

Na wdrożenie licencji Steyra zabrakło pieniędzy, zostały po nim puste hale w Warszawie i Starachowicach.

Czytaj więcej...

Zmilitaryzowany transport PRL

Centralizacja obejmowała w PRL każdą dziedzinę życia i gospodarki, w tym transport.

Czytaj więcej...

Eksportowy silnik

Władze kraju liczyły na eksport ciężarówek Star i pomóc w tym miał silnik wysokoprężny.

Czytaj więcej...

Konne tabory Wehrmachtu

Wojna mechaniczna nie była pomysłem niemieckich sztabowców, ale właśnie oni zastosowali ją na dużą skalę i ponieśli klęskę, także na polu motoryzacji.

Czytaj więcej...

Rączy jeleń w krainie smoka

Chińscy kierowcy przyrównywali autokary Jelcza do rączych jeleni.

Czytaj więcej...

Tundże,dawaj oryginał,Star w Chinach

W latach 80 starachowicka fabryka wykonała największy w swojej historii kontrakt handlowy.

Czytaj więcej...

Eksportowy Jelcz

Jelcz 315, powstający pod oznaczeniem Żubr M lub Żubr II, był jednym z wielu modeli polskiego przemysłu samochodowego, modernizowanych w drugiej połowie lat 60, aby pobudzić eksport.

Czytaj więcej...

Pierwsza ciężarówka na świecie

Jednym z największych talentów wynalazcy Gottlieba Daimlera było wynajdywanie coraz to nowych zastosowań dla swojego silnika.

Czytaj więcej...

Baśka, strzała pustyni

Najzwyklejszy Star 29 zwany Baśką pokonał blisko pół wieku temu Saharę robiąc trasę liczącą 15,7 tys. kilometrów.

Czytaj więcej...

Trzecia noga Starachowic

Światowy kryzys i brak funduszy na wdrożenie w Starachowicach produkcji ładowarek na licencji International Harvester położyły kres ambitnym planom.

Czytaj więcej...

Samochód przejściowy z Lublina

Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie zaproponowała ulepszonego Żuka, który miał zapewnić zakładowi czas na przygotowanie produkcji modelu docelowego.

Czytaj więcej...

Tur, który nie zastąpił Żubra

Polsko-czechosłowacka współpraca okazała się niewypałem. Prototypy polsko-czeskich samochodów otrzymały nazwę Tur, jednak nigdy nie doszło do ich produkcji.

Czytaj więcej...

Żubr w stylu Chevroleta

Żubr II był małym krokiem Jelcza w kierunku konstrukcyjnej samodzielności.

Czytaj więcej...

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE