Historia
Najpopularniejsza ciężarówka II RP

Minęło 90 lat od uruchomienia linii montażowej samochodów w Państwowych Zakładach Inżynierii.
Do Tczewa przyszło „nowe”

Fabryka Przekładni Samochodowych Polmo w Tczewie ledwo przetrwała zmiany ustrojowe, które przyniosły drastyczny spadek popytu, a zarazem szalony wzrost kosztów kredytów.
Nowa generacja ciągników ciężkich

Trudne lata 80. nie spowolniły modernizacji ciągników ciężkich, ale nowa generacja tych maszyn nie pojawiła się w kolejnej dekadzie w planowanej od lat formie.
Transportowe dziedzictwo Października

Gdyby nie październikowa odwilż, uruchomienie międzynarodowych przewozów drogowych w Polsce odwlekłoby się o kilka lat.
Nowa fabryka Stara

Dla Stara 200 powstała nowa fabryka. Była to największa inwestycja w historii zakładów, która do tej pory przynosi miastu korzyści.
Reanimowana współpraca

Zagraniczni klienci wymusili odnowienie ciężkich ciągników, których konstrukcja okazała się wyjątkowo podatna na modernizację.
Rodzina w komplecie

Fabrykom w Ursusie i Brnie wdrożenie całej rodziny ciężkich ciągników zajęło dekadę.
Stracona dekada

W latach 80 tczewska fabryka przygotowała nowe rodzaje skrzyń biegów dla nowych modeli Autosanów, Starów i Jelczy, które miały wejść do produkcji w latach 90. Przemiany ustrojowe zniweczyły te plany.
Chude lata 80.

Pracownicy tczewskiej fabryki wspominają dekadę lat 80. jako szary i bezbarwny okres, gdy brakowało rąk do pracy i dewiz na import części zamiennych oraz komponentów do produkcji.
Tczewskie planetarne reduktory

W pierwszej połowie lat 80 tczewska fabryka dorobiła się przekładni z reduktorami obiegowymi, a więc takim rodzajem, który do tej pory jest obowiązującym kanonem w konstrukcji ciężkich skrzyń biegów.
Stan wojenny „mała Stocznia Gdańska”

Załoga Fabryki Przekładni Samochodowych Polmo w Tczewie masowo poparła „Solidarność”, a w stanie wojennym zapłaciła za to internowaniem wielu pracowników.
Karnawał „Solidarności”

Załoga tczewskiej fabryki okazała się bardzo aktywna w okresie „Solidarności”, doprowadziła nawet do zmiany dyrektora naczelnego zakładu.
Skrzynie liczone na piechotę

Pod koniec lat 70. Fabryka Przekładni Samochodowych Polmo w Tczewie przygotowała własne konstrukcje skrzyń biegów wykorzystujące rozwiązania licencyjne, jednak nie weszły one do produkcji.
Jelczańskie lata Tczewa

Lata osiemdziesiąte miały należeć do Jelczańskich Zakładów Samochodowych, poważnie rozbudowanych podczas gierkowskiego boomu. Jednym z kluczowych dostawców JZS była Fabryka Przekładni Samochodowych w Tczewie.
Licencyjne lata Tczewa

Tczewska Fabryka Przekładni Samochodowych nie bez trudności wdrożyła licencję ZF i przygotowała własne konstrukcje przekładni i przystawek odbioru mocy.
2 generacja samochodów i przekładni

Tczewska Fabryka Przekładni Samochodowych przygotowała własne skrzynie biegów, ale ostatecznie uruchomiła produkcję licencyjnych przekładni niemieckiej firmy ZF.
Od ciągników do ciężarówek

Tczewski zakład mechaniczny zaczynał od wspomagania żuławskich rolników, ale w połowie lat 60. został jedynym w Polsce producentem skrzyń biegów do samochodów ciężarowych i autobusów.
Siedem pożarów na VII Zjazd Partii

We wrześniu 1975 roku spalił się Centralny Dom Dziecka, znany również jako Smyk, dwa dni później zgorzał most Łazienkowski.
Przejściówka, nie do zastąpienia

Star 28 pojawił się jako model przejściowy na 3 lata, ale pozostał w produkcji ponad dwie dekady i został najpopularniejszym modelem marki.
Więcej artykułów…
Strona 1 z 6