Historia
Stracona dekada
![](/images/Trucks/2024/6-2024/historiaa.jpg)
W latach 80 tczewska fabryka przygotowała nowe rodzaje skrzyń biegów dla nowych modeli Autosanów, Starów i Jelczy, które miały wejść do produkcji w latach 90. Przemiany ustrojowe zniweczyły te plany.
Chude lata 80.
![](/images/Trucks/2024/5-2024/historiaa.jpg)
Pracownicy tczewskiej fabryki wspominają dekadę lat 80. jako szary i bezbarwny okres, gdy brakowało rąk do pracy i dewiz na import części zamiennych oraz komponentów do produkcji.
Tczewskie planetarne reduktory
![](/images/Trucks/2024/4-2024/historiaa.jpg)
W pierwszej połowie lat 80 tczewska fabryka dorobiła się przekładni z reduktorami obiegowymi, a więc takim rodzajem, który do tej pory jest obowiązującym kanonem w konstrukcji ciężkich skrzyń biegów.
Stan wojenny „mała Stocznia Gdańska”
![](/images/Trucks/2024/3-2024/historiaa.jpg)
Załoga Fabryki Przekładni Samochodowych Polmo w Tczewie masowo poparła „Solidarność”, a w stanie wojennym zapłaciła za to internowaniem wielu pracowników.
Karnawał „Solidarności”
![](/images/Trucks/2024/2-2024/historiaa.jpg)
Załoga tczewskiej fabryki okazała się bardzo aktywna w okresie „Solidarności”, doprowadziła nawet do zmiany dyrektora naczelnego zakładu.
Skrzynie liczone na piechotę
![](/images/Trucks/2024/1-2024/historiaa.jpg)
Pod koniec lat 70. Fabryka Przekładni Samochodowych Polmo w Tczewie przygotowała własne konstrukcje skrzyń biegów wykorzystujące rozwiązania licencyjne, jednak nie weszły one do produkcji.
Jelczańskie lata Tczewa
![](/images/Trucks/2023/12-2023/historiaa.jpg)
Lata osiemdziesiąte miały należeć do Jelczańskich Zakładów Samochodowych, poważnie rozbudowanych podczas gierkowskiego boomu. Jednym z kluczowych dostawców JZS była Fabryka Przekładni Samochodowych w Tczewie.
Licencyjne lata Tczewa
![](/images/Trucks/2023/11-2023/historiaa.jpg)
Tczewska Fabryka Przekładni Samochodowych nie bez trudności wdrożyła licencję ZF i przygotowała własne konstrukcje przekładni i przystawek odbioru mocy.
2 generacja samochodów i przekładni
![](/images/Trucks/2023/10-2023/historiaa.jpg)
Tczewska Fabryka Przekładni Samochodowych przygotowała własne skrzynie biegów, ale ostatecznie uruchomiła produkcję licencyjnych przekładni niemieckiej firmy ZF.
Od ciągników do ciężarówek
![](/images/Trucks/2023/9-2023/historiaa.jpg)
Tczewski zakład mechaniczny zaczynał od wspomagania żuławskich rolników, ale w połowie lat 60. został jedynym w Polsce producentem skrzyń biegów do samochodów ciężarowych i autobusów.
Siedem pożarów na VII Zjazd Partii
![](/images/Trucks/2023/8-2023/historiaa.jpg)
We wrześniu 1975 roku spalił się Centralny Dom Dziecka, znany również jako Smyk, dwa dni później zgorzał most Łazienkowski.
Przejściówka, nie do zastąpienia
![](/images/Trucks/2023/6-2023/historiaa.jpg)
Star 28 pojawił się jako model przejściowy na 3 lata, ale pozostał w produkcji ponad dwie dekady i został najpopularniejszym modelem marki.
Czarne lata Starachowic
![](/images/Trucks/2023/5-2023/historiaa.jpg)
Najczarniejszym okresem starachowickiej fabryki było pierwsze pięć lat po zmianach ustrojowych w 1989 roku.
Eksportowy przebój Ursusa
![](/images/Trucks/2023/4-2023/historiaa.jpg)
Ciężkie ciągniki polsko-czechosłowackiej konstrukcji okazały się bardzo udanymi maszynami, które szybko podbiły zagraniczne rynki.
Kolumbowie rocznik 20 i ich ciągnik
![](/images/Trucks/2023/3-2023/historiaa.jpg)
Wychowankowie II RP opracowali jeden z najlepszych ciągników, który na europejskich rynkach zapewnił Ursusowi oraz Zetorowi mocną pozycję w klasie ciężkich ciągników.
Kabina przejściowa
![](/images/Trucks/2023/2-2023/historiaa.jpg)
Pierwsza skonstruowana w Starachowicach kabina kierowcy była przejściowa i miała zapewnić kierowcom minimum wygody, a fabryce pozwoliła uniknąć krytyki związków zawodowych.
Stary z łódzkiej oficyny przy Piotrkowskiej
![](/images/Trucks/2023/1-2023/historiaa.jpg)
Przez 13 lat w Łodzi działało starachowickie biuro konstrukcyjne. Powstał w nim Star 200, który jeszcze w latach 90. stał się podstawą do opracowania ostatnich modeli marki.
Chłopaki, musicie być lepsi od Jelcza
![](/images/Trucks/2022/grudzien/historiaa.gif)
Star uczestniczył w rajdzie Paryż-Dakar tylko raz i pokonał całą trasę morderczej imprezy, choć dwie dwuosobowe załogi w Starach 266 znalazły się poza limitem czasu.
Dżentelmen jezdni z epoki PRL
![](/images/Trucks/2022/listopad/historiaa.gif)
Unikalny w skali kraju konkurs „Dżentelmen Jezdni” pomógł zmniejszyć liczbę ofiar wypadków drogowych.
Rolnicze ciężarówki ze strajków
![](/images/Trucks/2022/pazdziernik/historiaa.jpg)
Rolnicze ciężarówki ze Starachowic miały ułatwić rolnictwu PRL zwiększenie plonów. W produkcji przetrwały ponad dekadę.
Więcej artykułów…
Strona 1 z 5