1B TrucksMAchines 1170x150 PL 012025

loga na www miedzy banery

Gazowce i elektryki okresu okupacji

Paliwa alternatywne są niczym nowym w motoryzacji.

Czytaj więcej...

Transportowe dziedzictwo Października

Gdyby nie październikowa odwilż, uruchomienie międzynarodowych przewozów drogowych w Polsce odwlekłoby się o kilka lat.

Czytaj więcej...

Nowa fabryka Stara

Dla Stara 200 powstała nowa fabryka. Była to największa inwestycja w historii zakładów, która do tej pory przynosi miastu korzyści.

Czytaj więcej...

Reanimowana współpraca

Zagraniczni klienci wymusili odnowienie ciężkich ciągników, których konstrukcja okazała się wyjątkowo podatna na modernizację.

Czytaj więcej...

Rodzina w komplecie

Fabrykom w Ursusie i Brnie wdrożenie całej rodziny ciężkich ciągników zajęło dekadę.

Czytaj więcej...

Stracona dekada

W latach 80 tczewska fabryka przygotowała nowe rodzaje skrzyń biegów dla nowych modeli Autosanów, Starów i Jelczy, które miały wejść do produkcji w latach 90. Przemiany ustrojowe zniweczyły te plany.

Czytaj więcej...

Chude lata 80.

Pracownicy tczewskiej fabryki wspominają dekadę lat 80. jako szary i bezbarwny okres, gdy brakowało rąk do pracy i dewiz na import części zamiennych oraz komponentów do produkcji.

Czytaj więcej...

Tczewskie planetarne reduktory

W pierwszej połowie lat 80 tczewska fabryka dorobiła się przekładni z reduktorami obiegowymi, a więc takim rodzajem, który do tej pory jest obowiązującym kanonem w konstrukcji ciężkich skrzyń biegów.

Czytaj więcej...

Stan wojenny „mała Stocznia Gdańska”

Załoga Fabryki Przekładni Samochodowych Polmo w Tczewie masowo poparła „Solidarność”, a w stanie wojennym zapłaciła za to internowaniem wielu pracowników.

Czytaj więcej...

Karnawał „Solidarności”

Załoga tczewskiej fabryki okazała się bardzo aktywna w okresie „Solidarności”, doprowadziła nawet do zmiany dyrektora naczelnego zakładu.

Czytaj więcej...

Skrzynie liczone na piechotę

Pod koniec lat 70. Fabryka Przekładni Samochodowych Polmo w Tczewie przygotowała własne konstrukcje skrzyń biegów wykorzystujące rozwiązania licencyjne, jednak nie weszły one do produkcji.

Czytaj więcej...

Jelczańskie lata Tczewa

Lata osiemdziesiąte miały należeć do Jelczańskich Zakładów Samochodowych, poważnie rozbudowanych podczas gierkowskiego boomu. Jednym z kluczowych dostawców JZS była Fabryka Przekładni Samochodowych w Tczewie.

Czytaj więcej...

Licencyjne lata Tczewa

Tczewska Fabryka Przekładni Samochodowych nie bez trudności wdrożyła licencję ZF i przygotowała własne konstrukcje przekładni i przystawek odbioru mocy.

Czytaj więcej...

2 generacja samochodów i przekładni

Tczewska Fabryka Przekładni Samochodowych przygotowała własne skrzynie biegów, ale ostatecznie uruchomiła produkcję licencyjnych przekładni niemieckiej firmy ZF.

Czytaj więcej...

Od ciągników do ciężarówek

Tczewski zakład mechaniczny zaczynał od wspomagania żuławskich rolników, ale w połowie lat 60. został jedynym w Polsce producentem skrzyń biegów do samochodów ciężarowych i autobusów.

Czytaj więcej...

Siedem pożarów na VII Zjazd Partii

We wrześniu 1975 roku spalił się Centralny Dom Dziecka, znany również jako Smyk, dwa dni później zgorzał most Łazienkowski.

Czytaj więcej...

Przejściówka, nie do zastąpienia

Star 28 pojawił się jako model przejściowy na 3 lata, ale pozostał w produkcji ponad dwie dekady i został najpopularniejszym modelem marki.

Czytaj więcej...

Czarne lata Starachowic

Najczarniejszym okresem starachowickiej fabryki było pierwsze pięć lat po zmianach ustrojowych w 1989 roku.

Czytaj więcej...

Eksportowy przebój Ursusa

Ciężkie ciągniki polsko-czechosłowackiej konstrukcji okazały się bardzo udanymi maszynami, które szybko podbiły zagraniczne rynki.

Czytaj więcej...

Kolumbowie rocznik 20 i ich ciągnik

Wychowankowie II RP opracowali jeden z najlepszych ciągników, który na europejskich rynkach zapewnił Ursusowi oraz Zetorowi mocną pozycję w klasie ciężkich ciągników.

Czytaj więcej...

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE