Od ciągników do ciężarówek

Tczewski zakład mechaniczny zaczynał od wspomagania żuławskich rolników, ale w połowie lat 60. został jedynym w Polsce producentem skrzyń biegów do samochodów ciężarowych i autobusów.

Czytaj więcej...

Siedem pożarów na VII Zjazd Partii

We wrześniu 1975 roku spalił się Centralny Dom Dziecka, znany również jako Smyk, dwa dni później zgorzał most Łazienkowski.

Czytaj więcej...

Przejściówka, nie do zastąpienia

Star 28 pojawił się jako model przejściowy na 3 lata, ale pozostał w produkcji ponad dwie dekady i został najpopularniejszym modelem marki.

Czytaj więcej...

Czarne lata Starachowic

Najczarniejszym okresem starachowickiej fabryki było pierwsze pięć lat po zmianach ustrojowych w 1989 roku.

Czytaj więcej...

Eksportowy przebój Ursusa

Ciężkie ciągniki polsko-czechosłowackiej konstrukcji okazały się bardzo udanymi maszynami, które szybko podbiły zagraniczne rynki.

Czytaj więcej...

Kolumbowie rocznik 20 i ich ciągnik

Wychowankowie II RP opracowali jeden z najlepszych ciągników, który na europejskich rynkach zapewnił Ursusowi oraz Zetorowi mocną pozycję w klasie ciężkich ciągników.

Czytaj więcej...

Kabina przejściowa

Pierwsza skonstruowana w Starachowicach kabina kierowcy była przejściowa i miała zapewnić kierowcom minimum wygody, a fabryce pozwoliła uniknąć krytyki związków zawodowych.

Czytaj więcej...

Stary z łódzkiej oficyny przy Piotrkowskiej

Przez 13 lat w Łodzi działało starachowickie biuro konstrukcyjne. Powstał w nim Star 200, który jeszcze w latach 90. stał się podstawą do opracowania ostatnich modeli marki.

Czytaj więcej...

Chłopaki, musicie być lepsi od Jelcza

Star uczestniczył w rajdzie Paryż-Dakar tylko raz i pokonał całą trasę morderczej imprezy, choć dwie dwuosobowe załogi w Starach 266 znalazły się poza limitem czasu.

Czytaj więcej...

Dżentelmen jezdni z epoki PRL

Unikalny w skali kraju konkurs „Dżentelmen Jezdni” pomógł zmniejszyć liczbę ofiar wypadków drogowych.

Czytaj więcej...

Rolnicze ciężarówki ze strajków

Rolnicze ciężarówki ze Starachowic miały ułatwić rolnictwu PRL zwiększenie plonów. W produkcji przetrwały ponad dekadę.

Czytaj więcej...

Zmotoryzowana Warszawa

Pierwszym polskim miastem, w którym pojawił się samochód była Warszawa, tu pojawiły się pierwsze w Polsce autobusy miejskie i światła uliczne, a także tutaj od dekad są największe korki.

Czytaj więcej...

Całe pułki kierowców

Władze PRL rozbudowywały transport drogowy, aby zapewnić wojsku logistyczne wsparcie podczas wojny.

Czytaj więcej...

„Pokojowy” Kamaz

Rosyjskie wojsko na Ukrainie masowo używa Kamazów w wersjach transportowych i bojowych.

Czytaj więcej...

Jajecznica ze szczypiorkiem

Sanocka Fabryka Wagonów przygotowała konkurencyjny wobec warszawskiego prototyp autobusu z samonośną karoserią i silnikiem z tyłu.

Czytaj więcej...

Star dla całego RWPG

Specjalizacja produkcji miała zapewnić krajom RWPG lepszą jakość i dostępność wyrobów przemysłowych, w tym samochodów.

Czytaj więcej...

Chłodnie z Mielca

Mielecka Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego opanowała produkcję samochodowych chłodni.

Czytaj więcej...

Spodek wylądował w Kielcach

Wtedy, gdy trudno było kupić materiały i zdobyć ekipy budowlane, a wiele inwestycji rząd zawiesił, PKS Kielce wzniosło unikalny, ale zarazem praktyczny dworzec autobusowy. szak.

Czytaj więcej...

Klęska stalinowskiego współzawodnictwa

Pomimo partyjnej agitacji i terroru, zubożone społeczeństwo nie chciało bić produkcyjnych rekordów.

Czytaj więcej...

Silnik z rodowodem

Radziwiłł i Plater skonstruowali pierwszy na świecie wysokoprężny silnik z wirującym tłokiem.

Czytaj więcej...