Historia
Samochody z niczego

Przedwojenni specjaliści w zaledwie trzy lata uruchomili produkcję samochodów ciężarowych Star 20.
Powojenna ciężarówka z przedwojennym rodowodem

Wykorzystując panujący do 1948 roku okres względnego liberalizmu gospodarczego rządu narzuconego przez Związek Radziecki, przedwojenni konstruktorzy w dwa lata stworzyli samochód ciężarowy Star 20.
Autobus przejściowy

Autobusy Jelcz M11 i L11 miały być produkowane na okres przejściowy. Gdyby nie bankructwo PRL, wyjeżdżałyby z jelczańskiej fabryki przez co najmniej dekadę.
Jelcze lodowych wojowników

Jelcze szczęśliwie dowiozły liczne ekspedycje polskich himalaistów w najwyższe góry.
Jelczańskie przegubowce

Skonstruowane w rekordowym czasie, uratowały polskie miasta przed komunikacyjną zapaścią.
Licencja na czeską Karosę

W 1960 roku udało się nam zmontować pierwszych sto autobusów i jak to bywało w tamtych czasach,
Berliet przegrał z Ikarusem

Jelcz-Berliet PR 110U przetrwał w produkcji do lat 90, choć hamował ją brak części, a najwięksi odbiorcy postawili na Ikarusa.
Niespełniona licencja

Na pełne wdrożenie licencji Berlieta zabrakło pieniędzy, a warta 4,5 mld zł inwestycja w JZS nie przyniosła oczekiwanych rezultatów.
Polski Berliet

Francuscy konstruktorzy zaprojektowali Polskiego Berlieta, czyli PR 110U, w rekordowym czasie niecałych dwóch lat.
Okazyjny autobus

Dwudrzwiowy autobus Berliet PR100 był dla Jelcza przejściowym modelem, który razem z magnetofonem Grundig i maluchem stał się symbolem gierkowskiej epoki.
Muzeum Jelczy

Koncepcyjny miejski Jelcz 039 był pierwszym autobusem marki z kratownicowym, samonośnym nadwoziem, powietrznym resorowaniem oraz niezależnym zawieszeniem przednich kół.
Blaszana katastrofa

Sanocka Fabryka Autobusów z sukcesem przeszła z produkcji karoserii drewnianych na całkowicie stalowe.
Konstruktor, który zaryzykował

Autobus San H01 z samonośnym nadwoziem o konstrukcji wręgowo-powłokowej był jednym z największych dokonań inżynierskich powojennej polskiej motoryzacji.
Samochód nowej generacji

Jelcz 022 był ostatnim pożarniczym modelem Jelcza z podwoziem polskiej produkcji. Należał do ostatniej generacji całkowicie polskich samochodów pożarniczych.
Rówieśnik Syreny

Równolegle do prac nad Syreną, konstruktorzy przygotowywali nowego Stara. Miał on mniej szczęścia niż samochód osobowy i nie wszedł do produkcji.
Pierwsza przejściówka ze Starachowic

Starachowicka fabryka nie zdołała przejść z produkcji Stara 20 bezpośrednio do Stara 25 i z konieczności przygotowała model pośredni, nazwany Star 21.
Kryzysowe ciągniki z demobilu

W biednych latach 80. budownictwo nie mogło liczyć na dostawy nowych ciągników balastowych.
Autobusowe ambulanse

W razie wojny w krajach Układu Warszawskiego autobusy przewidziane były do przewozu rannych.
Zunifikowane autobusy

Zjednoczenie Przemysłu Motoryzacyjnego podzieliło produkcję autobusów pomiędzy Autosan i Jelcz przyjmując jako kryterium długość autobusów.
Sanocki bestseller

Autosan H9 był najpopularniejszym polskim autobusem w historii zarówno przemysłu motoryzacyjnego jak i przewoźników.
Więcej artykułów…
Strona 4 z 6