Historia
Ciężkie samochody na kredyt

Na wdrożenie licencji Steyra zabrakło pieniędzy, zostały po nim puste hale w Warszawie i Starachowicach.
Zmilitaryzowany transport PRL

Centralizacja obejmowała w PRL każdą dziedzinę życia i gospodarki, w tym transport.
Eksportowy silnik

Władze kraju liczyły na eksport ciężarówek Star i pomóc w tym miał silnik wysokoprężny.
Konne tabory Wehrmachtu

Wojna mechaniczna nie była pomysłem niemieckich sztabowców, ale właśnie oni zastosowali ją na dużą skalę i ponieśli klęskę, także na polu motoryzacji.
Tundże,dawaj oryginał,Star w Chinach

W latach 80 starachowicka fabryka wykonała największy w swojej historii kontrakt handlowy.
Eksportowy Jelcz

Jelcz 315, powstający pod oznaczeniem Żubr M lub Żubr II, był jednym z wielu modeli polskiego przemysłu samochodowego, modernizowanych w drugiej połowie lat 60, aby pobudzić eksport.
Pierwsza ciężarówka na świecie

Jednym z największych talentów wynalazcy Gottlieba Daimlera było wynajdywanie coraz to nowych zastosowań dla swojego silnika.
Baśka, strzała pustyni

Najzwyklejszy Star 29 zwany Baśką pokonał blisko pół wieku temu Saharę robiąc trasę liczącą 15,7 tys. kilometrów.
Trzecia noga Starachowic

Światowy kryzys i brak funduszy na wdrożenie w Starachowicach produkcji ładowarek na licencji International Harvester położyły kres ambitnym planom.
Samochód przejściowy z Lublina

Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie zaproponowała ulepszonego Żuka, który miał zapewnić zakładowi czas na przygotowanie produkcji modelu docelowego.
Tur, który nie zastąpił Żubra

Polsko-czechosłowacka współpraca okazała się niewypałem. Prototypy polsko-czeskich samochodów otrzymały nazwę Tur, jednak nigdy nie doszło do ich produkcji.
Wzorowy kierowca wspomina

Dzielimy się wspomnieniami wzorowego kierowcy, Jana Sokołowskiego, spisanymi w 2017 roku.
Wywrotki zamiast gazeli

Motocykle stanowiły dumę załogi SHL, ale przeważyły potrzeby gospodarki i zakład skoncentrował się na produkcji nadwozi oraz tłocznictwie.
Ostatni silnik z Łodzi

Przez dekadę łódzkie biuro konstrukcyjne starachowickiej Fabryki Samochodów Ciężarowych zaprojektowało kilka rodzin silników.
Mała ósemka dla Starachowic

W połowie lat 60 powstała w Łodzi rodzina widlastych, 150-konnych, 8-cylindrowych silników dla Stara.
Projekt Eurovan

Przez ponad 2 lata Pol-Mot negocjował z General Motors zakup licencję na samochód dostawczy, którego produkcja miała ruszyć w 1978 roku w lubelskiej FSC.
Zbyt drogi dostawczak

Zabrakło kilka miliardów złotych do uruchomienia produkcji polsko-radzieckiego samochodu dostawczego, a Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie musiała samodzielnie uruchomić produkcję następcy Żuka.
Niskopodłogowe jamniki

Olibusy były dla producenta małym krokiem pod względem konstrukcji, ale wielkim pod względem technologii.
Więcej artykułów…
Strona 3 z 6