Przebiegi i spalanie

Tym razem Goodyear urządził konferencję prasową w postaci śniadania, w czwartkowy poranek, 18 września, w Warszawie, w restauracji przy słynnej skądinąd ul. Nowogrodzkiej.

Dziennikarze dowiedzieli się o cechach nowych opon Kmax Gen-3.

Ogumienie Kmax trzeciej generacji zapewnia wysokie przebiegi, na co wskazuje sama nazwa linii, ale także poważne oszczędności paliwa. Nowa generacja składa się z wariantu na oś sterującą Kmax S Gen-3, na oś napędową Kmax D Gen-3, na oś naczepową Kmax T gen-3. Niższe o 13 proc. opory toczenia, to średnia w porównaniu z poprzednim modelem, na podstawie wewnętrznych danych Goodyeara, dla opon S i D o rozmiarze 315/70 R22.5. Jak ze swadą wyjaśnił Bogusław Dudek, sales enablement manager Europe East & emerging markets z Goodyear Polska, opory te są powodowane ściskaniem i wyprostowywaniem opony podczas jazdy, milionami takich cyklów. Opory toczenia odpowiadają za 20-30 proc. wszystkich oporów, z którymi musi mierzyć się jadącą ciężarówka, niebagatelna sprawa. Mniejsze znaczenie mają one w ruchu autostradowym, bo tam coraz bardziej liczy się opór powietrza. Zmieniona mieszanka, przeważnie w obszarze bieżnika, ale również na bokach, z większą zawartością krzemionki, przyczynia się do lepszej efektywności paliwowej, opony mniej się nagrzewają.

Producent wylicza, że gdyby „obuć” ciągnik i naczepę w Gen-3 to w zestawieniu z Gen-2 roczne oszczędności na jeden zestaw mogą wynieść nawet 1.236 euro. Przy założeniu średniego przebiegu 100 tys. km, średniego spalania 27 l/100 km i ceny oleju napędowego 1,6 euro/l. Oczywiście, Goodyear zastrzega, że realne wyniki mogą się różnić w zależności od stanu technicznego i konserwacji pojazdu, warunków drogowych, stylu jazdy kierowcy oraz innych czynników.

 

Kolejne zalety

Na przebiegach i pozytywnym wpływie na konsumpcję paliwa przewagi nowej linii bynajmniej się nie kończą. Koniecznie trzeba wskazać na duży, ponad 40-procentowy udział materiałów pochodzących ze zrównoważonych źródeł. Chodzi m.in. o krzemionkę z popiołu łusek ryżu RHA (Rush Hush Ash). Takie opony będą nosiły oznaczenie Ecoready Technology. Wyjątkiem jest rozmiar 445/65 R22.5, z powodu jego przeznaczenia do lekkiego transportu mieszanego, wymagającego specjalnej mieszanki.

sniadanko1Czasy mamy elektromobilne, choć w ciężkim transporcie idzie to opornie.

Tym niemniej Kmaxy Gen-3 zostały przystosowane do elektromobilności poprzez wyższą nośność i niższy poziom hałasu, porównując z poprzednikiem, czyli Gen-2. Radiowe czipy RFID, Radio Frequency Identification, zostały zastosowane we wszystkich oponach nowej generacji. Dzięki temu opony mogą komunikować się z siecią w chmurze na poziomie indywidualnego numeru seryjnego. Umożliwia to prostą identyfikację oraz łączność z systemami zarządzania i śledzenia opon.

Kmax Gen-3 zastępuje Kmax Gen-2 i stanowi najbardziej uniwersalną linię ciężarowych opon Goodyeara. Nadaje się na autostrady – długie proste, przeważnie płaski teren, rzadkie przystanki. Nadaje się na drogi drugorzędne (średni transport, nachylenia i zakręty, regularne postoje). Również transport miejski i lokalny im niestraszny: krótkie dystanse, ciasne zakręty, częste zatrzymywanie się i ruszanie. Dodajmy, dla przypomnienia, iż seria Eqmax została pomyślana dla oszczędzania paliwa, zaś Eqmax Ultra do oszczędzania zaawansowanego.

 

Liczymy koszty

Na początku spotkania z dziennikarzami Grzegorz Putkiewicz, commercial marketing specialist Poland, przedstawił sytuację w transporcie drogowym i na rynku ogumienia ciężarowego. A wszytko pod hasłem „dlaczego wdrażamy nową linię opon”. Udział polskich przewoźników w Unii spadł w ostatnich latach do 20 proc., ale nadal pozostaje dominujący. Nastroje mierzone indeksem PMI poniżej 50 nie są dobre. W ogóle mamy rynek rozproszony, liczbowo przeważają firmy dysponujące poniżej 10 pojazdami. Branża znajduje się w najtrudniejszym położeniu od dwóch dekad. No i wzmaga się presja klientów, tudzież Unii na redukcję dwutlenku węgla. Pomimo tego sprzedaż na rynku opon ciężarowych w Polsce wzrosła rok do roku, w okresie styczeń-sierpień, o ponad 5 proc., z 742 tys. do 785 tys. Najwięcej kupujemy opon budżetowych, zaś segment premium, ten w którym działa marka Goodyear, odnotował prawie 6-procentowy spadek, ze 198 tys. na 187 tys. Przewoźnicy szukają pieniędzy, a właśnie nowoczesne opony takie jak Kmax Gen-3 mogą przyczynić się do oszczędności, choć w dłuższym okresie.

 

T&M nr 9/2025

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh