uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Latex 185130mm 2pages v5 PL

loga na www miedzy banery

bp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

1280x180 2

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

targi automechanika 1117x150px pl

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

DAF

Zawsze na 100 procent

Z układem hamulcowym nie ma żartów, zawsze musi działać na 100 procent. Moc awaryjnego hamowania przekracza kilka razy moc silnika ciężarówki.

Jedno z internetowych szkoleń Textara dla osób obsługujących i naprawiających układy hamulcowe, w środę, 6 kwietnia poświęcono jakości klocków. Klocki, tak jak pozostałe elementy układu hamulcowego, muszą działać cały rok z jednakową skutecznością, w bardzo różnych warunkach drogowych i klimatycznych. Nie ma przecież klocków „letnich” i „zimowych”. Współczynnik tarcia klocków powinien być jak najbardziej liniowy.

Wojciech Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar, podkreślał, że Textar w produktach aftermarketowych gwarantuje jakość części przeznaczanych na pierwszy montaż (OE). Oferta dla pojazdów użytkowych obejmuje ponad: 120 klocków, 100 tarcz, 50 wskaźników zużycia, 450 okładzin ciernych.

 

Długa, żmudna praca

Materiały cierne Textara są specjalnie przygotowane dla konkretnego zastosowania, bardzo dobrze dopasowane do pojazdu i jego indywidualnych wymagań. Opracowywanie nowego materiału zajmuje dwa-trzy lata, a liczba różnych testów sięga 130. Fazowanie klocka, czyli jego ścięcia po bokach, daje efekt w postaci eliminacji drgań i pisków podczas hamowania przy małych prędkościach jazdy, np. pod rampą. Zmniejszony kontakt między klockiem a zaciskiem sprawia, że ciśnienie powierzchniowe jest zwiększone i nacisk klocka jest bardziej stabilny przy niskich ciśnieniach hamowania.

 

Nie zdzierać farby

Istotną rolę w odprowadzaniu temperatury mają szczeliny. Takie frezy zapobiegają pękaniu klocków w wysokich temperaturach. Wojciech Sokołowski zaznaczył, że fabrycznej warstwy lakieru (greencoating), obecnej na niektórych klockach, nie należy usuwać, chodzi o lepsze docieranie do tarczy przy pierwszych hamowaniach. Lakier lepiej czyści powlekane lub używane tarcze. Inne jego zadanie to zmniejszenie skłonności do zabrudzenia w przypadku szybkiego obciążenia termicznego nowych klocków.

Trener zwrócił też uwagę na korozję, która najszybciej dotrze do elementów nieużywanych, w podnoszonych osiach. Trzeba o tym pamiętać i reagować. Z kolei nowe etykiety Textara są bardziej czytelne i ułatwiają pracę w warsztacie. Niby drobiazg, ale ważny, teraz od razu wiadomo, do jakich pojazdów i na które osie są przeznaczone nowe klocki.

Textar, również po skończeniu pandemii w Polsce prowadzi szkolenia za pośrednictwem internetu. Taka forma nadal jest potrzebna, z pewnością zaoszczędza czas i pieniądze uczestników.

 

T&M nr 4/2022

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE