Każdy typ, każda marka

Z Piotrem Rakowskim, managerem sprzedaży sieci Alltrucks na Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię rozmawia Jacek Dobkowski.

Jacek Dobkowski: – Alltrucks to coraz bardziej znana sieć warsztatów. Powstała w oryginalny sposób, z inicjatywy trzech znanych producentów samochodowych podzespołów.

Piotr Rakowski: – Alltrucks jest siecią napraw i obsługi pojazdów użytkowych założoną przez trzy duże koncerny technologiczne: Bosch, Knorr-Bremse oraz  ZF. Każdy z nich produkuje elementy na pierwszy montaż, około 60-65 procent komponentów, układów, systemów w pojazdach użytkowych pochodzi z tych koncernów. Dużą wartością jest to, że firmy te cały czas uczestniczą w procesie badań i rozwoju, w wyścigu technologicznym. Można nawet powiedzieć, że w niektórych aspektach konkurują ze sobą, przykładowo firmy Knorr-Bremse i Wabco, która należy do ZF. Trzy koncerny doszły do konkluzji, że z racji uczestniczenia w rozwoju technologicznym i współpracy z producentami pojazdów, nie tylko silnikowych, mają kompletną wiedzę, aby stworzyć narzędzia do zbudowania sieci sygnowanej swoimi znakami towarowymi. Sieć została założona w 2013 roku w Niemczech, w 2014 nawiązała pierwsze umowy partnerskie z warsztatami. W Polsce w 2017 roku podpisano umowy z pierwszymi 10 warsztatami naprawczymi pojazdów użytkowych. Obecnie Alltrucks działa w 15 państwach Europy. Każdy warsztat musi spełniać pewne standardy technologiczne, ale głównym założeniem jest to, że obsługuje wszystkie pojazdy użytkowe, każdego typu i marki. Działa to też w drugą stronę – jeżeli do sieci pozyskiwany jest warsztat z bardzo bogatą historią i doświadczeniem w naprawach naczep, decyduje się na to, że będzie rozwijał działalność związaną z pojazdami silnikowymi. Można potocznie powiedzieć, że warsztat obsługuje cały zestaw, ale dotyczy to również podwozi ciężarowych, autobusów, autokarów i samochodów dostawczych.

 

JD: – Czy jakieś marki samochodów czy naczep są preferowane?

PR: – Nie. Nasza sieć zajmuje się każdym typem i każdą marka pojazdu użytkowego. Oczywiście, niektóre warsztaty są związane z producentami pojazdów i wiadomo, że ich główną domeną jest marka, dla której pracują. Alltrucks dostarcza dla swoich warsztatów kompletną wiedzę dotyczącą wszystkich pojazdów, również wyposażonych w układy i systemy spoza tych trzech koncernów, założycieli sieci. Z ponad 700 warsztatów ponad połowa jest związana główną autoryzacją z jakimś producentem pojazdów. W polskiej sieci mamy 27 warsztatów, z których kilka jest związanych z producentami pojazdów ciężarowych. Wiele z nich ma aftermarketowe umowy na przykład z producentami naczep, przyczep, ale są też warsztaty niezależne. Głównym wyróżnikiem, który może predysponować warsztat do wejścia do sieci jest chęć napraw, obsług pojazdów wielu marek. Poza tym trzeba spełnić standardy infrastrukturalne, narzędziowe, czy organizacyjne.

 

JD:  – Spójrzmy od strony przewoźnika, jakby pan zachęcił do korzystania z waszych usług?

PR: – Alltrucks posiadając 700 warsztatów w Europie stworzył swój, własny program obsługi flot nazwany Alltrucks Fleet. Pozwala on przewoźnikom – zarówno tym, którzy działają na obszarze danego kraju, czy regionu, jak i międzynarodowym – na obsługę, naprawę a także interwencje awaryjne na terenie 15 państw. Główną zachętą dla przewoźników jest to, że każdy nasz warsztat jest wyposażony w kompletną wiedzę techniczną i wsparcie techniczne dotyczące każdego typu i marki pojazdu. Nie ma kłopotu z diagnostyką czy wiedzą, a gdyby pojawił się problem, bo załóżmy dany punkt nie obsługiwał danego typu pojazdu od jakiegoś czasu, to jesteśmy w stanie pomóc warsztatowi. Zawsze nasz proces technologiczny jest zgodny z zaleceniami producenta pojazdu, ponieważ opieramy się na dokumentacjach technicznych bazujących na oryginalnych. Można również dokonywać przeglądów w okresie gwarancji, gdyby taka była wola przewoźnika.

 

JD:  – No właśnie, jak to wygląda z GVO?

PR: – Ustawodawstwo GVO pozwala użytkownikowi pojazdu dokonać przeglądu, obsługi w sieci nieautoryzowanej. W naszej sieci jest to możliwe, bo zarówno narzędzia diagnostyczne, jak i dokumentacja techniczna oparte na danych producentów są dostępne w naszych warsztatach. Wiemy, co przewiduje producent i to jest robione. Klient dostaje dokumentację dotyczącą wszystkich wykonanych czynności. Dodam, że w naszej sieci mamy też umowy gwarancyjne. Warsztaty, które chcą i zostały przeszkolone mogą dokonywać samodzielnej oceny, samodzielnego rozpatrzenia reklamacji gwarancyjnych układów i systemów Knorr-Bremse w naczepach. Niezależnie od marki naczepy, w okresie 24 miesięcy. W skali Europy Alltrucks podpisał umowę z Krone, rynek po rynku są uruchamiane podobne umowy autoryzacyjno-gwarancyjne jak z Knorr-Bremse. Przewidujemy, że na przełomie 2022 i 2023 Alltrucks będzie rozwijał sieć Krone także w Polsce. Oceniamy, że połowa naszej, polskiej sieci będzie aplikowała o taką autoryzację.

 

JD:  – A jak przedstawia się sprawa pomocy na drodze, czyli serwisów mobilnych?

PR: – Nie gwarantujemy serwisu mobilnego, jest to bardzo trudne do zagwarantowania nawet dla ASO. Nasze warsztaty posiadają własne wozy serwisowe, albo holowniki (względnie na umowie). Mamy swój własny program – wspomniany wcześniej Alltrucks Fleet – dla przewoźników, którzy podpisują z nami umowę. W ramach tego programu świadczymy trzy, najważniejsze rzeczy, które w naszej ocenie są potrzebne klientom flotowym. Świadczymy priorytet naprawy, czyli można tak powiedzieć, pierwszeństwo w dostępie do obsługi i naprawy, najczęściej jest to potrzebne w przypadku awarii. Druga rzecz to transparentność i uczciwość wyceny naprawy pojazdu oraz pewność uzgodnionego kosztorysu. Mamy własną platformę on-line, łączącą zakontraktowane floty z naszymi warsztatami partnerskimi. Jest to miejsce wielojęzycznego kontaktu i potwierdzania kosztorysów, elektronicznej akceptacji naprawy a nawet gwarancji zapłaty. Trzecia sprawa – wszystkie nasze usługi są zgodne z technologią przewidzianą przez producenta pojazdu. Czyli jeżeli ktoś przyjeżdża na wymianę sprzęgła, warsztat naprawiający kosztorysuje usługę zgodnie z listą czynności producenta pojazdu i zastosowaniem porównywalnej jakości części zamiennych, natomiast usługa jest realizowana zgodnie ze stawką roboczogodziny w danym warsztacie naprawiającym. Części nie muszą być koniecznie sygnowane znakiem producenta pojazdu, ale mają jakość porównywalną do części producentów pojazdów.

 

JD:  – Trzej partnerzy, właściciele, jak wygląda bieżąca współpraca z nimi?   

PR: – Założyciele Alltrucks dają nam bardzo duże wsparcie dotyczące zaplecza i infrastruktury dla rozwoju sieci. Na każdym rynku jest to realizowane przez lokalne przedstawicielstwa. Na przykład chodzi o udostępnienie profesjonalnych centrów szkoleniowych dla szkoleń Alltrucks czy też prowadzenia Infolinii Technicznej, pomocnej w codziennych naprawach. Jako Alltrucks mamy własny wielomarkowy program szkoleniowy często poszerzający zakresy szkoleniowe naszych założycieli o układy i systemy innych producentów.  

 

JD:  – Dziękuję za rozmowę.

 

T&M nr 5/2022

Tekst: Jacek Dobkowski

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE