Bridgestone-Nowy numer 002

Bridgestone wprowadza na polski rynek nową rodzinę długodystansowego, ciężarowego ogumienia Ecopia H002 na wszystkie osie zestawu.
Propozycją dla małych i średnich flot jest aplikacja Fleet Pulse na urządzenia mobilne. Bridgestone Ecopia H002 to następca doskonale znanej przewoźnikom rodziny 001. Produkcja starej gamy będzie stopniowo wygaszana wraz z pojawieniem się odpowiednich rozmiarów w nowej. Opony 002 są wytwarzane w Polsce, konkretnie w Stargardzie w woj. zachodniopomorskim. Tam, przy ul. Most Kamienny 7 (dosłowne tłumaczenie angielskiej nazwy „Bridgestone”) mieści się nowoczesna fabryka ogumienia do pojazdów ciężarowych i autobusów.
Opona na oś kierowaną nazywa się Ecopia H-Steer 002, na oś napędową H-Drive 002, na oś naczepową H-Trailer 002. Efektywność paliwowa, czyli opory toczenia zasługują na literki A i B, z tym że rozmiary dostępne w bieżącym roku (patrz ramka) dają możliwość „obucia” całego zestawu w ogumienie z literką A. Wszystko to co zadebiutuje w przyszłym roku ma opór toczenia B. Przyczepność na mokrej nawierzchni jest symbolizowana literkami B, C i D, ale najwięcej jest B.
Nowa gama została przetestowana wraz z flotami z ośmiu europejskich krajów (Finlandia, Wielka Brytania, Polska, Niemcy, Belgia, Węgry, Hiszpania, Portugalia). Uczestniczyło w tym 11 flot, 137 pojazdów, kilometry łącznie pokonane przez opony to dokładnie 14.687.640. Z naszego kraju brała udział firma Sachs Trans International z Radlina koło Wodzisławia Śląskiego w woj. śląskim. Nie było możliwości porozmawiania z jej przedstawicielami, gdyż spotkanie z przewoźnikami zorganizowano dzień wcześniej niż konferencję prasową. Przedstawiciele Bridgestone’a zapewniali, że kierowcy Sachs Trans odczuli przede wszystkim bardzo dobrą przyczepność opon 002.
Z innych sprawdzianów warto wspomnieć o badaniu niemieckiego stowarzyszenia TUV Sud, na zlecenie Bridgestone’a. Próby polegały na przyśpieszeniu ciągnika siodłowego ze startu zatrzymanego na mokrej nawierzchni. Pierwsze zadanie to przejechanie 60 m przy nachyleniu drogi o 0 st. do 7 st., natomiast drugie to 15 m przy nachyleniu od 7 st. Jak można się domyślać, Bridgestone Ecopia H-Drive 002 okazały się lepsze od czterech konkurentów premium. Do takiej przyczepności przyczynia się przede wszystkim mieszanka z większa zawartością krzemionki. Opony będzie można fabrycznie bieżnikować, jako Bandag Fueltech H-Drive 002 i Bandag Fueltech H-Trailer 002, Bridgestone już jest do tego przygotowany.
Wykresy wystrzeliły
Rynkowe dane za trzy kwartały wyglądają więcej niż obiecująco, przedstawił je Krzysztof Michalik, manager sprzedaży opon ciężarowych, autobusowych, bieżnikowanych. W Polsce sprzedaż wyniosła 611.528 sztuk, podczas gdy w analogicznym okresie przed rokiem 502.309. Oznacza to bardzo solidny wzrost o prawie 22 proc. Jednak gdy przyjrzymy się jego strukturze, okaże się, że najbardziej poszedł w górę segment budżetowy, o 57 proc. Sprawa oczywista – efekt wprowadzonych w tym roku ceł na opony chińskie.
Rynek Unii Europejskiej, ponad 7,8 mln sztuk od stycznia do września, tak szybko się nie rozwijał, ale 6 proc. na plusie też jest dobrym rezultatem. I w tym przypadku we wzroście przodowały opony tańsze, 40 proc. do góry.
Czas Vecto
Podczas konferencji w Stargardzie menedżerowie Bridgestone’a wspomnieli, że już w styczniu 2019 wchodzi obowiązek deklarowania emisji dwutlenku węgla przez nowe pojazdy, obliczanej przy użyciu programu Vecto. W tym programie opony są traktowane jako element pojazdu mający wpływ na emisję. Tak wiec producenci opon muszą deklarować współczynnik oporu toczenia swoich produktów. Ba, w 2025 r. mają zostać wprowadzone surowsze limity CO2.
Na urządzenie mobilne
Małym i średnim flotom Bridgestone oferuje aplikację Fleet Pulse na urządzenia mobilne, bezpłatną do połowy 2019. Zaprezentował ją jeden z managerów, Patryk Jasik. Aplikacja zawiera listę kontrolną podstawowych elementów pojazdu. Po dokupieniu czujników wkręcanych w wentyl kontrola rozszerza się o pomiar ciśnienia i temperatury w ogumieniu. Koszt czujników ok. 270 euro netto dla ciągnika siodłowego z sześcioma kołami.
Kiedy i jakie?
Najwcześniej, we wrześniu trafiły na rynek: 315/70 R 22.5 na oś kierowaną i napędową, a także naczepowe 385/55 R22.5 i 385/65 R 22.5. W październiku 315/80 R22.5 na oś kierowaną i napędową. W listopadzie pojawi się 385/55 na oś kierowaną.
Na przyszły rok zaplanowano tak: marzec – 445/45 R19.5 na oś naczepową, kwiecień – 295/80 R.22.5 na oś kierowaną i napędową oraz 315/60 R22.5 na oś kierowaną i napędową, wrzesień – 295/60 R22.5 na oś napędową.
W roku 2020 przybędą 355/50 R22.5 na oś kierowaną i naczepową. Obecnie znajdują się „w trakcie rozwoju”.
T&M nr 10/2018
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment