Wysoka jakość

W miejscowości Chechło Pierwsze koło Łodzi mieści się Phillips Europe.
To jedyna na naszym kontynencie fabryka Phillipsa, amerykańskiej firmy będącej potentatem na rynku złączy i przewodów elektrycznych i pneumatycznych dla pojazdów ciężarowych.
Podczas dnia prasowego w Phillips Europe, 5 marca mieliśmy okazję nie tylko wysłuchać prezentacji, również zwiedzić część produkcyjną. Ogólna powierzchnia wynosi ponad 7.000 mkw., zatrudnienie 250 osób. Michał Oswald, dyrektor fabryki podkreśla, że mnóstwo elementów wytwarza się na miejscu, w Chechle Pierwszym, nie tylko np. złącza i gniazda, ale również specjalistyczne narzędzia potrzebne do produkcji (wg własnych projektów). Filozofia zakupów jest taka, że surowce pochodzą z Polski, a najdalej z Europy. Firma nie jest więc uzależniona od dostaw z azjatyckich krain, czy od korków w Kanale Sueskim. Zakład pracuje na trzy zmiany, od poniedziałku do piątku, w niskim sezonie na dwie, ale wtryskownia cały czas na trzy. 22 maszyny wtryskowe charakteryzują się siłą zwarcia od 25 T do 650 T. Dostawy do fabryki w systemie just in time sprawiają, że magazyn, również wyrobów gotowych, nie musi być olbrzymi, liczy 1.200 mkw. i 2.000 miejsc paletowych.
Około 70 procent produkcji stanowią złącza i przewody, resztę elementy plastikowe, również motoryzacyjne, ale przede wszystkim do AGD, artykułów gospodarstwa domowego. Suszarki, zmywarki, pralki – w tych sprzętach jest montowanych wiele plastikowych części z Phillips Europe. Ponieważ bardziej interesują nas wszelkiego rodzaju samochody, od naszego Phillipsa Europe mogą być obudowy lusterek w Mercedesach klasy G, czy drobne plastikowe elementy w BMW XM (G09). To oczywiście tylko przykłady.
Wszechstronne próby
Jakość to podstawa Phillipsa Europe i nie są to jedynie marketingowe hasła. Jakość produkcji jest monitorowana non stop. Ulepszenia w wyrobach na pierwsze, fabryczne wyposażenie po pewnym czasie przekładają się na aftermarket, o czym zapewnia Radosław Sypniewski, dyrektor sprzedaży. Zarówno produkty elektryczne jak i pneumatyczne przechodzą rygorystyczne testy w laboratorium. Przykładowo przewody pneumatyczne: w komorze cieplnej, odporności na ciśnienie rozrywające, w komorze termostatycznej, wytrzymałości połączenia złączka-rurka, po podgrzaniu do 100 st. C, w wodzie, na starzenie, na uderzenia, na siłę rozciągającą, na promieniowanie UV przez 720 godzin, test szczelności, test ciśnieniowy.
Poza złączami
Nowe produkty dla motoryzacji to panele solarne i czujniki TPMS, Tire Pressure Monitoring System. Panele dają przede wszystkim zmniejszenie problemów z rozruchem samochodu i przestojami. Panele Phillipsa Europa, jak wykazały testy eksploatacyjne, są bardzo elastyczne, odporne na gałęzie, na uszkodzenia, na uderzenia. TPMS zyskał wpierw popularność w segmencie aut osobowych i coraz częściej pojawia się również na rynku ciężarowym. TPMS Phillipsa poza ciśnieniem mierzy również temperaturę wewnątrz ogumienia. Dłuższa żywotność opon, dzięki utrzymywaniu prawidłowego ciśnienia, prowadzi do niższych kosztów konserwacji i redukcji ilości odpadów.
EC15 na razie znajduje się w fazie rozwoju, to nowoczesny interfejs łączący ciężarówkę z przyczepą, naczepą. Prace nad nim trwają i w Polsce (własny dział badań i rozwoju) i w Stanach. Ten interfejs obejmuje również, standaryzowaną przez ISO komunikację Ethernet, zapewniającą dodatkową przepustowość oraz możliwość rozbudowy w przyszłości. Maksymalna zdolność przesyłania danych przez EC15 powinna osiągnąć poziom 10 GB.
Cztery filary
Jak zaznacza Julita Mazurkiewicz, prezes Phillips Europe, najstarszą częścią jest Phillips Industries, który ma spółkę-córkę w Meksyku, gdzie powstała nowa fabryka. Do Industries należy obecnie także Phillips Innovations, oczko w głowie Roba Phillipsa, obecnego prezesa. Rob Phillips jest otwarty, nastawiony na innowacje, na poszerzanie zakresu produkcji.
Drugą gałąź, Phillips Technologies Group, tworzą dwie spółki, Phillips Connect oraz Phillips Europe. Connect, jak nazwa sugeruje, zajmuje się telematyką. Z sukcesami, wszak podpisał m.in. kontrakt z Amazonem, dysponującym gigantyczną flotą pojazdów. Phillips Europe działa nie tylko na naszym kontynencie, także na innych rynkach, w 30 krajach pięciu kontynentów, z pewnością nie ogranicza się do „Europe”.
Prawie wiek
Phillips powstał w słonecznej Kalifornii przed II wojną światową, w roku 1928, za trzy lata będzie obchodził wiek istnienia. Nadal można go określać jako firmę rodzinną. Założycielem był Hugh Phillps, wspomniany Rob Phillips reprezentuje czwartą generację rodu. W ogóle przełomem stał się rok 1936, kiedy Hugh Phillips opracował i opatentował ręczny kierunkowskaz, odblaskowy sygnalizator skrętu dla ciężarówek. Obecnie w Stanach dla trucków klasy 8 Phillips produkuje praktycznie 100 proc. złączy na pierwszy montaż. Nazwa tej marki stała się w USA synonimem złączy dla ciężarówek.
T&M nr 3/2025
Tekst: Leon Bilski
Add comment