1B TrucksMAchines 1170x150 PL 012025

loga na www miedzy banery

Interhandler

Master, Van Roku

Master czwartej generacji to model wręcz skazany na sukces. Wszyscy jego poprzednicy uzyskiwali bardzo dobre wyniki sprzedaży w całej Europie.

Najnowszy Master ma argumenty, żeby te sukcesy kontynuować. Przede wszystkim szeroka oferta, trafiająca w potrzeby odbiorców z przeróżnych branż. 40 fabrycznych wersji nadwoziowych i nieskończona liczba możliwych konwersji – w Polsce Renault stale współpracuje z ponad 20 firmami zabudowującymi. Nowy Master to zwiększona ładowność i przestrzeń ładunkowa o pojemności od 11 do 22 m3, dostępny w odmianie przednio- i tylnonapędowej, z szerokością otworu załadunku i długością przestrzeni ładunkowej, które są jednymi z największych w tej klasie. Dostępny jest z turbodieslami 2.0 Blue dCi o różnej mocy 105, 130, 150, 170 koni, także jako elektryk na baterie. Na 2026 r. jest zapowiadana wersja wodorowa, czyli elektryczna z ogniwem paliwowym.

 

Od 126 tysięcy

Obecnie najtańszy furgon kosztuje 133.400 zł (wszystkie ceny netto). Jest to Master L2H2 o DMC 3.300 kg z 105-konnym motorem. Z kolei oferta podwozi, z pojedynczą kabiną rozpoczyna się od 126.250 zł za L2H1 o 3,5-tonowym DMC i silniku 150 KM. Wersja wyposażenia jest jedna, Extra, plus oczywiście opcje; skrzynia mechaniczna, 6-biegowa. Napęd przedni, tak samo w elektryku.

Czasy mamy takie, że koniecznie trzeba wspomnieć o elektryku E-Tech 100% electric, zresztą elektromobilność w segmencie dostawczym rozpędza się w naszym kraju znacznie żwawiej niż wśród ciężarówek. Żadne zaskoczenie, że BEV (Battery Electric Vehicle) został wyżej wyceniony od „ropniaków”. Równe 237 tysięcy trzeba wydać na furgona L2H2, z DMC 3.500 kg i silnikiem rozwijającym 140 koni. Bateria w takim pojeździe jest większa, tzn. 87 kWh. Na razie nie ma na polskim rynku Masterów z akumulatorem trakcyjnym 40 kWh i może dobrze. Warto podkreślić duże możliwości przyjmowania energii, prądem przemiennym AC 22 kW, prądem stałym DC 130 kW. Tak więc wolne ładowanie AC dzięki tym 22 kW takie wolne nie będzie.

 

Aerovan i korzyści

Poprzednia, trzecia generacja wyróżniała się zdecydowaną stylistyką przodu. Ba, w 2010, w roku jej debiutu, olbrzymia atrapa chłodnicy mogła wręcz szokować. Nowy Master również jest łatwo rozpoznawalny na drodze, Renault stosuje termin „aerovan”. Bo duży nacisk konstruktorzy francuskiej marki położyli na aerodynamikę, która wszak bezpośrednio wpływa na efektywność energetyczną, na niskie spalanie. SCx to iloczyn powierzchni czołowej pojazdu S i współczynnika oporu powietrza Cx. Tenże iloczyn, jak podaje Renault, udało się zmniejszyć o ponad 20 proc., do poziomu znacznie niższego w porównaniu z Masterem III i wszystkimi konkurencyjnymi modelami. Tak dobry rezultat został uzyskany dzięki precyzyjnemu dopracowaniu kształtów nadwozia: krótka maska, mocno pochylona i wysunięta do przodu czołowa szyba, aerodynamiczne lusterka, wloty powietrza w zderzaku, zwężony tył, opadająca linia dachu itp. Aerodynamika została również dopracowana pod kątem poprawy komfortu akustycznego w kabinie.

O zaangażowaniu inżynierów francuskiej marki świadczy fakt, że ponieważ pojazd był zbyt duży, aby zmieścić się w tunelu aerodynamicznym w Saint-Cyr, testy aerodynamiki przeprowadzono na modelach zmniejszonych do 83 proc. Ale to nie był koniec, pełnowymiarowe wersje były następnie transportowane do zatwierdzenia w tunelu aerodynamicznym wyspecjalizowanym w badaniach nad aerodynamiką samolotów. Wysiłki te dały bardzo konkretne efekty w postaci zwiększonej efektywności energetycznej. W rezultacie emisja CO2 w nowym Masterze została obniżona aż o 39 g/km i sytuuje się obecnie na poziomie 200 g/km. Wyjątkowo dopracowana aerodynamika Mastera przyczyniła się również w znaczącym stopniu do obniżenia zużycia energii w wersjach elektrycznych o 20 proc. względem starej generacji.

 

IVOTY piąty raz

Nowy Master jest już piątym autem marki, co otrzymał prestiżowy tytuł International Van of the Year (IVOTY 2025), Międzynarodowego Samochodu Dostawczego Roku po modelach Master II (IVOTY 1998), Trafic II (IVOTY 2002), Kangoo Z.E. (IVOTY 2012) i Kangoo Van III (IVOTY 2022). W finale tegorocznego konkursu, skutkującym tytułem na 2025 r., Master zostawił w pokonanym polu samochody Forda, Mercedesa i Stellantisa. Tak, Stellantisa, gdyż nikt nie zamierzał ukrywać, że duże vany jego marek (Citroen, Fiat, Opel, Peugeot, Vauxhall) i Toyoty to jedna konstrukcja. Jurorzy reprezentowali 25 europejskich krajów.

 

T&M nr 12/2024

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE