uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Mercedes lipiec

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

Prilo 1170x150

loga na www miedzy banery

1980x617pix

Master truck baner

Kompletnie odnowiona gama Iveco

Nowa architektura elektroniczna pozwoliła wprowadzić od oferty systemy wsparcia kierowcy, które będą obowiązywały od przyszłego roku.

Ułatwi także obsługę aut i poszerzy ofertę serwisów zapobiegawczych. Iveco wydało miliard euro na modernizację całej gamy, nowa jest elektronika oraz układu napędowe i kabiny. Nowa elektronika widoczna jest w 10-calowych wyświetlaczach i cyfrowych zestawach wskaźników w trzech konfiguracjach do wyboru. Są one oferowane we wszystkich modelach marki: Daily, Euro Cargo i S-Way. Auta będą o ok. 5 proc. droższe od obecnej generacji, już można je zamawiać, a trafią one do klientów jesienią 2024 roku.

 

Nowe deski rozdzielcze

Wraz z nową architekturą elektroniczną auta otrzymały nowe deski rozdzielcze. W samochodach pojawił się nowy system multimedialny Infotainment z 10-calowym, kolorowym wyświetlaczem, zintegrowanym z centralną częścią deski rozdzielczej. Funkcja bezprzewodowego mirroringu smartfona daje możliwość korzystania z aplikacji w telefonie na ekranie w pojeździe, a zdalne sterowanie funkcjami w kabinie: włączaniem i wyłączaniem światła, operowanie oknami, zarządzanie klimatyzacją, które zostało zintegrowane z łatwą w konfiguracji usługą Iveco Driver Pal. Kierowca ma również możliwość korzystania z usług nawigacyjnych Tom Tom Live i planowania tras z uwzględnieniem warunków drogowych w czasie rzeczywistym. W opcji jest kamera cofania z dynamicznymi liniami toru jazdy.

Zmiany oprogramowania będą następowały zdalnie, za pomocą internetu. Zarządzający flotą otrzyma nadzór nad samochodami, będzie mógł zdalnie wybierać funkcje, nadzorować pracę pojazdu (otrzyma także prewencyjne informacje o konieczności wymiany części lub udania się do serwisu) i kierowcy.

W Daily oferowany będzie bezkluczykowy system Keyless Entry & Go. Bezpieczeństwo kierowcy poprawia zaawansowany system hamowania awaryjnego (AEBS) z funkcją City Break chroniący również szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego, a także nowa funkcja asystenta skrętu Turn Assist automatycznie aktywująca hamulec na zakręcie, gdy jest to konieczne, aby uniknąć zdarzenia.

Funkcja asystenta martwego pola (Blind Spot Warning) ostrzega o zbliżaniu się pojazdu w martwym polu podczas zmiany pasa ruchu. Manewry w warunkach miejskich stają się bezpieczniejsze i bezstresowe dzięki systemowi informowania o obecności obiektów w martwym polu (BSW), który ostrzega o zbliżaniu się rowerzysty od strony krawężnika, oraz systemowi hamowania po wykryciu ruchu poprzecznego za pojazdem (Rear Cross Traffic Braking), który wspiera kierowcę w manewrze cofania, dostarczając informacji o pojazdach i przeszkodach wokół pojazdu oraz automatycznie hamując w razie potrzeby. Kiedy kierowca lub pasażer przygotowuje się do opuszczenia pojazdu, system ostrzegania przy otwieraniu drzwi (Door Opening Warning) ostrzega o zbliżającym się pojeździe lub rowerzyście, zwiększając tym samym bezpieczeństwo w środowisku miejskim.

 

Silniki gazowe i nie tylko

Nowe Daily w wersji lekkiej z pojedynczym ogumieniem tylnej osi zostało odchudzone o 55 kg (w tym kompozytowe resory z tyłu są o 30 kg lżejsze od stalowych, mniejszy zbiornik paliwa to kolejne 25 kg oszczędności, nowy materiał ramy i kompozytowy resor z przodu). Konstruktorzy dołożyli czujników systemów wspomagania kierowcy (ADAS i ostrzegania przed rowerzystami i pieszymi).

Iveco jest zdania, ż napędy elektryczne sprawdzą się w dystrybucji miejskiej, zaś w transporcie na dalekie odległości wygra gaz (z czasem bio-gaz), a po 2025 roku wodór. Producent sprzedał ponad 55 tys. gazowych ciężarówek wszystkich klas, zdobywając połowę rynku.

W średnim segmencie (EuroCargo) zaproponuje gazowy, 7-litrowy silnik o mocy 220, 250 lub 280 KM skojarzony z automatyczną, 8-stopniową skrzynią biegów ZF. Do wyboru jest przekładnia Allison.

W klasie ciężkiej pojawią się nowe zbiorniki na sprężony gaz ziemny, o pojemności zwiększonej do 1.240 l, co zapewni dodatkowe 95 km zasięgu (wynosi on 800 km). Podwozia zostaną wyposażone w 9-tonowe osie przednie i wleczone, a mosty napędowe w niższe przełożenia do 2,06 dla diesla i 2,31 dla wersji gazowej.

Konstruktorzy Iveco przygotowali nowy silnik Cursor 13 o moc 450 i 530 KM. Zastąpi on dotychczasowe diesle o pojemności 11 i 13 litrów. Ma on mniejsze zużycie paliwa, jest o 10 proc. lżejszy od poprzednika, ale i trwalszy, zapewni przebiegi do 1,6 mln km. Nowy hamulec silnikowy ma moc 530 KM i w większości zastosowań pozwoli obyć się bez zwalniacza.

Silnik współpracuje z 12-stopniową, zrobotyzowaną skrzynią biegów ZF Traxon drugiej generacji. Dzięki nowościom S-Way wyposażony będzie w predykcyjny tempomat.

Iveco szacuje, że dzięki elektronicznym narzędziom oraz poprawie części mechanicznych, nowa generacja S-Way da 7-procentowe oszczędności w zużyciu paliwa. W połączeniu z predykcyjnym tempomatem i kamerami zamiast lusterek spalanie może zmaleć o dalsze 3 proc., co do roczną oszczędność 5,3 tys. euro, przy założeniu rocznych przebiegów 130 tys. km, cenie 1,4 EUR za litr ON i 0,5 EUR za litr AdBlue.

 

Elektryczne modele

Iveco zapowiada elektryczne modele: S eWay i eDaily. Iveco S eWay ma 9 pakietów baterii o łącznej pojemności 738 kWh, dające 500 km zasięgu. Iveco zapewnia, że szybkie ładowarki o mocy do 350 kW naładują akumulatory pojazdu S eWay do 80 proc. pojemności w 90 minut.

Daily może mieć pakiety akumulatorów o pojemności do 148 kWh i zasięgu 240 km. Można ładować je prądem o mocy do 115 kW, co daje zasięg 100 km w 20 minut. Iveco eDaily 42S o dopuszczalnej masie całkowitej 4,25 tony może być teraz opcjonalnie wyposażony w pneumatyczne zawieszenie Air-Pro.

eDaily zaoferuje funkcje Smart Routing za pośrednictwem nowego systemu multimedialnego Infotainment lub aplikacji eDaily Routing. Umożliwi kierowcy sprawdzenie przewidywanego zasięgu, a system doradzi, kiedy potrzebne jest ładowanie, biorąc pod uwagę trasę i szacunki zasięgu.

Specjalnie dla ułatwienia zakupu elektrycznych modeli zaoferuje usługę GATE (Green & Advanced Transport Ecosystem – ekosystem zielonego i zaawansowanego transportu). Jest to kompleksowy model biznesowy długoterminowego wynajmu ekologicznych pojazdów użytkowych w formule płatności za użytkowanie.

Oferowany jest w trzech pakietach – Easy, Energy i eManager. Każdy pakiet obejmuje odpowiednio więcej opcji oraz jest powiązany z dostępem do stacji ładowania i zindywidualizowanych rozwiązań. Formuła płacenia za użytkowanie pozwala klientom prognozować wykorzystanie pojazdu i odpowiednio za nie płacić. Nie jest to stały miesięczny abonament, ale szyta na miarę oferta usług klasy premium, podkreśla Iveco.

Wdrożony przez Iveco w lipcu 2023 r. we Włoszech jako pilotażowy projekt, będzie rozszerzony na kolejne kraje w 2024 roku, docelowo obejmując nim wszystkie europejskie rynki.

 

T&M nr 11/2023

Tekst: Robert Przybylski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE