Innowacyjne, skręcane naczepy

 

Rozpoczęła w nim produkcję innowacyjnych naczep nowego typu - K-Force, bazujących na elementach skręcanych. Na początku kwietnia, podczas dni otwartych, zaprezentowano nowy zakład i nową naczepę zaproszonym dealerom, klientom, kooperantom i dziennikarzom.

 

Skręcanie zamiast spawania

Firma Kraker Trailers kilka lat temu zdecydowała się skoncentrować na rozwoju i budowie lekkich, a zarazem solidnych naczep z ruchomą podłogą. Założenie producenta jest takie, że konstrukcja naczepy powinna być tak lekka, jak może być, ale jednocześnie tak silna, jak być powinna.

W starym zakładzie naczepy składane były z gotowych podzespołów, sprowadzanych od dostawców. Wraz z otwarciem nowego zakładu wprowadzono w Axel praktycznie cały proces produkcyjny – od budowy ramy, i ścian bocznych, aż do lakierowania. Jedną z głównych innowacji wprowadzonych w K-Force jest zastosowanie połączeń śrubowych. Holenderski producent powołuje się tutaj na niezależne badania naukowe i zastosowanie takiej technologii w innych dziedzinach, jak np. budowa samolotów. Rozległe eksperymenty oraz testy dowiodły, że inteligentne zastosowanie połączeń śrubowych ma wiele zalet.

Główną ich cecha jest trwałość. Śrubo-nity dokręcane są z precyzyjnie dobrana siłą, za pomocą specjalnego narzędzia pneumatycznego, na którym ustawia się siłę dokręcenia (moment) do danego rodzaju śrubo-nitu. W efekcie takie połączenie nie powinno nigdy się obluzować.

W przypadku spawania często dochodzi z czasem do złamania zmęczeniowego metalu. To skutek osłabienia materiału wokół spoiny, spowodowanego ciepłem uwalniającym się podczas spawania. Wraz z latami jazdy, wiele połączeń nie wytrzymuje obciążeń dynamicznych, spoiny mogą pęknąć. Połączenia śrubowe są odporniejsze na złamania zmęczeniowe. Ta technologia pozwala holenderskiej firmie budować mocniejsze, bardziej elastyczne i lekkie naczepy. Dodatkowo śruby sprawiają, że możliwy jest łatwy demontaż konstrukcji w przypadku naprawy.

Pomimo że budowa naczep wiąże się z mocowaniem za pomocą śrub, ściany nadal są głównie spawane. W tym celu na linii produkcyjnej wykorzystuje się nowoczesnego robota spawalniczego. Zapewnia on stałą wysoką jakość połączeń i obniżenie kosztów produkcji, dzięki wysokiej wydajności. Jest to jeden z czynników pozwalających utrzymać ceny gotowych pojazdów na rozsądnym poziomie.

 

K-Force, nowa, lekka naczepa

Jak na naczepę ze stalową ramą, K-Force zaskakuje niską masą własną. Pojazd gotowy do drogi może ważyć zaledwie 7.180 kg, dysponując ładownością techniczną 28,8 tony (dopuszczalna techniczna masa całkowita zestawu – 42 t). Standardowa naczepa, o wymiarach zewnętrznych (długość/szerokość/wysokość) 14.010/2.550/4.000 mm, o objętości 92,1 m sześc. i o ładowności 34.650 kg, waży około 7.350 kg.

Obecny na prezentacji Łukasz Kędzia, właściciel firmy SPC Naczepy (jedyny dealer Kraker Trailers w Polsce) powiedział, że K-Force to naczepa zaprojektowana w 100 procentach od nowa. Jest lżejsza od dotychczas produkowanego modelu CF-200 Best o 280 kg. Skręcana rama ma belki główne, zamiast stosowanego dotychczas dwuteownika, w postaci cienkiego (5 mm) profilu w kształcie litery Z, wykonywanego ze stali Domex. W rezultacie jest lżejsza i bardziej wytrzymała od starej. Rama zabezpieczana jest poprzez cynkowanie ogniowe oraz malowanie.

Lżejsza jest też skrzynia ładunkowa, dzięki odchudzenia poprzeczek podłogowych oraz zmian w konstrukcji ruchomej podłogi – zrezygnowano ze  stosowanych wcześniej rurek wzdłużnych, a łożyska są łączone bezpośrednio z dwuteownikiem podłogowym. Portal tylny, w starym modelu wykonywany z 10 mm wzmacnianej blachy aluminiowej, teraz powstaje z cieńszej blachy ze stali nierdzewnej, bez wzmocnień. Lżejsze jest też zawieszenie tzw. półresorowe, zaprojektowane specjalnie dla Kraker Trailers, które pasuje dla różnych osi.

Ruchoma podłoga 500 SL-Compact Cargo Floor składa się z 21 gładkich, ruchomych paneli  z aluminium, o grubości 6 mm (można wybrać też 8 lub 10 mm), z pilotem  na kablu o długości 10 m, w wodoszczelnej skrzynce operacyjnej. Deski podłogowe są prowadzone przez teflonowe krzywki.

Ściany składają się z desek aluminiowych, spawanych. Tył to aluminiowy portal całkowicie gładki, z dwuskrzydłowymi (otwieranymi pod kątem 270 st.) drzwiami z aluminiowych desek. Ładownia wyposażana jest w aluminiową płytę rozładowywania, z tkaniną. Ładownia przykrywana jest zwijaną plandeką. Można ją zwijać i rozwijać ręcznie albo za pomocą urządzenia elektrycznego SafeRoof, obsługiwanego pilotem. Kraker Trailers, który produkował dotychczas około 600-800 naczep z ruchomą podłogą rocznie. Po uruchomieniu nowego zakładu potencjał produkcyjny wzrósł do ok. 1.500 pojazdów; na rok 2016 zaplanowano produkcję 1.200 naczep. W Polsce sprzedaje się około 100 nowych naczep Kraker Trailers rocznie. Tak więc jest to ważny rynek dla holenderskiego producenta. Do polskich nabywców trafiło już też kilka innowacyjnych naczep K-Force. Jak poinformował Ł. Kędzia, podaż holenderskich naczep nie nadążała za popytem w naszym kraju. Teraz sytuacja powinna się poprawić. W lipcu w zakładzie SPC w Sieradzu ma ruszyć montaż takich naczep z gotowych podzespołów, które będą przysyłane z Holandii w zestawach – na gotowej naczepie dwie dodatkowe, rozłożone, dla obniżenia kosztów transportu. Technologia skręcania - także ściany boczne są przykręcane do podłogi - ułatwia taką operację.

Tekst: Antoni Gostyński

T&m nr 4/2016

 

 

 

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE