Najnowsze opony drogowo-terenowe

 

Na podstawie przewidywanych warunków eksploatacji pojazdu, możliwy jest właściwy dobór opon. Bridgestone od lat pomaga swoim klientom dokonywać wyborów, które sprostają nie tylko stawianym przed pojazdami celom, ale także będą wariantem ekonomicznym z punktu widzenia relacji kosztów i zysków.

 

Na powierzchnie nieutwardzone i utwardzone

Najczęstszy sposób korzystania z pojazdów ciężarowych to transport materiałów oraz budownictwo. Jeśli procent eksploatacji przypadający na powierzchnie nieutwardzone to poniżej 20 proc., najlepszą wydajność zapewni najnowsza linia opon drogowo-terenowych Bridgestone (M-STEER 001, M-DRIVE 001, M-TRAILER 001). Ekonomicznym jej wariantem może być przeznaczona do zastosowań na utwardzonych drogach i w terenie linia opon drogowo-terenowych Firestone (FS833, FD833, FT833). Jeśli natomiast eksploatacja na nawierzchniach nieutwardzonych wynosi powyżej 20 proc., wtedy rekomendowane jest użytkowanie opon o zwiększonej wytrzymałości i nośności z oznaczeniem Bridgestone EVO (M840 EVO L355 EVO M748 i M748 EVO), które spełnią swoje zadania w środowisku kopalnianym bądź w kamieniołomach.

W odpowiedzi na potrzeby świadomych oszczędności menadżerów flot ciężarowych, powstał program Total Tyre Care, który obejmuje pakiet kompleksowych działań gospodarowania oponami, pozwalających na wydłużenie cyklu ich eksploatacji. Jego składnikami są: usługa Total Tyre Life, zmniejszająca koszt eksploatacji opony w całym okresie jej użytkowania, pakiet Total Tyre Services, stanowiący serwis i wsparcie 24 godziny na dobę w całej Europie, który obejmuje monitorowanie procesu eksploatacji opony – od kontroli po profesjonalne doradztwo techniczne oraz maksymalizację ich całkowitej żywotności, a także Total Tyre Systems, umożliwiający szczegółowy przegląd stanu opon za pośrednictwem łatwej w obsłudze aplikacji elektronicznej.

 

Najnowsza linia opon drogowo-terenowych Bridgestone

W konstrukcji najnowszej linii opon drogowo-terenowych Bridgestone uwzględniono wymagania stawiane ogumieniu stosowanemu w pojazdach służących do transportu materiałów budowlanych. Opony są przeznaczone do użytkowania na każdej nawierzchni: asfaltowej, szutrowej, piaszczystej lub błotnistej. Jak zapewnia producent, nowe opony są niezwykle wytrzymałe oraz oferują parametry, na których najbardziej zależy użytkownikowi, tj.: znakomitą trakcję i przyczepność nawet w najtrudniejszych warunkach, długie przebiegi, odporność na przypadkowe uszkodzenia i niski koszt eksploatacji w przeliczeniu na kilometr.

Cechą wyróżniającą tę linię jest długi czas eksploatacji i niski koszt ogumienia w przeliczeniu na kilometr (przebiegi wyższe o 20 proc. w porównaniu z poprzednio stosowanymi oponami). Dzięki szerszemu bieżnikowi opony wolniej się zużywają. Linia charakteryzuje się ekstremalną wytrzymałością, która oznacza: dłuższą żywotność opon, mniej przypadkowych uszkodzeń i rzadsze przestoje. Zastosowano w niej nowy wzór bieżnika, zwiększający jego trwałość. Znakomite parametry i najlepsza na świecie technologia bieżnikowania Bandag przyczyniają się do redukcji kosztów użytkowania serii. Opony są przeznaczone do eksploatacji w warunkach normalnych oraz w trudnych warunkach zimowych. Posiadają oznaczenia M+S oraz symbol alpejski identyfikujący opony śniegowe zgodnie z regulacją R117.02 EKG ONZ.

Opona M-STEER 001 (na oś kierowaną) charakteryzuje się wysoką odpornością na czynniki zewnętrzne. Została opracowana dla różnych nawierzchni na szosie i w terenie. Model jest wyposażony w małe kieszenie na barku opony, które pomagają ograniczyć nieregularność jej zużycia. Nowy 4-rowkowy wzór bieżnika sprawia, że opona ma znakomite parametry na nawierzchni utwardzonej i dobrze radzi sobie w ciężkich warunkach terenowych. Wypychacze kamieni znajdują się w rowkach wewnętrznych. W oponie została zastosowana grubsza czwarta warstwa karkasu (w porównaniu z oponami drogowymi), a jego większą elastyczność, zwłaszcza na nierównych nawierzchniach, zapewnia dzielona konstrukcja pierwszej warstwy.

Model M-DRIVE 001 (na oś napędową) jest bardzo wytrzymały i posiada doskonałe właściwości trakcyjne na wszystkich nawierzchniach drogowych i terenowych. Wymiary bloków w oponie zwiększają odporność na przecięcia i wykruszenia, a zmienne kąty sprzyjają wypychaniu kamieni z rowków bieżnika i ograniczają ryzyko przebicia opony. Opona posiada wzmocnienia między rowkami bieżnika, które zwiększają jego sztywność, minimalizują jego asymetryczne zużywanie się i przyczyniają się do wydłużenia żywotności opony. Podobnie jak w modelu M-STEER 001, w oponie została zastosowana grubsza czwarta warstwa karkasu.

Opona M-TRAILER 001 (na osie przyczep/naczep) charakteryzuje się dużą odpornością na przecięcia i uszkodzenia zewnętrzne oraz wyjątkową trwałością karkasu, która zwiększa podatność na ponowne bieżnikowanie. Gładkie i równomierne zużycie wydłuża pierwszy cykl opony. Podobnie jak w oponie w M-DRIVE 001, wymiary bloków zwiększają odporność na przecięcia i wykruszenia, a zmienne kąty sprzyjają wypychaniu kamieni z rowków bieżnika.          W przypadku opony M-TRAILER 001 nieregularność zużycia minimalizuje nowy wzór barku. Wypychacze kamieni znajdują się w rowku centralnym opony.

Opony z tej serii są dostępne w rozmiarach: M-STEER 001: 295/80R22.5 przy indeksie nośności 152/148, 315/80R22.5 156/150), M-DRIVE 001: 13R22.5, 295/80R22.5, 315/80R22.5, a M-TRAILER 001 w rozmiarze 385/65R22.5. Indeks nośności opony na oś kierowaną to odpowiednio: 152/148 i 156/150, na oś napędową: 156/150, 152/148 i 156/150 oraz na osie przyczep/naczep: 160.

 

Nowe opony drogowo-terenowe Firestone

Nowa linia opon Firestone (FS833, FD833, FT833) dobrze sprawdza się podczas jazdy w błocie oraz po świeżym lub topniejącym śniegu (oznaczenie M+S), zapewniając lepszą przyczepność i skuteczniejsze hamowanie w porównaniu z oponami standardowymi. Opony FS833 i FD833 posiadają ponadto oznaczenie alpejskie, a więc mogą być eksploatowane w trudnych warunkach zimowych.

W oponach tej linii zastosowane zostały zaawansowane rozwiązania, takie jak wbudowane „łączniki”, zwiększające sztywność bloków bieżnika i minimalizujące zjawisko ich nierównomiernego zużywania się (ząbkowanie). Dlatego charakteryzują się one dłuższą żywotnością i mniejszym hałasem toczenia. Dodatkowo zmniejszona została waga opony, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i zwiększenie ładowności pojazdu.

Opony FS833 (na oś kierowaną) charakteryzuje wysoka skuteczność. Dzięki wytrzymałej i wzmocnionej mieszance mogą być eksploatowane przez długi czas. Żebrowo-rowkowy wzór bieżnika zapewnia precyzję prowadzenia i przyczepność, a solidna konstrukcja ogranicza ryzyko przecięcia i wyszczerbienia.

Model FD833 (na oś napędową) posiada głębokie i szerokie rowki, które gwarantują znakomitą przyczepność i dotarcie do najodleglejszego celu. Ponadto opony FD833 mają właściwości, dzięki którym dochodzi do ich samooczyszczania w czasie jazdy.

Opony FT833 (do przyczep) doskonale radzą sobie na każdej nawierzchni. Wytrzymały i solidny karkas nadaje im odporność na przecięcia i wyszczerbienia. Wzór bieżnika charakteryzuje się wysoką odpornością na nierównomierne zużycie, co wydłuża żywotność opony.

Opony doskonale nadają się do pogłębiania i bieżnikowania, a tym samym ich okres eksploatacji jest dłuższy.

Opony z tej serii są dostępne w rozmiarach: FS833: 13 R 22.5 i 315/80 R 22.5, FD833: 13 R 22.5 i 315/80 R 22.5, a FT833 w rozmiarze 385/65 R 22.5. Indeks nośności opony na oś kierowaną i napędową wynosi 156/150, a na osie przyczep 160.

 

Bandag BRM1 – na wszystkie osie

Bandag BRM1 to opona drogowo-terenowa na wszystkie osie. Model może być użytkowany na wszystkich rodzajach nawierzchni – od ulic miejskich aż po skrajnie trudne warunki terenowe. Opony drogowo-terenowe są eksploatowane na różnych nawierzchniach – od bardzo miękkich po silnie ścierne i pełne ostrych elementów. Jeśli dodamy do tego coraz wyższe moce silników i ciężkie ładunki, stanie się oczywiste, dlaczego opony z tego segmentu stosunkowo często ulegają uszkodzeniom. Bieżnik opony Bandag BRM1 został zaprojektowany tak, aby sprostać tym wyzwaniom. Agresywny wzór rowkowy umożliwia stosowanie opon na wszystkich osiach ciągników i przyczep eksploatowanych w warunkach drogowo-terenowych. Mieszanka o znakomitych parametrach użytkowych gwarantuje wysoką odporność na przecięcia i wyszczypania, a jednocześnie wolno się zużywa, co pozwala na osiągniecie większych przebiegów. Zastosowanie technologii firmy Bridgestone pozwala na uzyskanie długiej żywotności opon we wszelkich zastosowaniach. Wyrzutniki kamieni minimalizują ich retencję i ryzyko przebicia, a technologia Tie Bar zwiększa sztywność opony, przez co spowalnia zużycie przednich i tylnych krawędzi klocków bieżnika. Bieżnik BRM1 został zaprojektowany tak, aby wydłużyć żywotność opon drogowo-terenowych. Opona jest dostępna w rozmiarach: 265/70R19.5, 11R22.5, 12R22.5, 13R22.5, 295/80R22.5, 315/80R22.5, 275/70R22.5.

 

Bandag M840 (E) – wyjątkowo odporna

Model M840 (E) to opona na wszystkie osie do użytku w warunkach drogowo-terenowych, która charakteryzuje się wyjątkową odpornością na przecięcia i wyszczypania. Aby zapewnić długą żywotność opony, zastosowano w niej szerokie i głębokie rowki bieżnika. Opona jest wyposażona w Platformę Bandag EC oraz posiada wzór bieżnika Bridgestone. Została oznaczona skrótem M+S, a tym samym nadaje się do użytkowania w trudnych warunkach na błocie lub świeżym śniegu. Opona charakteryzuje się także doskonałą trakcją oraz posiada systemy samooczyszczania się i usuwania kamieni. Model jest dostępny w rozmiarach: 12R22.5, 13R22.5, 295/80R22.5 oraz 315/80R22.5. (AG)

T&M nr 4/2016

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE