Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

KAMAZ na Rajd Dakar 2016

Master

Master 4x4 z klasyczną kabiną. Rosyjski producent przygotował nowy model Kamaza, który ma wystartować w przyszłorocznym Rajdzie Dakar. W pojeździe z napędem 4x4 po raz pierwszy zastosowano klasyczną kabinę, umieszczoną za silnikiem.

Dotychczas we wszystkich ciężarówkach KAMAZ montowano kabinę wagonową, czyli nad silnikiem. Producent zdecydował się na zmianę po części analizując i doceniając analogiczne rajdowe pojazdy, od kilku lat używane przez najważniejszych przeciwników. Za opracowaniem takiego wariantu

przemawiały też względy eksploatacyjno-praktyczne. Przesunięcie kabiny do tyłu powoduje lepsze rozłożenie nacisków na osie, uzyskuje się więc większą stabilność w trakcie jazdy w trudnym terenie. Do tego bezpieczniejsze i stabilniejsze staje się lądowanie po pokonaniu z dużą prędkością przeszkód w postaci wydm albo wzniesień.

Kolejna kluczowa zaleta polega na tym, że siedząc bardziej w środku kierowca lepiej czuje zachowanie ciężarówki przy jeździe po bezdrożach. Takie rozwiązanie poprawia też komfort w długiej podróży w trudnym terenie. Ciała zawodników są poddawane mniejszym obciążeniom pionowym niż wcześniej, gdy ich miejsca znajdowały się z przodu, nad osią.

Rosjanie postanowili nie eksperymentować i przejęli klasyczną kabinę z Mercedesa Zetros (niemiecki producent posiada mniejszościowy udział w rosyjskim przedsiębiorstwie).

Pod maską nie mieściły się wykorzystywane ostatnio przez KAMAZ-a silniki Liebherr. Dlatego sięgnięto po kompaktową, rzędową, 6-cylindrową jednostkę z Zetrosa. To sprawdzony silnik Gyrtech 12,5 Rally, stanowiący sportową odmianę motoru Caterpillar C13, o pojemności 12,5 litra. Wyposażony jest w turbodoładowanie i chłodzenie powietrza doładowującego. Rozwija moc 720 kW/980 KM przy 2.200 obr/min oraz moment obrotowy 4.000 Nm przy 1.500 obr/min. W rajdowym KAMAZ-ie napęd przenoszą komponenty ZF: jednotarczowe sprzęgło suche, mechaniczna, 16-biegowa skrzynia przekładniowa i 2-biegowa, mechaniczna skrzynia rozdzielcza. Na wszystkich kołach założono pojedyncze bezdętkowe ogumienie z bieżnikiem terenowym Michelin XZL o rozmiarze 14.00R20.

Inne kluczowe rozwiązania konstrukcyjne przejęte zostały z KAMAZ-a 4326. Ramę podwozia o tradycyjnym układzie drabinowym tworzą wytrzymałe poprzeczki połączone z podłużnicami. Mechaniczne zawieszenie sztywnych mostów napędowych bazuje na parabolicznych resorach piórowych, uzupełnionych o gazowe wzmocnione amortyzatory Reiger. Natomiast w pneumatycznym, elektronicznie kontrolowanym układzie hamulcowym EBS występują jedynie bębny.

KAMAZ Master 4x4 z klasyczną kabiną przygotowany na Rajd Dakar w 2016 roku ma długość 6.900 mm, wysokość 3050 mm, szerokość 2.550 mm, rozstaw kół 2.155 mm i rozstaw osi 4.300 mm. Jego masa własna wynosi 8.900 kg, zaś dopuszczalna masa całkowita – 10.200 kg. Prędkość maksymalna wynosi 163 km/h.

Vladimir Chagin, utytułowany mistrz rajdowy, ojciec wielu dotychczasowych sukcesów sportowych zespołu Kamaz Master, nie kryje optymizmu i stwierdza:

- Nad projektem Kamaza z wysuniętą maską pracujemy od dawna. Z takiego rozwiązania korzystają już nasi główni konkurenci w rajdach terenowych. Nowy Kamaz z pewnością doleje oliwy do ognia.

Koncern OAO Kamaz jest rosyjskim producentem uniwersalnych, specjalizowanych i specjalistycznych ciężarówek oraz autobusów różnych klas i typów. Jego wyroby są znane z połączenia dobrych parametrów technicznych z niezwykłą wręcz wytrzymałością. Dowodem na powyższe jest zajmowanie od kilku lat praktycznie samych czołowych miejsc w najbardziej prestiżowym i wymagającym rajdzie na świecie – Dakar. Tu Kamazy wręcz dominują, tradycyjnie zdobywając pierwsze miejsca i wręcz deklasując innych, bardziej renomowanych zachodnich rywali.

Z nowym pojazdem KAMAZ chce stawić czoła najważniejszym rywalom, w pierwszym rzędzie Czechowi Alesowi Lopraisowi oraz Holendrowi Gerardowi de Rooy, tym bardziej że już wcześniej używali oni aut z klasyczną kabiną – pierwszy zmodyfikowaną Tatrę Jamal, drugi IVECO Powerstara, a w roku przyszłym obaj zapewne wystartują na nowym, doskonalszym sprzęcie. (AG)

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE