ISUZU P75 i P60

 

Przyjrzyjmy się bliżej zaletom tego modelu jako nośnika podwozi budowlanych.Na ISUZU P75 montowane są wywrotki tylnozsypowe, rozmaite wywrotki trójstronne, także z hydro-burtą, wywrotki z żurawiem HDS, który można wyposażyć np. w czerpak, wywrotki z „szafą narzędziową” za kabiną, nadwozia skrzyniowe uniwersalne, również z żurawiem HDS, z widłami do palet lub z rotatorem, małe betonomieszarki (2,5 m3), wiertnice, platformy do przewozu płyt kamiennych lub prefabrykatów betonowych, podnośniki koszowe, zwyżki monterskie...

 

Jest ku temu wiele powodów

Niska masa własna, wąskie kompaktowe podwozie zwrotnością przewyższające europejską konkurencję, 7–osobowa obszerna kabina brygadowa, mogąca w skrajnych przypadkach służyć za szatnię lub stołówkę, możliwość dowolnej aranżacji podwozia, aż sześć seryjnych rozstawów osi w zakresie od 2.480 do 5.300 mm, ponadprzeciętna żywotność (napęd rozrządu na 700.000 km) oraz PROSTOTA KONSTRUKCJI to tylko niektóre z nich.

 

Serce pojazdu - oczywiście Euro 6

 

Pojazd napędzany jest 4-cylindrowym rzędowym, 16-zaworowym turbodieslem z chłodzeniem powietrza doładowywanego (intercooler), z bezpośrednim wtryskiem paliwa w technice common rail III generacji (ciśnienie wtrysku 2.100 bar) i z turbiną o zmiennej geometrii. Spełnia z nawiązką normę emisji spalin Euro 6.

Z pojemności 5.193 ccm rozwija moc 191 KM przy 2.600 obr/min oraz moment obrotowy 510 Nm przy 1.600 obr/min. Bardzo niskie zużycie paliwa oraz przystawki odbioru mocy stało- i zmiennoobrotowe sprzyjają zabudowie urządzeń peryferyjnych wymagających stałego napędu od silnika np. w czasie prac za- czy wyładunkowych.

Mniejszego brata ISUZU P60 wykorzystującego tę samą kabinę i podwozie, napędza 3-litrowy (2.999 ccm), czterocylindrowy turbodiesel z intercoolerem, zasilany w technice common rail III generacji, również z turbiną o zmiennej geometrii - moc maksymalna 150 KM przy 2.600 obr/min.

 

 

Solidne podwozie

W pojeździe budowlanym kluczem do sukcesu jest solidna rama, zbudowana z profili stalowych o podwyższonej wytrzymałości o przekroju ceownika i grubości ścianki wynoszącej 7 mm. Jest to konstrukcja skrzynkowa nitowana charakteryzująca się wysoką sztywnością i odpornością na przeciążenia.

Osie jezdne mają spory zapas udźwigu (przód 3.100 kg, tył 6.000 kg. DMC techniczna wynosi aż 9.100 kg. Przednia sztywna, zawieszona na resorach piórowych parabolicznych wzdłużnych z amortyzatorami dwustronnego działania wspomagana jest potężnym stabilizatorem. Tylny most, również sztywny, zawieszony jest na 6–piórowych resorach głównych i 4 pomocniczych wspomaganych stabilizatorem. Zastosowano tu też amortyzatory hydrauliczne teleskopowe obustronnego działania. Przełożenie tylnego mostu 41:11 zapewnia kompromis elastyczności, przyspieszania i niskiego zużycia paliwa.

Konstrukcja podwozie umożliwia dowolne przenoszenie z lewej strony ramy na prawą (i odwrotnie) niektórych elementów jak: zbiornik paliwa, zbiornik AdBlue, skrzynka z akumulatorami, koło zapasowe.

Duża sztywność ramy pozwala na swobodny montaż dłuższych zabudów samowyładowczych, żurawi HDS za kabiną lub na tylnym zwisie, wind załadunkowych oraz urządzeń wymagających pracy na podporach np. podnośnik koszowy czy wiertnica.

Rama fabrycznie przygotowana jest do montażu szerokiej gamy nadwozi; posiada bardzo dużą ilość otworów technologicznych co znacznie przyspiesza montaż i eliminuje konieczność ingerencji w powłokę antykorozyjną.

 

 

„Sprytna” kabina

Stosunkowo wąska i mocno przeszkolona kabina to sprawność i wygoda oraz łatwość poruszania się nie tylko na ciasnych pacach budów. Właśnie taką kabinę ma ISUZU P60 i P75. Jej szerokość (2.040 mm) powoduje, że pojazd jest poręczny, a zarazem trzyosobowej załodze zapewnia wygodne warunki podróżowania. Prosta obsługa i ergonomicznie zaprojektowane stanowisko kierowcy ułatwiają pracę. Całości dopełniają duże panoramiczne podgrzewane i elektrycznie regulowane lusterka na solidnych sztycach, z czego ISUZU już słynie, oraz duże przeszklone powierzchnie boczne i szyba czołowa. Wsiadanie ułatwiają szerokie drzwi otwierające się pod kątem 90 stopni oraz wygodne stopnie wejściowe i ergonomiczne uchwyty. Kolumna kierownicy regulowana jest w dwóch płaszczyznach, a koło kierownicy jest małe i przyjemnie leży w rekach. Na uwagę zasługują seryjne półki nad przednią szybą, wieszaki na odzież roboczą i spory schowek za siedzeniami .

Kompaktowe wymiary oraz duża wytrzymałość czynią z ciężarówki Isuzu uniwersalny, poręczny i mocny pojazd dla branży ogólnobudowlanej, ogrodniczej i sprzedawców materiałów opałowych.

 

Samochód z dużym zadowoleniem  użytkuje firma POLMET z podwrocławskiego Mrozowa. Firma Pana Mariana i jego wspólnika właśnie z w/w powodów kupuje samochody ISUZU…

T&M nr 7-8/2015

Tekst: Antoni Gostyński

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE