Monitorowanie ciśnienia w oponach

TPMS: Minimalizacja kosztów i wpływu na środowisko

Opatentowany system Bridgestone TPMS pozwala na szybkie monitorowanie ciśnienia w oponach całej floty z ograniczonymi przestojami pojazdów. System gromadzi dane centralnie i bezpośrednio informuje partnera serwisowego o konieczności podjęcia działań niezbędnych do utrzymania optymalnego stanu ogumienia.

„Bridgestone inwestuje w rozwój opon o niskim oporze toczenia i długiej żywotności. Jednak zapewnianie maksymalnej wydajności i trwałości nie dotyczy wyłącznie etapu projektowania. Dodatkowo konieczne jest utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w oponach pod różnym obciążeniem i w różnych warunkach drogowych i temperaturowych, tak aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo, wydajność i zmniejszyć wpływ na środowisko. To jest zadanie dla naszego innowacyjnego systemu monitorowania ciśnienia w oponach” – komentuje Marek Drewniak, Sales Manager Commercial Products Bridgestone.

 

 

 

 

 

W przypadku mniejszych flot, bardziej praktyczna jest aplikacja mobilna Bridgestone w połączeniu z ręcznym odbiornikiem, stanowiącym alternatywę dla bramki.

 

 

 

 

 

 

 

TPMS pomaga zmniejszyć te ukryte koszty operacyjne za pomocą systemu czujników zainstalowanych na zaworach opon. Każdy czujnik ma wbudowany nadajnik, który bezprzewodowo wysyła dane do bramki TPMS co 6 sekund. Za każdym razem, gdy pojazd wyposażony w system monitorowania ciśnienia w oponach przejeżdża przez bramkę, odbiorniki zbierają dane i przesyłają je w celu przetworzenia do centralnego serwera za pośrednictwem sieci GPRS. Oprogramowanie sieciowe do zarządzania flotą porównuje dane i wysyła automatyczne powiadomienia o konieczności serwisowania do właściwego menedżera floty i usługodawcy, w przypadku gdy ciśnienie powietrza w oponie spadnie poniżej zdefiniowanego poziomu tolerancji. Program wskazuje, która opona jest niedopompowana, tak aby usługodawca mógł dokonać szybkiej interwencji. W przypadku mniejszych flot nowa aplikacja na telefony, w połączeniu z ręcznym odbiornikiem, może stanowić ekonomiczną alternatywę dla bramki.

Znaczenie ciśnienia w oponach

Ciśnienie powietrza wpływa nie tylko na opór toczenia, ale także na zużycie opon. Opony z niskim ciśnieniem powietrza zużywają więcej paliwa i szybciej wymagają wymiany. Zmniejszenie przebiegu oznacza, że trzeba produkować więcej opon, zużywając więcej surowców i więcej energii. Dane zebrane przez Bridgestone Europe w czasie instalowania czujników potwierdzają, że ciśnienie w 20% opon we flotach, które go nie monitorują, jest co najmniej 10% poniżej zalecanego poziomu, z tego 5% ma ciśnienie o 20% mniejsze od zalecanego. Innymi słowy – jedna na pięć opon w typowej flocie negatywnie wpływa nie tylko na środowisko, ale także na efektywność operacyjną floty, a tym samym konkurencyjność.

 

Od wprowadzenia innowacyjnego systemu monitorowania ciśnienia w oponach Bridgestone w maju 2013 roku, w 36 flotach w całej Europie zainstalowano ponad 24 000 czujników. Szacuje się, że dzięki temu systemowi uzyskano oszczędność CO2 rzędu 2000 ton, co odpowiada emisjom 21 mniejszych ciężarówek w ciągu roku. TPMS wydłużył okres eksploatacji opon o dodatkowe 210 000 000 kilometrów, zmniejszył liczbę awarii (o 319) i zwiększył liczbę recyklingowanych/bieżnikowanych karkasów (o 239).

 

Część programu Bridgestone Total Tyre Care

System monitorowania ciśnienia w oponach stanowi część programu Bridgestone Total Tyre Care, mającego pomóc flotom w utrzymaniu ścisłej kontroli kosztów związanych z oponami. Program Total Tyre Care składa się z trzech części: (1) Total Tyre Life opierającej się na wielokrotnej eksploatacji karkasów Bridgestone i technologii bieżnikowania firmy Bandag. (2) Total Tyre Services gwarantującej maksymalną wydajność flotom ciężarówek dzięki usługom serwisowania, kontroli i pomocy świadczonym przez sieć ogólnoeuropejskich partnerów Bridgestone. (3) Total Tyre Systems dostarczającej informacje o stanie opon za pomocą unikalnych narzędzi do monitorowania i śledzenia – Bridgestone Toolbox i TPMS.

 

 

 

 

 

 

Czujniki zainstalowane na zaworach opon bezprzewodowo wysyłają dane do bramki TPMS. Dane są następnie przesyłane za pośrednictwem sieci GPRS do menedżera floty.

 

 

 T&M: 7/8-2015

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE