loga na www miedzy banery

Interhandler kwiecień

loga na www miedzy banery

BANER Prometeon

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

BP kwiecień

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

Kamaz podwozia pod hakowce

Kamaz Polska systematycznie poszerza swoją ofertę produktową. Firma wprowadziła szeroką gamę wariantów podwozi dedykowanych pod hakowe systemy załadowcze, niekiedy uzupełnionych o zakabinowy żuraw.

 

Obecnie dostępna paleta tych aut obejmuje pięć bazowych podwozi 2-, 3- i 4-osiowych, z różnymi układami napędowymi – pojedynczą osią lub tylnym tandemem bądź napędzanymi wszystkimi osiami. Są to typy: 53605 (K2030) 4x2 jako hakowiec 12 t i 10 t wraz z żurawiem HDS, 65115 (T2530) 6x4 - hakowiec 16 t, 43118 (B2130) 6x6 - hakowiec 12 t, 6520 (K3340) 6x4 - hakowiec 20 t, 6540 (T3130) 8x4 - hakowiec 22 t oraz 65201 (K4140) 8x4 - hakowiec z żurawiem HDS.

Do napędu służą sprawdzone 6-cylindrowe, rzędowe silniki Cummins, wyposażone w turbosprężarkę Holset HE, chłodzenie powietrza doładowującego, system wtrysku wysokociśnieniowego common rail, układ paliwowy Bosch CP oraz klapowy hamulec silnikowy na wydechu. Spełniają normę Euro 5 dzięki technologii selektywnej redukcji katalitycznej SCR i pochodzą z dwóch linii: 6,7-litrowej ISB 6.7 E5 i 8,9-litrowej ISB 8.9 E5.

W obu występuje jeden nastaw maksymalnych mocy i momentów obrotowych: ISB 6.7 E5 300 – 220 kW/300 KM i 1.100 Nm, ISB 8.9 E5 400 – 297 kW/400 KM i 1.700 Nm. ISB 6.7 E5 300 trafia do typów 53605 (K2030) 4x2, 65115 (T2530) 6x4, 43118 (B2130) 6x6 oraz 6540 (T3130) 8x4, ISB 8.9 E5 400 do 6520 (K3340) 6x4 i 65201 (K4140) 8x4.

Z silnikami tymi współpracują inne kluczowe komponenty pochodzące od renomowanych dostawców zewnętrznych. W układzie napędowym są to jednotarczowe sprzęgło Sachs MFZ430 oraz mechaniczne skrzynie przekładniowe ZF: przy jednostce 6,7-litrowej 9-biegowa 9S1310TO, przy jednostce 8,9-litrowej 16-biegowa 16S1825TO.

Własna kabina Kamaza (stosowana jest zazwyczaj krótka, dzienna) przeszła modernizację. Wprowadzono przednią atrapę z tworzywa sztucznego, panoramiczną szybę przednią oraz zewnętrzną osłonę przeciwsłoneczną. Seryjnie montowana jest klimatyzacja, niezależne ogrzewanie postojowe, radio, kolumna kierownicy z regulacją, szyberdach i pneumatycznie zawieszony fotel kierowcy. W mocniejszych wersjach silnika również kabina jest zawieszona na poduszkach. Charakteryzuje ją również bardziej ergonomicznie i starannie urządzone wnętrze.

Wszystkie mosty napędowe otrzymują blokadę mechanizmu różnicowego, przy układach z co najmniej dwoma osiami napędowymi uzupełnioną o blokadę międzymostową (dwie w 6x6).

T&M nr 10/2015

Tekst: Antoni Gostyński

Add comment

Security code Refresh