Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Teraz Trigenius

Na początku stycznia, w Niepołomicach pod Krakowem, w siedzibie firmy Meiller Polska miały miejsce dni prasowe poświęcone rodzinie wywrotek Trigenius oraz budowlanym DAF-om XFC i XDC.

Jak zaznaczył Wojciech Mackiewicz, zajmujący się w Meiller Polska marketingiem i PR, Trigenius to nowa generacja zabudów, o modułowej konstrukcji, do wielu różnych pojazdów, od dostawczych po największe ciężarówki. Została ona zaprezentowana na ostatnich targach IAA 2022 w Hanowerze, w Niemczech. Nas najbardziej interesują trójstronne wywrotki do ciężarowych podwozi trzy- i czteroosiowych, modele: D316, D321, D421, D428. Pierwsza cyfra wskazuje na liczbę osi, dwie następne to ładowność podzielona przez 1.000. Tak więc Trigenius 316 prezentowany w Niepołomicach na samochodzie DAF XFC 530 FAT jest przystosowany do pojazdu trzyosiowego i może zabrać 16.000 kg ładunku. Poprzednia wywrotka D316 miała ładowność ok. 145 kg mniejszą.

 

Pakiet zalet

Modułowa konstrukcja i zwiększone wykorzystanie połączeń śrubowych pozwala na budowę wielu wersji, indywidualnie dopasowanych do wymagań użytkowników. Konstruktorzy Meillera skupili się przede wszystkim na obniżeniu masy własnej przy zachowaniu bardzo wysokiej wytrzymałości i sztywności. Stało się to możliwe m.in. poprzez zwiększenie udziału wysokogatunkowych stali. W zależności od zamówienia Meiller stosuje wysokogatunkową stal hardox (HBW 450 lub opcjonalnie HBW 500) o grubości 4 mm dla modeli D316, D321 i D416. Opcjonalnie podłoga może być wykonana z blach 6 mm. Dzięki zastosowaniu spawania laserowego zabudowy są jeszcze dokładniej wykonane, a dzięki katodowemu lakierowaniu zanurzeniowemu KTL osiągają poziom ochrony antykorozyjnej niedostępny obecnie dla żadnego innego producenta wywrotek. Tylna klapa jest dzielona w poziomie, z dolną częścią opuszczaną hydraulicznie.

Szerokość skrzyni została powiększona, w stosunku do poprzednich konstrukcji, z 2,38 m do 2,42 m, co pozwala na swobodny transport europalet. Nowy zbiornik oleju hydraulicznego ma zmienione, wewnętrzne przegrody, zapobiegające pienieniu się oleju. System mocowania zbiornika skutecznie tłumi wibracje. Hydraulika jest oczywiście własna, Meillera, co daje w efekcie precyzyjne jej dopasowanie oraz długą, wydajną pracę.

Dużo uwagi poświęcono bezpiecznemu mocowaniu ładunku. Na przykład na przedniej ścianie umieszczono sześć punktów mocowania. Punkty mocowania na burtach również wytrzymują obciążenie dwóch ton, w podłodze czterech ton i aż ośmiu ton w narożnikach skrzyni. Ciekawym rozwiązaniem jest hydraulicznie składana tylna osłona przeciwnajazdowa, którą można teraz uruchamiać również przy niskiej prędkości samochodu, bez włączania przystawki odbioru mocy. Warto wspomnieć o blokadzie wykluczającej błędy kierowcy podczas pracy hydrauliką. Odblokowanie górnych zawiasów i opuszczanie bocznej burty nie mogą być równoczesne (dzięki prostej, mechanicznej blokadzie). Burta Bordmatic nie może być otwierana przy zaciągniętej plandece. Meiller wprowadził modyfikacje w systemie plandeki przesuwnej. W obecnym rozwiązaniu można zdjąć linkę plandeki razem z napinaczami linki i przymocować do przedniej ściany wywrotu. Boczne prowadnice są teraz elastyczne, co przekłada się na bardziej płynną pracę systemu.

Zmieniono konstrukcję bolców zabezpieczających przy kulach wywrotu. Nowe bolce przebiegają teraz centralnie przez kulę, mają nowe zabezpieczenie i mogą być obsługiwanie jedną ręką. Nadkola nad dwiema, tylnymi osiami ciężarówki posiadają gumowe, szerokie ranty, co zabezpiecza przed uszkodzeniami zarówno burt jak i samych nadkoli.

 

Czas na C

Nowa generacja DAF-ów XF, XG, XG+ oraz XD była już niejeden raz opisywana na naszych łamach. Teraz niderlandzki producent wprowadza na polski rynek wersje budowalne, z literą C. Opowiadał o nich Jarosław Ożyński, DAF academy commercial trainer. XDC i XFC wyróżniają się już na pierwszy rzut oka – czarne listwy grilla, trzyczęściowy stalowy zderzak zapewniający kąt natarcia 25 stopni, szare nadkola, ochrona chłodnicy.

Standardowa, zautomatyzowana skrzynia biegów TraXon posiada ulepszone oprogramowanie terenowe Off Road z funkcjami ASR off i rock-free. W pierwszym przypadku jest to odłączenie kontroli trakcji, czyli o dopuszczenie do 100-procentowego poślizgu napędzanych kół, co jak wiadomo może przydać się w niektórych sytuacjach w terenie, wymagających „dokopania” się do przyczepnego podłoża. Rock-free to opcjonalny program wybujania, aktywowany kick downem, wciśnięciem pedału gazu do końca. Umożliwia wprawienie DAF-a w ruch kołyszący do przodu i do tyłu, aby uzyskać rozpęd w celu uwolnienia zablokowanego pojazdu.

Bardzo szeroka jest oferta przystawek odbioru mocy, PTO: silnika, koła zamachowego, skrzyni biegów, skrzynki rozdzielczej, przedniej pompy hydraulicznej. Przy zamawianiu nowego podwozia można dobrać jego specyfikację w taki sposób, aby ułatwić pracę firmie zabudowującej, chodzi np. o odpowiednie rozprowadzenie różnego rodzaju przewodów.

 

T&M nr 1/2023

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE