Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Ciągnik siodłowy DAF CF 440

Nie do ścigania, lecz do oszczędzania. Jak radzi sobie najnowszy ciągnik siodłowy DAF CF 440, jako koń pociągowy w transporcie regionalnym? Próbę odpowiedzi na to pytanie podjęliśmy podczas jazdy testowej 40-tonowym zestawem.

Od początku bieżącego roku ciągniki siodłowe DAF, w tym także model CF, oferowane są z licznymi innowacjami, które powodują podniesienie ich wydajności. Usprawnienia zastosowane w silniku Paccar MX-11, w połączeniu z innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi, takimi jak przewidujący tempomat, przewidująca zmiana biegów i tryb Eco mają zapewniać łącznie oszczędność paliwa na poziomie 4–5 procent. Nowe owiewki i spoilery przyczyniają się do dodatkowych oszczędności.

Tak udoskonalony ciągnik, napędzany 11-litrowym silnikiem o mocy 435 KM, zestawiony z naczepą wyposażoną w aerodynamiczne osłony, mogliśmy niedawno wypróbować na drogach w okolicach Warszawy.

Ze zmodernizowanym napędem

W takiej konfiguracji i z takim przeznaczeniem do napędu mógłby być zastosowany też większy silnik - MX-13. Co zyskujemy w wersji z mniejszym silnikiem? Choćby to, że kabina jest niżej zawieszona (do kabiny Space Cab prowadzą tylko dwa stopnie.) i łatwiej do niej wsiadać i z niej wysiadać, co w regionalnym transporcie dystrybucyjnym nie jest bez znaczenia. Po drugie, lżejszy silnik to niższa masa własna ciągnika, a więc większa rezerwa ładowności (techniczna dopuszczalna masa zestawu wynosi 44 tony).

Po trzecie – niewielkie zużycie paliwa.

Popularny silnik Paccar MX-11został poddany modernizacji. Poprawiono w nim przepływ oleju oraz zapewniono bardziej efektywne spalanie, dzięki przeprojektowaniu komory spalania, ulepszeniu wtrysku paliwa i oprogramowania sterującego fazami wtrysku. Wielopunktowy wtrysk paliwa zapewnia pracę cichszą niż kiedykolwiek wcześniej.

Tryb Eco to nowe, standardowe rozwiązanie w wyposażeniu CF-a. Tryb ten redukuje moment obrotowy silnika o 10% na pierwszych jedenastu biegach, zapewniając dodatkową oszczędność paliwa podczas codziennego użytkowania. Większość sytuacji drogowych zwykle nie wymaga pełnego przyspieszenia. Niemniej opcja ta jest nadal dostępna — wystarczy nacisnąć przycisk.

 Tempomat przewiduje

Tempomat już nie tylko prowadzi nas jak na sztywnym holu za pojazdem poprzedzającym (wystarczy ustawić dystans). W nowym wydaniu przewiduje on także ukształtowanie terenu. Wykorzystuje GPS, aby ustalić dokładne położenie pojazdu i określić sposób pokonania drogi przez kolejne 1–2 km. System „spogląda” do przodu i przewiduje np. pochyłości terenu. Funkcja

Predictive Cruise Control ustala optymalną prędkość, a funkcja Predictive Shifting wybiera odpowiedni bieg.

Punktem wyjścia obu technologii jest jazda na najwyższym możliwym biegu przez jak najdłuższy dystans. Efektem jest mniejsza ilość     redukcji i praca jednostki napędowej przy niższej prędkości obrotowej, co ogranicza zużycie paliwa. Po zbliżeniu się do szczytu wzniesienia system zapobiega zmianie biegu na niższy. Jeśli za szczytem wzniesienia teren natychmiast się obniża, przed dotarciem na szczyt do silnika wtryskiwana jest mniejsza ilość paliwa, a bezwładność pojazdu umożliwia „przepchnięcie” go przez szczyt.

W niektórych sytuacjach system zezwala na jazdę z prędkością poniżej zaprogramowanej, na przykład gdy pojazd znajduje się w pobliżu szczytu podjazdu, a system „wie”, że energia potencjalna spowoduje szybkie osiągnięcie wymaganej prędkości podczas zjazdu. Tempomat może też czasowo dopuścić jazdę z prędkością nieco wyższą od zaprogramowanej (w zakresie wcześniej określonych ograniczeń) w celu zmniejszenia zużycia paliwa.

Jeśli kierowca jedzie przewidująco, hamulec silnikowy MX, o trzech zakresach mocy, które można wybrać za pomocą dźwigni na kolumnie kierownicy, pozwala mu wytracać prędkość prawie bez używania hamulca zasadniczego. Zatem oszczędzamy klocki hamulcowe. Bywa jednak, że trzeba zwolnić dość gwałtownie – wtedy przydałby się też retarder...

         Jeśli ktoś chce się dynamicznie rozpędzać 40-tonowym zestawem, to może odczuwać lekki dyskomfort, bo jednak mniejszy silnik nie jest tak „elastyczny” jak jednostka 13-litrowa. Trzeba przycisnąć pedał gazu i dłużej ciągnąć na niższych biegach. Jednak, jeżeli nie jedziemy na wyścigi, spokojnie, MX-11 odpłaci się nam przyjemną i oszczędną jazdą. Tuż przed jazdą próbną dowiadujemy się, że na trasie w okolicach Wrocławia w podobnym teście uzyskano średnie zużycie paliwa około 22 l/100 km. Na ruchliwych drogach w okolicach Warszawy, gdzie często zatrzymują nas czerwone światła i korki spowodowane robotami drogowymi, udaje się nam uzyskać spalanie około 26 l/100 km. W takich warunkach to przyzwoity wynik.

 Efektownie i efektywnie

Testowany zestaw, z kompletem spoilerów i kurtyn wygląda efektownie, ale tak wyposażony jest też bardziej efektywny. Dla modelu CF Euro 6 z kabiną sypialną stworzono nowy pakiet aerodynamiczny, obejmujący spoiler dachowy wyższy od dotychczas stosowanego o 10 cm oraz spoilery boczne o szerokości 2,55 m, zmniejszające niekorzystną przerwę pomiędzy kabiną a zabudową do zaledwie 5 cm.

Centralny zamek z pilotem wyposażono w funkcję kontroli świateł zewnętrznych. Kabinę ładnie, a nawet elegancko wykończono - fotele i kierownicę obszyto skórą. Efektem niskiego zawieszenia kabiny jest wysoki tunel silnika, ale coś za coś. Wygodną pozycję za kierownicą zapewnia wentylowany fotel z zawieszeniem pneumatycznym, podłokietnikiem i wszechstronną regulacją, także z przedłużaniem siedziska, co jest na dłuższych trasach bardzo przydatne. Na miękkiej kierownicy, o sporym zakresie regulacji ustawienia, umieszczono przyciski sterujące systemu informacyjnego i audio oraz tempomatu. Zadbano też o pasażera, który ma taki sam fotel jak kierowca.

Na pokładzie są dwa łóżka z grubym, wygodnym materacem. Pod dolną koją znajduje się pojemna wnęka, gdzie umieszczono chłodziarkę o pojemności 33 l. Sporo jest schowków. System ATC automatycznie utrzymuje temperaturę w kabinie na poziomie ustawionym przez kierowcę.

 Driver Performance Assistant – więcej informacji

System Driver Performance Assistant dostarcza kierowcy szczegółowych informacji na temat wyników zużycia paliwa, efektywności przewidywania sytuacji na drodze oraz zwalniania oszczędzającego hamulce zasadnicze pojazdu. Dodatkowo centralny wyświetlacz informacyjny podaje wskazówki dotyczące metod oszczędzania paliwa przez kierowcę.

Nową funkcją jest wyświetlanie informacji z tachografu na wyświetlaczu centralnym, co zapewnia kierowcy przejrzyste informacje na temat czasu jazdy czy prędkości i pomaga zapobiegać łamaniu przepisów. Wyświetlane są również informacje o zbliżającym się terminie następnego przeglądu pojazdu. Pomaga to dopilnować cyklicznych przeglądów. Na podstawie danych z karty kierowcy system DPA automatycznie przełącza się na dogodny dla kierowcy język.

Podsumujmy. DAF CF 440 jest ekonomicznym narzędziem w transporcie regionalnym, zapewniającym kierowcy dobre warunki pracy. Może nie jest to mistrz szybkości, ale bez nerwów swoje zrobi.

 

Podstawowe dane – DAF CF 440 ciągnik siodłowy

Dopuszczalna masa całkowita – zestaw

40 t

Rozstaw osi

3.60 m

Kabina

Sypialna, Space Cab, o szerokości 2.300 mm, zawieszona pneumatycznie

Silnik

MX-11, 6-cylindrowy, 10,8 l, Euro 6, DPF/SCR

Moc maksymalna

435 KM przy 1.450-1.700 obr/min

Maksymalny moment obrotowy

2.100 Nm przy 1.000-1.450 obr/min

Zbiornik paliwa

Aluminiowy 430 l

Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym (test)


26,2 l/100 km

Skrzynia biegów

AS Tronic, 12-stopniowa

Napęd

4x2

Zawieszenie przednie

Resory paraboliczne z amortyzatorami i stabilizatorem

Zawieszenie tylne

Pneumatyczne, 4 miechy, z amortyzatorami i stabilizatorem

Układ hamulcowy

Tarcze wentylowane, elektronicznie kontrolowane (EBS-3), hamulec silnikowy MX

Wyposażenie pojazdu testowego, m.in: aluminiowe obręcze kół, monitoring nacisku na osie, system centralnego zamka z funkcją kontroli świateł, tempomat adaptacyjny (ACC) i przewidujący ukształtowanie terenu, systemy ostrzegania przed kolizją (FCW) i automatycznego awaryjnego hamowania(AEBS), asystent pasa ruchu (LDWS), ASR, system stabilizacji toru jazdy (VSC), fotele skórzane, zawieszone pneumatycznie, wentylowane, przyciemniane szyby, elektrycznie sterowane, ogrzewane lusterka, reflektory i światła dzienne LED, reflektory dalekosiężne, światła doświetlające skręty, poduszka powietrzna kierowcy, kierownica obszyta skórą, 33-litrowa chłodziarka, automatyczna klimatyzacja, FMS, radio z nawigacją, telefon, asystent kierowcy (DPA).

 

 Antoni Gostyński

 T&M 6/2015

 

 

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE