Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

Intercars październik

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

BOSCH BX 2024 truck 1170x150

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

tomtom

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

Kaessbohrer wrzesien

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

loga na www miedzy banery

onturtle 1150x150 10 2024

Mobilność przyszłości

Targi IAA Transportation Hanower 2024 to największe wydarzenie branżowe roku.

Wystawa trwająca od 16 do 22 września zgromadziła kluczowych graczy związanych z transportem drogowym. Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem „Mobilność przyszłości”, gdzie główną rolę odgrywały innowacje w dziedzinie elektromobilności, cyfryzacji i automatyzacji.

W Hanowerze zaprezentowano najnowsze rozwiązania dotyczące pojazdów ciężarowych, autobusów, samochodów dostawczych, naczep, podzespołów pojazdów, usług dla transportu oraz infrastruktury wspierającej transport.

Jednym z najważniejszych tematów tegorocznej edycji były pojazdy elektryczne i wodorowe, stanowiące podstawę ekologicznych zmian w transporcie. Tradycyjnie wręczone zostały trofea Pojazdów Roku 2025, nazywanych Gwiazdami Roku.

 Czym chwaliły się wiodące w branży firmy?

 

bydBYD – elektryczne premiery

Na targach w Hanowerze BYD zadebiutował na europejskim rynku z nowym elektrycznym pojazdem użytkowym LCV oraz z elektrycznym ciągnikiem portowym.

BYD E-VALI to lekki pojazd użytkowy (LCV), o masie 3,5/4,25 t, z nowoczesną technologią i dużą przestrzenią ładunkową. BYD EYT 2.0 zaś to wytrzymały ciągnik portowy dedykowany do prac w portach, terminalach i centrach dystrybucji.

Obydwa pojazdy są przystosowane do wymogów rynku europejskiego oraz wyposażone w innowacyjne technologie BYD w zakresie bezpiecznych i wysokowydajnych baterii typu Blade Battery oraz układów napędowych.

E-VALI zaprojektowano dla usług kurierskich i transportu ostatniej mili. Model ten łączy nowoczesny design z energooszczędnymi technologiami i inteligentnymi rozwiązaniami łączności. Wyposażony jest w nowoczesne akumulatory Blade Battery, które wyróżniają się bezpieczeństwem, trwałością i wydajnością, zapewniając długi cykl żywotności. Pojazd posiada zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) zwiększające bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jego zasięg utrzymuje się w granicach 220-250 km.

W przypadku ciągnika portowego EYT 2.0 Electric Yard Tractor w odświeżonym i nowoczesnym wyglądzie zachowano charakterystyczny projekt z przesuniętą kabiną, zapewniającą kierowcy odpowiednią widoczność. Ciągnik o DMC do 75 ton – jak zapewnia producent – jest wytrzymały, zwrotny i bez problemu obsługuje duże kontenery i przyczepy. Jest wyposażony w bezpieczną baterię Blade, która pozwala na pracę do 16 godzin.

 daf

DAF - pełny pakiet innowacji produktowych

Firma DAF Trucks ma ambicje wyznaczania nowych standardów w zakresie oszczędności paliwa, bezpieczeństwa i komfortu kierowcy, czego kolejnym potwierdzeniem jest pełny zestaw innowacyjnych rozwiązań dla pojazdów nowej generacji – modeli XD, XF, XG i XG+ – przedstawiony na targach IAA. Holenderski producent zaprezentował również kompletną gamę pojazdów elektrycznych przeznaczonych do transportu miejskiego, regionalnego i długodystansowego, wspieranych przez najwyższej klasy stacje ładowania i systemy magazynowania energii.

Wszystkie pojazdy ciężarowe nowej generacji DAF wyróżniają się aerodynamiką, wysoce wydajnymi układami napędowymi i szeregiem zaawansowanych układów wspomagających kierowcę, co przekłada się na imponujące zmniejszenie zużycia paliwa – nawet o 10% względem poprzednich modeli. Obecnie, dzięki następnym udoskonaleniom układu napędowego i aerodynamiki można uzyskać kolejne 3% oszczędności.

 

Zoptymalizowaną wydajność układu napędowego uzyskano dzięki nowym fazom rozrządu, pompie płynu chłodzącego z podwójnym napędem i dwucylindrowej sprężarce powietrza ze sprzęgłem. Zaktualizowano również turbosprężarki i zawór EGR. Za dostarczanie mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów odpowiadają wtryskiwacze najnowszej generacji.

Innowacyjne rozwiązania zastosowane w SR1344 – najchętniej wybieranej tylnej osi firmy DAF – obejmują nową konstrukcję zębnika, która zapewnia zwiększoną wytrzymałość i trwałość, a także pozwala na optymalne wykorzystanie najwyższej mocy jednostki PACCAR MX-13 (390 kW/530 KM) do obniżenia prędkości obrotowej z jaką pracuje silnik. W zależności od konfiguracji, nowa strategia zmiany biegów i optymalizacje silnika skutkują nawet o 7% niższymi obrotami wału korbowego przy prędkości przelotowej (950 obr./min zamiast 1.030).

Dzięki bardzo niskiemu zużyciu paliwa i niskiej emisji CO2 wiele wariantów modeli nowej generacji DAF spełnia normy Maut klasy 3, potencjalnie pozwalając zaoszczędzić tysiące euro rocznie na niemieckich opłatach drogowych.

Aby zoptymalizować wydajność nowej generacji pojazdów DAF, w standardowych konfiguracjach wersji 4x2 i 6x2 (w zależności od rynku i zastosowania ) wprowadzono system kamer DAF Digital Vision (zastępujący konwencjonalne lusterka), tempomat przewidujący oraz opony o niskich oporach toczenia, zapewniające dodatkowe 6% oszczędności paliwa. W przypadku klientów, którzy wcześniej nie zamówili tych opcji, całkowite oszczędności paliwa i zmniejszenie emisji CO2 wyniosą do 9%. W codziennej eksploatacji redukcja spalania może być jeszcze większa, ponieważ również pakiet aerodynamiczny należy teraz do wyposażenia fabrycznego.

Wszystkie pojazdy ciężarowe DAF nowej generacji są objęte 10-letnią subskrypcją PACCAR Connect. Ta nowa internetowa platforma zarządzania flotą dostarcza w czasie rzeczywistym informacji na temat wyników całej floty, poszczególnych pojazdów, a także kierowców, pomagając w ten sposób operatorom zoptymalizować wydajność i rentowność. Platforma umożliwia również sprawne bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania pojazdów. Główną zaletą PACCAR Connect jest łatwa integracja z istniejącymi aplikacjami logistycznymi autorstwa innych firm, ustanawiając nowy standard w systemach zarządzania flotą.

Wszystkie pojazdy ciężarowe nowej generacji DAF przodują w dziedzinie bezpieczeństwa dzięki kompleksowej gamie zaawansowanych układów wspomagających kierowcę (ADAS), które stanowią element wyposażenia seryjnego. Są wśród nich takie rozwiązania, jak zaawansowany układ hamowania awaryjnego (AEBS), Drive-off Assist, DAF Side & Turn Assist, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu (LDW) i rozpoznawanie ograniczeń prędkości. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, układ Event Data Recorder zapisuje obrazy i dane po interwencji układu AEBS, a nowy system DAF Drowsiness Detection wykrywa senność kierowcy.

Modernizacje układu napędowego oznaczają jeszcze niższy poziom hałasu podczas jazdy. Nowa strategia zmiany biegów poprawia właściwości jezdne dzięki jeszcze płynniejszej zmianie przełożeń. Nowa internetowa platforma zarządzania flotą PACCAR Connect umożliwia skomunikowaną nawigację pojazdów ciężarowych. Umożliwia to przesyłanie całej zaplanowanej trasy z bazy bezpośrednio na ekran dodatkowy pojazdu, zapewniając komfort kierowcy.

Podczas targów firma DAF podkreśliła swoje zaangażowanie w ochronę środowiska, przedstawiając pełną gamę najnowocześniejszych pojazdów XB, XD i XF Electric do zastosowań miejskich, regionalnych i długodystansowych. Te innowacyjne ciężarówki wyposażone są w wydajne układy napędowe i modułowe akumulatory, które pozwalają pokonać nawet 500 kilometrów na jednym ładowaniu przy zerowej emisji spalin. Wszystkie elektryczne pojazdy ciężarowe tej marki wyposażone są w akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) o dużej gęstości energii, które są bardzo korzystne pod względem bezpieczeństwa termicznego, żywotności i liczby cykli ładowania.

Oprócz serii najwyższej klasy pojazdów elektrycznych DAF oferuje również pełną paletę usług i wsparcia. Obejmuje to fachowe doradztwo, a także dostawy stacji ładowania firmy PACCAR Power Solutions, która może zaproponować również systemy magazynowania energii.

Silniki PACCAR MX są w pełni przygotowane do pracy z biodieslem HVO, który zmniejsza emisję CO2 „od źródła do koła” o ponad 90%. Wersje, które pracują na paliwie B100 Fame, będą dostępne na początku przyszłego roku.

Firma DAF opracowuje obecnie wodorowy silnik spalinowy, który ma być gotowy do wprowadzenia na rynek w nadchodzących latach. Na targowym stoisku można było również zapoznać się z rozwiązaniem e-osi (e-axle) – podzespołem, w którym zintegrowano elementy napędu elektrycznego – silnik, przekładnię i sterownik. To rozwiązanie jest wyrazem ciągłego dążenia firmy DAF do zaoferowania pełnego zestawu wysoce wydajnych rozwiązań w zakresie układów napędowych.

 

Daimler Truck – baterie, wodór i mechatronika

Daimler Truck na IAA koncentrował się na transporcie dalekobieżnym o neutralnym bilansie emisji CO2. Zapowiedział na listopad uruchomienie produkcji ciężarówki Mercedes-Benz eActros 600, która była główną atrakcją targową firmy. Producent pragnie, aby jego nowy elektryczny flagowiec zdekarbonizował transport dalekobieżny. Akumulator o wysokiej pojemności ponad 600 kilowatogodzin oraz nowa, niezwykle efektywna elektryczna oś napędowa zaprojektowana we własnym zakresie, umożliwiają eActrosowi zasięg 500 kilometrów na jednym ładowaniu

Pierwsze egzemplarze eActrosa 600 dla klientów mają zostać wyprodukowane i zarejestrowane jeszcze w 2024 roku. Ważną rolę w tym procesie odegrają także zakłady Daimler Truck w Mannheim, Kassel i Gaggenau. Będą one dostarczać komponenty do akumulatorowo-elektrycznego napędu eActrosa 600, takie jak oś elektryczna, komponenty przekładni czy komora przednia, znajdująca się w miejscu byłej komory silnika spalinowego – łącząca szereg elementów wysoko- i niskonapięciowych.

W ramach wydarzenia „Daimler Truck Media Night”, odbywającego się w Hanowerze, eActros 600 wyruszył na nocny przejazd do Berlina i z powrotem. Miał on na celu po pierwsze zaprezentowanie „na żywo” codziennej użyteczności eksploatacyjnej pojazdu, a po drugie wysłanie sygnału do decydentów politycznych – nie tylko tych w Berlinie, ale i tych w Brukseli: bezemisyjne pojazdy Daimler Truck są gotowe, a więc teraz konieczna jest budowa infrastruktury ładowania.

Według przedstawicieli Daimler Truck, dzięki zasięgowi 500 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora, eActros 600 jest poważną alternatywą dla samochodu ciężarowego z napędem wysokoprężnym. Wysoka wydajność energetyczna uczyni eActrosa 600 także pojazdem dochodowym dla operatorów flot.

Od chwili rozpoczęcia sprzedaży pod koniec ubiegłego roku Daimler Truck otrzymał już ponad 2.000 zamówień na eAcrosa 600, a liczba deklaracji intencji jest również czterocyfrowa.

Pragnąc uczynić elektromobilność łatwą w zastosowaniu i dochodową dla swoich klientów – także w aspektach wykraczających poza sam zakup elektrycznych ciężarówek – wraz z rozpoczęciem targów IAA Daimler Truck promuje w Europie nową markę TruckCharge. Pod tą nazwą firma integruje wszystkie swoje oferty związane z infrastrukturą elektryczną i ładowaniem samochodów ciężarowych, tzn. usługi doradcze, ofertę w zakresie urządzeń oraz eksploatację zelektryfikowanych baz operacyjnych, zarówno dla spedytorów jak i przedsiębiorstw przemysłowych. Częścią tej oferty są m.in.: Fleetboard Charge Management – usługa umożliwiająca całościową kontrolę wszystkich interakcji zachodzących między akumulatorowo-elektrycznymi ciężarówkami we flocie a należącymi do firmy stacjami ładowania, karta Charging Card, pozwalająca bezgotówkowo regulować należności za ładowanie na trasie, i oferta finansowania infrastruktury ładowania.

Kolejnymi atrakcjami Daimler Truck na targach IAA były: elektryczna śmieciarka FUSO Next Generation eCanter, Mercedes-Benz GenH2 Truck z wodorowym ogniwem paliwowym oraz premiera targowa nowej ciężarówki Mercedes-Benz Actros L o udoskonalonej aerodynamice.

Oprócz dekarbonizacji transportu Daimler Truck kieruje także wzrok w przyszłość cyfrowej transformacji, chcąc odegrać wiodącą rolę na drodze do wprowadzenia pojazdów opartych na oprogramowaniu. Najnowsze generacje samochodów ciężarowych, jak przykładowo eActros 600 i Actros L, już posiadają doskonaloną ewolucyjnie architekturę mechatroniczną. Pozwala ona na 20-krotnie szybsze niż dotychczas przetwarzanie danych. Oprócz rozszerzenia zakresu funkcji w najnowszych systemach bezpieczeństwa, np. Active Brake Assist 6 czy Active Sideguard Assist 2, umożliwia to zwiększenie komfortu kierowcy i łączność sieciową. Przykładem niech będzie Multimedia Cockpit Interactive 2 czy funkcja Connected Traffic Warnings, która rozpoznaje ostrzeżenia o niebezpieczeństwach i przekazuje je pojazdom znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie. Wiele z tych funkcji będzie można w przyszłości aktywować w ciężarówce zdalnie, „over-the-air” – a więc bez wizyty w warsztacie. Do pełnego wykorzystania potencjału oprogramowania oraz wykonania możliwego skoku technologicznego konieczne będzie zmniejszenie liczby zdecentralizowanych urządzeń sterujących z ich różnymi systemami operacyjnymi oraz zredefiniowanie od podstaw architektury mechatronicznej. W związku z tym Andreas Gorbach, członek zarządu Daimler Truck odpowiedzialny za technologię, w ramach Daimler Truck IAA Media Night zaprezentował firmową wizję rozwoju wysoce inteligentnych, opartych na oprogramowaniu pojazdów użytkowych w perspektywie około dziesięciu lat. Ta nadchodząca rewolucja technologiczna ma się dokonać w Daimler Truck we wszystkich markach pojazdów i rodzajach napędów.

Koncern zaprezentował także elektrycznego Next Generation eCantera marki FUSO z różnymi wariantami zabudowy. Jako śmieciarka o DMC 8,55 tony, pojazd wyposażony został w zabudowę firmy Kaoussis.

Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu jedynie 3.400 mm i krótkiemu zwisowi zabudowy, ta lekka ciężarówka o neutralnym bilansie emisji CO2 jest nadzwyczaj zwrotna i łatwa w manewrowaniu.

Marka FUSO pokazała ponadto kolejnego Next Generation eCantera o masie 8,55 t i rozstawie osi 4.450 mm, z zabudową kufrową i najnowszym wyposażeniem w zakresie komfortu i bezpieczeństwa. Obejmuje ono m.in. systemy Active Brake Assist 6, BSIS (Blind Spot Information System), Intelligent Speed Assistant i Attention Assist.

Z punktu widzenia Daimler Truck, oprócz ciężarówek z napędem czysto akumulatorowym, odpowiednim rozwiązaniem mogą być napędy wodorowe – szczególnie w wymagających elastyczności i trudnych zastosowaniach w transporcie ciężkim i dalekobieżnym. Dlatego na targach zobaczyć można było również „rekordzistę”: ciężarówkę Mercedes-Benz GenH2 Truck. Jej dopuszczony do ruchu drogowego prototyp z powodzeniem wykazał praktyczną użyteczność zastosowania ciekłego wodoru w drogowym transporcie towarowym, gdy w ubiegłym roku podczas #HydrogenRecordRun, w warunkach rzeczywistej eksploatacji, przejechał przez Niemcy, pokonując odcinek liczący 1.047 kilometrów na jednym tankowaniu ciekłego wodoru.

Po zakończeniu intensywnych testów na torze testowym i drogach publicznych ciężarówki wodorowe Mercedes-Benz GenH2 Truck osiągnęły już zaawansowany etap rozwoju, dzięki czemu mogą wejść do eksploatacji w codziennych operacjach logistycznych w ramach różnych obszarów zastosowań.

Mercedes-Benz Trucks utrzymuje pozycję branżowego stymulatora także w segmencie ciężarówek z napędem konwencjonalnym – dlatego na IAA Transportation swoją premierę targową świętował nowy Actros L.

Pojazd odznacza się futurystycznym designem i udoskonaloną aerodynamiką, ma wiele komfortowych rozwiązań, wyposażany jest w oszczędne silniki oraz oferuje wysoką dynamikę jazdy i najnowsze systemy asystujące. Wydłużony przód pojazdu i inne rozwiązania poprawiające aerodynamikę umożliwiają obniżenie zużycia paliwa nawet o trzy procent.

Dostępny teraz dla niektórych modeli zoptymalizowany układ przeniesienia napędu, oparty na skrzyni biegów G291-12 i tylnej osi RAR 2.278d, zapewnia m.in. lepsze wrażenia z jazdy, szczególnie podczas przyspieszania na wzniesieniach, i niższą prędkość manewrową, a dzięki obniżonej przejazdowej prędkości obrotowej przy 80 km/h jazda jest cichsza i przyjemniejsza. Układ ten przyczynia się też do dalszego obniżenia zużycia paliwa.

 

Ford Trucks – dążenie do „Sharing the Load”

Ford Trucks zaprezentował swoje osiągnięcia i postępy w rozwiązaniach dla bezemisyjnego transportu oraz w systemach łączności, przedstawiając m.in. nową serię pojazdów F-LINE oraz flagowy model marki F-MAX.

Nowa seria pojazdów F-LINE obejmuje trzy segmenty: drogowy, budowlany oraz ciągników siodłowych dla transportu regionalnego.

Obejrzeć można było limitowaną edycję pojazdu F-MAX Select oraz niestandardową, ekskluzywnie wykończoną wersję F-MAX z pakietem Luxury.

Ford TrucksProducent rozszerza swoje portfolio produktów o zaawansowane technologicznie pojazdy. Zaprezentowana elektryczna ciężarówka podczas International Motor Show w 2022 roku w 2025 roku trafi na drogi.

 Ford Trucks, zgodnie z obraną strategią dążenia do bezemisyjnego transportu przyszłości, przyspieszył prace badawczo-rozwojowe, przenosząc badania nad technologiami paliw alternatywnych na nowy poziom. W ramach kontynuacji badań nad silnikami zasilanymi wodorem, które rozpoczęły się w ubiegłym roku od testów jednocylindrowego silnika, firma osiągnęła kamień milowy: pierwszy zapłon wodorowego silnika H2-Ecotorq, będącego jej własnym projektem. Po pomyślnych wynikach wstępnych testów, zespoły inżynierów kontynuują prace nad optymalizacją systemu i dalszym rozwojem tej innowacyjnej technologii.

To bezemisyjne rozwiązanie stanowi znaczący krok dla Ford Trucks w rozszerzaniu oferty produktów neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla.

W ramach inicjatywy „Generation F”, firma realizuje transformację, która obejmuje zeroemisyjne, połączone i autonomiczne technologie, z zamiarem osiągnięcia w pełni bezemisyjnego portfolio produktów do 2040 roku. Równocześnie firma rozwija swoją wizję transportu nowej generacji, stawiając na zwiększenie bezpieczeństwa kierowców oraz poprawę doświadczeń klientów.

Hasło „Sharing the Load” Ford Trucks przedstawia dążenie marki do uzyskania produktu wydajnego, satysfakcjonującego i niezawodnego na każdym etapie podróży klienta. Na targach firma zaprezentowała ulepszony model F-MAX, wyposażony w nowy silnik Ecotorq Gen2 z poprawioną aerodynamiką. Nowy silnik zapewnia większą oszczędność paliwa. Nowy model wprowadza również po raz pierwszy system kamer w lusterkach, zapewniając bardziej komfortowe i zaawansowane technologicznie wrażenia z jazdy.

 

 IVECO – w kierunku napędów multienergetycznych

IVECO wdraża swoją strategię wprowadzania zeroemisyjnych rozwiązań we wszystkich segmentach i zastosowaniach. W Hanowerze firma zaprezentowała rozszerzoną ofertę pojazdów zasilanych HVO, gazem ziemnym, akumulatorami trakcyjnymi i wodorem – efekt neutralnego pod względem technologicznym podejścia do dekarbonizacji. Marka otwiera również nowe możliwości dzięki dwóm zupełnie nowym pojazdom, które na targach IAA miały swoją globalną premierę: bezemisyjnemu podwoziu ciężkiemu S-eWay oraz eMoovy, elektrycznemu lekkiemu pojazdowi użytkowemu, opracowanemu we współpracy z Hyundaiem - debiut w segmencie średnich samochodów dostawczych do 3,5 tony.

Wizja marki opiera się m.in. na planie innowacji IVECO Group, którego celem jest zapewnienie klientom rentowności biznesowej opartej na TCO, dobrostanu kierowców i rozwiązań dla wszystkich zadań transportowych poprzez priorytetowe traktowanie trzech obszarów: napędów multienergetycznych, skomunikowanych pojazdów opartych na technologii (software defined vehicles) i jazdy autonomicznej.

IVECOMarco Liccardo, chief technology and digital officer, Iveco Group, wyjaśnił:

– Obszar związany z podejściem multienergetycznym do napędów prowadzi do przygotowania skalowalnej oferty zeroemisyjnej nowej generacji, aby być gotowym na każdą technologię, która rozwinie się w nadchodzących latach. W obszarze software-defined vehicles wykorzystujemy bogactwo informacji dostarczanych przez łączność, ponieważ duże zbiory danych gromadzone i analizowane przez sztuczną inteligencję mają zrewolucjonizować branżę. Wreszcie, IVECO ma mocne podstawy w dziedzinie autonomicznej jazdy, ponieważ wspomagana jazda jest już rzeczywistością w naszych pojazdach, torując drogę do nowego wymiaru bezpieczeństwa i wydajności na drodze.

Nowe podwozia S-eWay i eMoovy, debiutujące na arenie międzynarodowej, są najnowszym uzupełnieniem oferty pojazdów IVECO z napędem elektrycznym. Zaprezentowane zostały również osiągnięcia marki w zakresie technologii wodorowej, z prototypem S-Way wyposażonym w 13-litrowy wodorowy silnik spalinowy oraz koncepcją hybrydowej ciężarówki o dużej ładowności, z systemem zwiększania zasięgu, napędzaną silnikiem Cursor 9 H2, opracowanym przez FPT Industrial, siostrzaną spółkę w ramach Iveco Group.

Włoska firma wystawiła też ponad 20 pojazdów opracowanych we współpracy z zaufaną siecią producentów zabudów. Znalazł się tam zasilany ogniwami paliwowymi IVECO S-eWay w barwach Metalliki, symbolizujący wsparcie IVECO dla mocnego zaangażowania Goodyear FIA ETRC w zrównoważone praktyki i innowacje w sportach motorowych, a także pionierską rolę w promowaniu wodoru w społeczności wyścigów ciężarówek.

Odwiedzający mieli również okazję zapoznać się z 13 pojazdami z lekkiej, średniej i ciężkiej gamy IVECO w strefie jazd próbnych. Flota pojazdów do jazd testowych obejmowała nowe elektryczne eMoovy i podwozie S-eWay, a także nową generację S-Way z technologią autonomicznej jazdy PlusDrive, która jest obecnie testowana z wybranymi klientami w Niemczech.

Podwozia S-eWay zostały zaprojektowane z myślą o elastyczności i wszechstronności. Są one dostępne z różnymi kabinami, rodzajami zawieszeń i rozstawami osi, co pozwala na uzyskanie optymalnej konfiguracji do różnych zadań. Akumulatory trakcyjne są dostępne w trzech konfiguracjach – z 4, 5 lub 7 modułami, co pozwala dostosować zasięg do potrzeb użytkownika. Zasięg 400 km oraz szybkie ładowanie aż do 350 kW, czyli podwozie S-eWay jest polecanym rozwiązaniem dla zastosowań miejskich i regionalnych.

eMoovy BEV) to pojazd zaprojektowano od podstaw we współpracy z Hyundai Motor Company w celu zapewnienia bezemisyjnego rozwiązania do miejskich misji dla profesjonalnego transportu. To pierwsze takie podwozie elektryczne w średnim segmencie 2,5 - 3,5 t w Europie. Wyróżnia się m.in. konstrukcją dostosowaną do łatwego montażu wielu typów zabudów.

maxus 

MAXUS – debiut e-Deliver 5 i eTerron

RSA, dystrybutor marki Maxus w północnej, centralnej i wschodniej Europie, i RSA Deutschland były gospodarzami stoiska marki Maxus Maxus jest jednym z wiodących graczy na rynku elektrycznych pojazdów użytkowych i podczas tegorocznych targów zaprezentował kilka modeli. Do najważniejszych należą uznane już elektryczne samochody dostawcze e-Deliver 9 i e-Deliver 7, a także dwie europejskie premiery.

Po raz pierwszy w Europie firma pokazała modele e-Deliver 5 i eTerron. Maxus eTerron to potężny elektryczny pickup z mocnymi silnikami, napędzającymi obie osie. e-Deliver 5 to przestronny elektryczny van o minimalistycznym designie i dużym zasięgu. Oczekuje się, że modele te trafią na rynek europejski już jesienią tego roku.

 

SCANIA z nową energią w zrównoważony transport

W tym roku Scania przedstawiła na IAA Transportation najbardziej wszechstronną i zróżnicowaną ofertę w historii. Firma koncentruje się na zrównoważonym rozwoju, cyfryzacji i kompleksowych rozwiązaniach dla branży transportowej. Niezależnie od tego, czy klient preferuje biodiesel, biogaz czy zelektryfikowane pojazdy ciężarowe, szwedzki producent może zaoferować modułową obsługę techniczną, rozwiązania w zakresie ładowania oraz usługi telematyczne.

Scania IAA 2Firma przedstawiła szeroką ofertę: od Scanii Super, zdobywcy nagrody Green Truck Award z silnikiem spalinowym o mocy 460 KM, który może być zasilany paliwem HVO, po elektryczny ciągnik siodłowy o pojemności baterii trakcyjnych 728 kWh. Uzupełniają je inteligentne usługi cyfrowe w zakresie finansowania, ubezpieczenia, obsługi serwisowej oraz ładowania, a także szkolenia kierowców.

Scania poszerza ofertę pojazdów elektrycznych w szybkim tempie. Jest to możliwe dzięki temu, że firma wykorzystuje opracowany przez siebie system modułowy w rozwiązaniach elektrycznych. Oprócz dużej różnorodności maszyn elektrycznych i opcji dotyczących pakietów baterii, Scania może również zaoferować różne podwozia, przystawki odbioru mocy, warianty kabin i konfiguracji osi, w tym popularną 6x4 dla pojazdów elektrycznych.

Firma zaprezentowała dwie nowe usługi, które opierają się na cyfryzacji i doświadczeniu w zakresie pojazdów połączonych w ramach sieci przesyłania informacji. Scania jest liderem w dziedzinie rozwiązań cyfrowych, które wspierają działalność klientów, zapewniając pełną kontrolę nad pojazdami. Dzięki usprawnieniu połączenia między portalem My Scania, a Scania Driver App, interakcja wewnątrz firm również stanie się łatwiejsza i bardziej wydajna. Pozycja floty, przygotowanie do jazdy, kontrola czasu jazdy i inne kluczowe informacje, to elementy, którymi można wygodnie zarządzać dzięki nowym rozwiązaniom.

Jeden punkt dostępu do zarządzania takimi kwestiami, jak ubezpieczenie, obsługa techniczna, finansowanie lub wymiany prewencyjne, zapewnia zarówno rentowność, jak i dyspozycyjność pojazdów.

Na wystawie można było zobaczyć m.in. ciągnik elektryczny z baterią o pojemności 728 kWh. Scania po raz pierwszy przedstawiła nową maszynę elektryczną EM C1-4. Ma ona jeden silnik elektryczny oraz czterobiegową przekładnię i jest dostępna w pięciu wersjach o różnych poziomach mocy (ta wersja ma 400 kW). EM C1-4 będzie seryjnym układem napędowym w portfelu pojazdów elektrycznych tej marki i ma potencjał do wykorzystania w szerokiej gamie zastosowań – pod wieloma względami jest odpowiednikiem 13-litrowego silnika spalinowego.

Pojazd ten wyróżnia też pojemność akumulatora - 728 kWh, która została osiągnięta dzięki dodaniu siódmego zestawu baterii pod kabiną. Oznacza to, że czterdziestotonowa ciężarówka ma zasięg co najmniej 530 kilometrów na jednym ładowaniu.

Zaprezentowany też P160+, elektryczny samochód ciężarowy z nadwoziem wymiennym - jeden z najmocniejszych pojazdów bateryjnych Scanii - jest dostępny w dwóch wersjach mocy, 400 lub 450 kW. Dzięki konfiguracji 6x2 i maksymalnemu zasięgowi ponad 500 km, jest przykładem elektrycznego pojazdu ciężarowego z możliwością wykonywania szerokiej gamy operacji i zadań.

GTW pojazdu może wynosić do 45 ton, ma on możliwości odbioru mocy do zasilania dźwigów, podpór lub zabudowy z podnośnikiem hakowym. Moment obrotowy silnika, wynoszący 2.800 Nm, dorównuje klasycznym silnikom V8.

Z kolei ciekawa hybryda na gaz, na podwoziu A4x2NA, z kabiną CR20 i silnikiem gazowym OC13 104, 460 KM. Układ napędowy zawiera najmocniejszy silnik Scanii na biogaz, zasilany ze zbiorników – sprężony biogaz (CBG) po jednej stronie i skroplony biogaz (LBG) po drugiej. LBG oferuje większy zasięg ze względu na wyższą gęstość, natomiast obecnie bardziej powszechne w Europie są stacje tankowania CBG.

Kierowca nie zauważy różnicy, niezależnie od tego, który zbiornik będzie zasilać silnik: gdy gaz dotrze do wtryskiwaczy, silnik nie rozpozna tego, jak gaz ten był wcześniej przechowywany. Kierowca natomiast doceni niższy hałas emitowany przez silniki na gaz.

Zainteresowanie wzbudzał zwycięzca testu Green Truck – najbardziej wydajny paliwowo pojazd ciężarowy z silnikiem wysokoprężnym w teście porównawczym, organizowanym corocznie przez niemieckie redakcje branżowe „Trucker” i „Verkehrsrundschau”. Pojazd Scanii na dystansie 100 km zużywał średnio o 0,4 l mniej paliwa niż pojazd, który zajął drugie miejsce w tym teście. Scania 460R to standardowy, produkcyjny pojazd ciężarowy, ze specyfikacją przełożenia odpowiedniego dla dróg w okolicach Monachium, z których korzystają organizatorzy testu Green Truck. Pojazd posiada silnik Scania Super, jest lekki (7.040 kg), mocny i wyposażony w najnowszą wersję systemu Scania do aktywnego przewidywania oraz tempomat. Każdy klient może zamówić własnego zwycięzcę testu Green Truck z dokładnie taką samą specyfikacją i taką samą wyjątkową wydajnością.

Wreszcie pojazd ciężarowy, który pokazuje, jak można połączyć moc, oszczędność paliwa i niższą emisję CO2. Legendarne silniki Scania V8 mogą być zasilane HVO lub innymi biodieslami, osiągając redukcję emisji CO2 do 90 procent. Niezależnie od stosowanego paliwa, silnik o mocy 660 KM i momencie obrotowym 3.300 Nm ma sprawdzić się w najtrudniejszych warunkach i najbardziej wymagających zadaniach. Nic dziwnego, że Scania V8 jest tak popularna wśród kierowców 64-tonowych ciężarówek do przewozu drewna w krajach skandynawskich.

Prezentowany pojazd jest wyposażony w skrzynię biegów Scania Opticruise G33 i retarder Scania 4700D, które optymalizują całkowity koszt posiadania. Gama skrzyń biegów G Scania Opticruise została niedawno uzupełniona o wersję G38, która jest przeznaczona do łaczenia z 16-litrowymi silnikami Scania V8 o mocy 770 KM i momencie obrotowym 3.700 Nm.

 

Kässbohrer - naczepy kurtynowe nowej generacji

Kässbohrer ogłosił wprowadzenie na rynek serii naczep kurtynowych nowej generacji. Pojazdy te są produkowane przy użyciu w pełni zautomatyzowanego spawania zrobotyzowanego oraz zaawansowanych technologii powlekania powierzchni. Solidne, choć lekkie podwozie Kässbohrer ma zapewniać trwałość i odporność na czynniki środowiskowe.

kasbohrer1Podczas opracowywania nowej generacji kurtyn, najnowocześniejsze osiągnięcia technologiczne firmy Kässbohrer zaowocowały 12. nowymi patentami i trzema nowymi wzorami użytkowymi. Opracowana przez drugie centrum badawczo-rozwojowe Kässbohrera seria nowych naczep przeszła szczegółowe testy, obejmujące symulację 2 mln 500 tys. km w najtrudniejszych warunkach drogowych, aby zagwarantować stabilność, bezpieczeństwo ładunku, niezawodność i trwałość pojazdu.

 Jak zapewnia producent, kurtyny nowej generacji charakteryzują się pożądanymi właściwościami skrętnymi, są odporne na zgięcia oraz na siły boczne, zapewniając wyjątkowe osiągi i bezpieczeństwo na najtrudniejszych drogach, podczas szybkich skrętów i na ciasnych łukach.

Chronione renomowaną powłoką KTL firmy Kässbohrer z technologią fosforanu cynku, podwozie naczep cechuje się wyjątkową odpornością na korozję, z 10-letnią ochroną przed perforacją rdzy.

 Seria pojazdów Next Generation wyposażana jest w lekkie pokrywy dachowe, centralne kłonice i przyjazny dla użytkownika system podnoszenia dachu. Opatentowany zintegrowany system napinania krzyżowego K-Tension w plandece dachowej zapewnia stabilną konstrukcję dachu, która jest odporna na naprężenia boczne, zapobiegając zapadaniu się i zapewniając bezpieczny załadunek.

Dodatkowe funkcje obejmują mocowaną śrubami podłogę o nośności 7,2 tony na oś wózka widłowego i wodoodporne uszczelnienie, zapewniające długotrwałą wytrzymałość przy minimalnej potrzebie konserwacji. Dzięki wytrzymałemu panelowi przedniemu z certyfikatem Code XL, opracowanemu z mocowanymi śrubami panelami aluminiowymi nowej generacji i aluminiowymi kłonicami przednimi, seria nowych kurtyn oferuje swoim użytkownikom długotrwałą i pozbawioną rdzy wytrzymałość. Co więcej, bezpieczne dokowanie jest dodatkowo ułatwione dzięki spawanym tylnym kłonicom, odpornym na tarcie zderzakom najazdowym i wzmocnionym osłonom zawiasów tylnych drzwi, zapewniając bezpieczeństwo podczas operacji załadunku i rozładunku.

Podwozie nowych naczep Kässbohrera jest wyposażone w system K-Fix, opatentowaną technologię mocowania ładunku, oferującą 17.000 sposobów mocowania ładunku poprzez otwory na taśmy rozmieszczone co 70 mm i 13 x 2 pierścienie zabezpieczające wzdłuż ramy. Dodatkowe pręty zabezpieczające ładunek, ściany boczne o nośności 400dAN, kieszenie na kłonice i ograniczniki palet uzupełniają funkcje pełnego zabezpieczenia ładunku.

Opracowana z myślą o transporcie intermodalnym, naczepa kurtynowa nowej generacji wyróżnia się zarówno w transporcie drogowym, kolejowym, jak i morskim. Zaawansowane funkcje zapobiegające odkształceniom zapewniają płynny i niezawodny załadunek kolejowy, a przesuwny zderzak minimalizuje uszkodzenia podczas załadunku na prom. Dodatkowo, wzmocniony zamknięty obszar sworznia królewskiego zwiększa bezpieczeństwo i wydajność operacji portowych.

 

Kögel – innowacyjna chłodnia i podwozie kontenerowe

International Trailer Award 2025 w kategorii „Concept” dla Kögel Cool Liteshell – chłodni nowej generacji. Pod hasłem „Innowacja, która przyspiesza bieg wydarzeń” Kögel Trailer GmbH przedstawił swoją nową naczepo: chłodnię Kögel Cool Liteshell. Dzięki unikatowej technologii produkcji paneli, znacznie zmniejszono masę pojazdu. Zapewniono wytrzymałość dzięki wyższej udarności i zmniejszono częstotliwość napraw.

Naczepa Cool Liteshell jest o 700 kg czyli o ponad 9% lżejsza niż poprzedni model chłodni Cool. Taka redukcja była możliwa dzięki zastosowaniu kombinacji specjalnie wyprodukowanych paneli bocznych, dachowych i podłogowych. Kögel dzięki technologii produkcji paneli Liteshell może zrezygnować ze standardowej stalowej warstwy kryjącej, która zwiększa masę. Opracowane przez producenta panele składają się z frezowanych bloków z twardej pianki poliuretanowej (PU) i warstwy kryjącej z maty z włókna szklanego oraz powłoki z termoplastycznego poliuretanu (TPU). Dzięki takiemu połączeniu korozja zabudowy to już przeszłość.

kogelZamiast konwencjonalnych drewnianych belek poprzecznych w podłodze zastosowano belki z tworzywa wzmacnianego włóknem szklanym (GFK). Są one bardziej stabilne niż drewno i mają mniejszą grubość, co pozwoliło zastosować grubszą o 20% piankę. To z kolei poprawia izolację całej konstrukcji, ponieważ pianka izoluje lepiej niż drewno. Pozwala to utrzymać stałą temperaturę, co zapewnia bezpieczeństwo produktu podczas transportu.

Naczepa otrzymała nagrodę International Trailer Award 2025 w kategorii „Concept”.

Niższa masa własna Cool Liteshell pozwala zaoszczędzić 0,30 litra paliwa na 100 przejechanych kilometrów i zmniejszyć emisję o 0,8 grama CO2 na kilometr. Przy pełnym wykorzystaniu większej ładowności co 32 przejazd może być za darmo. Oznacza to mniejszy negatywny wpływ na środowisko. Zatem wykorzystanie Cool Liteshell oznacza większy zasięg, niższe zużycie paliwa i niższą emisję spalin.

Koszty zakupu i naprawy chłodni są zazwyczaj wysokie, poza tym awaria takiej naczepy często oznacza długie przestoje związane z naprawą. Nowe panele Cool Liteshell mają wyższą odporność na uderzenia i stabilność w porównaniu z konwencjonalnymi panelami, dzięki czemu są chronione przed drobnymi uszkodzeniami. Niektóre szkody nie występują wcale, ponieważ zewnętrzna ściana pojazdu chłodniczego jest ciągłą powierzchnią, na której nic nie może się przekrzywić. Lżejsze naprawy można szybko i łatwo przeprowadzić w warsztacie lub zlecić specjalistom.

Na targach Kögel zaprezentował w pojeździe Cool Liteshell system AxlePower opracowany wspólnie przez BPW i Thermo King. Energia uzyskiwana podczas hamowania i jazdy naczepy przez oś ePower produkcji BPW jest magazynowana w akumulatorze i automatycznie oddawana do agregatu chłodniczego Thermo King – zarówno podczas jazdy, jak i postoju. Oprócz oszczędności paliwa i zmniejszenia emisji CO2 system działa cicho, przyczyniając się tym samym do zwiększenia komfortu kierowcy.

 Kögel zaprezentował także nową naczepę: PORT 20 - to waga lekka wśród podwozi kontenerowych. Masa własna trzyosiowego, mierzące 20-stóp podwozia, jednego z najlżejszych tego typu na rynku, zaczyna się od 2.900 kg. Pojazd imponuje optymalnym rozkładem obciążenia siodła oraz licznymi opcjami wyposażenia.

Nowa naczepa polecana jest do transportu ciężkich kontenerów 20-stopowych. Rozstaw osi jest przesunięty do tyłu, aby zwiększyć obciążenie sprzęgu siodłowego i poprawić stabilność jazdy. Opcjonalnie podwozie może być wyposażone w drugą pozycję załadunkową do transportu transgranicznego, która zwiększa obciążenie siodła nawet o 30 procent. Wariant ten umożliwia również bezpieczny transport nadwozi wymiennych typu C715 i C745.

KÖGEL PORT 20 można uzupełnić o szereg innowacyjnych i praktycznych funkcji wyposażenia. Są to między innymi tylna drabinka ułatwiająca dostęp do kontenerów, zoptymalizowana konstrukcja tylnej części zapewniająca lepszą ochronę lekkich nośników ładunku oraz zintegrowana skrzynka narzędziowa w tylnej części zapewniająca dodatkową wygodę.

Na rok 2025 Kögel już teraz planuje wprowadzenie na rynek jeszcze lżejszej, dwuosiowej wersji podwozia 20-stopowego, opartej na trzyosiowym PORT 20.

 

Wielton - naczepy, przyczepy, zestawy przestrzenne, zabudowy…

Grupa Wielton zaprezentowała szerokie portfolio nowoczesnych pojazdów i rozwiązań. Spośród rozbudowanego portfolio marki Wielton odwiedzający mogli zobaczyć m.in. przyczepę hakową Recycle Master Slider, nową wersję naczepy wywrotki Scrap Master, naczepę kurtynową Curtain Master Mega ro-ro, a także zapoznać się z produktami i rozwiązaniami marek Langendorf (Flexliner, SATÜ30 Smart, wywrotka SKS-HS ISOXX) oraz Aberg.

 – Patrząc od 2014 roku, kiedy to Wielton był po raz pierwszy obecny na IAA, wiele się zmieniło – powiedział Paweł Szataniak, prezes zarządu Grupy Wielton. – W ciągu tych 10 lat staliśmy się międzynarodową Grupą składającą się z marek: Wielton, Fruehauf, Lawrence David, Langendorf, Viberti, Guillén oraz Aberg dostępnych na wszystkich rynkach Europy.

wielton1Polski producent zaprezentował nie tylko nowości, lecz także swoje flagowe produkty i rozwiązania. W szerokim portfolio marki znajdują się wysokiej jakości produkty z wieloma wariantami konfiguracji.

Jednym z produktów marki Wielton, które można było zobaczyć na IAA, jest naczepa kurtynowa Curtain Master MEGA wyposażona w pakiet ro-ro (roll-on/roll-off). To naczepa dedykowana do transportu promem dzięki podniesionej belce zderzaka oraz wprowadzeniu dodatkowych elementów zabezpieczających zderzak przed uszkodzeniami. Właściwe zabezpieczenie prezentowanego pojazdu podczas przeprawy statkiem gwarantuje wyposażenie w 10 sztuk uchwytów promowych, gdzie standardowo w naczepach tego typu znajduje się ich osiem sztuk. Zaopatrzenie płyty podsiodłowej w dodatkową blachę ślizgową zabezpiecza i wzmacnia podwozie pojazdu, a przy tym umożliwia załadunek naczepy również na wagony kolejowe za pomocą systemu Modalohr. W produkcie zastosowano specjalną podłogę ze sklejki o podniesionym współczynniku tarcia, dzięki której można lepiej zabezpieczyć ładunek oraz skrócić czas załadunku. Dodatkowo wewnątrz naczepy zastosowano system podwieszanych pasów Hestal Cargo Master.

 Kolejnym prezentowanym pojazdem była przyczepa do przewozu różnorodnych odpadów Recycle Master M3 Slider. Przyczepa hakowa przeznaczona jest do transportu kontenerów rolkowych (o długości od 5 m do 7,2 m) zgodnie z normą DIN 30722. Rama pojazdu została wykonana z wysokogatunkowej, lekkiej oraz wytrzymałej stali S700. W celu odzwierciedlenia ruchu urządzenia hakowego, w przyczepie zastosowano wygiętą konstrukcję stelaża. Model Recycle Master Slider, uzupełniający rodzinę przyczep hakowych polskiego producenta, został wyposażony w wysokowytrzymały wózek przesuwny. Zastosowanie tej technologii przyśpiesza i usprawnia załadunek kontenera oraz umożliwia jego umieszczenie na przyczepie, nawet w przypadku uszkodzenia rolek kontenera. W porównaniu do przyczep hakowych z prostą ramą, pojazd cechuje niższa masa własna.

Rodzinę wywrotek polskiego producenta podczas IAA Transportation reprezentowała naczepa wywrotka Scrap Master. Przeznaczona jest do transportu złomu, czyli do pracy w najtrudniejszych warunkach.

W nowej wersji wywrotki pożądaną sztywność skrzyni potwierdzoną obliczeniami MES zapewnia także nowy, zmieniony kształt górnego obrzeża wykonanego ze stali HARDOX 500TUF. Objętość skrzyni ładunkowej do aż 62 m3 oraz długość wewnętrznej podłogi, wynosząca 12,07 m umożliwiają transport złomu o różnych gabarytach i kształtach. Zastosowanie w konstrukcji materiałów trudnościeralnych zapewnia odporność pojazdu na działanie ładunków o nieregularnych, ostrych krawędziach.

Prezentowany podczas targów zestaw przestrzenny Volume Master oparty jest na nowym podwoziu IVECO S-WAY 4x2 z systemem przejazdowym i przeznaczony do uniwersalnego transportu towarów o dużej objętości głównie dla branży motoryzacyjnej, spożywczej czy meblowej. Ze względu na dobre parametry manewrowe sprawdza się w dystrybucji miejskiej. W pojeździe zastosowano system Drawbar Finder, czyli nowoczesne rozwiązanie zaprojektowane z myślą o ułatwieniu i przyspieszeniu procesu sprzęgania pojazdów z przyczepami. Dzięki temu kierowca pojazdu ma pełną kontrolę nad procesem sprzęgania, widząc dokładny obraz sytuacji na wyświetlaczu w kabinie. Konfigurację dopełnia system RDC, który podnosi poziom bezpieczeństwa i efektywności podczas cofania pojazdów z przyczepami. Wykorzystuje on radar do monitorowania obszaru za pojazdem, a także funkcję automatycznego przyhamowania, aby zapobiegać kolizjom. Ponadto, w konstrukcji Volume Master zastosowano szereg rozwiązań zwiększających ergonomię.

Z kolei Body Master - zabudowa wykonana na podwoziu Mercedes-Benz Atego 1224 L 4X2 w wersji kurtynowej to pojazd stworzony z myślą o logistyce ostatniej mili, który według producenta sprawdzi się w transporcie przesyłek kurierskich. Pojazd wyposażony został m.in. w windę załadowczą o udźwigu 1.500 kg, dach przesuwany od tyłu do przodu razem z klapką oraz plandekę PVC przesuwaną od tyłu, jak i od przodu. Zastosowanie krótkiej klamry plandeki ułatwia jej zapinanie oraz odpinanie i nie wymaga uciągania pasów. Wykonanie ramy z wytrzymałej stali S700 jest gwarancją trwałości i wytrzymałości konstrukcji, a ocynkowanie ramy pośredniej zabezpiecza konstrukcję przed korozją. W celu optymalnego zabezpieczenia ładunków zabudowa została wyposażona w 13 par uchwytów mocowania ładunku.

Jednym z rozwiązań marki Langendorf (spółka z Grupy Wielton) prezentowanym w Hanowerze był CITY-FLEXLINER SDT-18. Ten dwuosiowy i dwupokładowy pojazd spełnia wymagania dotyczące dużej objętości i przestrzeni ładunkowej dla dostaw do supermarketów, przy zachowaniu zwinności i zwrotności pojazdu w ruchu miejskim. Przy długości ładunkowej wynoszącej zaledwie 11.500 mm, ale na dwóch poziomach, pojazd może pomieścić 42 europalety: 15 na dolnym i 27 na górnym poziomie załadunku. Alternatywnie można przewieźć 67 kontenerów rolkowych (820 mm x 720 mm x 1 800 mm): 22 na dolnym poziomie załadunku oraz 45 na górnym poziomie załadunku. Pojazd ten ma również wiele zalet ekologicznych.

Prezentowany SATÜ30 Smart to lekka trzyosiowa naczepa niskopodwoziowa, która ma długość ładunkową wynoszącą 9 metrów, łącznie z rampą wjazdową i jest odpowiednia zarówno dla dwu-, jak i trzyosiowych ciągników siodłowych. Modułowa konstrukcja pozwala na szeroki zakres wariantów.

Wywrotka SKS-HS ISOXX to wszechstronny pojazd, który sprawdzi się w transporcie lekkich towarów masowych, ciężkich materiałów rozbiórkowych lub asfaltu. Pojazd o masie własnej 6.300 kg dysponuje objętością ładunkową do 29,5 m3. Nadwozie półskorupowe jest wykonane z wytrzymałej stali Hardox HB 450 i może być wyposażone w liczne elementy, od elektrycznie przesuwanego dachu po wersje ze standardowymi lub niestandardowymi skrzyniami ładunkowymi.

 

Krone – naczepy i… opony

Firma Krone ogłosiła wprowadzenie na rynek pionierskiej koncepcji „Dimensions in Motion”. Na innowacyjnym stoisku goście mogli zapoznać się z czterema tematycznymi światami zrównoważonego rozwoju, cyfryzacji, automatyzacji i elektryfikacji, a także z technologicznym postępem innowacji zaprezentowanych na ostatnich targach IAA 2022.

krone1Uwagę zwracało nowe podwozie kontenerowe Krone Box Liner Automatic. Można je automatycznie wstępnie dostosować do wszystkich kontenerów od 20′ do 45′ (ze specjalnym zezwoleniem). Innowacyjne podwozie może automatycznie się sprzęgać i rozprzęgać.

Kolejną innowacją jest Krone Smart Assistant, który teraz w pełni mapuje również elektroniczny list przewozowy eCRM. Działa jak system operacyjny dla naczep: dzięki inteligentnemu oprogramowaniu raport o stanie technicznym można przesłać do Krone Telematics z dowolnego miejsca za pomocą kodu QR dołączonego do pojazdu.

 

Krone eTrailer, który w ostatnich testach terenowych wykazał zmniejszenie emisji CO2 i zużycia paliwa nawet o 50 procent został zaprezentowany na stoisku firmy Trailer Dynamics.

Po raz pierwszy na targach IAA Transportation zaprezentowano działania całej Grupy Krone, które wykraczają daleko poza działalność związaną z sektorem pojazdów użytkowych. Odwiedzający mogli doświadczyć współdziałania najnowocześniejszej robotyki w produkcji lub innowacji, takich jak autonomiczny ciągnik z działu maszyn rolniczych Krone i firmy Lemken.

 

Ogłoszono, że Firma Krone dołączyła do sieci Alliance for the Future of Tyres (AZuR), aby wraz z partnerami sprostać jednemu z najbardziej palących wyzwań naszych czasów: zrównoważonemu rozwojowi w gospodarce o obiegu zamkniętym opon.

Na targach IAA Krone było pierwszym producentem naczep, który zaprezentował własną bieżnikowaną oponę Krone R:Tyre. W porównaniu z nową oponą ta innowacyjna opona pozwala zaoszczędzić dwie trzecie surowców, 60 procent emisji CO2 i 50 procent energii.

Karsten Küwen, dyrektor zarządzający ECR Solutions i szef działu doskonałości usług w Krone Trailer: – Współpracujemy już z różnymi partnerami w sieci, aby opracować całościowy proces od wymiany opon po marketing bieżnikowanych opon, na przykład za pośrednictwem naszego sklepu internetowego lub alternatywnych procesów recyklingu. Dołączenie do sieci AZuR jest dla nas logicznym kolejnym krokiem w celu opracowania jeszcze bardziej zaawansowanych rozwiązań.

Krone zdobyło nagrodę „International Trailer Award 2025” w kategorii „Smart Trailer” za Krone Smart Assistant. Międzynarodowe jury ekspertów doceniło system, który jest teraz dostępny standardowo we wszystkich nowych naczepach tej marki i oferuje wsparcie dla kierowców i menedżerów flot.

Krone Smart Assistant został opracowany, aby zauważalnie ułatwić codzienne życie kierowców, a jednocześnie znacznie zwiększyć wydajność operacji flotowych. Stan naczepy i ważne dane można wywołać i zgłosić cyfrowo i w czasie rzeczywistym — po prostu skanując kod QR na naczepie. Bez konieczności instalowania dodatkowych aplikacji kierowcy mogą używać standardowego smartfona do rejestrowania stanu naczepy, zgłaszania uszkodzeń lub wad, a tym samym umożliwiać szybką reakcję. Naprawy są inicjowane natychmiast, a niepotrzebne przestoje są unikane.

 

 Goldhofer – spodziewane i niespodziewane

Goldhofer AG wystawił zapowiedziany już na targach IAA 2022, pięcioosiowy „STEPSTAR” Z, który wzbudził duże zainteresowanie wśród zwiedzających. Dzięki solidnej konstrukcji i łatwej obsłudze stanowi on wydajne rozwiązanie do transportu ciężkiego, jednocześnie redukując koszty operacyjne użytkowników. Dzięki pożądanemu stosunkowi ładowności do masy pojazd ten może przewozić ładunki o masie do 48,5 tony.

Goldhofer1Inteligentna konstrukcja i zastosowanie najwyższej jakości komponentów zapewniają długą żywotność i wysoką niezawodność, co zmniejsza koszty konserwacji i zwiększa czas pracy pojazdu. Przemyślana koncepcja zabezpieczenia ładunku umożliwia bezpieczny załadunek i transport, co zwiększa bezpieczeństwo i wydajność podczas transportu ciężkich i dużych ładunków. Opcjonalna wykładzina podłogowa TRAFFIDECKTM GO zwiększa wysokość załadunku i jest o 80% lżejsza niż konwencjonalne płyty gumowe. Dodatkowe antypoślizgowe szlifowanie zapewnia bezpieczeństwo w różnych warunkach pogodowych.

Wszystkie pojazdy STARLINE mogą być również wyposażone w niskoprofilowe opony CARGOPLUS® opracowane przez Goldhofera. Zaletą jest z jednej strony większa ładowność, z drugiej mniejsza wysokość załadunku. W porównaniu do opon 205, CARGOPLUS® 60 umożliwia nacisk na oś 10 t zamiast dotychczasowych 8 t. CARGOPLUS® 80 odpowiada oponom 245 i oferuje wysokość załadunku zmniejszoną o 75 mm przy tym samym nacisku na oś. Dzięki nowym oponom Goldhofer można jeździć z wyższymi i cięższymi ładunkami. Opony zostały intensywnie przetestowane i zapewniają wysoką niezawodność, obniżając koszty eksploatacji i zwiększając wydajność.

Kolejną atrakcją był zestaw do przewozu dźwigarów betonowych na zewnątrz. Dzięki specjalnej konstrukcji zapewnia on możliwość bezpiecznego transportu szczególnie długich i ciężkich dźwigarów betonowych. W połączeniu z wózkiem możliwy jest transport najróżniejszych ładunków o masie powyżej 70 ton. Kąt skrętu obrotnicy +/- 100° zapewnia dużą zwrotność.

Na stoisku partnera – Terberg Spezialfahrzeug GmbH – pokazano pojazd „SHERPA” E z całkowicie elektrycznym napędem, jako zrównoważone rozwiązanie dla transportu wewnętrznego.

Jako wyjątkową atrakcję i magnes dla gości Goldhofer zaprezentował PST/ES-E 4 (315) z PowerPack PP 280 firmy Kahl. To pojazd samobieżny o szerokości 2.430 mm, który imponuje wyjątkowymi osiągami i wszechstronnymi możliwościami zastosowania. Przekonuje wyjątkowo solidną i sztywną ramą oraz pierwszorzędną siłą uciągu, nawet w najcięższych warunkach pracy.

 

Schmitz Cargobull - Delivering Performance

Firma Schmitz Cargobull schmitzwystąpiła z mottem „Delivering Performance”, aby zaprezentować wydajne rozwiązania transportowe, z których klienci mogą korzystać, aby poprawić wydajność swojej floty i zoptymalizować ogólne koszty operacyjne.

Dzięki zintegrowanemu portfolio pojazdów i usług firma oferuje swoim klientom kompleksowe rozwiązania w postaci pełnego pakietu z jednego źródła. Prezentowane rozwiązania produktowe i usługowe gwarantują niezawodny transport towarów i danych, zwiększają niezawodność i wydajność transportu, a także poprawiają dostępność pojazdów i czas pracy. Wspierają przejrzystość w łańcuchu dostaw i przyszłościowe planowanie transportu, pomagając zwiększyć zrównoważony rozwój transportu drogowego dzięki wysokiej efektywności paliwowej.

Schmitz Cargobull obecnie inwestuje w swoje zakłady w Vreden, w celu zwiększenia swoich mocy produkcyjnych. Celem jest stworzenie cyfrowej, zautomatyzowanej fabryki o wysokich standardach jakości i zróżnicowanej gamie wariantów w celu maksymalnego wykorzystania mocy produkcyjnych. Nowa hala montażowa z zautomatyzowanymi systemami produkcyjnymi jest budowana na powierzchni 4500 m2. W wyniku rozbudowy fabryki Schmitz Cargobull będzie w przyszłości w stanie produkować do 80 pojazdów chłodniczych dziennie w modelu dwuzmianowym. Firma inwestuje również w swój „Cargobull Event Campus”, miejsce przeznaczone na wydarzenia i szkolenia, zlokalizowane bezpośrednio przy siedzibie firmy.

 

Thermo King – elektryfikacja branży

Firma Thermo King, specjalizująca się w dziedzinie rozwiązań do kontroli temperatury w transporcie i marka Trane Technologies, zaprezentowały gamę rozwiązań zaprojektowanych w celu przyspieszenia elektryfikacji branży, przy jednoczesnym zaspokojeniu tradycyjnych potrzeb chłodniczych klientów komercyjnych.

Thermo King przedstawiła nowe modele z oferty elektrycznych agregatów chłodniczych serii E do małych i dużych samochodów ciężarowych oraz elektryczny, wielotemperaturowy agregat chłodniczy do naczep Advancer-e Spectrum, a także rozwiązania cyfrowe i do zarządzania energią, zaprojektowane w celu zwiększenia mocy i wydajności. Obejmuje to m.in. system odzyskiwania i zarządzania energią Thermo King AxlePower, a także rozwiązania akumulatorowe Energ-e i E-COOLPAC.

Wielotemperaturowe agregaty Thermo King Advancer-e Spectrum stanowią kamień milowy w dziedzinie zrównoważonego, całkowicie elektrycznego chłodzenia naczep. Model A-500e Spectrum oferuje elastyczność, umożliwiając precyzyjną wielostrefową kontrolę temperatury dla różnych rodzajów ładunków, stanowiąc odpowiedź na potrzeby złożonych tras dostaw o różnych nastawach temperatury. Bezsilnikowa, zaawansowana konstrukcja agregatu Advancer-e Spectrum nie tylko zapewnia cichą, bezemisyjną pracę, pożądaną w przypadku dostaw miejskich i nocnych, ale także zwiększa wydajność floty dzięki szybkiemu obniżaniu i szybkiemu przywracaniu temperatury.

Agregat jest kompatybilny z wieloma źródłami zasilania, w tym z samoładującym się systemem odzyskiwania energii AxlePower, zestawami akumulatorów E-COOLPAC lub Energ-e oraz ePTO do samochodów ciężarowych. Dzięki temu Advancer-e jest przyszłościowy i zapewnia flotom solidne, elastyczne rozwiązanie chłodnicze do naczep, które spełnia dzisiejsze potrzeby, jednocześnie przygotowując je na wyzwania przyszłości.

Wprowadzenie agregatów Thermo King Large Truck E-Series, z pełną ofertą modeli o wysokiej wydajności chłodniczej zarówno w konfiguracjach jedno-, jak i wielotemperaturowych, stanowi krok naprzód w dziedzinie elektrycznego chłodzenia samochodów ciężarowych o masie od 7,5 do 26 ton. Te agregaty zaprojektowane, aby zapewnić wysoką wydajność i zrównoważony rozwój, zwiększają możliwości operacyjne zarówno w pojazdach elektrycznych (BEV), jak i napędzanych silnikiem (ICE), a także mogą pracować niezależnie, zasilane z akumulatora E-COOLPAC.

Łączność w czasie rzeczywistym jest standardową funkcją wszystkich agregatów Large Truck serii E, zapewniając menedżerom floty, dzięki telematyce, szczegółowy wgląd w wydajność operacyjną.

Solidna konstrukcja agregatów zmniejsza wymagania konserwacyjne dzięki mniejszej liczbie ruchomych części, a niski poziom hałasu, brak emisji i najbardziej kompaktowe wymiary w swojej kategorii sprawiają, że seria E nadaje się idealnie do najniższych ciężarówek pracujących w środowisku miejskim.

Nowe agregaty Thermo King E-100e i E-200e, przeznaczone specjalnie do samochodów dostawczych i lekkich pojazdów użytkowych o pojemności do 12 m3, wyróżniają się na rynku. Ich solidna, kompaktowa, lekka, w pełni aluminiowa konstrukcja zmniejsza masę i koszty konserwacji, zapewniając jednocześnie łatwy montaż w różnych typach pojazdów.

Nowy model E-200e oferuje najwyższą w swojej klasie wydajność chłodniczą, lepszą wydajność i niezawodność dzięki innowacyjnej technologii pompy ciepła z odwróconym obiegiem. Agregaty E-100e i E-200e są ponadto wyposażone w inteligentne elementy sterujące, które optymalizują obroty sprężarki w oparciu o warunki otoczenia i zabudowy, zwiększając efektywność energetyczną i wydajność.

Kompletna seria Thermo King E oferuje w pełni elektryczne, bezemisyjne i ciche chłodzenie zarówno dla pojazdów typu BEV, jak i ICE. Agregaty te są wyposażone w zaawansowaną telematykę w celu optymalizacji wydajności i obniżenia kosztów operacyjnych. Ich potężna i stała wydajność chłodnicza, szybkie obniżanie i szybkie przywracanie temperatury są niezależne od prędkości obrotowej silnika pojazdu. Zdolność podtrzymywania temperatury gwarantuje również jej precyzyjną kontrolę nawet wtedy, gdy kierowca jest poza pojazdem.

 

ZF - przełomowe innowacje i technologie

Jako wiodąca grupa technologiczna w branży pojazdów użytkowych, ZF zaprezentował przełomowe innowacje i technologie. Firma kładzie nacisk na najnowsze rozwiązania w zakresie elektryfikacji, automatyzacji i bezpieczeństwa pojazdów użytkowych. Obejmują one platformę e-mobilności, koncepcję e-naczepy TrailTrax, oprogramowanie podwozia cubiX oraz najnowszą wersję systemu wspomagania hamowania awaryjnego OnGuardMAX.

Producent spodziewa się podwojenia produkcji elektrycznych układów napędowych do pojazdów użytkowych w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Potwierdzone już zamówienia o wartości 5 miliardów euro podkreślają silną pozycję rynkową ZF - zwłaszcza w Europie, gdzie firma staje się numerem jeden w dziedzinie technologii zelektryfikowanych układów napędowych dla pojazdów użytkowych.

ZFZF przewiduje również dalszy rozwój systemów napędu elektrycznego, zwłaszcza na rynkach Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Północnej. Jednym z przykładów jest rosnący popyt na elektryczne przystawki odbioru mocy eWorX, na które firma spodziewa się podwojenia popytu w nadchodzących latach. ZF obserwuje również pierwsze zainteresowanie klientów niedawno wprowadzonym oprogramowaniem podwozia cubiX. Specjalnie opracowana wersja dla pojazdów użytkowych jest dostępna od czerwca tego roku.

Dotyczy to, w podobny sposób, nowego asystenta hamowania awaryjnego OnGuardMAX. Ogółem, do 2030 r. firma ZF spodziewa się 20-procentowego wzrostu w zakresie zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS).

Odwiedzający targi mogli zapoznać się z licznymi technologicznymi nowościami, takimi jak nowa modułowa platforma e-mobilności. Platforma ta składa się z różnych silników elektrycznych, odpowiednich falowników, trzybiegowej skrzyni biegów oraz powiązanych z nią komponentów elektrycznych.

Ten kompleksowy pakiet modułowy oferuje producentom elastyczność w konfigurowaniu systemu napędu elektrycznego zgodnie z ich specyficznymi wymaganiami. Od pojazdów dostawczych ostatniej mili po 44-tonowe ciężarówki, zestaw spełnia szeroki zakres wymagań. Umożliwia elastyczną adaptację do różnych kategorii pojazdów, a tym samym wspiera szybką dekarbonizację w branży pojazdów użytkowych.

Kolejną atrakcją była koncepcja TrailTrax do elektryfikacji naczep. Ten innowacyjny system integruje elektryczną oś napędową AxTrax 2 firmy ZF i modułowy system akumulatorów z naczepą EBS. Wspólnie komponenty te pomagają zmniejszyć emisję CO2 nawet o 16 procent. System przekształca ciężką ciężarówkę z silnikiem wysokoprężnym w pojazd hybrydowy, co nie tylko obniża zużycie paliwa, ale także zmniejsza emisję CO2. Ponadto system może być obsługiwany jako hybryda plug-in, co jeszcze bardziej maksymalizuje oszczędności.

Zaprezentowano również nową hybrydową skrzynię biegów TraXon 2. Przekładnia ta umożliwia czysto elektryczną jazdę zarówno w pełni hybrydowym, jak i hybrydowym pojazdom użytkowym typu plug-in, osobowym i użytkowym.

Kolejnym przykładem udanego wykorzystania synergii w ramach Grupy jest oprogramowanie cubiX dla różnych klas pojazdów. To zaawansowane oprogramowanie do sterowania ruchem optymalizuje zachowanie pojazdów użytkowych pod względem stabilności, bezpieczeństwa i osiągów.

Podczas IAA ZF przedstawił również nowego asystenta zmiany pasa ruchu dla samochodów ciężarowych. System ten wykorzystuje technologię radarową i kamerową do bezpieczniejszej zmiany pasa ruchu. Stale monitoruje sytuację na drodze i aktywnie wspiera kierowcę podczas zmiany pasa ruchu.

 

Kolejną atrakcją targów była nowa wersja systemu wspomagania hamowania awaryjnego OnGuardMAX, przeznaczona na rynek europejski. System ten niezależnie rozpoznaje i reaguje na przeszkody w ruchu drogowym. Po raz pierwszy zostanie on zastosowany przez producentów w seryjnie produkowanych pojazdach ciężarowych, w połączeniu z nową platformą hamulcową mBSP XBS. OnGuardMAX przewyższa w wielu obszarach obecne wytyczne GSR. Może identyfikować zarówno ruchome, jak i nieruchome obiekty i inicjować manewry hamowania.

 

Goodyear – opony nowej generacji

Goodyear EQMAX i EQMAX ULTRA to nowa generacja opon premium do samochodów ciężarowych, które miały premierę na targach IAA. Zaprojektowano je z wykorzystaniem materiałów zrównoważonych i z naciskiem na oszczędność paliwa i wszechstronność, dzięki czemu będą polecane w szerokim zakresie zastosowań, od tras długodystansowych po międzyregionalne.

Goodyear EQMAXNowe opony będą dostępne dla wszystkich pozycji osi – kierowanej, napędowej i naczepy. W zależności od rozmiaru, są one wykonane do 55% z ekologicznych materiałów, jak np. krzemionka na bazie popiołu z łuski ryżowej (RHA).

Dzięki nowej mieszance bieżnika z wyższą zawartością krzemionki, opony EQMAX i EQMAX ULTRA zapewniają do 20% dłuższy przebieg oraz do 6% niższe opory toczenia w porównaniu do poprzedniego modelu. Wysoce odporna na ścieranie mieszanka bieżnika z krzemionką została zaprojektowana tak, aby poprawić trwałość, ograniczyć wytwarzanie ciepła i zmniejszyć opory toczenia, co przekłada się na dłuższy przebieg, wyższą trwałość i większą oszczędność paliwa.

Dodatkowo, nowe mieszanki osnowy z dodatkiem krzemionki, wspierające ulepszenia bieżnika, pomagają obniżyć wytwarzanie ciepła, co prowadzi do zmniejszenia oporów toczenia i wydłużenia żywotności opon. Dzięki tym innowacjom, nowe opony zapewniają ekonomiczne osiągi przez dłuższy okres.

 

Bazując na kluczowych cechach serii FUELMAX ENDURANCE i FUELMAX PERFORMANCE, opony EQMAX i EQMAX ULTRA na oś napędową zapewniają lepszą trakcję dzięki kierunkowemu bieżnikowi o dużej głębokości. Poprawiono także trwałość opon na osi kierowanej, minimalizując ryzyko uszkodzeń i nieregularnego zużycia. Z kolei w modelu EQMAX T ULTRA, zaprojektowanym dla naczep, wprowadzono nowy wzór bieżnika z dodatkowymi lamelami, co poprawia przyczepność i skuteczność hamowania w różnych warunkach pogodowych.

Opony EQMAX i EQMAX ULTRA zostały zaprojektowane z myślą o pojazdach z napędem elektrycznym, ale są kompatybilne z różnorodnymi układami napędowymi – od silników spalinowych i gazowych po elektryczne i wodorowe. Stanowią one uniwersalne rozwiązanie dla wszystkich typów pojazdów. Dzięki większej nośności w porównaniu do konwencjonalnych opon tego samego rozmiaru oraz niższym oporom toczenia, modele te pomagają zoptymalizować zasięg pojazdów elektrycznych, jednocześnie zapewniając solidne osiągi we wszystkich konfiguracjach układu napędowego.

Opony Goodyear EQMAX i EQMAX ULTRA wyposażone są również w znaczniki identyfikacji radiowej (RFID), które pozwalają na komunikację z sieciami w chmurze na poziomie indywidualnego numeru seryjnego. Umożliwia to sprawne zarządzanie oponami i poprawia efektywność zarządzania flotą.

 

Solaris – wodór triumfuje

Międzynarodowe jury prestiżowego konkursu branży autobusowej przyznało tytuł „Bus of the Year 2025” modelowi Solaris Urbino 18 hydrogen. To już drugi tytuł dla pojazdu marki Solaris i pierwszy raz w historii organizowanego od 1989 roku konkursu, kiedy wygrał pojazd bezemisyjny napędzany wodorem.

Podczas uroczystej gali odbyło się wręczenie statuetki dla producenta najlepszego autobusu roku 2025, na ręce Javiera Iriarte, prezesa zarządu firmy Solaris.

SolarisPrzypomnijmy, że to już drugi raz, gdy pojazd firmy Solaris zdobywa tytuł Bus of the Year. W roku 2017 prestiżowy tytuł otrzymał Solaris Urbino 12 electric – autobus bateryjny. Tym razem eksperci branży docenili zalety technologii wodorowej i nagrodzili przegubową wersję Solarisa Urbino 18 hydrogen, napędzanego energią elektryczną powstającą w wodorowym ogniwie paliwowym. Tym samym Solaris jest pierwszą firmą w historii konkursu, która zdobyła tytuł zarówno dla autobusu bateryjnego jak i wodorowego.

 

Bus Euro Test, który poprzedza przyznanie nagrody Bus of The Year, to prestiżowy branżowy konkurs, organizowany przez Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych ACE (Association of Commercial Vehicle Editors). Ocenie jury podlegają m.in. takie wskaźniki jak: przyspieszenie, droga hamowania, poziom drgań i hałasu. Znaczenie mają także subiektywne odczucia jurorów z jazdy, wcielających się zarówno w role kierowców, jak i pasażerów.

Solaris Urbino 18 hydrogen, dzięki zastosowanej technologii wodorowej oraz zwiększonej liczbie nowych, lekkich zbiorników na wodór o łącznej pojemności 51,2 kg, radzi sobie na dłuższych trasach. Na jednym tankowaniu może przejechać 600 km (na podstawie zużycia energii w testach e-SORT 2), zachowując jednocześnie wszystkie walory napędu elektrycznego. Pełne zatankowanie pojazdu trwa około 20 minut. Baterie Solaris o pojemności około 60 kWh odgrywają rolę pomocniczego źródła zasilania, wykorzystywanego np. podczas przyspieszania, a także do magazynowania energii.

Solaris Urbino 18 hydrogen jest wyposażony w modułowy układ napędowy, którego podzespoły umieszczono na dachu oraz w tylnej części pojazdu. To rozwiązanie pozwoliło zwiększyć pojemność pasażerską (do 140 osób), ułatwić serwisowanie pojazdu oraz zoptymalizować parametry jezdne autobusu.

Do tej pory firma Solaris dostarczyła do swoich klientów już ponad 260 autobusów wodorowych, a niemal 600 kolejnych znajduje się w portfolio zamówień firmy.

 

Eurowag - platforma cyfrowa Office

Eurowag, europejski lider w dostarczaniu technologii dla komercyjnego transportu drogowego (CRT), ogłosił podczas IAA Transportation 2024 etapowe wdrażanie pierwszej w branży cyfrowej platformy Eurowag Office. Platforma integruje wiele wiodących na rynku produktów, takich jak usługi zarządzania transportem, flotą i czasem pracy, płatności paliwowe i drogowe, zwroty podatków, spersonalizowaną nawigację dla ciężarówek czy usługi dekarbonizacji. Ponadto innowacyjne usługi finansowe, w tym korzystanie z elektronicznego portfela będą dostępne wkrótce.

EurowagKluczowe funkcje platformy będą dostępne bezpłatnie zarówno dla nowych, jak i istniejących klientów Eurowag.

Eurowag Office ma na celu cyfryzację i usprawnienie komercyjnego transportu drogowego, w którym 85% firm obecnie korzysta z rozproszonych produktów i usług od pojedynczych dostawców.

 – Realizacja transportu towarów w Europie jest bardzo skomplikowana – wyjaśnia Martin Vohánka, CEO Eurowagu. – Kierowcy muszą radzić sobie z ponad trzydziestoma zadaniami administracyjnymi i nieustannie zmieniającymi się warunkami drogowymi podczas każdej podróży. Jednocześnie firmy mierzą się z niestabilnym popytem oraz coraz bardziej złożonymi regulacjami międzynarodowymi. Jest to problem, szczególnie dla mniejszych i średnich firm, które nie dysponują nowoczesnymi narzędziami do optymalizacji działań, co utrudnia im przejście do cyfrowej, niskoemisyjnej przyszłości. Dlatego też stworzyliśmy rozwiązanie, wyjątkową aplikację, która dąży do całkowitej cyfryzacji wszystkich procesów i umożliwienia sprawiedliwego, czystego i wydajnego transportu towarów.

 

Eurowag Office będzie pierwszą cyfrową, samoobsługową platformą, zapewniającą alternatywę dla przestarzałych systemów analogowych, wciąż używanych przez firmy transportowe.

Jako przyjazna dla użytkownika platforma, została zaprojektowana z czterema interfejsami, aby dopasować się do wszystkich użytkowników. Jest to aplikacja desktopowa, oferująca pełen zestaw narzędzi do zarządzania firmą, w obszarach takich jak płatności, finanse, analizy, zarządzanie poszczególnymi pojazdami, faktury oraz złożone plany tras kierowców.

webfleetEurowag Office działa również w formie aplikacji mobilnej zarówno dla właścicieli jak i dyspozytorów, umożliwiając szybki i łatwy dostęp w czasie podróży. Aplikacja kierowcy koncentruje się na precyzyjnej, profesjonalnej nawigacji dostosowanej do pojazdów ciężkich, zarówno elektrycznych, jak i spalinowych, dostarczając kierowcom wszystkich niezbędnych informacji na każdym etapie trasy. Dodatkowe, wbudowane rozszerzenie do kokpitów jest opracowywane we współpracy z czołowymi producentami OEM (Original Equipment Manufacturer). Ma ono umożliwić łatwy dostęp do istotnych funkcji Eurowag Office w każdej nowo wyprodukowanej ciężarówce.

 – Posiadanie precyzyjnych map i aplikacji jest niezwykle ważne dla firm transportowych – wyjaśnia Martin Strigač, chief product officer w Eurowag. –Kierowca ciężarówki jest pod ciągłą presją czasu i kosztów, dlatego też potrzebuje zaktualizowanych informacji o trasach, które uwzględniają szereg konkurencyjnych czynników, takich jak czas dostawy, sytuacja na drodze, czas odpoczynku oraz dostępne miejsca do ładowania pojazdów elektrycznych. Dodatkowo mapy muszą być dostosowane do ruchu towarowego, biorąc pod uwagę różne kryteria dotyczące wagi czy wymiarów infrastruktury drogowej.

Eurowag Office będzie połączeniem wielu indywidualnych rozwiązań, które pokryją większość usług o znaczeniu krytycznym, niezbędnych firmom transportowym do obsługi floty. Zostały one opracowane lub nabyte przez Eurowag w ciągu ostatnich pięciu lat, w celu zebrania wszystkich istotnych danych. Etapowa migracja dostępnych usług dotyczy zarządzania flotą, czasem pracy i transportem, zwrotów podatkowych, płatności za energię za pomocą tradycyjnych kart lub aplikacji mobilnej, w tym za paliwa niskoemisyjne i e-ładowanie, wymiany walut, narzędzi do optymalizacji przepływów pieniężnych, ogólnoeuropejskiej usługi elektronicznego poboru opłat drogowych (EETS), usług drogowych i nawigacji dla samochodów ciężarowych.

Inteligentny i prosty design zapewnia lepsze doświadczenie użytkownika, umożliwiając dostęp do wielu systemów za pośrednictwem jednego, nowoczesnego interfejsu i przy użyciu tylko jednego loginu.

 

Webfleet – wsparcie dla menedżerów flot

Webfleet przedstawił nowego AI Assistant, który wesprze menedżerów flot w bardziej efektywnej interakcji z danymi. Wykorzystując technologię GenAI, narzędzie umożliwia menedżerom floty intuicyjne i łatwe zarządzanie danymi. Raghunath Banerjee, vice president of Data Solutions w Bridgestone Mobility Solutions:

– Ponieważ pojazdy flotowe i zasoby tworzą coraz więcej powiązanych danych, naszym zadaniem jest dostarczanie decydentom flotowym praktycznych informacji w łatwy i szybki sposób. Nasz nowy AI Assistant robi to z prostotą intuicyjnej sztucznej inteligencji. Poprzez bezpośrednią interakcję z danymi i zadawanie pytań, klienci flotowi mogą podejmować działania oparte na danych szybciej i z większą przejrzystością, aby usprawnić swoje operacje.

Webfleet AI Assistant został wprowadzony jako projekt beta we współpracy z klientami w celu dalszego rozwoju rozwiązania. Projekt beta skupi się najpierw na rozwiązaniu Webfleet OptiDrive, aby zapewnić klientom Webfleet informacje zwrotne oparte na precyzyjnych odpowiedziach na wyzwania związane z zachowaniem kierowcy.

Narzędzie AI dostarcza w czasie rzeczywistym historycznych danych dotyczących kluczowych wskaźników wydajności floty, w tym zużycia paliwa i energii oraz zdarzeń związanych z prowadzeniem pojazdu, takich jak praca na biegu jałowym, nadmierna prędkość i gwałtowne hamowanie. Menedżerowie flot mogą wpisywać zapytania, na przykład „Podaj mi statystyki dotyczące całego czasu jazdy i całkowitego przebiegu moich kierowców, zagregowane za ostatnie pięć miesięcy” lub „Jaki jest trend zużycia paliwa w ciągu ostatnich trzech miesięcy?” i uzyskać precyzyjne przeglądy w ciągu kilku sekund. Mogą również uzyskać dostęp do wstępnie zdefiniowanych podpowiedzi i sugerowanych pytań uzupełniających.

Webfleet AI Assistant będzie dostępny do przetestowania dla wybranych klientów Webfleet.

 

Zwycięzcy konkursów roku 2025

  • International Truck of the Year 2025: Mercedes-Benz eActros 600 (z napędem elektrycznym)
  • International Bus of the Year 2025: Solaris Urbino 18 hydrogen (z ogniwami wodorowymi)
  • International Van of the Year 2025: Renault Master
  • Truck Innovation Award 2025: MAN’s hTGX (z silnikiem spalinowym zasilanym wodorem)
  • International Trailer Award 2025 - zwycięzcy w poszczególnych kategoriach:

 

- Kategoria „Nadwozie”:

Schmitz Cargobull AG - elektryczna naczepa chłodnicza S.KOe COOL

 

- Kategoria „Podwozie”:

Kässbohrer - 12-15 Flexi Curtainsider

 

- Kategoria „Podzespoły”

: Fliegl Trailer - Zamek „D-Lock“

 

- Kategoria „Concept”:

Kögel Trailer GmbH - Cool Liteshell

 

- Kategoria „Środowisko”:

Thermo King - A-500e Spectrum AxlePower

 

- Kategoria „Bezpieczeństwo”:

SDG modular technology - składana teleskopowa belka przeciwnajazdowa(TKU)

 

- Kategoria „Smart Trailer“:

KRONE Trailer - SmartAssistant

 

T&M nr 9/2024

Tekst: AG

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE