uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Mercedes lipiec

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

Prilo 1170x150

loga na www miedzy banery

1980x617pix

Odcienie transportu

XXVII Targi Budownictwa Infrastrukturalnego Autostrada Nowa Infrastruktura zostały połączone z XXIV Targami Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami Ekotech, a wszystko to w Kielcach, 10-11 kwietnia.

Wzrok przyciągała na zewnątrz obrotowa ładowarka teleskopowa Manitou MRT 2260, zapraszająca też na stoisko w hali, o maksymalnej wysokości podnoszenia 21,8 m, o maksymalnym wysięgu 18,2 m i udźwigu 6 t, z silnikiem Yanmar Stage V o mocy 156 koni. Manitou jest uznaną marką maszyn teleskopowych, przeznaczonych do pracy w terenie. Oferuje modele o udźwigu 2-23 t, które mogą podnosić ładunek nawet na ponad 30 m.

Również na dworze KH-Kipper wystawił zabudowy na podwoziach różnych marek. Najmniejszym autem był dwuosiowy DAF XB 290 z trójstronną wywrotką W3F i żurawiem Hiab X-Hipro 122. W jego pobliżu zaparkowały większe ciężarówki, czteroosiowe. I tak Mercedes-Benz Arocs 4148 miał wywrotkę tylnozsypową W1U. Zabudowę takiego samego typu nosiło Renault K480 oraz Iveco T-Way 450. Trójstronna wywrotka W3H była prezentowana na MAN-ie TGS 41.520.

       autostrada Mega      BYD 1

Do ciężkiej roboty w kopalniach zostały przygotowane dwa pojazdy szwedzkich marek. Volvo FMX 500 dostało zabudowę kopalnianą W1C. Odpowiednie pochylenie przedniej burty zapobiega przyleganiu lepkiego materiału, dając zarazem większą stabilność przy wyładunku. Tylna burta na linach zapewnia duży kat rozwarcia. Standardem w konstrukcjach KH jest zabezpieczenie tylnych lamp metalowymi obudowami. Scania G500 XT miała kopalnianą, tylnozsypową wywrotkę W1RB. Ewelina Ptak-Krzemień, kierownik działu marketingu KH-Kipper:

– To premiera naszego najnowszego „dziecka” w rodzinie zabudów. Skrzynia jest przeznaczona do najbardziej ekstremalnych warunków pracy, jakie spotykamy w kopalniach odkrywkowych, przy całodobowym transporcie, siedem dni w tygodniu. Wywrotka musi być zrobiona z materiałów, które zminimalizują ryzyko uszkodzeń i ewentualne przestoje w pracy. Skrzynia została wykonana ze stali Hardox 500 TUF, którą dostarcza nam szwedzka huta SSAB. Cechuje się unikatowym designem, po raz pierwszy opracowanym przez nasze biuro konstrukcyjne. Charakteryzuje się dużą ładownością. Uzyskaliśmy prawie dwie tony wagi mniej w stosunku do poprzedniczki, W1M, dzięki unikatowemu kształtowi zostało lepiej wykorzystane miejsce na dole. Sama skrzynia jest też niższa, co ułatwia załadunek.

 

Naczepa wywrotka half pipe NW.71.15HKW.S to nowy produkt firmy Zasław. Model z muldą ze stali Hardox 500 TUF jest wyjątkowo wytrzymały, co podkreśla Marcin Wykurz, dyrektor handlowy. Przy kubaturze 24 m sześc. mała własna oscyluje wokół 6 t. Kształt rynny bardzo skutecznie absorbuje siłę wywołaną przez towar uderzający podczas załadunku, także zapobiega przywieraniu materiału do bocznych ścian i podłogi, co pozwala na łatwy rozładunek.

Na stoisku PTM Polska stał przenośnik bunkrowy PBRP35 z ruchomą podłogą i zasilaczem hydraulicznym, o pojemności 35 m sześc. PTM Polska, firma znana ze sprzedaży naczep z ruchomą podłogą, szuka innych zastosowań dla tej techniki, przenośnik jest tego przykładem. Tomasz Bartoszewicz, dyrektor zarządzający PTM zwrócił uwagę na łatwy dostęp do systemu od tyłu, co przyśpiesza wszelkie prace serwisowe. Będzie też wariant przenośnika z taśmą gumową, powszechnie stosowaną w takich maszynach. Innym, ciekawym produktem PTM była dwuosiowa przyczepa PT-1803, która sprawdza się w transporcie np. różnego sprzętu budowalnego, energetycznego ważącego do 14 t. Kąt najazdu wynosi 8 st., względnie 16 st., jest wersja platforma, czyli bez bocznych, a także teleskopowo poszerzona do 3 m.

DAF 1          BYD 1

Różne pojazdy w halach

– Mamy tutaj dwa sprzęty niemieckiej marki Humbaur – mówi Daniel Cieśla z firmy Poltrailers Centrum Naczep. – Humbaur zajmuje się produkcją naczep i przyczep, począwszy od samochodowych przyczepek aż po niskopodwoziówki. Naczepa niskopodwoziowa, którą prezentujemy ma całkowicie ocynkowaną konstrukcję, składane, hydrauliczne najazdy. Podwozie trzyosiowe, z osią skrętną, podłoga drewniana. Na „niskopodwoziu” stoi mała przyczepa, dwuosiowa, również z ocynkowaną ramą. Taka przyczepa przydaje się zwłaszcza w branży budowlanej, do transportu ziemi, piachu, gruzu, kamienia.

Iveco     Manitou 2     Maxus 1

Mega przywiozła dwie naczepy, wywrotkę stalową, rynnę Mega Fort oraz wywrotkę aluminiową Mega Light. Stalowy Mega Fort może mieć objętość 25, 28 lub 32 m sześc., na targi przybył ten największy. Mega Light o małej kubaturze 26 m sześc. nadaje się np. do transportu materiałów sypkich. Zaawansowane technologicznie stopy aluminium są mocną stroną tych pojazdów, co podkreśla Michał Brodziński, dyrektor sprzedaży. Mega, od momentu przejęcia przez Benalu siedem lat temu, znacznie poprawiła wydajność, przy podobnym poziomie zatrudnienia, z 600-800 wywrotek do około 1.600.

autostrada1   autostrada2

Sommer prezentował wielozadaniową, trójstronną wywrotkę King, z bocznymi siatkami na Mitsubishi Furo eCanterze. Elektryczny napęd warto odnotować, należy oczekiwać, że takich pojazdów w lekkim transporcie będzie coraz wiecej. Z kolei na spalinowym, dwuosiowym Mercedesie Actrosie 1824 można było obejrzeć urządzenie hakowe King HZ-12R do obsługi kontenerów o długości od 3,4 m do 5 m. Długość urządzenia wynosi 4,5 m, udźwig 12 t.

Melex    Poltrailers 1      PTM 1

Elektryczne, chińskie podwozie BYD ETM6 miało AMP Ecology SMG 5-8, czyli śmieciarkę o pojemności 8 m sześc., z załadunkiem górnym. Moduł AMP E-Powerbox pozwala na niezależną pracę smieciarki, bez korzystania z baterii trakcyjnych auta. Daje to oczywiste korzyści w postaci zwiększenia zasięgu pojazdu. Naładowane baterie modułu o pojemności do 50 kWh pozwalają na ciągłą pracę śmieciarki w systemie ośmiogodzinnym.

Melex od zawsze, czyli od roku 1971 produkuje wyłącznie elektryczne wehikuły. Marka polska, ale już nie w naszych rękach, po Duńczykach przejęli ją Amerykanie. Model N.50 może imponować ładownością do 1.000 kg. Zasięg przy większej baterii 13,6 kWh (mniejsza ma 10,2 kWh) sięga 145 km. W Kielcach wystawiony był także N.Car 381 Cargo, to mniejszy pojazd, charakteryzujący się ładownością do 550 kg.

 

Maxus e-Deliver 3, z długim rozstawem osi, wystawiony przez dealera Electric Motors w Łodzi, niewątpliwie kusił ceną promocyjną na targach 89.900 zł netto. Z takim nadwoziem ładownia pomieści 6,3 m sześc. Zasięg modelu według WLTP, w cyklu miejskim wynosi do 371 km, z krótką karoserią. Do miejskiej, ekologicznej dystrybucji, jak znalazł. Warto zaznaczyć, iż fabryczna gwarancja trwa 5 lat lub do 100 tys. km.

Foton to również marka chińska i kojarząca się z elektromobilnością. Auta są montowane w Polsce, w Makowie Mazowieckim. Model eAumark występuje w dwóch wariantach, o DMC 4,25 t i 6 t. Do kierowania lżejszym Fotonem wystarczy prawo jazdy kategorii B. Egzemplarz na kieleckiej wystawie był trójstronną wywrotką do zbiórki selektywnej.

 Volvo jazda     Zasław 2     Kaliński 1

Kompletna regeneracja

– Naszym celem na targach Autostrada jest dotarcie do kolejnej grupy odbiorców – przyznaje Paweł Żyliński z marketingu firmy Kaliński. – Ponieważ regenerujemy filtry cząstek stałych i katalizatory do praktycznie wszystkich pojazdów, chcemy docierać do klientów, do przedsiębiorstw, które dysponują flotami pojazdów związanych na przykład z budową dróg, także maszynami roboczymi, budowlanymi. Powiedzmy sobie szczerze, takie pojazdy i maszyny często poruszają się z niskimi prędkościami, to powoduje, że mogą mieć częściej problemy z układami wydechowymi.

 

T&M nr 4/2024

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE