loga na www miedzy banery

Interhandler kwiecień

loga na www miedzy banery

BANER Prometeon

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

BP kwiecień

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

Ceny oleju napędowego

Notowania ON na stacjach paliw wróciły w połowie czerwca do poziomu sprzed roku.

 

To dobra wiadomość dla przewoźników, a jeszcze lepsza jest taka, że w najbliższych tygodniach nie powinno być dużych ruchów w górę. W porównaniu z początkiem bieżącego roku ceny „napędu” na stacjach paliw spadły średnio o 45 gr/l – podaje Urszula Cieślak, dyrektor marketingu BM Reflex z Łodzi. To największa obniżka spośród czterech paliw (ON, LPG, dwie benzyny) w Polsce. Przeciętnie za litr „ropy” przed Bożym Ciałem trzeba było płacić 4,24 zł. Ba, kontynuacja spadków na rynkach hurtowych spowodowała, że na niektórych stacjach notowania oleju napędowego pikowały w pobliże 4 zł. 

– Decyzja OPEC o redukcji wydobycia nie przyniosła rezultatów oczekiwanych przez kartel – wyjaśnia Zdzisław Pisiński z Polskiej Izby Paliw Płynnych. – Po jej ogłoszeniu 25 maja rynki zareagowały spadkami. Pozostaje pytanie, czy to początek trwałego trendu zniżkowego, czy realizacja zysków spekulacyjnych traderów paliwowych. W najbliższej perspektywie podaż ropy wciąż jednak przewyższa popyt. Najwięksi konsumenci: USA i Chiny, eksplorują własne złoża i dywersyfikują dostawy, mocno inwestując też w przetwórstwo ropy.

Urszula Cieślak dodaje, że przy oczekiwanym wzroście produkcji w Libii i Nigerii cięcia wprowadzone przez OEC mogą okazać się niewystarczające, aby doprowadzić do większego spadku światowych zasobów ropy naftowej. Z czego należy się tylko cieszyć. 

Referencyjne dla cenników naszych rafinerii są dane paliw ARA, czyli z trzech największych portów przeładunkowych w Europie (Amsterdam, Rotterdam, Antwerpia). A tam w maju  olej napędowy spadł o 2,09 proc. Sygnałem do lekkiego niepokoju może być jednak to, że między 4 a 23 maja olej napędowy podrożał o 11,98 proc.

Różnice miedzy poszczególnymi stacjami zależą do wielu czynników. Szczególnie drogie, wręcz nieprzyzwoicie, bywają stacje autostradowe. Urszula Cieślak wylicza inne czynniki poza lokalizacją: konkurencja lokalna, źródło dostaw, typ stacji i oferowane usługi okołopaliwowe lub ich brak, a także jakość. Jednak nigdy cena paliwa nie jest uwarunkowana tylko jakością.

T&M nr 6/2017

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh