Elektryczne XD i XF już w produkcji
Firma DAF Trucks rozpoczyna seryjną produkcję w pełni elektrycznych modeli XD i XF.
Nowe układy napędowe połączone z aerodynamiczną konstrukcją pojazdów pozwalają na uzyskanie zasięgu przekraczającego 500 km na jednym ładowaniu.
Siedem lat temu DAF Trucks, jako pierwszy producent ciężarówek w Europie wprowadził na rynek w pełni elektryczny dystrybucyjny pojazd ciężarowy. Od tego czasu czołowe firmy transportowe wdrożyły do swojej floty wiele ciągników i podwozi pod zabudowę CF Electric oraz podwozi pod zabudowę LF Electric. Pojazdy te są głównie wykorzystywane do zaopatrywania supermarketów, przewozu kontenerów oraz odbioru odpadów na obszarach miejskich. Teraz rozpoczęto produkcję modeli: DAF XD Electric i XF Electric nowej generacji. Modele XD Electric i XF Electric są dostępne jako ciągniki siodłowe i podwozia pod zabudowę 4x2. Oprócz tego oferowane są również podwozia pod zabudowę 6x2 z kierowaną osią pchaną lub kierowaną osią wleczoną. Producent zapewnia, że w przyszłym roku oferta konfiguracji osi z elektrycznym układem napędowym zostanie poszerzona.
Z nowym „duchem”
Nowe modele DAF XD Electric i DAF XF Electric są napędzane silnikami elektrycznymi z magnesami trwałymi: PACCAR EX-D1 i PACCAR EX-D2, które generują moc od 170 kW/230 KM do 350 kW/480 KM.
Kompaktowe układy napędowe składają się z dwóch oddzielnych silników elektrycznych oraz centralnej, zintegrowanej, trzybiegowej skrzyni. Przekładnia planetarna odpowiada za dobór odpowiedniego przełożenia przez cały czas, a podczas pracy przy częściowym obciążeniu (jeśli to możliwe) aktywowany jest tylko jeden z dwóch silników elektrycznych. To właśnie ma gwarantować maksymalną wydajność układu. Gdy potrzebna jest większa moc lub moment obrotowy, np. podczas przyspieszania, jazdy w pagórkowatym terenie lub hamowania regeneracyjnego, druga część układu napędowego jest natychmiast włączana z zachowaniem odpowiedniej płynności. Producent podkreśla, że kompaktowe rozwiązanie z dwoma układami przekładni obiegowych jest znacznie lżejsze niż konwencjonalna skrzynia biegów, co maksymalizuje ładowność pojazdu.
Siła akumulatorów
Do dyspozycji są konfiguracje z 2-5 akumulatorami: od 210 do 525 kWh. Zasięg, w zależności od zastosowanego wariantu wynosi od 200 do ponad 500 km. Maksymalny zasięg, 500 km zapewniać ma właśnie opcja z pięcioma akumulatorami. Przy optymalnym planowaniu trasy i ładowania modele XD i XF Electric mogą w praktyce pokonywać do 1.000 kilometrów dziennie na napędzie elektrycznym, producent podkreśla, że czyni je to odpowiednimi do transportu długodystansowego. Zastosowano inteligentny układ zarządzania akumulatorami, którego zadaniem jest optymalne rozdzielanie zgromadzonej energii między układ napędowy a inne podzespoły. DAF stosuje wyłącznie akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe najnowszej generacji (LFP). Akumulatory te nie zawierają kobaltu ani niklu i charakteryzują się relatywnie długim okresem użytkowania. Oprócz tego mogą być, za każdym razem ładowane do 100 proc. pojemności – bez ryzyka skracania ich żywotności. Akumulatory LFP chłodzone są cieczą, mogą być rozmieszczone blisko siebie, co przynosi oszczędność miejsca. Objęte są ośmioletnią gwarancją.
Producent zwraca uwagę m.in. na możliwość ładowania akumulatorów pojazdów XD Electric oraz XF Electric prądem przemiennym (AC) i szybkiego ładowania prądem stałym (DC), z wykorzystaniem mocy do 325 kW. Trzy akumulatory można naładować od 0 do 80 proc. w nieco ponad 45 minut, a maksymalna konfiguracja – z pięcioma akumulatorami może zostać w pełni naładowana w ciągu dwóch godzin. Opcjonalnie dostępna jest ładowarka pokładowa umożliwiająca ładowanie prądem przemiennym o mocy do 22 kW. Pozwala ona zapewnić elastyczność użytkowania pojazdu także w sytuacjach, w których szybkie ładowanie prądem stałym nie jest dostępne.
A co z zabudową?
Elastyczne i modułowe rozmieszczenie akumulatorów na ramie podwozia ma znacząco ułatwiać zabudowę. W samochodach DAF XD Electric i XF Electric nowej generacji rozmieszczenie akumulatorów można zatem należycie dopasować do planowanego zastosowania pojazdu tak, aby pozostała odpowiednia przestrzeń na montaż np. zabudowy z załadunkiem bocznym lub podpór dźwigu. Opcjonalnie dostępny jest również układ e-PTO o napięciu 650 V (25 kW i 90 kW), który może zasilać poszczególne podzespoły, np. elektryczny układ chłodniczy. W przypadku modelu DAF XD 6x2 ze skrętną tylną osią wleczoną (FAN) dostępny jest pakiet Bolt & Play, specjalnie zaprojektowany do montażu zabudowy z załadunkiem bocznym (do odbioru odpadów). W tym przypadku podwozie jest fabrycznie wyposażone w układ e-PTO, specjalne uchwyty montażowe do zabudowy oraz złącza do sterowania jej funkcjami. Pakiet Bolt & Play ma zatem ułatwić pracę zarówno dealerowi, jak i producentowi zabudów.
Komfort być musi
Dostawca pojazdów akcentuje ich aerodynamiczną konstrukcję oraz udoskonaloną konstrukcję podwozia. Zwężana kabina z zaokrąglonymi narożnikami i przednią szybą, a także brak widocznych szczelin i łączeń paneli, mają gwarantować minimalny opór powietrza, co bezpośrednio przekłada się na możliwie jak najniższe zużycie energii. Ważną rolę mają do odegrania także: fartuchy boczne, deflektory, owiewki, aerodynamiczna płyta dolna pod kabiną oraz cyfrowe kamery zastępujące lusterka. Odpowiednią widoczność pośrednią ma gwarantować zastosowanie systemu DAF Digital Vision i funkcja DAF Corner View. Z kolei, zadaniem układu DAF City Side & Turn Assist jest zwiększenie bezpieczeństwa w obszarach miejskich, aktywnie ostrzegając kierowcę o obecności szczególnie narażonych użytkowników dróg w pobliżu pojazdu. Dostępna jest funkcja jazdy z użyciem jednego pedału, wykorzystywana zarówno do przyspieszania, jak i hamowania. Dolny zakres ruchu pedału jest przeznaczony do przyspieszania, a górny zakres służy do kontrolowania i regulowania hamowania regeneracyjnego. Przycisk hamowania regeneracyjnego, na dźwigni na kolumnie kierownicy jest używany do włączenia trybu jazdy z wykorzystaniem jednego pedału oraz wyboru odpowiedniego poziomu siły hamowania (33 proc., 66 proc. lub 100 proc. całkowitej siły hamowania).
Do dyspozycji potencjalnych nabyców są kabiny typu: Day Cab, Sleeper Cab i Sleeper High Cab, a wejście do nich jest ułatwione dzięki dwóm (XD) lub trzem (XF) stopniom. Obsługę pojazdu ułatwiają kierowcy konfigurowalne wyświetlacze cyfrowe, w które wyposażono deskę rozdzielczą. Zarówno kierownica, jak i fotel mają relatywnie duży zakres regulacji, a łóżka mają 2,2-metrową długość.
T&M nr 9/2025
Tekst: Michał Jurczak


















Add comment