AxlePower na naczepie Chereau
W Centrum Serwisowym TT-Thermo King w podpoznańskim Głuchowie odbyła się prezentacja innowacyjnego, w pełni elektrycznego systemu AxlePower, z agregatem A-500 na naczepie kontererowej marki Chereau.
System AxlePower opracowali specjaliści firmy TT-Thermo King (producent agregatów chłodniczych) oraz dostawcy naczep, grupy BPW. Idea polega na tym, aby agregaty chłodnicze mogły wykorzystywać w swym działaniu tzw. alternatywne źródła zasilania, a konkretnie AxlePower zaprojektowano do zbierania energii pochodzącej z ruchu i hamowania naczepy. Umożliwia on w istocie wyłączenie silnika diesla agregatu chłodniczego podczas niemal każdej trasy. Jak podkreślano podczas prezentacji, AxlePower jest kompatybilny z szeroką gamą agregatów marek: Thermo King i Frigoblock. W przypadku rozwiązań hybrydowych mowa o agregatach serii A, jak również serii SLXi (w obu wersjach, jedno- i wielotemperaturowe), a w przypadku rozwiązań stricte elektrycznych chodzi o Advancer-e oraz Frigoblock HK.

Moc z baterii
Podczas jazdy, energia generowana z osi naczepy jest przechowywana w wysokonapięciowych akumulatorach Energ-e Pack. Umieszczono je pod naczepą, a pełnią rolę swoistego magazynu energii. Energię tę można wykorzystać praktycznie w każdym momencie, właśnie do zasilania agregatu chłodniczego.
W Centrum Serwisowym Thermo King pokazano naczepę marki Chereau z AxlePower służącym do zasilania agregatu Thermo King A-500. To agregat o wysokiej zdolności chłodzenia i zaawansowanych możliwościach zarządzania temperaturą. Umożliwia m.in. monitoroanie zużycia paliwa, dokładną kontrolę i daje możliwość szybkiego obniżenia temperatury, jak również pełną regulację wydmuchu powietrza niezależnie od obrotów silnika agregatu. Zamontowana w naczepie oś AxlePower pozwala odzyskać energię z toczenia kół i hamowania, działanie jest niezależne od ciągnika siodłowego, a agregat może być zasilany elektrycznie przez cały czas.
Inteligentne zarządzanie energią polega na automatycznym przełączaniu się trybów: odzyskiwania energii (podczas hamowania i jazdy z górki, bez wpływu na zużycie paliwa przez ciągnik); pasywnego (gdy poziom naładowania akumulatora jest wystarczająco wysoki lub podczas transportu produktów, które nie są wrażliwe na temperaturę), a także aktywnego (gdy system wykryje potrzebę wygenerowania większego ładunku akumulatora, aby zasilać urządzenie). Wszystko odbywa się bez potrzeby ingerencji ze strony kierowcy.
Lista korzyści
Korzyści wynikających z zastosowania AxlePower jest całkiem sporo. Eliminowanie konieczności użycia tradycyjnego napędu powoduje, że emisja szkodliwych substancji jest zredukowana, co w konsekwencji wspiera tzw. zrównoważony transport. Użytkownik jest przy tym w stanie generować znaczące oszczędności operacyjne, podnosząc efektywność, dość kosztownego z natury, transportu chłodniczego, czyniąc go bardziej ekonomicznym. Przy praktycznie zerowych kosztach paliwa AxlePower pozwala zatem wykorzystać potencjał chłodzenia elektrycznego zapewniając jednocześnie pełną elastyczność floty. Możliwość wyłączenia silnika agregatu oznacza nie tylko znaczące zmniejszenie emisji CO2 przez pojazd, flota może również realizować dostawy w strefach niskiej i zerowej emisji, w centrach miast.
AxlePower można zamontować na pojeździe zasilanym dowolnym paliwem: dieslem, HVO, biodieselem, czy z baterii, bądź – w przyszłości, ogniwami paliwowymi.
T&M nr 9/2025
Tekst: Michał Jurczak


















Add comment