Najbardziej popularne

Pojazdy mini, najlżejszej kategorii do 8 ton DMC, stanową najpopularniejszą grupę wśród nowych autobusów rejestrowanych w Polsce.

Zazwyczaj są to furgony bądź podwozia przebudowywane w naszym kraju. Sytuacja jest specyficzna. Kategoria mini tworzy ponad połowę rynku nowych autobusów. Bardzo wpływa na ranking marek, w którym zdecydowanie lideruje Mercedes-Benz właśnie z powodu bardzo dużej popularności wśród najmniejszych aut. Poza tym rynek pierwotny przeważa nad wtórnym (import z innych państw) właśnie w mini oraz w miejskich. Aleksander Kierecki z firmy JMK analizy rynku transportowego zaznacza, że użycie podwozi przez firmy zabudowujące z reguły daje większe możliwości, np. przedłużania pojazdów. Przebudowy furgonów również są znakomicie opanowane przez polskie firmy i to niezależnie od źródła napędu. Przykładem auta Mercedes-Benz eSprinter, a dokładniej Mercedes-Mercus eSprinter, dostarczone do Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Uwzględniając wkład polskich zabudowców, wskaźnik krajowego pochodzenia rejestrowanych autobusów wynosi ponad 2/3. Oznacza to, że na każde 10 sprzedawanych w Polsce autobusów blisko 7 jest produkowanych lub zabudowywanych w naszym kraju. W porównaniu do rynku pojazdów ciężarowych czy osobowych to bardzo dobry rezultat, z którego możemy być dumni i który stanowi podstawę do dalszego rozwoju. Przyjrzyjmy się więc niektórym polskim autobusom.

 

MMI na Iveco

MMI z Redzikowa pod Słupskiem produkuje autobusy w trzech kategoriach: międzymiastowe i turystyczne, miejskie, szkolne. Pierwszą grupę tworzą konstrukcje na bazie Mercedesa Sprintera oraz Iveco Daily. Bardzo interesujące są pojazdy Iveco Thesi, zwane też po prostu Thesi. Mogą mieć rozstaw osi 4.350 mm i długość 8.040 mm, 4.750 mm i 8.650 mm, albo 5.100 mm i 9.300 mm. Najkrótsze Thesi w wersji Intercity zabierają maksymalnie 29 + 1 osób. Ba, autobusy szkolne dla Włoch pomieszczą nawet do 44 + 1 + 1 osób. W autach z średnim rozstawem osi pojemność kabiny wzrasta, odpowiednio do 33 i 49 + 1 + 1. MMI proponuje również Thesi LE, czyli Low Entry, z niskim wejściem. Obniżona podłoga to ukłon w stronę osób starszych, niepełnosprawnych, rodziców z wózkiem dziecięcym. LE zabierze 20 lub 24 pasażerów na miejscach siedzących, poza tym trzech na miejscach stojących. Ponaddziewięciometrowe Thesi są przeznaczone dla 37 osób jako Intercity, albo dla 54 + 1 + 1 jako szkolne do Italii. Dostępne możliwości zasilania to przede wszystkim turbodiesle 176 KM względnie 207 KM. Przy jednostce na gaz CNG (Compressed Natural Gas) o 136-konnej mocy autobus jest cięższy od diesla o mniej więcej 180 kg. Jest też wariant elektryczny, 140 kW, czyli 190 koni.

Trzeba koniecznie zaznaczyć, że każdy pojazd od początku do końca powstaje w zakładzie wyposażonym w działy spawalni, lakierni i montażu. Thesi za bazę mają podwozia Daily 70C w wersji CCS. W wersji szkolnej i Intercity autobus może mieć zawieszenie tylnej osi mechaniczne lub pneumatyczne, natomiast w obniżonej odmianie tylko pneumatyczne (ze względu na dostosowanie odpowiedniej wysokości wejściowej w świetle tylnych drzwi). Konstrukcja nadwozia powstaje ze stali konstrukcyjnej lub opcjonalnie ze stali nierdzewnej. Przednia i tylna ściana autobusu jest wykonana z laminatu PWS. Pmini1oszycie boczne i dach z blachy aluminiowej przyklejonej do konstrukcji. Z aluminium są równie drzwi, klapy boczne, schowki, wewnętrzne nadkola i dolne pasy łączące podłogę ze ścianami. Boczne ściany i dach są izolowane cieplnie poprzez natrysk pianki poliuretanowej.

Miejskie Iveco Urby o rozstawie osi 4.350 mm może jeździć na olej napędowy lub na CNG. Wersja wysokoprężna jest dla maksymalnie 40 pasażerów, gazowa dla maksymalnie 37. Konkretna liczba miejsc zależy od wersji homologacyjnej. Autobus na CNG charakteryzuje się większą, średnią masą o 190 kg. Jest także przygotowana wersja z rozstawem 4.750 mm, w tym elektryk e-Urby, na razie bez homologacji. Natomiast autobusy szkolne MMI, poza wspomnianymi Thesi, powstają na Mercedesie Sprinterze, także na Iveco Daily.

 

Nawet kabriolety

Inny nasz producent, Bus Factory z Wejherowa (Pomorskie), specjalizuje się w adaptacjach pojazdów na bazie Mercedesów Sprinterów, Volkswagenów Crafterów, Iveco Daily na potrzeby transportu biznesowego i publicznego w kraju i Europie.

Firma działa także poprzez sieć dealerów w państwach takich jak Niemcy, Belgia, Holandia, Luksemburg, Finlandia, Norwegia, Węgry, Szwajcaria. Wysoką jakość potwierdza m.in. gwarancja do 5 lat.

Ważny atut Bus Factory stanowi różnorodność konfiguracji. Wariant Luxury Line oznacza luksusowe wnętrza z wykończeniem premium, do VIP-owskich i prestiżowych przejazdów. Tourist Line to funkcjonalna, praktyczna kabina z dużą przestrzenią na bagaż, bardzo dobra na wycieczki turystyczne i dłuższe trasy. Mercedes-Benz Taxi to multifunkcyjna przestrzeń pasażerska oraz możliwość przewozu niepełnosprawnych. Z kolei Mercedesa Sprintera City Line można scharakteryzować jako praktyczne rozwiązanie mini3do przewozu pasażerów w przestrzeni miejskiej. Zastosowanie obniżonej podłogi zapewnia komfortowy dostęp dla osób niepełnosprawnych, starszych oraz podróżujących z dziećmi.

Mercedes-Benz SkyLite GT z panoramicznym dachem został stworzony do wycieczek krajobrazowych. Jeszcze bardziej efektownie wygląda Cabrio, Mercedes-Benz Cabrio, propozycja na wycieczki.

Mercedes Special został dostosowany do transportu pasażerów, w tym niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich. I ósma propozycja, Mercedes-Benz Intercity – funkcjonalne rozwiązania dla miejskiego transportu miejskiego z możliwością przewozu niepełnosprawnych.

 

Gotowe od razu

Nie zapominajmy o fabrycznych propozycjach. Iveco Daily Minibus o DMC 7,2 tony i z rozstawem osi 5.100 mm został przygotowany do przewozu 23 + 1 + 1 ludzi. Turbodiesel 3.0 osiągający 160 KM względnie 180 KM współpracuje z 8-biegowym automatem od ZF. mini2Można wybrać również motor 3.0 CNG, a wkrótce nadjedzie elektryk. To przykładowy wóz, bo autobusy Iveco na bazie Daily są dedykowane dla każdego rodzaju transportu osób, od miejskiego przez autobusy szkolne po komfortowe turystyczne.

Ford oferuje Transita Autobus M2 w nadwoziu van L4, z miejscami 17 + 1.Dostępne są dwa warianty mocy 130 KM i 165 KM, dwa rodzaje skrzyni biegów, manualna 6-biegowa oraz automatyczna 10-biegowa, również dwie wersje wyposażenia, Trend i bardziej luksusowa Limited. Już w standardzie samochód został bogato wyposażony, m.in.: klimatyzacja w przedniej i tylnej części kabiny, półki lotnicze na bagaż, adaptacyjny tempomat (z manualną skrzynią biegów), albo adaptacyjny tempomat z Lane Centering i Stop&Go (z automatem), nawigacja, system zapobiegający kolizjom (kamera i radar), kontrola pasa ruchu, układ rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości, przednie i tylne czujniki parkowania, kamery 360 st., przednie światła przeciwmgielne, system monitorowania martwego pola BLIS (Blind Spot Information System), funkcja automatycznego hamowania podczas cofania.

M2 Limited ma poza tym biksenony ze światłami do jazdy dziennej LED i statycznym doświetlaniem zakrętów, lakierowany przedni zderzak, przycisk rozrusznika Ford Power.

Miniautobusy MAN TGE powstają w większości na bazie furgonu o rozstawie osi 4.490 mm i długim zwisie, całkowita długość pojazdu bazowego wynosi 7.391 mm. Przy wykorzystaniu podwozia MAmini4N również bazuje na tym samym rozstawie osi, natomiast jest możliwość modyfikacji tylnego zwisu.

W wersji ze zwiększonym tylnym zwisem można uzyskać 23 miejsca siedzące. Dwulitrowy turbodiesel 163 KM w większości przypadków występuje z automatyczną skrzynią biegów. W przypadku gorszych dróg lub warunków górskich istnieje możliwość zamówienia pojazdu z tylną osią bliźniaczą i napędem 4x4.

Autobusy TGE oferują przeważnie od 16 do 19 miejsc plus kierowca. W miejskich autobusach liczba miejsc dla pasażerów może przekraczać 20. Ponadto jest możliwość zbudowania pojazdów z miejscami przeznaczonymi na wózki inwalidzkie. W takim przypadku tylny zwis jest obniżany, a pojazd otrzymuje najazdy lub rampę. Odległość między rzędami foteli jest zmienna, zależnie od wymagań odbiorców. W przypadku bardziej luksusowych autobusów klienci skupiają się na jakości wnętrza. Można zamówić np. wysokiej jakości tapicerkę bocznych ścian, skórzane pokrycie foteli, stoliki na oparciach, podnóżki. Do minibusów w wersji premium często są również instalowane zaawansowane systemy audio-wideo. Opcją jest przewóz do trzech wózków inwalidzkich.

Klienci kupują również pojazdy typu VIP, na indywidualne zamówienie. Są one zazwyczaj oparte na autach o DMC do 3,5 t i posiadają do 8 miejsc dla pasażerów. Dostępne są również wersje z silnikiem 205 KM i automatem. – W takich autach istnieje bardzo szeroki wachlarz dodatków, a docelowa zabudowa może przewyższyć wartość pojazdu bazowego – mówi Tomasz Żyśko, product manager van MAN Truck & Bus Polska.

 

T&M nr 7/8-2025

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh