Oleje mineralne do ciężarówek

Olej silnikowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym w pojeździe i ma kluczowe znaczenie dla pracy, wydajności i trwałości silnika.

Z tego względu bazy olejowe, specyfikacje, jak i dodatki poprawiające właściwości oleju silnikowego znacząco zmieniały się na przestrzeni dekad, dostosowując się do rozwoju technologicznego maszyn i silników, a także rodzaju ich przeznaczenia.

Parametry oleju, lepkość, jakość czy dodatki poprawiające skuteczność oleju, zmniejszają tarcie pomiędzy ruchomymi elementami, odprowadzają ciepło w czasie pracy, chronią przed zużyciem, czyszczą, a także utrzymują bród i zanieczyszczenia w zawiesinie co sprawia, że jednostka jest chroniona kompleksowo. Najważniejszą cechą oleju jest możliwość tworzenia wytrzymałego filmu olejowego na ruchomych częściach silnika, oddzielając je tak aby nie stykały się powierzchniami. Dzięki temu silnik jest chroniony przed nadmiernym zużyciem, a także korozją.

Oleje Mineralne cieszą się w naszym kraju wciąż dużą popularnością. To dlatego, że po polskich drogach wciąż porusza się spora flota starszych pojazdów (+10 lat). Wymagają one stosowania oleju, który zapewni bezawaryjną pracę, poprawi parametry wraz ze wzrostem przebiegu i wydłuży interwały między wymianami. Oleje mineralne bardzo dobrze sprawdzają się w ciężkich warunkach pracy, gdzie silnik poddawany jest częstym i zmiennym obciążeniom. Dotyczy to również silników o wysokim przebiegu. Właściciele firm transportowych liczą koszty związane z obsługą pojazdów, a kluczowym czynnikiem, który może unieruchomić pojazd i narazić firmę na straty jest awaria silnika. Zawsze należy pamiętać o sprawdzeniu jaki olej silnikowy zaleca producent pojazdu, biorąc pod uwagę lepkość i specyfikację.

W wysoce obciążonych silnikach z dużym przebiegiem najlepiej sprawdzą się oleje mineralne, a jeszcze bardziej oleje z dodatkami uszlachetniającymi, które poprawiają ich parametry w silnikach nowszej i starszej konstrukcji wyposażonych w systemy oczyszczania spalin. Producenci środków smarowych wychodzą naprzeciw oczekiwaniom rynku proponując najnowsze technologie i rozwiązania dla olejów silnikowych w klasie lepkościowej SAE 15W-XX, które coraz częściej zawierają pakiety dodatków polepszające parametry oleju. W zależności od zastosowanych technologii pojazd mógłby przejechać więcej kilometrów bez konieczności częstszej wymiany oleju, a dodatkowo pozwoliłoby to zaoszczędzić paliwo. Co więcej, jeśli olej posiada aprobatę OEM, użytkownik może mieć pewność, że olej został poddany rygorystycznym testom obciążeniowym lub takim, które potwierdzają oszczędność paliwa.

W dzisiejszych czasach ważna jest również ochrona środowiska i możliwość stosowania olejów do pojazdów wyposażonych w systemy redukcji tlenków węgla i azotu. Podsumowując, nowoczesne oleje mineralne są zaawansowanymi środkami smarnymi dbającymi w najwyższym stopniu o silnik pojazdu pracującego w najtrudniejszych warunkach, dzięki temu wciąż jest na nie zapotrzebowanie.

Ogólna przyjęta zasada dotycząca zmiany lepkości oleju jest taka, że nie obniża się jej w silniku szczególnie, gdy pojazd posiada duży przebieg i pracuje w ciężkich warunkach. Wynika to z tego, że w momencie użycia oleju o niższej lepkości np. SAE 10W-40 może dojść do wypłukania uszczelnień powstałych z utrwalonych zanieczyszczeń, które najczęściej powstają, kiedy środkiem smarnym jest olej mineralny. Jednak wszystko zależy od kondycji silnika i sposobu użytkowania pojazdu.

W przypadku, kiedy silnik pojazdu ciężarowego pracuje w ciężkich warunkach i działają na niego zmienne obciążenia, należałoby pozostać przy dobrej jakości oleju mineralnym posiadającym pakiety dodatków, które w znaczny sposób poprawią jego pracę.

Przykładem produktów spełniających powyższe są ORLEN OIL ULTOR PLUS 15W-40 i ORLEN OIL ULTOR FUTURO 15W-40, które posiadają technologię NEO GUARD. ORLEN OIL ULTOR z technologią NEO GUARD to specjalnie opracowana linia olejów, zawierająca dodatki dyspergujące oraz detergenty, zapobiegające tworzeniu się szkodliwych osadów i powstawaniu aglomeratów sadzy. Gwarantuje to utrzymanie czystości silnika, jego efektywną ochronę oraz maksymalną wydajność pojazdu.

W silniku podczas procesu spalania tworzą się szkodliwe osady i cząstki sadzy, które mogą uszkodzić jednostkę napędową, jeśli pozostawi się je bez kontroli. Sadza, mająca tendencję do tworzenia większych cząstek w procesie zwanym aglomeracją, może być niezwykle szkodliwa dla silnika. Połączone cząstki często zawierają inne zanieczyszczenia np. opiłki metali, powodując tym samym większe zużycie ścierne i uszkodzenia komponentów silnika. Ponadto powodują one zagęszczanie się oleju, które obniża sprawność pojazdu, prowadzi do potencjalnego niedostatecznego przepływu oleju w silniku, a w konsekwencji może prowadzić do poważnej awarii.

 

T&M nr 7-8/2025

Dział Strategii Produktów ORLEN OIL

Dominik Fejklowicz

Add comment

Security code Refresh