Zacznij od doboru

Tym razem skupiliśmy się na błędach popełnianych przez przewoźników przy zakupie ogumienia do naczep, także na zaniedbaniach podczas eksploatacji.

Przy doborze opon do naczep przewoźnicy mogą robić błędy, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo, trwałość ogumienia, zgodność z przepisami, a także na koszty eksploatacyjne całej floty. Jednym z najczęstszych problemów jest niewłaściwe dopasowanie typu opony do rodzaju transportu. Wojciech Syga, sales manager Poland & Baltics z Prometeona podaje przykład – stosowanie opon autostradowych w warunkach transportu mieszanego lub terenowego skutkuje ich przyspieszonym zużyciem oraz zwiększonym ryzykiem mechanicznych uszkodzeń.

– Kolejnym istotnym błędem jest dobór opon z nieodpowiednim indeksem nośności lub prędkości – kontynuuje Wojciech Syga. – Zbyt niski indeks nośności naraża oponę na przeciążenia, które mogą prowadzić do jej uszkodzenia, natomiast zbyt niski indeks prędkości może być niezgodny z przepisami i stwarzać zagrożenie przy jeździe z większymi szybkościami.

Problemem bywa również nieprawidłowy wybór rozmiaru. Montaż gum o nieodpowiednich wymiarach może prowadzić do nierównomiernego zużycia bieżnika, problemów z geometrią pojazdu, a nawet do awarii zawieszenia. Często ignorowanym aspektem są również parametry techniczne podawane na etykietach, takie jak opory toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni czy poziom generowanego hałasu. Brak ich uwzględnienia przy zakupu ogumienia przekłada się na wyższe zużycie paliwa, gorsze prowadzenie pojazdu, obniżenie komfortu jazdy.

Specjaliści z firmy Latex Opony podkreślają konieczność uwzględnienia typu naczepy i jej przeznaczenia. Opony do naczep niskopodwoziowych, chłodni, czy wywrotek różnią się konstrukcją i bieżnikiem. Niewłaściwy typ opony wpłynie na trakcję, stabilność i żywotność ogumienia.
Poza tym kierowanie się wyłącznie ceną, czyli wybór najtańszego asortymentu bez brania pod uwagę jego jakości i parametrów grozi wyższymi kosztami w dłuższej perspektywie z powodu częstszych wymian i awarii.

 

ADR i osie skrętne

Krzysztof Schäffer, specjalista ds. opon ciężarowych (TBR), Apollo Tyres wymienia trzy kolejne, ważne aspekty. Stosowanie opon bieżnikowanych w naczepach niskopodwoziowych lub ADR przynosi negatywne konsekwencje: ograniczenie nośności, ryzyko odklejenia bieżnika, problemy prawne i gwarancyjne. Niedobre jest również ignorowanie wpływu osi skrętnych i podnoszonych. Należy do takiego sprzętu dobierać ogumienie o wzmocnionej konstrukcji i regularnie serwisować zawieszenie, żeby uniknąć nierównomiernego zużycia barków i przeciążenia jednej osi. I po trzecie – całoroczne użytkowanie typowych opon letnich, bez oznaczenia 3PMSF, zwłaszcza w transporcie międzynarodowym, może skutkować mandatem w niektórych krajach i oczywiście pogorszoną trakcją zimą.

 

Ciśnienie podstawą jest

Wszyscy eksperci podkreślają pierwszorzędne znaczenie utrzymywania właściwego ciśnienia w ogumieniu. Przedstawiciele Continentala wprost stwierdzają, że podstawowym błędem przy eksploatacji opon w naczepach i przyczepach jest niedostosowanie ciśnienia do warunków eksploatacji. Aby móc w pełni wykorzystać potencjał ogumienia, ciśnienie powinno być dostosowane do aktualnego obciążenia. Dzięki temu unikniemy nadmiernego i nierównomiernego zużycia, zwiększonego spalania oraz w skrajnych przypadkach przegrzania opony i jej awarii.

– Na żywotność opon składa się oczywiście wiele czynników, najistotniejsze z nich to prawidłowa eksploatacja oraz kultura jazdy kierowcy – uważa Janusz Krupa, menadżer Goodyear ds. marketingu opon użytkowych w regionie Polska, Ukraina i Kraje Bałtyckie. – Przestrzeganie zalecanego ciśnienia, monitorowanie stanu ogumienia oraz bieżnikowanie wydłuża cały proces życia opony oraz przekłada się na całościowe, niższe koszty ich użytkowania. Zakładając, że opony ciężarowe są użytkowane i konserwowane prawidłowo, ich przebiegi mogą być długie. Na przykład opony montowane na osiach naczep w swoim całym cyklu mogą osiągnąć nawet ponad 500 tysięcy kilometrów.

Wojciech Syga z Prometeona wśród błędów wymienia także niewłaściwe przechowywanie zapasowych opon i kół. Specjaliści z Latexu zwracają uwagę na przeciążanie naczep oraz na ignorowanie objawów problemów. Przekraczanie DMC naczepy powoduje nadmierne obciążenie opon, co przyspiesza ich zużycie, zwiększa ryzyko przegrzania i może skończyć się nagłym pęknięciem. Natomiast wibracje, nietypowe hałasy czy ściąganie pojazdu na jedną stronę mogą wskazywać na problemy z oponami lub układem zawieszenia, które zlekceważone skutkują zazwyczaj poważniejszymi problemami.

– Kolejnym istotnym aspektem jest rotacja opon, nie tylko w naczepach, ale w całym zestawie – mówi Marcin Andruszkiewicz TBR sales manager PL, CZ & SK (Polska, Czechy, Słowacja) Yokohamy. – Regularne przekładanie opon pozwala na ich równomierne zużycie oraz ułatwia ocenę, kiedy należy wymienić daną oponę na nową. Dzięki temu będą służyć znacznie dłużej.

Zaniedbywanie geometrii zawieszenia i przekraczanie dopuszczalnych przebiegów to kolejne „grzechy” wskazywane przez Krzysztofa Schäffera z Apollo. Nieprawidłowa geometria osi naczepy prowadzi do ząbkowania opon, ściągania naczepy i nadmiernego zużycia ogumienia.

Skutki: zwiększone spalanie, nierównomierne zużycie opon, hałas, wibracje. Zapobiega temu regularna kontrola geometrii, szczególnie po naprawach zawieszenia lub uszkodzeniach mechanicznych. Używanie opon do momentu osiągnięcia lub przekroczenia dopuszczalnej głębokości bieżnika to pogorszona przyczepność większe ryzyko aquaplaningu i wypadku, no i ewentualne mandaty. Rada jest prosta – monitorowanie głębokości bieżnika oraz planowanie wymiany z wyprzedzeniem.

 

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH OPON

Apollo

EnduRace RT2 – nowa generacja opony naczepowej do transportu regionalnego, zaprojektowana z myślą o najwyższych osiągach w każdych warunkach pogodowych. Wyróżnia się:15 proc. lepszą przyczepnością na mokrej nawierzchni w porównaniu z poprzednikiem,oznaczeniem 3PMSF (śnieżynka na tle górskich szczytów) potwierdzającym przyczepność w zimowych warunkach,zoptymalizowaną mieszanką bieżnika ograniczającą ścieranie i gromadzenie ciepła,wzmocnioną warstwową osnową - zwiększa odporność na rozerwanie i umożliwia wielokrotne bieżnikowanie. Mimo wysokich parametrów użytkowych EnduRace RT2 pozostaje rozwiązaniem wysoce opłacalnym w wyjątkowo konkurencyjnym segmencie rynku. Opona ta została wybrana jako oryginalne wyposażenie (OE) przez czołowego producenta naczep, firmę Schwarzmüller.

EnduMile LHT – zaawansowana opona do transportu długodystansowego. To najtrwalsza i najbardziej efektywna paliwowo opona ciężarowa Apollo, zarazem pierwszy model w ofercie z klasą A pod względem oporu toczenia.Kluczowe cechy:kompaktowe żebro centralne poprawiające stabilność prowadzenia;szeroki obszar styku z nawierzchnią, zapewniający równomierne zużycie bieżnika;zaawansowana mieszanka z nowoczesnymi polimerami i napełniaczami, redukująca opór toczenia na suchych i mokrych nawierzchniach;wysoka stabilność termiczna, która pomaga utrzymywać osiągi nawet przy długotrwałym obciążeniu; wielokrotna bieżnikowalność, co znacząco wydłuża cykl życia produktu. Opona stworzona z myślą o optymalizacji efektywności paliwowej, bez kompromisów w zakresie trwałości.

 

Continental

Conti Hybrid HT3+ jest oponą do transportu regionalnego. Głównymi wyróżnikami tego ogumienia są przede wszystkim: wysokie przebiegi, odporność na uszkodzenia bieżnika, bardzo dobra trakcja w każdych warunkach pogodowych.

Conti EcoPlus HT3+, propozycja dla transportu dalekobieżnego. To opona, które bardzo dobrze poradzi sobie na autostradach i drogach szybkiego ruchu, gdzie przede wszystkim liczy się niskie spalanie. Gwarantowane niskie opory toczenia idą w parze z dobrymi przebiegami oraz właściwościami trakcyjnymi.

 

Goodyear

Kmax T Gen-2 jest przeznaczony przede wszystkim dla flot regionalnych, a wśród jego największych zalet można wskazać wysokie przebiegi, wytrzymałość w zastosowaniach niskoplatformowych, pełną zgodność z unijnymi wymogami dla opon zimowych oraz łączność RFID. To jeden z najbardziej wszechstronnych asortymentów ogumienia do naczep, z oznaczeniem 3PMSF, obejmujący po cztery rozmiary na obręcze 17,5’’ i 19.5’’. Wzór bieżnika ma pięć-siedem żeber, w zależności od rozmiaru, co zapewnia odporność na uszkodzenia i zużycie, gwarantując długie przebiegi i żywotność w trudnych warunkach. Ma głębokie lamele, które są widoczne nawet przy 75 proc. zużycia i zapewniają lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni. Nieprzegrzewająca się i odporna na ścieranie mieszanka bieżnika zapewnia długie przebiegi i oszczędność paliwa.

Eqmax Ultra T, opony te zoptymalizowano do użytku na autostradach, co umożliwia zrównoważony rozwój bez uszczerbku dla wydajności. To dobre rozwiązanie dla flot, dla których priorytetem jest oszczędność paliwa i redukcja emisji CO2. Są dostępne w rozmiarach 19.5’’ i 22.5’’. Zostały zaprojektowane z wykorzystaniem materiałów zrównoważonych. Zawierają od 45 proc. do 55 proc. zrównoważonych materiałów, takich jak krzemionka na bazie popiołu z łusek ryżu (RHA) w bieżniku i mieszance osnowy. Mieszanka bieżnika o większej zawartości krzemionki pomaga zmniejszyć wytwarzanie ciepła, opory toczenia i zużycie paliwa przy minimalnym wpływie na inne parametry użytkowe. Nowy wzór bieżnika z dodatkowymi lamelami poprawia przyczepność i skuteczność hamowania w każdych warunkach pogodowych. Opony z tej linii zostały zaprojektowane z myślą o pojazdach z napędem elektrycznym, ale są kompatybilne z różnorodnymi układami napędowymi.

 

Sailun

Ecomax Pro T, Sailun na długie dystanse, w rozmiarach 19,5-calowych i 22,5-calowych. Szerszy blok bieżnika w połączeniu z technologią EP3 zmniejsza opór toczenia,który osiągnął poziom kategorii A, co stanowi poprawę o 10 proc. w stosunkudo modelu STL1.Równomierne zużycie: szersze bloki bieżnika wydłużają żywotność opony.Specjalna rzeźba bieżnika zmniejsza hałas.Poprzeczne i wzdłużne nacięcia poprawiają trakcję na mokrej nawierzchnii odprowadzanie wody, co sprawia, że opona jest bezpieczna i niezawodna.

STL1. Opony 19,5’’ i 22,5’’ dla pojazdów poruszających się na długich trasach. Mieszanka gumy bieżnika znacząco spowalnia nagrzewanie się opony. Niskie opory toczenia przynoszą oszczędność paliwa. Rzeźba bieżnika ze zróżnicowanymi odstępami między blokami i wąskimi rowkami skutecznie redukuje emisję hałasu i poprawia odprowadzanie wody.

 

Yokohama

Yokohama proponuje opony naczepowe BluEarth 132T w dwóch rozmiarach: 385/55 R22.5 160K 132T oraz 385/65 R22.5 164K 132T. To przykład opon uniwersalnych, które cechują się dobrą wytrzymałością i umożliwiają pokonywanie dalekich dystansów bez negatywnego wpływu na ekonomikę jazdy.

 

T&M nr 7-8/2025

Tekst: Leon Bilski

Add comment

Security code Refresh