Na czym zyskujemy?

Cyfrowa transformacja branży TSL nabiera tempa, a jednym z kluczowych czynników tej zmiany jest telematyka.
Nowoczesne systemy monitoringu i zarządzania flotą pozwalają dziś nie tylko zwiększyć efektywność operacyjną, ale przede wszystkim przynoszą wymierne oszczędności dla firm transportowych.
Łukasz Szewczyk, Specjalista ds. wdrożeń, ekspert Inelo z Grupy Eurowag wskazuje, że cyfryzacja branży transportowej istotnie zwiększa liczbę danych dostępnych za pomocą telematyki, co bezpośrednio ma wpływ na dokładniejsze analizy rentowności i większą kontrolę procesu transportowego.
– Spedytorzy, dzięki systemowi klasy TMS takimi jak Marcos TMS lub fireTMS, planują najbardziej rentowne dyspozycje przejazdu dla kierowcy, który otrzymuje je na tablet, zamontowany w pojeździe, czyli wyżej wspomnianą telematykę – komentuje ekspert Inelo. – Pamiętajmy, że pozostawienie wyboru trasy dla kierowcy może wiązać się z dodatkowymi kosztami, przez które możemy nie zarobić na transporcie lub nawet stracić. Nawigacja nie pozwala na zmianę wcześniej wyznaczonej trasy przez osobę prowadzącą pojazd, a w razie wyjazdu z niej będzie kierowała kierowcę powrotnie do korytarza, szukając optymalnego miejsca wjazdu i informując biuro o dodatkowych kilometrach. Z drugiej strony nie możemy patrzeć tylko na ten aspekt. Zamontowane urządzenia telematyczne pozwalają na cyfrowy obieg dokumentów i na raportowanie dodatkowych kosztów, powiązanych ze zleceniem. Po zakończeniu czynności załadunku lub rozładunku telematyka GBox Assist 3.0 od Inelo, zobowiązuje kierowcę do odpowiedzi na pytania dotyczące towaru oraz wykonania skanów dokumentów. Dzięki czemu zmniejszamy liczbę otrzymywanych reklamacji oraz przyśpieszamy płynność finansową. Mamy możliwość szybkiego rozliczenia skanów CMR w formie online w zamian za konieczność korzystania z konta lub tradycyjnego czekania, aż pojazd wróci na bazę, co może zająć tydzień lub dłużej.
Łukasz Szewczyk zwraca uwagę na istotne cechy systemów telematycznych, jak prostota użytkowania oraz zestawienie najważniejszych danych, ułatwiających pracę.
– Większość procesów powinna dziać się automatycznie – dodaje nasz rozmówca. – W głównej mierze kierowca jest osobą odpowiedzialną za prowadzenie pojazdu, dlatego też powinien mieć możliwość łatwej obsługi systemu i rozumieć wszystkie mechanizmy telematyki. Na przykładzie urządzenia od Inelo, spedytor wysyła zadania załadunków i rozładunków ze wszystkimi danymi oraz korytarzem. System przekazuje kierowcy informację o dostępnym czasie pracy, biorąc pod uwagę liczbę jego wydłużeń i skróceń oraz możliwe rekompensaty. Analogiczną informację widzi spedytor u siebie na panelu. Statusy wyświetlane automatycznie pozwalają na przyśpieszenie komunikacji między kierowcą, a biurem, ograniczając liczbę wykonywanych telefonów.
Dariusz Terlecki, regional director Poland & EE, Webfleet jest przekonany, że korzystanie z narzędzi telematycznych przynosi wymierne korzyści.
– Są to oszczędności na paliwie, oszczędności związane z minimalizacją nieplanowanych postojów, te związane z optymalizacją funkcjonowania i utrzymania floty w dobrym stanie technicznym, a także oszczędności z tytułu nienależnych odszkodowań w wyniku udziału pojazdu w zdarzeniu drogowym – wylicza przedstawiciel Webfleet. – Nasi klienci oszczędzają do 10-15 proc., a niektórzy nawet do 20 proc. na paliwie. Telematyka pozwala optymalizować zarządzanie zamówieniami i działalnością oraz zaoszczędzić sporo czasu, głównie poprzez redukcję pracy papierkowej i administracyjnej. Wspiera także przedsiębiorców w działaniu zgodnie ze wszystkimi regulacjami wprowadzanymi przez UE.
Mariusz Mróz, carrier onboarding manager w TIMOCOM zwraca uwagę, że dostęp do danych telematycznych umożliwia dokładną analizę efektywności całej floty i optymalizację procesów w czasie rzeczywistym.
– Jednym z najbardziej bezpośrednich obszarów, w których telematyka przekłada się na oszczędności, jest ograniczenie pustych przebiegów – wskazuje przedstawiciel TIMOCOM. – Rozwiązania zintegrowane z systemami telematycznymi – takie jak TIMOCOM Road Freight Marketplace – umożliwiają lepsze planowanie ładunków powrotnych, co pozwala unikać nieopłacalnych kursów bez towaru. Oszczędności wynikają również z bardziej efektywnego zarządzania trasą – systemy te biorą pod uwagę aktualną sytuację drogową, co przekłada się na krótszy czas przejazdu i mniejsze zużycie paliwa.
Nie bez znaczenia jest też wpływ telematyki na jakość serwisowania pojazdów. Stały dostęp do informacji o stanie technicznym floty pozwala zaplanować przeglądy w sposób, który minimalizuje ryzyko awarii w trasie i ogranicza przestoje. Dodatkowo, dane o stylu jazdy kierowców mogą być wykorzystane do szkoleń, które poprawiają bezpieczeństwo i ograniczają koszty eksploatacyjne.
Według Patryka Krajewskiego, Country Manager Central Europe w firmie Axxès większość firm transportowych wdrożyła u siebie rozwiązania telematyczne, choć nie wykorzystuje ich pełnych możliwości.
– Telematyka to dane, a bez nich ciężko jest prowadzić biznes transportowy – słyszymy od Patryka Krajewskiego. – Telematyka w połączeniu z systemami TMS ma na celu wspomóc firmy w codziennym zarządzaniu i podejmowaniu decyzji. To dzięki nim wiemy, gdzie znajdują się nasze pojazdy, którędy mają jechać, jakie koszty są związane z danym frachtem i jaka jest jego rentowność. Właściwe wykorzystanie tych danych może pomóc w podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych, co przekłada się na realne oszczędności.
– Dane telematyczne umożliwiają generowanie oszczędności i zwiększenie przychodów/zysku – mówi Jarosław Ożyński, senior driver trainer, SPOC DAF Telematics. – Po pierwsze, dane telematyczne pozwalają na analizę zużycia paliwa oraz analizę samego kierowcy. Można w dość prosty sposób zarządzać pracą kierowcy i ocenić jego styl jazdy. Analiza zużycia paliwa na różnych trasach pokazuje nam rentowność zleceń. Do tego zarządzanie przesyłaniem dokumentów, zarządzanie czasem pracy kierowcy i podejmowanie odpowiednich zleceń, aby najbardziej efektywnie wykorzystać czas kierowcy i sam pojazd. Dyspozytor widzi na swoim ekranie, ile czasu ma jeszcze do wykorzystania kierowca, czy może podjąć dany ładunek, czy będzie on opłacalny oraz czy nie ma zagrożeń w jego realizacji. Skanowanie ich i natychmiastowe przesyłanie do firmy pozwala na wcześniejsze zamknięcie zlecenia i wystawienie faktury przez firmę transportową. Klienci są dzisiaj zainteresowani śledzeniem ich ładunków. Związane jest to z tym, że firmy produkcyjne rezygnują ze swoich magazynów. Ich magazyny są tak małe jak to tylko możliwe. Reszta magazynów jest na pojazdach. W dobie dostaw Just in Time, śledzenie pojazdu przez firmę odbiorcy/nadawcy jest bardzo istotne.
Jak wskazują przedstawiciele firmy Drabpol, telematyka pozwala w czasie rzeczywistym monitorować pojazdy, kierowców i parametry operacyjne floty. W praktyce przekłada się to na optymalizację tras i redukcję zużycia paliwa, eliminację postojów nieproduktywnych, monitorowanie stylu jazdy kierowców, co skutkuje mniejszym zużyciem pojazdów i niższym ryzykiem wypadków, Ponadto – lepsze planowanie serwisów i przeglądów, co minimalizuje koszty.
Wojciech Szumpur, Ford Trucks product and training specialist: – Telematyka przyczynia się do oszczędności w transporcie na wielu poziomach. Umożliwia monitorowanie zużycia paliwa oraz stylu jazdy kierowcy, co pozwala na optymalizację spalania pojazdu. System Connectruck marki Ford Trucks oferuje możliwość planowania i optymalizacji tras, co zmniejsza przebieg auta i czas dostawy. Dodatkowo, dzięki zdalnemu dostępowi do danych z tachografu, raportów z przejazdów i błędów systemowych, można unikać kosztownych awarii i przestojów. Systemy telematyczne wspomagają również utrzymanie pojazdu w dobrym stanie technicznym, co wpływa na żywotność komponentów eksploatacyjnych.
Łukasz Kurcbard, fuel advice & alternative energy manager, Renault Trucks Polska: – Telematyka Optifleet w Renault Trucks daje natychmiastowy dostęp do wielu parametrów pozwalających na bardzo precyzyjny ogląd stanu pojazdu i techniki jazdy. Co ciekawe, aby zagwarantować wymierne i zauważalne oszczędności w firmie, nie trzeba poświęcać dużo czasu na dogłębną analizę wielu z nich. Właściwa interpretacja już kilku kluczowych wartości przyniesie zauważalne korzyści finansowe. Wraz z systematyczną kontrolą parametrów musi iść w parze dobra komunikacja z kierowcami, co pozwoli na doskonalenie sposobu korzystania z pojazdów. Aby zdać sobie sprawę z tego, o jakich oszczędnościach mowa, wystarczy przeanalizować banalny przykład „statystycznej” firmy składającej się z 10. dalekobieżnych zestawów i świadczącej usługi transportowe na trasach Europy Zachodniej. Okazuje się, że w skali roku – dla takiego modelu biznesowego – kwota, która pozostanie na firmowym koncie może znacznie przekraczać 300.000 zł przy znikomym nakładzie pracy poświęconym na monitorowanie wskazań Optifleet.
Nie tylko „elektryczne” wyzwania
Przed jakimi wyzwaniami stoją obecnie firmy oferujące systemy telematyczne do pojazdów użytkowych, m.in. w kwestii obsługi pojazdów elektrycznych?
W firmie Axxès wskazują, że istotny dla wszystkich firm transportowych będzie temat wygaszania technologii 2G w całej Europie. Większość urządzeń do poboru opłat drogowych oraz systemów telematycznych została skonstruowana właśnie w oparciu o technologię komunikacji 2G. Te urządzenia stopniowo będą traciły możliwości komunikacji, wraz z wyłączaniem tej technologii w poszczególnych krajach europejskich. W niektórych krajach - na przykład w Szwajcarii - już teraz rozwiązania te mają problem z transmisją danych. To oznacza, że czeka nas sporo pracy związanej z wymianą urządzeń, zarówno telematycznych, jak i tych do poboru opłat drogowych.
Łukasz Działakiewicz, product manager w Data System: – W związku z rozwojem pojazdów elektrycznych pojawiają się nowe wyzwania. Już teraz nasze systemy obsługują pojazdy EV, a my intensywnie pracujemy nad technologiami, które w pełni zautomatyzują monitoring ich parametrów oraz planowanie ładowań. Branża transportowa stoi dziś przed wieloma zmianami – nowe regulacje, tachografy nowej generacji czy zmiany w systemach opłat drogowych.
– To, co spędza sen z powiek użytkownikom pojazdów elektrycznych to przede wszystkim infrastruktura do ładowania – zauważa Jarosław Ożyński (DAF). – Planowanie ładowania, wyznaczanie miejsc ładowarek oraz ich wydajności, jak również dostępności miejsc do ładowania w danym punkcie w czasie rzeczywistym. Chodzi o to, aby po przyjeździe do ładowarki było wolne miejsce dla naszego pojazdu, czyli kwestia analizy trasy przed jej podjęciem, czy nasz pojazd przejedzie bez problemów i bez zbędnych długich przestojów. Tutaj mamy nowe wyzwania związane z pojazdami elektrycznymi i ciężko wyobrazić sobie zarządzanie pojazdem elektrycznym bez telematyki.
Według przedstawicieli firmy Drabpol największe wyzwania to obsługa danych z pojazdów elektrycznych, których architektura różni się od pojazdów spalinowych, zarządzanie infrastrukturą ładowania, czasami w rozproszonej geografii, a także konieczność adaptacji algorytmów analizy stylu jazdy do charakterystyki EV.
Mariusz Mróz (TIMOCOM) jest zdania, że perspektywa przejścia na elektromobilność jest jednym z największych wyzwań dla całej branży TSL – nie tylko dla przewoźników, ale również dla dostawców technologii.
– W przypadku telematyki głównym problemem staje się konieczność dostosowania systemów do nowych parametrów technicznych i użytkowych pojazdów elektrycznych – komentuje Mariusz Mróz. – Tradycyjne metody monitorowania paliwa czy stylu jazdy wymagają przeprojektowania, aby uwzględniać np. poziom naładowania baterii, efektywność rekuperacji czy planowanie ładowania. Dodatkowo, zarządzanie flotą EV wymaga integracji z informacjami o infrastrukturze ładowania – stacjach, ich dostępności, czasie ładowania – a także możliwości planowania tras z uwzględnieniem zasięgu pojazdu i lokalizacji punktów ładowania.
– Główne wyzwania to integracja systemów z pojazdami elektrycznymi, które mają inny profil użytkowania – m.in. ograniczony zasięg oraz zależność od infrastruktury ładowania – mówi Wojciech Szumpur (Ford Trucks). – Kluczowe staje się tu precyzyjne planowanie tras oraz identyfikacja punktów ładowania przystosowanych do pojazdów ciężarowych. Istotne jest integrowanie nawigacji i zorientowanie jej na potrzeby ładowania pojazdów w trasie, co obejmuje także utrzymywanie baterii w odpowiedniej temperaturze tak, aby przyjęła ona jak największą ilość prądu w odpowiednio najkrótszym czasie oraz bezpiecznym dla siebie pułapie. Ford Trucks odpowiada na te wyzwania, stale rozwijając system Connectruck z myślą o przyszłych potrzebach elektromobilności. Dzięki temu możliwe będzie oferowanie usług wspierających eksploatację pojazdów zeroemisyjnych. Auta zeroemisyjne mają ograniczony zasięg, a niezbyt bogata infrastruktura umożliwiająca ładowanie sprawia, że każdą trasę musimy uprzednio precyzyjnie zaplanować; szczególnie poruszając się autem ciężarowym. Pamiętajmy, że nie każda ładowarka jest w stanie obsłużyć auto ciężarowe.
Eliasz Kacewicz, kierownik działu rozwiązań telematycznych w firmie Lontex podkreśla, że firmy telematyczne stoją przed wyzwaniami dynamicznego rynku. Kluczowe z nich to szybki rozwój technologii (w tym pojazdów elektrycznych), zarządzanie rosnącym wolumenem danych, zapewnienie cyberbezpieczeństwa i integracji z innymi systemami oraz dostosowanie do zmieniających się regulacji.
– Jako Lontex Group, przygotowujemy się do tych wyzwań poprzez ciągły rozwój systemu Tekson Fleet Solution, oparty na integracji modułów (GPS, DAS, TMS), skupienie na cyberbezpieczeństwie i jakości danych, a także wykorzystanie naszego doświadczenia w branży TSL do dostarczania kompleksowego wsparcia – stwierdza przedstawiciel Lontex. – Dostrzegamy, że telematyka ewoluuje w kompleksową platformę do zarządzania całym przedsiębiorstwem transportowym, wykraczając poza samo śledzenie.
Bartosz Sztuba, starszy specjalista ds. handlowych ,Targa Viasat Polska: – Jednym z największych wyzwań, z jakimi mierzy się rynek, jest wciąż niedostateczna wiedza przedsiębiorców na temat potencjału, jaki niesie ze sobą telematyka. Wiele firm nadal traktuje ją jako koszt, a nie inwestycję w rozwój i bezpieczeństwo. Kolejnym wyzwaniem jest konieczność dalszej cyfryzacji i automatyzacji procesów, co wymaga nie tylko odpowiednich narzędzi, ale i kompetencji po stronie użytkowników.
Krzysztof Głogowski, country leader Scalar Poland: – Przejście na elektromobilność wiąże się z nowymi wyzwaniami – pojazdy elektryczne mają inne potrzeby serwisowe, wymagają ładowania i zachowują się inaczej niż diesle. Scalar odpowiada zestawem funkcji dedykowanych flotom EV: monitorowaniem baterii i zasięgu w czasie rzeczywistym, trasowaniem z uwzględnieniem stacji ładowania, czy analizą kondycji akumulatorów. Platforma generuje też spersonalizowane alerty serwisowe dla układów elektrycznych. Ponadto firma współpracuje z partnerami infrastrukturalnymi w całej Polsce, wspierając przewoźników w przejściu na transport przyszłości.
Wkracza sztuczna inteligencja
W firmie MAN zwracają uwagę, że sztuczna inteligencja (AI) odgrywa kluczową rolę w rozwoju telematyki. Usługi dostępne na platformie wykorzystują AI do analizy danych w czasie rzeczywistym, takich jak natężenie ruchu i warunki drogowe, aby wyznaczać najbardziej efektywne trasy. AI monitoruje i ocenia styl jazdy kierowców, identyfikując nieekonomiczne i niebezpieczne zachowania. Na podstawie tych analiz można wdrażać programy szkoleniowe, które poprawiają bezpieczeństwo i efektywność. Pomaga w zarządzaniu flotą poprzez automatyzację procesów, takich jak planowanie tras, monitorowanie stanu pojazdów i zarządzanie czasem pracy kierowców. Wszystkie te udogodnienia prowadzą do oszczędności paliwa i czasu, a co za tym idzie do redukcji kosztów i zwiększenia efektywności operacyjnej.
Przedstawiciele Axxès podkreślają ogromną rolę sztucznej inteligencji, nie tylko w rozwoju samej telematyki, ale również w obszarze systemów TMS. To AI powinno przejąć kwestie związane z planowaniem tras. Systemy oparte na sztucznej inteligencji mogą analizować wiele zmiennych takich jak optymalna trasa pod kątem czasu i kosztów. Powinny brać pod uwagę sytuacje lokalne (np. okresowe wyłączenie niektórych dróg, jak to ma miejsce w Austrii) oraz pomóc zaplanować pauzę kierowcy i na końcu go rozliczyć. Wykorzystanie agentów AI z pewnością znacząco wpłynie na sferę kosztową. Oczywiście kluczowe pozostaje zasilenie algorytmów realnymi danymi o wysokiej jakości. Bez nich najlepsze algorytmy nie przyniosą oczekiwanych efektów.
Mariusz Mróz (TIMOCOM): – Sztuczna inteligencja to naturalny kolejny krok w rozwoju rozwiązań telematycznych. Jej rola już teraz zaczyna wykraczać poza klasyczną analizę danych. AI może wspierać użytkowników w podejmowaniu decyzji w czasie rzeczywistym, np. sugerując najlepsze trasy na podstawie aktualnych danych o ruchu, pogodzie i dostępnych ładunkach. Dużym potencjałem AI jest również analiza predykcyjna – dzięki uczeniu maszynowemu systemy mogą przewidywać awarie, opóźnienia czy nieprawidłowości w stylu jazdy kierowców. Takie informacje pozwalają reagować, zanim problem realnie wpłynie na biznes. Sztuczna inteligencja wspiera także rozwój automatyzacji – np. przy przetwarzaniu dokumentów, rozpoznawaniu wzorców w danych transportowych czy optymalizacji wykorzystania floty. W dłuższej perspektywie pozwala to nie tylko zwiększyć efektywność, ale też zmniejszyć obciążenie operacyjne zespołów logistycznych.
Jarosław Ożyński (DAF): – Sztuczna inteligencja znacznie przyspiesza pracę i umożliwia analizę nowych rozwiązań w krótkim czasie. Umożliwia to wprowadzenie nowych rozwiązań. Tak sobie myślę, że może pomóc w śledzeniu nawet jednej małej przesyłki, która jest w dużym transporcie. Precyzyjne dostarczanie towarów do odbiorcy (co do minuty) – to wydaje się kluczem. AI otwiera nowe możliwości i na pewno pojawią się nowe pomysły z jej wykorzystaniem w transporcie.
Łukasz Działakiewicz (Data System): – Sztuczna inteligencja otwiera przed nami ogromne możliwości. Dzięki analizie danych z tysięcy przejazdów, AI potrafi optymalizować trasy, unikać korków, zmniejszać liczbę „pustych przebiegów” oraz lepiej planować harmonogramy. Sztuczna inteligencja wspiera także przewidywanie awarii – systemy mogą wykryć nieprawidłowości zanim wystąpią, co pozwala uniknąć niespodziewanych przestojów. W połączeniu z monitoringiem stylu jazdy kierowców, AI identyfikuje nieekonomiczne zachowania, co wpływa na niższe zużycie paliwa i dłuższą żywotność pojazdów. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji w telematyce pojawiają się również wyzwania, którym musimy stawić czoła. Ogromna ilość przetwarzanych danych wymaga zaawansowanych zabezpieczeń przed cyberatakami, a informacje o lokalizacji pojazdów czy stylu jazdy kierowców muszą być odpowiednio chronione. W Data System kładziemy duży nacisk na bezpieczeństwo naszych systemów, dbając o to, aby nowoczesne technologie szły w parze z pełną ochroną danych i prywatności użytkowników.
Według przedstawicieli firmy Drabpol sztuczna inteligencja już dziś odgrywa kluczową rolę. Umożliwia predykcyjną analizę zachowań kierowców i ryzyka, automatyzuje detekcję zdarzeń, takich jak gwałtowne hamowanie, kolizje, zaśnięcie kierowcy, pozwala na inteligentne zarządzanie flotą, a w przyszłości będzie wspierać autonomiczne zarządzanie flotą, a także personalizację rekomendacji dla menedżerów.
Wojciech Szumpur (Ford Trucks): – Sztuczna inteligencja odgrywa i będzie odgrywać coraz większą rolę w rozwoju telematyki. Jej głównym zastosowaniem będzie analiza danych w czasie rzeczywistym oraz predykcyjne wykrywanie usterek – zanim dojdzie do ich wystąpienia. AI może także wspierać działania zwiększające bezpieczeństwo kierowców i ładunków, umożliwiając np. automatyczne ostrzeganie w przypadku wykrycia nieprawidłowych parametrów pracy pojazdu. Kluczowe będzie tu ścisłe partnerstwo między producentami pojazdów i firmami technologicznymi, co już realizuje Ford Trucks dzięki autorskiemu systemowi Connectruck.
Według przedstawicieli firmy Lontex sztuczna inteligencja ma potencjał głęboko przekształcić telematykę z monitoringu w zaawansowane narzędzie analizy. Dzięki przetwarzaniu danych z systemów telematycznych AI może umożliwić przewidywanie – od zużycia paliwa po ocenę ryzyka wypadków na podstawie zachowań kierowców. Poza przewidywaniem AI rewolucjonizuje optymalizację: dynamicznie planując trasy w czasie rzeczywistym i automatycznie przydzielając zlecenia z uwzględnieniem wielu czynników. Wprowadza też personalizację, oferując kierowcom wskazówki dla bezpieczniejszej i bardziej ekonomicznej jazdy.
Bartosz Sztuba (Targa Viasat Polska): – Sztuczna inteligencja już dziś odgrywa istotną rolę w naszych rozwiązaniach. Wykorzystywana jest m.in. do automatyzacji reakcji na incydenty, wykrywania anomalii w stylu jazdy czy przewidywania potencjalnych zagrożeń. Dzięki AI możliwe jest szybsze wykrywanie sytuacji niebezpiecznych oraz automatyczne wygenerowanie alertów do operatorów centrum alarmowego. To nie tylko oszczędność czasu, ale przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa kierowców i ładunków. W przyszłości rola AI będzie jeszcze większa – spodziewamy się, że systemy będą coraz bardziej autonomicznie analizować sytuację na drodze i proponować konkretne działania prewencyjne.
Łukasz Kurcbard (Renault Trucks): – Sztuczna inteligencja może oferować wsparcie w analizie danych np. dotyczących techniki jazdy. Tutaj jest duże pole do popisu dla elektronicznej inteligencji ze względu na niesamowitą prędkość obliczeniową pozwalającą zdjąć ze spedytorów lub trenerów znaczną część pracy i czasu poświęcanego na analizy. Algorytmy autonomicznego uczenia się spowodują, że takie narzędzie będzie coraz bardziej wydajne i dokładniejsze w swych ocenach i wskazówkach dotyczących optymalizacji przewozów. Wydaje się być również możliwe wykorzystanie takich mocy obliczeniowych do doskonalenia łańcucha dostaw, obiegu pojazdów i planowania tras np. ze względu na specyfikację techniczną, masę ładunków i topografię terenu. Wyobraźmy sobie tylko, że wszystkie te dane są w mgnieniu oka analizowane celem matematycznie perfekcyjnego wykorzystania potencjału parku pojazdów i jego zdolności transportowych.
Mówiąc o telematyce związanej z pracą agregatów chłodniczych, Michał Żołądek, aftermarket leader TT-Thermo King wskazuje, że sztuczna inteligencja wraz z nowymi możliwościami pomoże użytkownikom nie tylko precyzyjniej i szybciej zbierać dane, ale również je przeanalizuje z korzyścią dla przewoźnika.
– AI zareaguje, gdy tryb pracy agregatu nie będzie optymalny dla przewożonego towaru lub samoczynnie skoryguje temperaturę nastawy agregatu w przypadku, gdy system stwierdzi niepoprawną temperaturę przewozu – mówi przedstawiciel TT-Thermo King. – Reakcja AI będzie szybsza i trafniejsza, ponieważ będzie poparta wieloma danymi z historii użytkowania.
Naczepy pod kontrolą
– Przewoźnicy w dzisiejszych czasach operują na globalnym rynku, przewożą zróżnicowane ładunki, a odbiorcy są bardzo zainteresowani tym, co dokładnie dzieje się z ich towarem podczas transportu – mówi Jakub Popko, specjalista ds. telematyki, EWT Truck & Trailer Polska Sp. z o.o. – Z tego powodu w ciągu ostatnich lat zaobserwowaliśmy znaczny wzrost zainteresowania telematyką naczep na rynku europejskim, a nie jedynie telematyką ciągnika siodłowego, jak miało to miejsce dotychczas. Aktualnie, zarówno firmy transportowe jak i ich zleceniodawcy operują na coraz większej ilości danych, w celu optymalizacji łańcuchów dostaw. Wyzwaniem dla nich może być pozyskanie istotnych danych w zadowalającym zakresie. Telematyka ciągnika siodłowego, która jest aktualnie standardem w branży może dostarczyć jedynie ograniczoną ilość informacji które są ważne, jednakże nie oddają w pełni obrazu tego, jak przebiegał transport towaru z punktu A do punktu B. Należy pamiętać, że to w naczepie znajduje się towar, który przewozimy. I to właśnie towar i jego stan jest tym, co najbardziej interesuje klientów.
Przyjrzyjmy się bliżej ofercie w zakresie telematyki wybranych firm.
Axxès już w technologii 4G
Według Patryka Krajewskiego (Country Manager Central Europe w firmie Axxès), system telematyczny tej firmy wyróżnia się m.in. zdolnością do integracji z systemami partnerów i klientów. Dzięki temu firma pozyskała m.in. duże kontrakty na Litwie. Axxès działa poprzez rozbudowaną sieć dystrybucji – zaufanych partnerów – co pozwala na elastyczne dopasowanie oferty do różnych potrzeb klientów.
Axxès postawił przede wszystkim na nowe narzędzie do zarządzania opłatami drogowymi w postaci platformy Lucy, która wspiera analizę i zarządzanie pojazdami. Rozwiązanie to umożliwia m.in. automatyzację operacji dziennych, aktywację i dezaktywację usług oraz dostarczanie raportów w formatach kompatybilnych z systemami klientów. Axxès rozwija także swoje API, co ułatwia integrację systemu z narzędziami partnerów i klientów.
Firma przygotowała się na wygaszanie technologii 2G - kilka miesięcy temu miało premierę nowe urządzenie Axxès do poboru opłat, opracowane już w technologii 4G. To pozwoli na wiele lat spokojnego użytkowania.
Polska branża transportowa jest w trudnej sytuacji – rosną koszty, spadają limity kredytowe i ubezpieczeniowe, a wiele firm nie analizuje swoich kosztów wystarczająco dokładnie. Axxès, jako dostawca usług post pay, oferuje wsparcie w zakresie dywersyfikacji dostawców i analizowania faktur oraz danych kosztowych.
DAF, czyli Paccar Connect
Według Jarosława Ożyńskiego system telematyczny Paccar Connect wyróżnia prostota działania. – Ważne jest, aby praca z systemem nie zajmowała zbyt dużo czasu – przekonuje nasz rozmówca. – Chodzi też o to, aby danych było tylko tyle ile potrzeba. Zbędne dane, które są w standardzie FMS nie są wyświetlane. Klient nie gubi się w nadmiarze danych. Jednym słowem detox cyfrowy. Paccar Connect jest nastawiony na Eco, czyli jak najniższe zużycie paliwa. Powiadomienia mogą być wysyłane nie tylko na adres email, ale także za pomocą sms. SMS znacznie skraca czas przepływu informacji. Nie tylko do szefa, ale również do kierowcy. I to w czasie rzeczywistym. To sprawia, że nasz system częściowo sam pracuje z kierowcą, niezależnie od pory dnia/nocy. System pomaga kierowcy uzyskać niższe zużycie paliwa i całego pojazdu. Oprócz powiadomień związanych z pracą kierowcy mamy również powiadomienia, które dotyczą zarządzania pojazdem, czy samym zleceniem transportowym. Dotyczą zbliżającego się przeglądu pojazdu czy przyjazdu w dane miejsce lub wyjazdu z niego.
Jak zwraca uwagę przedstawiciel DAF, klienci często użytkują zaawansowane systemy telematyczne do zarządzania pojazdem i całym procesem transportowym. Powoduje to, że jeśli chcieliby zmienić dostawcę usług, może okazać się to zbyt drogie.
– Przełożenie urządzeń w pojazdach (czas liczony w dniach, miesiącach), nauka spedytorów nowego systemu, etc. – wylicza Jarosław Ożyński. – Koszty mogą nie być akceptowalne. Nasza opcja Paccar Connect z tabletem (Exclusive), umożliwia taką zmianę beż żadnych dodatkowych kosztów i to praktycznie w jeden dzień. Dostawcy usług zarządzania flotą mogą zintegrować się z Paccar Connect i wówczas na tablecie można zainstalować odpowiednie aplikacje tych firm. Wówczas klient może korzystać z rozwiązania firm trzecich za pośrednictwem Paccar Connect. Dla klienta jest to tańsze rozwiązanie, ponieważ nie musi montować urządzeń tych firm. Pojazd przychodzi z fabryki praktycznie gotowy do użytkowania/zarządzania. Wystarczy się zalogować w aplikacji danego dostawcy usług. Dla dostawcy usług jest to również lepsze rozwiązanie, ponieważ nie musi wysyłać swoich urządzeń do klienta i nie musi również wysyłać technika do ich montażu.
Data System: DS/1TACHOTEL
Oferowany przez Data System DS/1TACHOTEL to zaawansowany nadajnik GPS stworzony z myślą o kompleksowym monitoringu floty oraz automatycznym rozliczaniu opłat drogowych w systemie e-TOLL. Urządzenie umożliwia zdalny odczyt danych z cyfrowego tachografu, co eliminuje konieczność fizycznego pobierania plików z pojazdów. Wszystkie informacje są automatycznie przesyłane do aplikacji DSLocate, gdzie są archiwizowane i dostępne do wglądu przez administratora floty.
Kluczowe funkcje i korzyści:
1. Zdalny odczyt tachografu – bez potrzeby fizycznego pobierania danych, co oszczędza czas i minimalizuje ryzyko kar za brak zgodności z przepisami.
2. Integracja z e-TOLL – automatyczne rozliczanie opłat za przejazdy po płatnych odcinkach dróg.
3. Wsparcie dla SENT-GEO – umożliwia rejestrację przewozu towarów akcyzowych, zgodnie z wymogami polskiego prawa.
4. Zdalny odczyt danych z komputera pojazdu – dostęp do szczegółowych informacji takich jak: zużycie paliwa, obroty silnika – analiza stylu jazdy kierowcy, tankowanie i upuszczenia paliwa – bieżący monitoring.
DS/ TACHOTEL można rozszerzyć o dodatkowe moduły, takie jak: zdalne termometry w naczepie – pełna kontrola temperatury podczas transportu ładunków wrażliwych; sonda paliwa – precyzyjny monitoring poziomu paliwa w zbiorniku; zabezpieczenie BakTir – ochrona przed nieautoryzowanym dostępem do zbiornika paliwa.
– Zdalny odczyt tachografu eliminuje konieczność fizycznego pobierania danych, oszczędzając czas i redukując przestoje pojazdów – komentuje Łukasz Działakiewicz. – Kierowcy nie muszą już wracać do bazy, aby przekazać dane – wszystkie informacje są automatycznie przesyłane do aplikacji DSLocate, gdzie można je przeglądać, archiwizować i generować raporty zgodne z przepisami. To także większe bezpieczeństwo prawne. Niezwykle ważnym elementem DS/1TACHOTEL jest pełna integracja z e-TOLL oraz SENT-GEO. Urządzenie umożliwia automatyczne rozliczanie opłat drogowych bez konieczności ręcznego rejestrowania przejazdów. Dzięki temu przewoźnicy mogą skupić się na swojej pracy, nie martwiąc się o formalności. Co więcej, DS/1TACHOTEL pozwala na bieżący monitoring kluczowych parametrów pojazdu, takich jak poziom paliwa, obroty silnika, tankowania czy upuszczenia paliwa. To realne korzyści dla przedsiębiorcy – pełna kontrola nad zużyciem paliwa, szybsza reakcja na nieprawidłowości oraz możliwość eliminacji strat wynikających z nieautoryzowanych upustów. W aplikacji DSLocate użytkownicy mają dostęp do pełnej historii tras, raportów z przekroczeń granic, a także możliwość automatycznego wyliczania diet kierowców. To oszczędność czasu i uproszczenie codziennych obowiązków, które wcześniej wymagały ręcznego przetwarzania danych.
Drabpol: Powerfleet i Streamax
Drabpol oferuje rozwiązania telematyczne bazujące na technologiach Powerfleet i Streamax. Systemy Powerfleet integrują zarządzanie zasobami, bezpieczeństwem i diagnostyką, oferując pełen obraz kosztów i możliwości optymalizacji. To wszystko w jednym miejscu. Platforma Unity, która skupia w sobie wszystkie możliwe urządzenia i peryferia telematyczne (nie muszą pochodzić od Powerfleet) pozwala zarządzać zasobami w czasie rzeczywistym.
Systemy Powerfleet i Streamax wyróżnia:
- modułowa architektura, pozwalająca na dostosowanie rozwiązania do wielkości i profilu floty,
- pełna zgodność z tachografami i przepisami UE, w tym zdalne pobieranie danych (MiX 4000),
- zaawansowane algorytmy wideoanalizy z kamer 360°, systemów ADAS i DMS od Streamax,
- otwartość na integracje – z ERP, systemami transportowymi i aplikacjami zewnętrznymi.(Unity)
- wielopoziomowy dostęp do danych i funkcji – różne tryby użytkownika (Fleet Controller, Fleet Manager) z różnym zakresem funkcji,
- rozbudowana analiza ryzykownej jazdy, tagowanie zdarzeń i scoring kierowców w czasie rzeczywistym,
- możliwość rozmywania obrazu wideo (blurring) w celach ochrony prywatności oraz identyfikacja twarzy kierowcy (Facial ID) dla weryfikacji użytkownika pojazdu.
Do najnowszych funkcji należą:
- ADAS i DMS 2.0 – systemy asystujące kierowcy, wykrywające zmęczenie, rozproszenie, opuszczanie pasa, czy kolizję,
- kamera 360° z funkcją panoramicznej analizy sytuacji wokół pojazdu,
- raportowanie stylu jazdy w czasie rzeczywistym z punktacją ESG i CO₂,
- automatyczne rozpoznawanie zdarzeń drogowych i natychmiastowa transmisja nagrań do systemu,
- inteligentne zarządzanie (Powerfleet AIoT) – narzędzia wspierające firmy flotowe.
- real-time coaching i komunikaty tekst-głos (Text-to-voice messaging),
- mobile review – przegląd zdarzeń i nagrań przez menedżera floty z poziomu aplikacji mobilnej,
- live streaming z pojazdu na żywo w przypadku incydentu, z opcją natychmiastowej interwencji (telefon, komunikat głosowy).
Na co warto wskazać pod względem rozwoju technologicznego i walorów użytkowych? Według przedstawicieli Drabpol na uwagę zasługuje m.in. szybkość wdrożeń i intuicyjność interfejsu, który umożliwia menedżerom flot podejmowanie decyzji w oparciu o precyzyjne dane. Ponadto wzrost znaczenia wideo jako elementu ochrony kierowcy i dowodowego w przypadku zdarzeń, rozwój funkcji predykcyjnych, opartych na danych historycznych i AI, rozwój systemów hybrydowych łączących monitoring GPS, wideo i dane z magistrali CAN w jednym panelu. Firma zwraca uwagę na 95% redukcji danych wymagających manualnej analizy dzięki automatycznej klasyfikacji zdarzeń przez AI (SafeGuard Vision AI) oraz na zaawansowane profilowanie kierowców na podstawie wzorców zachowań – identyfikacja kierowców wymagających szkoleń lub interwencji.
– Obserwujemy wzrost znaczenia telemetrii predykcyjnej, czyli analizy danych w czasie rzeczywistym z prognozowaniem przyszłych zdarzeń – słyszymy w Drabpol. – Równolegle rośnie nacisk na zgodność z ESG, gdzie telematyka może wspierać firmy w monitorowaniu emisji i zachowania proekologicznego. Systemy z gamy Powerfleet i Streamax, wyposażone w inteligentne komponenty AI, tworzą środowisko do pełnej automatyzacji decyzji operacyjnych, jednocześnie zachowując pełną kontrolę menedżerską – zarówno poprzez webowe panele, jak i aplikacje mobilne.
Eurowag: EVA
EVA od Grupy Eurowag to kompleksowe rozwiązanie, które z jednej strony umożliwia opłacanie przejazdów drogowych oraz upraszcza proces ich fakturowania, a z drugiej strony oferuje funkcje monitoringu pojazdów w czasie rzeczywistym oraz efektywne zarządzanie flotą.
– Narzędzie zostało zaprojektowane do planowania optymalnych i ekonomicznych tras z uwzględnieniem parametrów pojazdu oraz obowiązujących ograniczeń drogowych, wspierając tym samym redukcję kosztów operacyjnych firmy transportowej – mówi Karol Marcinkowski, technician manager PL, Grupa Eurowag. – System zbiera kluczowe dane, takie jak aktualne ceny paliw na stacjach, poziom zużycia paliwa czy liczbę przejechanych kilometrów, co pozwala bardziej świadomie zarządzać zakupami oleju napędowego. Poza standardowymi funkcjami telematycznymi, takimi jak monitorowanie poziomu i zużycia paliwa, EVA oferuje dodatkowe zabezpieczenie przed jego kradzieżą, tzw. funkcję Fuel Guard. Usługa ta, dzięki analizie lokalizacji urządzenia telematycznego oraz przypisanej do niego karty paliwowej Eurowag, zapobiega nieautoryzowanemu użyciu karty. Dodatkowo klient ma możliwość samodzielnego blokowania i odblokowywania karty, co zapewnia pełną kontrolę nad wydatkami i pozwala uniknąć niepotrzebnych kosztów. Wśród cenionych przez naszych klientów rozwiązań znajduje się także moduł zdalnego odczytu danych z tachografu. Dzięki opcji zbiorczego pobierania, możliwa jest szybka kompletacja danych z tachografów wszystkich pojazdów i kierowców – cały proces trwa zaledwie kilkadziesiąt sekund. To znacząco oszczędza czas pracowników działu administracyjnego i umożliwia terminowe rozliczanie czasu pracy kierowców.
Ford Trucks: Connectruck
Connectruck jest systemem zaprojektowanym specjalnie dla pojazdów marki Ford Trucks i oferowanym bezpłatnie wraz z pojazdem. – Wśród jego funkcji wyróżniających na tle konkurencji znajdują się m.in. zdalne pobieranie danych z tachografu, podgląd błędów systemowych w czasie rzeczywistym, zdalne sterowanie pojazdem (np. otwieranie drzwi/szyb), tryb jazdy ECO, ustawienie i zablokowanie trybu ECO bez możliwości ingerencji kierowcy oraz monitorowanie aktualnego obciążenia osi – mówi Wojciech Szumpur.
Wśród najnowszych funkcji systemu Connectruck nasz rozmówca wymienia możliwość zdalnego sterowania pojazdem (np. w sytuacjach awaryjnych), ustawianie trybu ECO dla bardziej ekonomicznej jazdy oraz pełną integrację z aplikacją mobilną, która zapewnia wygodny dostęp do danych w czasie rzeczywistym. Dodatkowo, system umożliwia wsparcie techniczne bez konieczności fizycznej obecności serwisu przy pojeździe.
– Pod względem technologicznym warto wskazać na kompleksową integrację Connectruck z pojazdami Ford Trucks – zarówno w zakresie monitoringu parametrów technicznych, jak i zdalnego zarządzania funkcjami pojazdu – dodaje Wojciech Szumpur. – Z punktu widzenia użytkownika oznacza to większą efektywność eksploatacji, łatwiejszą kontrolę nad flotą, a także zwiększone bezpieczeństwo i przewidywalność pracy pojazdu. System stanowi realne wsparcie w codziennym zarządzaniu transportem, co przekłada się na oszczędność czasu, kosztów oraz poprawę jakości usług.
Iveco: S-Way pod opieką telematyki
Iveco oferuje zaawansowany system telematyczny w swoim flagowym modelu gamy ciężkiej – S-Way. To rozwiązanie, które nie tylko wspiera zarządzanie flotą, ale również wpływa na ekonomikę i bezpieczeństwo przewozów.
System telematyczny zastosowany w S-Way umożliwia precyzyjne monitorowanie stylu jazdy kierowcy, co bezpośrednio przekłada się na obniżenie zużycia paliwa. Funkcje takie jak planowanie tras w czasie rzeczywistym, analiza parametrów technicznych pojazdu czy zdalny dostęp do danych z tachografu pozwalają menedżerom flot szybciej podejmować trafne decyzje, unikać nieplanowanych przestojów i zwiększać rentowność działalności.
Otwarta architektura systemu pozwala na łatwą integrację z platformami zarządzania flotą, a funkcje geofencingu i dynamicznego raportowania pozycji umożliwiają pełną kontrolę nad ruchem pojazdów. Nowością jest cyfrowy asystent kierowcy – Iveco Driver Pal – oparty na technologii rozpoznawania głosu, który wspomaga codzienną pracę szofera.
S-Way oferuje szereg innowacji, takich jak system oceny stylu jazdy (DSE- Driving Style Evaluation), który działa niczym wirtualny trener, wspierając kierowcę w poprawie techniki. Rozbudowane systemy wspomagania jazdy (ADAS) zapewniają aktywne bezpieczeństwo na drodze, a nowoczesny cyfrowy kokpit z wyświetlaczami TFT ułatwia intuicyjne zarządzanie wszystkimi funkcjami pojazdu.
Iveco rozwija technologie dedykowane pojazdom elektrycznym. Systemy telematyczne Iveco umożliwiają monitorowanie stanu baterii, planowanie tras pod kątem dostępności infrastruktury ładowania i optymalizację procesu ładowania pod względem kosztów.
Krone Smart Assistant
Jako inteligentny system operacyjny dla naczep, Krone Smart Assistant optymalizuje procesy logistyczne i oferuje cyfrową platformę do zarządzania naczepami.
Inteligentny asystent Krone opiera się na centralnej platformie komunikacyjnej, która jest sterowana za pomocą kodu QR i usług komunikacyjnych. Każda naczepa jest wyposażona w indywidualny kod QR, który można łatwo zeskanować za pomocą smartfona - bez konieczności pobierania dodatkowych aplikacji lub skomplikowanych rejestracji. Daje to kierowcom i menedżerom floty natychmiastowy dostęp do wszystkich istotnych informacji o naczepie, od raportów uszkodzeń i kontroli wyjazdów po cyfrowe zarządzanie dokumentami.
Wcześniej zarządzanie uszkodzeniami było często nieefektywne: informacje były tracone, uszkodzenia nie były zgłaszane lub nie można było ich jednoznacznie przypisać. Inteligentny Asystent Krone rozwiązuje ten problem dzięki cyfrowemu i ustrukturyzowanemu raportowi szkody:
- Kierowca skanuje kod QR, zgłasza szkodę bezpośrednio przez Messengera i dodaje zdjęcia.
- Kierownicy flot otrzymują natychmiastowe powiadomienie i mogą rozpocząć działania mające na celu naprawienie szkody.
- Dzięki jasnej alokacji zmniejsza się wysiłek administracyjny, a jednocześnie zwiększa się przejrzystość i kontrola kosztów.
Codzienna kontrola wyjazdu jest również digitalizowana przez Smart Assistant. Kierowcy przeprowadzają wstępnie zdefiniowaną kontrolę za pomocą kodu QR i komunikatora, a następnie otrzymują potwierdzenie w formacie PDF. Zapewnia to sprawdzenie wszystkich punktów istotnych dla bezpieczeństwa.
Papierowy chaos w dokumentacji naczepy również należy już do przeszłości. Dokumenty transportowe, takie jak dowody rejestracyjne lub dokumenty celne, są przechowywane w formie cyfrowej i można uzyskać do nich dostęp w dowolnym momencie. Podczas kontroli lub inspekcji kierowcy mogą je przedstawić bezpośrednio za pośrednictwem komunikatora.
Inteligentny asystent Krone jest przeznaczony nie tylko dla naczep tej marki, lecz działa we wszystkich markach. Dzięki prostemu procesowi modernizacji, firmy transportowe z flotami mieszanymi mogą łatwo zintegrować system - niezależnie od producenta pojazdu.
Lontex: Tekson Fleet Solution
Lontex Group Sp. z o.o. jest dystrybutorem telematyki Tekson Fleet Solution. System pozwala na gromadzenie i analizę danych w czasie rzeczywistym. Telematyka Tekson składa się z trzech głównych modułów: GPS, DAS oraz TMS, które wzajemnie się uzupełniają, dostarczając kompleksowe dane.
W jaki sposób telematyka Tekson przyczynia się do redukcji kosztów w transporcie?
- Efektywniejsze zarządzanie paliwem: moduł GPS umożliwia precyzyjne śledzenie tras i przejechanych kilometrów. Dane te, w połączeniu z informacjami o parametrach pracy pojazdu, który zbierane są z szyny CAN, pozwalają na dokładne monitorowanie zużycia paliwa i identyfikację nieefektywnych nawyków jazdy.
- Poprawa wydajności operacyjnej i zgodność z przepisami: moduły GPS i TMS (system zarządzania transportem) ściśle ze sobą współpracują, zapewniając stały monitoring lokalizacji pojazdów i statusu realizacji zleceń. Ułatwia to planowanie i koordynację.
- Kluczową rolę odgrywa tu również moduł DAS (System Analizy Czasu Pracy oraz Wykroczeń Online), który monitoruje czas pracy kierowców zgodnie z obowiązującymi przepisami. Bieżąca analiza i sygnalizowanie wykroczeń pozwalają unikać kosztownych kar, a także optymalnie planować grafiki pracy, co zwiększa efektywność wykorzystania floty i minimalizuje puste przebiegi.
Jak wskazują przedstawiciele Lontex, choć wiele systemów oferuje podobne moduły, kluczowa jest ich integracja. W przypadku Tekson silna integracja modułów GPS (śledzenie i lokalizacja), DAS (analiza czasu pracy kierowców i wykroczeń online) oraz TMS (zarządzanie transportem) może zapewniać przewagę. Oznacza to, że dane z lokalizacji i pojazdu są płynnie łączone z informacjami o czasie pracy i planowaniem zleceń w jednym systemie. Taka synergia pozwala na bardziej precyzyjną analizę, szybsze podejmowanie decyzji (np. dotyczące dostępności kierowcy do kolejnego zlecenia w oparciu o aktualny czas pracy i pozycję) oraz automatyzację procesów.
Precyzyjne i dostępne online dane o czasie pracy kierowców oraz bieżące monitorowanie i sygnalizowanie wykroczeń to klucz do unikania kar i efektywnego zarządzania zasobami ludzkimi. Moduł DAS w systemie Tekson oferuje szczególnie rozbudowane funkcje w tym zakresie, np. zaawansowane raporty predykcyjne dotyczące ryzyka naruszeń czy intuicyjny interfejs do zarządzania aktywnościami kierowców. Dostępność tych danych online w czasie rzeczywistym umożliwia natychmiastową reakcję.
Firmy transportowe często muszą korzystać z wielu niezależnych systemów do zarządzania różnymi aspektami działalności (monitoring GPS od jednego dostawcy, oprogramowanie do czasu pracy od innego, system do zarządzania zleceniami od kolejnego). Tekson Fleet Solution oferując wszystkie te funkcje w ramach jednej zintegrowanej platformy, upraszcza zarządzanie, redukuje potrzebę integracji między różnymi systemami i potencjalnie obniża całkowite koszty posiadania.
Integracja danych z GPS (trasy, prędkości), DAS (czas pracy, aktywności) i TMS (zlecenia, harmonogramy) daje możliwość analizy i optymalizacji. System może np. sugerować optymalne trasy nie tylko pod kątem odległości czy natężenia ruchu, ale także uwzględniając aktualny czas pracy kierowcy i wymagania dotyczące terminowości dostawy wynikające z modułu TMS.
MAN Digital Services
MAN Digital Services oferuje cyfrowe usługi dla każdego typu pojazdu, od 3,5 t (TGE z silnikami Diesla), przez pojazdy ciężarowe, aż po autobusy, w tym elektryczne.
Największą grupę użytkowników stanowią posiadacze małych i średnich flot pojazdów ciężarowych tej marki. Usługi cyfrowe zwiększają wydajność dzięki analizie użytkowania pojazdu i stylu jazdy kierowcy oraz zmniejszają nakład pracy na codzienne zadania różnych grup użytkowników (np. kierowcy, menedżerowie floty, logistycy, serwisy macierzyste klientów).
Usługi zawarte na platformie RIO przyczyniają się również do oszczędności w transporcie na kilka sposobów.
Do usług cieszących się największą popularnością należą:
- Geo - usługa, która pomaga w optymalizacji tras. Dzięki monitorowaniu pojazdów w czasie rzeczywistym, pozwala na wybór najbardziej efektywnych tras oraz redukcję pustych przebiegów. Przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa i czasu przejazdu, a w efekcie do zwiększenia efektywności operacyjnej.
- Usługa Perform pozwala na monitorowanie stylu jazdy. Dzięki temu można analizować techniki jazdy kierowców, identyfikując niebezpieczne lub nieekonomiczne zachowania, takie jak gwałtowne przyspieszanie czy hamowanie. Poprawa sposobu jazdy prowadzi do mniejszego zużycia paliwa i redukcji kosztów eksploatacji pojazdów.
- MAN ServiceCare umożliwia monitorowanie stanu technicznego pojazdów. Pozwala to na wczesne wykrywanie potencjalnych problemów i unikanie kosztów związanych z awariami poprzez regularne serwisowanie.
- Timed to usługa pomagająca w zarządzaniu czasem pracy kierowcy. Poprzez monitorowanie bieżącego czasu pracy kierowcy pomaga w lepszym planowaniu i wykorzystaniu zasobów ludzkich, a także w przestrzeganiu przepisów dotyczących czasu pracy.
- Usługa Compliant M umożliwia klientom zdalne pobieranie, archiwizowanie i eksportowanie danych z tachografu i karty kierowcy.
Producent może zbierać, przetwarzać i analizować dane z pojazdu, prezentując je w formie usług. Dlatego wielu posiadaczy pojazdów ciężarowych MAN korzysta z fabrycznie montowanych modułów telematycznych (OEM RIO Box). Moduły TBM3/RIO, montowane w pojazdach ciężarowych, w autobusach i pojazdach TGE 3,5 t (OCU3) stanowią interfejs między pojazdami a usługami cyfrowymi. Dane z pojazdu są przetwarzane w chmurze i prezentowane na platformie RIO w formie usług cyfrowych. Dostęp do platformy jest możliwy za pośrednictwem przeglądarki internetowej, niezależnie od lokalizacji i urządzeń. Różne informacje są ważne dla menedżera floty, kierowcy i serwisu macierzystego, dlatego usługi uwzględniają potrzeby poszczególnych grup użytkowników.
Platforma RIO jest samoobsługowa, co oznacza, że klient samodzielnie aktywuje usługi cyfrowe, zarządza flotą (np. dodaje pojazdy, grupuje je według potrzeb) oraz zarządza użytkownikami, nadając im odpowiednie uprawnienia, takie jak podgląd lub administrowanie flotą.
Najnowszymi usługami dostępnymi na platformie są MAN SimplePay oraz usługi przeznaczone dla pojazdów elektrycznych MAN SmartRoute, eManager oraz MAN Charge&Go:
MAN SimplePay to usługa, na której cyfrowo przechowywane są karty paliwowe i gromadzone koszty operacyjne, zapewniając pełną przejrzystość procesów. Obecnie pojazdy często mają kilka kart paliwowych różnych dostawców lub usługi regulowane są gotówką, co wymaga ręcznego wprowadzania rachunków i transakcji przez menedżera floty. MAN SimplePay automatycznie wyświetla dane transakcyjne z kart paliwowych dla każdego pojazdu, ułatwiając codzienną pracę administracyjną i identyfikację oszczędności, także dla pojazdów innych producentów.
Obecnie można przechowywać karty paliwowe UTA Edenred, a sieć partnerska MAN SimplePay jest stale poszerzana, obejmując m.in. Travis, który oferuje usługi takie jak mycie i transakcje parkingowe. Wkrótce kierowcy będą mogli bezkontaktowo realizować transakcje paliwowe za pomocą aplikacji MAN Driver, eliminując potrzebę fizycznych kart paliwowych.
Usługi telematyczne przeznaczone dla pojazdów elektrycznych są integralną częścią pojazdu.
MAN SmartRoute jest częścią pakietu cyfrowego MAN eTGX i eTGS i był początkowo dostępny w ograniczonej liczbie na początku produkcji seryjnej. Pełna dostępność spodziewana jest pod koniec 2025 roku. Usługa polega na inteligentnym planowaniu trasy z uwzględnieniem postoju na ładowanie i wysłaniem skalkulowanej trasy do nawigacji pojazdu.
eManager umożliwia wybór trybu ładowania z opcją prekondycjonowania, optymalizując zużycie energii i sprawność pojazdu. Proces ładowania może być monitorowany przez kierowcę (aplikacja MAN Driver) oraz menedżera floty (usługa eManager). Usługa zapewnia wgląd w historię ładowania i rozładowywania akumulatorów oraz analizę użytkowania pojazdu.
MAN Charge&Go to usługa ładowania dla elektrycznych ciężarówek, łącząca użytkownika z szeroką siecią stacji ładowania. Umożliwia planowanie sesji ładowania, dokonywanie płatności na stacji oraz korzystanie z uproszczonych, miesięcznych rozliczeń.
Powyższe usługi na platformie RIO dla pojazdów elektrycznych wspierają producenta w stawianiu czoła takim wyzwaniom jak:
- Integracja z infrastrukturą ładowania: RIO pracuje nad rozwiązaniami do monitorowania stanu naładowania baterii, planowania ładowania i optymalizacji tras w oparciu o dostępność stacji ładowania.
- Zarządzanie zasięgiem: RIO rozwija funkcje, które pomagają w zarządzaniu zasięgiem, uwzględniając zużycie energii, styl jazdy kierowców oraz warunki drogowe.
- Analiza danych: wprowadzenie pojazdów elektrycznych wymaga zaawansowanej analizy danych dotyczących zużycia energii, efektywności ładowania oraz stanu technicznego baterii.
- Szkolenie kierowców: RIO oferuje narzędzia do monitorowania stylu jazdy i dostarczania wskazówek, które pomagają w maksymalnym wykorzystaniu możliwości pojazdów elektrycznych.
Usługi na platformie RIO rezerwuje się na pojazd, bez okresu umowy, z możliwością dezaktywacji z dnia na dzień, lub na 12 czy 36 miesięcy. Nowi klienci mogą liczyć na 3-miesięczny darmowy okres na 5 najpopularniejszych usług. MAN DigitalServices oferuje zdalne doposażenie pojazdów nowej generacji (MY2020, MY2022, MY2024) w dodatkowe funkcje (MAN Now) bez wizyty w serwisie, przez mobilny Internet.
Zaletą platformy RIO są połączenia partnerskie, umożliwiające łatwe udostępnianie danych partnerom logistycznym, np. Sixfold, project44. W przypadku floty mieszanej można dodać lokalizację pojazdów innych marek (Scania Connect, Volvo Connect, Schmitz Cargobull Connect, Krone, Schwarzmüller) do mapy RIO bez montowania RIOBox.
Dzięki współpracy partnerskiej RIO może obsługiwać pojazdy innych producentów.
Renault Trucks Optifleet
Fabryczna telematyka Renault Trucks Optifleet jest systemem nastawionym na optymalizację sposobu użytkowania floty i minimalizację kosztów z tym związanych.
– W porównaniu do rozwiązań od dostawców zewnętrznych korzystających z interfejsu FMS, daje znacząco większy dostęp do parametrów, które nie są obsługiwane we wspomnianym standardzie – mówi Łukasz Kurcbard. – Ilość dostępnych danych wciąż rośnie: obecnie można dodatkowo monitorować aktywność wszystkich systemów wspomagających bezpieczeństwo (ADAS / GSR) i stan techniczny pojazdu. Dzięki obecności telematyki można korzystać z usługi Predict służącej do reagowania z wyprzedzeniem na ewentualne problemy techniczne. Łączność z pojazdem to również zdalna diagnostyka, a nawet obsługa oprogramowania kaset sterujących bez konieczności każdorazowej wizyty w serwisie. Zakres dostępnych możliwości stale rośnie i co ważne: jest oczywiście objęty fabrycznym wsparciem technicznym w razie problemów.
Jak informuje przedstawiciel Renault Trucks, Optifleet wzbogacił się ostatnio w moduły Health i Safety, pozwalające monitorować aktywność systemów bezpieczeństwa pojazdu i jego stan techniczny.
– To wszystko jest dostępne praktycznie w czasie rzeczywistym – komentuje Łukasz Kurcbard. – Informacje płynące z tej wymiany danych pozwalają nie tylko minimalizować koszty dzięki natychmiastowej reakcji ze strony spedytora na aktualne komunikaty techniczne, ale również np. na nietypowe zachowania kierowcy. Proszę sobie wyobrazić sytuację, w której otrzymujemy informacje o częstej aktywacji systemu ostrzegającego o niezamierzonej zmianie pasa ruchu: być może bezzwłoczny kontakt z kierowcą pozwoli uniknąć nieszczęśliwego wypadku, który powstałby w wyniku zaśnięcia lub zasłabnięcia za kierownicą?
Kolejna nowość to moduł Mission dedykowany pojazdom elektrycznym: pozwala optymalizować trasy takich pojazdów pod kątem dostępnego zasięgu, obecności ładowarek na trasie, zużycia energii itp.
– Wszystko wskazuje na to, że pojazdy są coraz bardziej „online” – konstatuje nasz rozmówca. – Dziś już nikt z przewoźników nie wyobraża sobie braku elektronicznej komunikacji z pojazdem i niekończącego się strumienia informacji. Ten trend będzie rósł w siłę dostarczając coraz to nowych możliwości i funkcji.
W kwestii wyzwań związanych z rozwojem rynku pojazdów elektrycznych Łukasz Kurcbard wskazuje, że Optifleet jako fabryczna telematyka w naturalny sposób podąża za rozwojem produktu.
– Rozwój nowych funkcji telematyki jest dziś w dużej mierze dedykowany właśnie pojazdom elektrycznym – dodaje. – Nawet dziś można zdalnie obsłużyć pojazd przed trasą poprzez przygotowanie baterii trakcyjnej, ogrzanie lub schłodzenie kabiny w momencie, w którym ciężarówka wciąż jest podłączona do sieci. Ewolucja Optifleet przebiega w tym obszarze niezwykle dynamicznie.
Scalar: ZF Digital Solutions International
Scalar oferuje rozwiązanie telematyczne wykraczające daleko poza tradycyjne śledzenie floty. To nowoczesny, modułowy system zarządzania flotą oparty na sztucznej inteligencji, stworzony z myślą o usprawnieniu operacji, redukcji kosztów oraz wsparciu inteligentnej, bezpiecznej i zrównoważonej logistyki - zarówno dla flot elektrycznych, jak i spalinowych. Od prostego track & trace po pełną łączność ciężarówki i naczepy – w tym zdalną diagnostykę i płynną integrację z systemami zewnętrznymi – Scalar wspiera floty każdej wielkości: od małych firm po międzynarodowe przedsiębiorstwa. Konsoliduje procesy, zwiększa efektywność i zapewnia pełną przejrzystość operacyjną w ramach jednej, skalowalnej platformy.
Jak wskazuje Krzysztof Głogowski, country leader Scalar Poland, firma opiera się na czterech kluczowych doświadczeniach, które odpowiadają na potrzeby dzisiejszych flot:
Scalar upraszcza współpracę między planowaniem, dyspozytorami, kierowcami i obsługą klienta poprzez jedno, dostępne przez przeglądarkę, niezależne od urządzeń środowisko. Skonsolidowanie wszystkich przestrzeni roboczych w jednym miejscu ogranicza złożoność operacyjną i zwiększa efektywność procesów we flocie.
Łączność – platforma zapewnia wgląd w czasie rzeczywistym w każdy aspekt działania floty – od pojazdów i kierowców po ładunki i statusy przesyłek. Niezależnie od tego, czy użytkownik działa z urządzeniami Scalar EVO, czy z systemami zewnętrznymi – wszystkie dane są gromadzone w jednym środowisku.
Ekosystem – firma umożliwia płynną współpracę z szerokim gronem partnerów w łańcuchu dostaw, w tym nadawcami, spedytorami, operatorami opłat drogowych, OEM-ami, centrami dowodzenia czy dostawcami eCMR. Dzięki usługom platformowym i zaawansowanej analityce danych zwiększa przejrzystość i koordynację w całym ekosystemie transportowym.
Oparte na AI – Scalar wykorzystuje analitykę predykcyjną i preskryptywną, aby automatyzować zarówno codzienne, jak i bardziej złożone decyzje. Analizując dane bieżące i historyczne, identyfikuje wzorce, przewiduje zakłócenia i stale optymalizuje pracę floty – zmniejszając ręczne obciążenia.
– Wierzymy, że oszczędności zaczynają się od inteligentnego wykorzystania danych – mówi Krzysztof Głogowski. – Dzięki Scalar, naszej platformie zarządzania flotą nowej generacji, pomagamy flotom ograniczać zużycie paliwa, zapobiegać awariom, zwiększać bezpieczeństwo ładunków i optymalizować planowanie tras. Ale idziemy o krok dalej. Dzięki orkiestracji opartej na AI, zdalnej diagnostyce naczep i wsparciu dla flot elektrycznych, Scalar jest rozwiązaniem gotowym nie tylko na dziś, ale i na jutro. Systemy takie jak Scalar oferują operatorom flot potężne narzędzia do ograniczania kosztów dzięki inteligentniejszemu zarządzaniu. Jednym z głównych obszarów oszczędności jest zużycie paliwa. Łącząc coaching eco-drivingu z optymalizacją tras opartą na AI, Scalar wspiera kierowców w rozwijaniu efektywnych nawyków jazdy i unika zatłoczonych lub nieefektywnych tras – co przekłada się na oszczędności. Ogranicza także pracę silnika na biegu jałowym. Co więcej, predykcyjna diagnostyka pozwala wcześnie wykrywać potencjalne usterki techniczne, obniżając koszty serwisu i redukując przestoje. Poprawa bezpieczeństwa ogranicza liczbę wypadków i koszty ubezpieczeń. Scalar wspiera też lepsze wykorzystanie floty – od trasowania po załadunki – a monitorowanie paliwa w czasie rzeczywistym i wykrywanie anomalii chronią przed kradzieżą lub nadużyciami.
Scalar to platforma zintegrowana i modułowa, która łączy wszystkie warstwy zarządzania flotą – od pojazdów i naczep po systemy biurowe i oprogramowanie zewnętrzne.
– Jednostki pokładowe zapewniają solidne, przemysłowe rozwiązanie dla ciężarówek, a zaawansowana telematyka naczep umożliwia monitorowanie statusu drzwi, ciśnienia w oponach czy układów hamulcowych w czasie rzeczywistym – podkreśla Krzysztof Głogowski. – Aplikacja dla kierowców wspiera coaching, przekazuje informacje zwrotne i pozwala na bieżącą komunikację ze zleceniami. System został zaprojektowany z myślą o interoperacyjności – z łatwą integracją typu plug & play. Dzięki temu sprawdza się zarówno w rozwijających się MŚP, jak i złożonych sieciach międzynarodowych.
Scalar stale rozwija swoją funkcjonalność. Wśród najnowszych rozwiązań znajdziemy dynamiczną optymalizację tras w oparciu o dane o ruchu, pogodzie i stanie dróg w czasie rzeczywistym. Silnik orkiestracji oparty na AI dostosowuje działanie floty do zmiennych warunków w czasie rzeczywistym. Nowe funkcje zdalnej diagnostyki naczep umożliwiają monitorowanie takich parametrów jak układ hamulcowy, temperatura ładunku czy obciążenie bez konieczności wizyt na miejscu. Dodatkowo, funkcja blokady uruchomienia pojazdu na PIN zwiększa bezpieczeństwo. Scalar automatyzuje również procesy zgodności, takie jak zarządzanie danymi z tachografów czy kontrola czasu odpoczynku kierowców – ograniczając ryzyko kar i odciążając administrację.
– Najważniejszym trendem jest przejście od systemów punktowych do zintegrowanych platform i Scalar przewodzi tej zmianie – zapewnia nasz rozmówca. – Łącząc wszystkie kluczowe funkcje zarządzania flotą w jednym środowisku, upraszcza operacje i przyspiesza podejmowanie decyzji. Urządzenia Scalar są aktualizowane zdalnie (OTA), co eliminuje konieczność wizyt serwisowych. Platforma jest zgodna z flotami spalinowymi, hybrydowymi i elektrycznymi, stanowiąc inwestycję gotową na przyszłość. Intuicyjne panele i wizualizacje danych zwiększają przejrzystość na każdym poziomie organizacji.
Nowym i ważnym elementem Scalar jest Video Management Solution – inteligentny wideorejestrator, który zwiększa bezpieczeństwo na drodze, wspiera coaching kierowców i pomaga rozstrzygać sporne sytuacje na podstawie materiału wideo. Dzięki temu zmniejsza się liczba wypadków i koszty związane z ubezpieczeniami.
Schmitz Cargobull - dążenie do pełnej digitalizacji floty
Schmitz Cargobull, wiodący producent na rynku naczep w Europie, od prawie dwudziestu lat rozwija technologie z zakresu telematyki naczep. Aktualnie, każda naczepa tej marki jest fabrycznie wyposażona w najwyższej klasy urządzenia telematyczne działające w technologii 4G, a sama usługa może być testowana przez klientów bezpłatnie.
– Firma Schmitz Cargobull, stara się sprostać wyzwaniom obecnego rynku i oferuje klientom szeroki zakres usług telematycznych – mówi Jakub Popko. – Zależy nam, aby nasi klienci mieli dostęp nie tylko do floty fizycznej, ale również do pełnej floty digitalnej, w naszym portalu telematycznym - Trailer Connect. Dlatego każda z naczep Schmitz Cargobull wyposażona jest w moduły oraz sensory telematyczne, co umożliwia kontrolę nad każdą naczepą z poziomu komputera lub smartfonu.
Jak informuje nasz rozmówca, aktualnie, każdy z klientów korzystających z portalu TrailerConnect ma dostęp do:
- Danych GPS naczepy; pozycji, prędkości jazdy i przebiegu,
- Kodów błędów EBS,
- Obciążenia osi agregatu,
- Systemu kontroli ciśnienia oraz temperatury opon,
- Danych temperaturowych dla naczep chłodniczych wraz z opcją tworzenia raportów temperatury.
Firma oferuje również wachlarz funkcji dodatkowych składający się z różnych czujników oraz usług.
Do najbardziej przydatnych zaliczają się:
- Czujnik stykowy drzwi pokazujący status ich otwarcia lub zamknięcia,
- Czujnik paliwa w zbiornika agregatu chłodniczego,
- Immobiliser umożliwiający unieruchomienie naczepy,
- Funkcja alert, umożliwiająca tworzenie zestawów alarmów. Mogą być to alarmy typu, przekroczenie prędkości, zwiększenie się temperatury w naczepie powyżej ustalonego progu lub wjechanie naczepy do wcześniej wyznaczonej na mapie strefy. Informacje te mogą być wysyłane w formie SMS lub email,
- Funkcja automatycznego ryglowania i odryglowywania drzwi kiedy naczepa wjedzie lub wyjedzie z wyznaczonej na mapie strefy,
- Funkcja aktywnego ważenia dla naczep samowyładowczych, umożliwiająca wyświetlanie w kabinie ciągnika aktualnej masy ładunku na muldzie,
- Funkcja umożliwiająca zdalne zmienianie nastaw agregatu, trybu pracy, czy też nawet zdalnego uruchamiania agregatu o ustalonej godzinie,
- Pakiet TAPA, dostosowujący naczepę do standardu TSR1 aby zapewnić najwyższy standard bezpieczeństwa przy przewozie cennych towarów.
W celu zapoznania klientów z możliwościami rozwiązań telematycznych, Schmitz Cargobull oferuje darmowy okres testowy dla każdej zakupionej naczepy. Wynosi on dwa lata dla naczep chłodniczych i rok dla pozostałych typów pojazdów.
W przypadku korzystania z rozwiązań telematycznych innych dostawców, usługa Data Management Center pozwala na import oraz eksport danych do oraz z portali telematycznych innych producentów. Aktualnie SCB współpracuje z ponad 40 dostawcami telematyki w celu konsolidacji danych w jednym portalu.
– Telematyka SCB jest nie tylko innowacyjna, ale wciąż udoskonalana i rozwijana, a nowe funkcje są ciągle implementowane – zapewnia Jakub Popko. – Dążeniem koncernu jest, aby portal Trailer Connect był podstawowym narzędziem wykorzystywanym przez dyspozytorów zarządzających flotą. Już teraz portal umożliwia komfortowe zaplanowanie trasy naczepy, ustawienie odpowiednich nastaw temperatury, ustawienie PIN-u do otwarcia drzwi, a następnie monitorowanie przejazdu i stworzenie raportu temperatury po jego zakończeniu. Całą operację logistyczną wykonujemy w dowolnym miejscu, za pomocą jednego portalu, bez konieczności kontaktu z naczepą.
Cargobull Telematics w przyszłości planuje rozwój w kierunku technologii wspieranych przez sztuczną inteligencje. Aktualnie rozwijany jest model SI, który na podstawie analizy danych historycznych będzie w stanie przewidywać ewentualną możliwość wystąpienia usterki oraz zaplanować najbardziej optymalną datę wizyty w serwisie w celu przeprowadzenia przeglądu.
Schwarzmüller: inteligentny system SWIT
Telematyka to od dawna standard w firmie Schwarzmüller. Wszystkie pojazdy opuszczające fabrykę są wyposażone w firmowy system SWIT. Dzięki inteligentnemu połączeniu w sieć pojazdy zyskują większe możliwości. SWIT jest kluczem do optymalizacji planowania tras i wykorzystania pojazdów, bezpieczeństwa ruchu i planowania napraw, stylu jazdy i zużycia paliwa oraz zabezpieczenia ładunku.
Oprogramowanie przetwarza dane o pojazdach i przekazuje je w czasie rzeczywistym do portalu SWIT. Dane te są wykorzystywane do tworzenia kompleksowych raportów dotyczących całej floty. Inteligentna telematyka jest dostępna dla sześciu grup pojazdów, poczynając od naczep w ruchu dalekobieżnym, poprzez wywrotki i samochody niskopodwoziowe, a skończywszy na pojazdach kłonicowych do transportu drewna oraz cysterny.
Firma oferuje trzy pakiety usług do wyboru – podstawowy, analityczny i premium. Podstawowy obejmuje określenie lokalizacji w czasie rzeczywistym, monitorowanie tras przejazdów (możliwość indywidualnej konfiguracji pojazdów w wirtualnych geo-strefach z funkcją alarmu), zarządzanie flotą i komunikat EBS (do ustalenia stanu instalacji hamulcowej). W pakiecie analitycznym dochodzą: kody błędu EBS (umożliwia szczegółową analizę problemu na odległość), aktywacja układów ABS i RSS (w przejrzysty sposób przedstawia sposób użytkowania naczepy), komunikat o stanie zużycia klocków hamulcowych. Pakiet premium obejmuje dodatkowo system kontroli ciśnienia w ogumieniu.
Standardowe i indywidualne raporty obejmują informacje o konkretnych pojazdach lub o całej flocie w zdefiniowanym przedziale czasowym. W raporcie użytkowania floty klient otrzymuje informacje m.in. o czasie jazdy naczep, o przestojach, o ich przebiegu i wykorzystaniu ładowności.
Targa Viasat: innowacja Ghost Device
– Telematyka w ujęciu Targa Viasat Polska to coś znacznie więcej niż lokalizacja pojazdów – zapewnia Bartosz Sztuba. – To realne narzędzie wpływające na redukcję kosztów operacyjnych. Dzięki autorskiej aplikacji dla kierowców i menedżerów flot możliwe jest wdrożenie zasad jazdy ekonomicznej. Kierowcy uczą się, jak utrzymywać silnik w optymalnym zakresie obrotów, właściwie korzystać z tempomatu, unikać zbędnej pracy na biegu jałowym czy planować manewry z wyprzedzeniem. Takie działania prowadzą nie tylko do zmniejszenia zużycia paliwa, ale również do ograniczenia eksploatacji kluczowych podzespołów pojazdów. Z naszych analiz wynika, że stosowanie ecodrivingu pozwala obniżyć zużycie paliwa nawet do 15 procent. Co ważne, osiągnięcie tych oszczędności nie wpływa negatywnie na komfort jazdy czy czas realizacji zleceń.
Targa Viasat Polska jest częścią międzynarodowej grupy Targa Telematics, która od ponad 27 lat rozwija zaawansowane rozwiązania dla branży transportowej, koncentrując się na telematyce, bezpieczeństwie i optymalizacji kosztów operacyjnych flot.
– Naszą ofertę wyróżnia kompleksowe podejście – mówi Bartosz Sztuba. – Nie ograniczamy się do jednego obszaru, lecz dostarczamy spójny ekosystem usług – od monitorowania stylu jazdy, przez bezpieczeństwo kierowcy i ładunku, aż po zintegrowane systemy opłat drogowych i zdalny odczyt danych z tachografów. Rozwijamy własne oprogramowanie, posiadamy całodobowe Alarmowe Centrum Odbiorcze (ACO) działające 24/7 oraz oferujemy rozwiązania zgodne z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa TAPA.
Jako oficjalny partner Axxès zapewniamy naszym klientom nowoczesny system poboru opłat drogowych działający w całej Europie. Dodatkowo wyróżnia nas integracja z ponad 50 zewnętrznymi systemami flotowymi oraz stale rozwijana platforma telematyczna, która łączy w sobie funkcje operacyjne, środowiskowe i analityczne.
Według naszego rozmówcy, wśród najnowszych funkcji systemu oferowanego przez Targa Viasat na szczególną uwagę zasługuje Targa Ghost Device – innowacyjne urządzenie lokalizacyjne, zaprojektowane z myślą o sytuacjach, w których nie ma możliwości podłączenia modułu GPS do stałego źródła zasilania. Dzięki kompaktowym wymiarom (46,8 × 41,8 × 26,9 mm) i wbudowanej baterii, która zapewnia niezależność energetyczną nawet do trzech lat, urządzenie to sprawdza się w zabezpieczeniu ładunków, naczep, maszyn lub pojazdów pozostawianych bez stałego dostępu do prądu.
– Równolegle rozwijamy funkcje związane z analizą danych i zrównoważonym transportem – dodaje Bartosz Sztuba. – Użytkownicy naszego systemu mają dostęp do szczegółowych raportów stylu jazdy kierowców, co wspiera wdrażanie zasad ecodrivingu i umożliwia bieżące monitorowanie zachowań za kierownicą. Coraz większą rolę odgrywają też raporty emisji CO₂, które pozwalają firmom nie tylko kontrolować swój wpływ na środowisko, ale również realizować politykę ESG i przygotowywać dane potrzebne do raportowania niskoemisyjności floty.
Targa Viasat swoje rozwiązania stale udoskonala, bazując na najnowszych technologiach, takich jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe i integracja Big Data.
– Dzięki temu system potrafi nie tylko rejestrować dane, ale również interpretować je i wspierać użytkowników w podejmowaniu trafnych decyzji operacyjnych – przekonuje nasz rozmówce. – Targa Telematics nie koncentruje się wyłącznie na danych technicznych – równie istotne są dla nas intuicyjność obsługi, przejrzystość raportów oraz łatwość wdrożenia.
Thermo King Tracking
System telematyczny Tracking, w który w standardzie wyposażane są wszystkie agregaty naczepowe marki Thermo King, a doposażone mogą być pozostałe serie pozwala klientowi oszacować ilość zużytego paliwa w zależności od trybu pracy oraz zoptymalizować działanie agregatu chłodniczego. Pomaga wyliczyć, ile paliwa zostało zużyte np.: przy rozładunku przy otwartych drzwiach, gdy agregat pozostał włączony lub gdy w efekcie niepoprawnego załadunku ciepłego towaru agregat chłodniczy musiał pracować na wyższych obrotach bądź pracował dłużej, nie wyłączając się w trybie przerywanym.
Dodatkowo, w przypadku usterki i pojawiającego się krytycznego alarmu, pozwala skierować kierowcę do najbliższego autoryzowanego serwisu, skracając odległość i czas dojazdu i tym samym przyczyniając się do najkrótszego możliwego przestoju.
Czerpiąc precyzyjne informacje z urządzenia telematycznego pracownik floty może efektywnie zarządzać przewozem towarów w procesie łańcucha chłodniczego i doprowadzić do znacznych oszczędności w swojej firmie.
– Produkty telematyczne Thermo King cechuje wielowymiarowość danych oraz ich niezawodność – zapewnia Michał Żołądek. – Dane są pobierane bezpośrednio z agregatu w regularnych interwałach czasowych wybranych przez klienta zarówno przy włączonym jak i wyłączonym agregacie.
Jak wskazuje przedstawiciel firmy, zastosowanie systemu telematycznego
Thermo King Tracking pozwala klientowi uzyskać wiele korzyści:
1. Dzięki aplikacji TK Reefer oraz TK Notify można w przeciągu kilku sekund otrzymać aktualne dane o agregacie oraz o wyselekcjonowanych krytycznych alarmach tak by móc natychmiast zareagować na zdarzenie. O nieoczekiwanym zdarzeniu zostaje poinformowany opiekun klienta ze strony dealera, dzięki czemu w czasie rzeczywistym umówi naprawę w najdogodniejszym dla klienta serwisie - to wszystko 24h 7 dni w tygodniu.
2. Telematyka TK to system globalny. Klient może liczyć na wsparcie dealerów oraz na dostęp do danych w większości krajów na świecie.
3. Tracking pozwala na integrację danych z innymi systemami użytkownika, np. z systemem telematycznym pojazdu czy naczepy. Połączenie danych w jednym miejscu jest wygodą dla użytkownika.
4. Opcja „Geofence” - narzędzie szczególnie cenione podczas nocnej dystrybucji towarów w strefach zamieszkania – po wykryciu, że jednostka znajduje się w określonej strefie, może automatycznie ograniczyć obroty silnika agregatu, tym samym redukując hałas. Ponadto system informuje klienta w aplikacji oraz platformie Tracking o dotarciu ładunku do celu.
W połowie 2025 roku Thermo King wprowadza nową funkcję – OneView, która pozwoli połączyć w jednym miejscu dane z różnych agregatów, nie tylko marki Thermo King, ale również konkurencyjnych firm, a także naczep w zakresie:
- osiąganej temperatury w przestrzeni ładunkowej,
- praktyk kierowców w zakresie bezpieczeństwa i efektywności jazdy
- stopnia wykorzystania ładowności
- ciśnienia w oponach
- nacisku na osie
- stanu okładzin hamulcowych
- informacji dotyczących ciągnika siodłowego
Funkcja OneView pozwoli klientowi przechowywać ważne z punktu widzenia optymalizacji pracy informacje na jednej platformie, co znacznie ułatwi logistykę.
– Pod względem rozwoju technologicznego i walorów użytkowych rozwiązania Thermo King wyróżniają się niezawodnością, precyzją kontroli temperatury oraz zaawansowaną telematyką – mówi Michał Żołądek. – Kluczowe znaczenie ma możliwość stałego monitorowania parametrów przewozu w trybie 24/7 i możliwość udostępniania wybranych parametrów zleceniodawcy transportu – co zwiększa bezpieczeństwo ładunku, minimalizuje ryzyko strat i usprawnia logistykę. Dla firm transportowych oznacza to realne oszczędności, większą efektywność oraz przewagę konkurencyjną na rynku chłodniczym.
Nasz rozmówca dodaje, że firmy oferujące systemy telematyczne stoją dziś przed wyzwaniem efektywnego zarządzania flotą elektrycznych pojazdów użytkowych, zwłaszcza w transporcie międzynarodowym.
– Kluczowe są tu: zasięg pojazdów, dostępność infrastruktury ładowania oraz minimalizacja przestojów – dodaje. – System Tracking kładzie nacisk na monitorowanie poziomu zużycia energii przez agregat chłodniczy, zamontowany na pojeździe elektrycznym. Rozwiązania Thermo King wspierają precyzyjny monitoring zużycia energii, optymalizację trasy oraz prawidłową organizację załadunku – co bezpośrednio wpływa na efektywność pracy i maksymalizację zasięgu pojazdów elektrycznych.
TIMOCOM Road Freight Marketplace
TIMOCOM stale rozwija swój produkt, odpowiadając na potrzeby użytkowników oraz zmiany w otoczeniu rynkowym.
– Obecnie współpracujemy aż z 299 dostawcami systemów telematycznych, co oznacza, że użytkownik naszego Road Freight Marketplace może korzystać z danych telematycznych w jednym miejscu, niezależnie od producenta zamontowanego w pojeździe urządzenia GPS czy systemu zarządzania flotą – mówi Mariusz Mróz. – Taka kompatybilność daje dużą elastyczność – zarówno w kontekście pracy z flotą mieszaną, jak i w kontaktach z podwykonawcami.
Klientom oferujemy zindywidualizowane rozwiązania oparte na telematyce – od Trackingu pojazdów do Monitoringu Przesyłek Live. Tracking pozwala na wyświetlanie danych pochodzących od wielu różnych dostawców telematycznych na jednej mapie w TIMOCOM Marketplace, bez konieczności przełączania się pomiędzy różnymi systemami. Zapewnia to większą wygodę i przejrzystość, a w efekcie ułatwia zarządzanie transportem.
Monitoring Przesyłek Live pozwala natomiast zleceniobiorcy udostępniać i wymieniać informacje o statusie przesyłki ze swoimi partnerami biznesowymi (także niebędącymi klientami TIMOCOM) w czasie rzeczywistym. Dostęp do obliczeń ETA umożliwia precyzyjne określenie czasu dotarcia pojazdu na miejsce załadunku lub rozładunku, co ułatwia yard-management i zwiększa zaufanie pomiędzy wszystkimi stronami zlecenia transportowego, od załadowcy po odbiorcę docelowego. Ponadto dzięki automatycznym powiadomieniom o statusie przesyłki można łatwo zachować większą kontrolę nad realizacją zleceń i szybciej reagować na nieprzewidziane sytuacje. W ramach Monitoringu Przesyłek Live oferujemy także alternatywę dla zleceniobiorców bez systemu telematycznego: możliwość powiązania kierowcy z przesyłką. Podczas planowania zlecenia generowany jest link, który można łatwo przesłać kierowcy przez e-mail, WhatsApp lub media społecznościowe. Dzięki temu linkowi kierowca może ręcznie aktualizować status przesyłki bez konieczności pobierania aplikacji czy rejestracji. Już wkrótce nasz Monitoring Przesyłek Live zostanie zintegrowany z popularną aplikacją LKW.APP, co pozwoli nie tylko na szybki dostęp do szacowanego czasu przyjazdu (ETA), ale także do innych udogodnień, jak np. nowatorskiego systemu nawigacji parkingowej, pozwalającego sprawdzić bieżące obłożenie ponad 40.000 miejsc parkingowych w Europie. Korzystanie zarówno z Trackingu, jak i Monitoringu Przesyłek Live odbywa się w oparciu o intuicyjny i przejrzysty interfejs użytkownika, dzięki czemu nie wymaga specjalistycznej wiedzy technicznej. Integracja z istniejącymi systemami TMS/ERP, a także innymi rozwiązaniami do zarządzania transportem, odbywa się za pomocą dedykowanych interfejsów (API), dzięki czemu nie wymaga skomplikowanej infrastruktury IT. To przekłada się na krótszy czas wdrożenia i mniejsze koszty szkoleń. Co więcej, z Monitoringu Przesyłek Live użytkownicy mogą korzystać także w karcie przeglądarki, niezależnie od TIMOCOM Marketplace.
VDO Link
Telematyka stanowi dziś jedno z kluczowych narzędzi optymalizacji kosztów w transporcie. Przykładem jest nowy produkt – VDO Link, który pozwala flotom ograniczyć wydatki zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio. Urządzenie nie wymaga montażu warsztatowego – działa na zasadzie Plug & Play, co eliminuje potrzebę postoju pojazdu oraz kosztów związanych z instalacją. Dodatkowo, w połączeniu z platformą VDO Fleet, użytkownik zyskuje dostęp do zaawansowanych narzędzi, takich jak Remote Download, Live Maps, Geofecing czy Driver Availability. Funkcje te umożliwiają efektywne planowanie tras oraz zarządzanie czasem pracy kierowców.
VDO Link wyróżnia się prostotą użytkowania oraz brakiem konieczności montażu – to urządzenie gotowe do działania zaraz po podłączeniu do tachografu DTCO. Dzięki kompaktowym wymiarom mieści się w kieszeni, a jego koszt – w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań telematycznych – jest znacząco niższy. Co więcej, VDO Link jest częścią kompleksowego ekosystemu VDO, który oferuje użytkownikom nie tylko sprzęt, ale i zaawansowane oprogramowanie do zarządzania flotą, zgodne z nowymi przepisami wprowadzanymi wraz z Pakietem Mobilności UE 1.
Kluczowe funkcje VDO Link obejmują m.in. zdalny dostęp do danych z tachografu, integrację z systemem VDO Fleet, możliwość monitorowania lokalizacji pojazdów w czasie rzeczywistym, a także wgląd do czasu pracy kierowców – a wszystko to dostępne bez potrzeby instalacji dodatkowego sprzętu.
Według producenta najważniejszym atutem VDO Link jest odpowiedź na aktualne potrzeby rynku – w czasach, gdy każda godzina pracy pojazdu i kierowcy ma znaczenie, kluczowe staje się unikanie jakichkolwiek przestojów. Dzięki VDO Link, wdrożenie telematyki w firmie nie wymaga zatrzymywania pojazdów ani wizyt w serwisie.
Volvo Connect
Wykorzystanie Volvo Connect do codziennych zadań przewoźnika i spedycji pozwala usprawnić planowanie transportów, precyzyjnie zlokalizować pojazdy w terenie oraz zidentyfikować obszary generujące wyższe koszty operacyjne.
– Volvo Connect już w standardzie oferuje właścicielom pojazdów z Grupy Volvo bezpłatny dostęp do kluczowych danych o pojeździe, takich jak przebieg, historia serwisowa, specyfikacja wyposażenia, kalendarz wizyt serwisowych, dziennik zdarzeń, czy aktywne usługi - w tym informacje o kontrakcie serwisowym – informuje Mateusz Wołkiewicz, service and customer support team leader, Volvo Polska. – To, co wyróżnia rozwiązanie Volvo, to otwarta i elastyczna architektura umożliwiająca współdzielenie dostępu do danych zarówno wewnątrz firmy, jak i między flotami, co ułatwia zarządzanie i wspiera efektywną współpracę. Inteligentny system punktacji i oceny stylu jazdy wskazuje administratorowi floty kierowców cechujących się najbardziej ekonomicznym stylem prowadzenia pojazdu, a jednocześnie dostarcza bezpośrednich wskazówek kierowcom (widocznych na ekranie w pojeździe), wpierając bardziej oszczędną jazdę i redukcję zużycia paliwa. Kreator raportów dostępny w ramach usługi Paliwo i Środowisko oferuje ponad 300 parametrów wykorzystywanych do oceny pracy i użytkowania pojazdu ciężarowego oraz rejestrowania istotnych zdarzeń, które miały miejsce w trakcie pracy kierowcy. Analogiczne rozwiązanie obejmujące pojazdy elektryczne nosi nazwę Energia i Środowisko.
Funkcja Czas Pracy Kierowcy pozwala zdalnie pobrać dane z tachografów przy wykorzystaniu czytnika i umieszczonej w nim karty przedsiębiorstwa, co redukuje czas potrzebny na ręczne pobieranie danych.
Lokalizacja dostarcza informacji o aktualnej i historycznej pozycji pojazdu - pozwala skojarzyć wystąpienie istotnego zdarzenia ze współrzędnymi i prędkością pojazdu w danej chwili. Umożliwia optymalne zaplanowanie przejazdu, czerpiąc informacje o dostępnym czasie pracy kierowcy, natężeniu ruchu i ograniczeniach drogowych. Na mapie widoczne są również publicznie dostępne urządzenia do ładowania pojazdów elektrycznych.
– System Volvo Connect komunikuje się dwukierunkowo z bramką telematyczną TGW pojazdu poprzez sieć LTE, dzięki czemu oferuje więcej funkcji niż systemy firm konkurencyjnych, które jedynie otrzymują i przetwarzają dane wysyłane w klasycznym standardzie FMS – zapewnia nasz rozmówca. – Tak szeroki i wydajny kanał komunikacji pozwala na wdrażanie rozwiązań i usług w technologii IoT. Jedną z nowych takich usług jest Strefa Bezpieczeństwa. Pozwala ona użytkownikowi portalu narysować na mapie obszar objęty ograniczeniem prędkości, a następnie wskazać pojazdy, których ma ono dotyczyć. Każdy wskazany pojazd z aktywną usługą automatycznie poinformuje kierowcę o wjeździe do strefy bezpieczeństwa i dostosuje prędkość pojazdu do zadanego ograniczenia.
Dla użytkowników rozwiązań firm trzecich opartych o standard FMS, Volvo Connect oferuje usługę dostępu do danych i wystawienie danych na zewnątrz portalu poprzez API. Dzięki niej dane pojazdów marki Volvo można zintegrować z systemem zarządzania flotą firmy trzeciej, wykorzystując standardowe wyposażenie auta bez konieczności montażu dodatkowego sprzętu.
– Największym wyzwaniem, z jakim mierzymy się obecnie jest wdrożenie rozwiązań informatycznych wspierających logistykę w zakresie dopełnienia obowiązku zgłaszania przewozów i rejestrowania tras przejazdów towarów objętych wymogiem ewidencji – dodaje Mateusz Wołkiewicz. – Rozwiązanie jest w fazie testów.
Webfleet, czyli wiele systemów
Webfleet jest jednym z wiodących na świecie rozwiązań do zarządzania flotą, obsługującym ponad 60 tys. klientów i kierowców w 180 krajach. – Systemy takie jak Webfleet Video 2.0, Webfleet TPMS czy Webfleet Asset Tracking znacznie ułatwiają i usprawniają zarządzanie flotą oraz obniżają koszty – mówi Dariusz Terlecki. – Telematyka minimalizuje także wpływ czynnika ludzkiego na błędy, a więc i wydatki. Korekta i doskonalenie płynnego stylu jazdy, kontrola właściwego ciśnienia w oponach czy wykazanie prawdziwego przebiegu zdarzeń w przypadku kolizji są łatwe i szybkie, gdy dysponujemy narzędziami telematycznymi Webfleet Video, OptiDrive 360 czy Webfleet TPMS.
Odpowiedzialna jazda pozwala zmniejszyć ryzyko wypadków, zużycie paliwa, częstotliwość przeglądów oraz obniżyć składki ubezpieczeniowe, zmniejszając tym samym łączny koszt posiadania pojazdu. Przykładowo po zastosowaniu Webfleet OptiDrive 360 we flocie firmy Putka średnie spalanie samochodów dostawczych spadło o 1,2 litra. Przy dystansie pokonywanym przez wszystkie auta dostawcze na poziomie 330 tysięcy kilometrów miesięcznie, daje to oszczędność ponad 20 tys. zł miesięcznie. Z kolei firma transportowa Elmex była jedną z pierwszych, które wdrożyły rozwiązanie Fleet Care. Dzięki temu może skuteczniej analizować dane, wykrywać usterki i usprawniać procesy. Firma zaoszczędziła około 5% paliwa i zwiększyła żywotność ogumienia o około 10%. Podobnie Webfleet Cold Chain – rozwiązanie wspierające transport towarów w temperaturze kontrolowanej i przy zachowaniu ściśle określonych parametrów. Warto wspomnieć, że takie wymagania dotyczą nie tylko produktów spożywczych, ale także leków, kosmetyków, chemii zwykłej i przemysłowej, a nawet elektroniki. Przykładem jest firma Goodspeed - wiodący dostawca usług logistycznych w temperaturze kontrolowanej dla producentów cateringów dietetycznych w Polsce z nowoczesną flotą 700 pojazdów. Wdrożenie rozwiązania Webfleet Cold Chain umożliwiło pełną kontrolę nad przewożonym ładunkiem w czasie rzeczywistym, eliminując ryzyko strat wynikających z nieoczekiwanych wahań temperatury. To strategiczne wsparcie pozwala minimalizować ryzyko opóźnień i utraty towaru, co ma kluczowe znaczenie w branży transportu żywności. Wdrożenie Webfleet Cold Chain pozwoliło firmie Goodspeed nie tylko zwiększyć efektywność operacyjną, ale także podnieść poziom satysfakcji klientów poprzez terminowe i bezpieczne dostawy. W marcu wprowadziliśmy wersję beta rozwiązania Webfleet Fleet Advisor bazującego na sztucznej inteligencji. Nasz asystent został opracowany, aby uprościć analizę skomplikowanych zbiorów danych pochodzących z pojazdów oraz systemów zarządzania flotą. Użytkownicy mogą otrzymywać natychmiast pożądane informacje, wpisując proste zapytania tekstowe, zamiast przeszukiwać rozbudowane raporty i panele analityczne. Odpowiedzi są generowane w kilka sekund, co pozwala na szybkie reagowanie na kluczowe wyzwania związane z eksploatacją floty. Pierwszym wdrożonym modułem jest Webfleet Fleet Advisor w OptiDrive – narzędzie wspierające analizę stylu jazdy kierowców. Użytkownicy mogą uzyskać natychmiastowy dostęp do kluczowych wskaźników, takich jak zużycie paliwa, ślad węglowy, czas jazdy na biegu jałowym, gwałtowne hamowanie i przekraczanie prędkości.
Testy beta zostały już zakończone i od 28 kwietnia Webfleet Fleet Advisor jest już oficjalnie dostępny na rynkach UK & Ireland, South Africa, Australia, and New Zealand, a od lipca ma być on również dostępny na pozostałych rynkach EU, w tym w Polsce. Częściowo już jest u nas dostępny dla klientów korzystających z rozwiązania Webfleet OptiDrive. Planujemy stopniowe rozszerzanie funkcji Webfleet Fleet Advisor, by objąć nimi kolejne obszary zarządzania flotą, jak np. raportowanie. Webfleet od dawna inwestuje i rozwija narzędzia telematyczne związane z elektryfikacją transportu.
– Moduł EV na naszej platformie wspiera floty elektryczne i mieszane – dodaje nasz rozmówca. – Wyzwaniem dla rynku jest dekarbonizacja w łańcuchach dostaw, a więc i dekarbonizacja transportu. Wyniki Raportu „Zrównoważony rozwój i dekarbonizowanie flot. Stan polskiego rynku flotowego marzec 2024” przygotowanego przez Instytut Keralla Research na zlecenie magazynu „Fleet” oraz firmy Webfleet wskazują, że 28% firm wdrożyło, a 18,5% obecnie testuje narzędzia do pomiaru i raportowania emisji CO2 we flotach.
Istotnym elementem w tym procesie jest ewolucja flot w kierunku EV. Ten obszar już aktywnie rozwijamy i realnie wspieramy od dłuższego czasu (Webfleet EV). Rozwijamy także rozwiązania mobilne dla przyszłości, angażując się w wykorzystywanie najnowocześniejszych technologii, aby sprostać wyzwaniom operatorów flot, integrując czujniki opon, kamery samochodowe, sztuczną inteligencję i IoT w celu zwiększenia wydajności, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju w branży flotowej teraz i w przyszłości.
T&M nr 5/2025
Tekst: Antoni Gostyński
Add comment