Przyszłość mobilności z OBU

W ostatnich latach obserwujemy dynamiczny rozwój technologii związanych z poborem opłat drogowych.
Kraje Unii Europejskiej, w tym Polska, coraz częściej odchodzą od tradycyjnych bramek na rzecz systemów satelitarnych i hybrydowych, w których kluczową funkcję pełni OBU (On-Board Unit) – urządzenie montowane w pojeździe, umożliwiające automatyczne naliczanie opłat w czasie rzeczywistym.
Urządzenia OBU komunikują się z centralnym systemem poboru opłat za pomocą GPS, technologii radiowej (DSRC – Dedicated Short-Range Communication) lub GSM/GPRS. Dzięki temu kierowca nie musi zatrzymywać się na bramkach ani podejmować żadnych dodatkowych działań – przejazd zostaje zarejestrowany i rozliczony automatycznie.
Nowoczesne urządzenia pokładowe integrują również dane dotyczące kategorii pojazdu, przebiegu tras oraz emisji CO₂, co umożliwia dynamiczne kształtowanie stawek opłat w oparciu o zasady „zanieczyszczający płaci".
Przed jakimi wyzwaniami stoją obecnie firmy oferujące urządzenia pokładowe OBU, w jakim kierunku będzie postępował ich rozwój?
Według przedstawicieli firmy Axxès, główne wyzwania to: wycofywanie technologii 2G w Europie, co wymusza aktualizację i wymianę urządzeń, zwiększające się koszty opłat drogowych (np. CO2 tolling), a także konieczność dywersyfikacji dostawców w związku z ograniczeniami kredytowymi.
Kierunek rozwoju to wyższy poziom cyfryzacji, integracja z platformami analitycznymi, rozwój usług dodatkowych oraz dalsza rozbudowa zasięgu urządzeń.
Przedstawiciele firmy Diesel24 GmbH zwracają uwagę na to, że operatorzy oferujący urządzenia OBU stoją przed wyzwaniami takimi jak zgodność z różnorodnymi systemami opłat drogowych (wymaga ciągłej aktualizacji urządzeń i oprogramowania), integracja z nowymi technologiami (np. systemami zarządzania flotą czy platformami e-TOLL). Istotne jest także bezpieczeństwo danych: ochrona przed cyberzagrożeniami i zapewnienie zgodności z regulacjami RODO. Przyszłość urządzeń OBU będzie skupiać się na rozwoju funkcji analitycznych (np. predykcja awarii czy optymalizacja tras), integracji z systemami IoT (umożliwiającymi zbieranie i analizę danych w czasie rzeczywistym), a także na automatyzacji procesów - np. automatyczne rozliczanie opłat drogowych czy tankowania.
– Głównym wyzwaniem pozostaje integracja z dynamicznie rozwijającymi się i różniącymi się między sobą systemami poboru opłat w Europie – komentuje Jerzy Jezuit, area sales manager DKV Mobility. – Oprócz aspektów technicznych, firmy dostarczające tego typu urządzenia muszą zapewniać bezpieczeństwo przetwarzanych danych – zarówno operacyjnych, jak i osobowych. DKV Mobility dysponuje własnym centrum danych, co pozwala nam kontrolować jakość i bezpieczeństwo całej infrastruktury. W przyszłości urządzenia OBU będą coraz bardziej zintegrowane z systemami flotowymi, będą wspierać zrównoważoną mobilność, pozwolą monitorować emisje CO₂ i raportować dane ESG. Automatyzacja procesów, precyzyjna analityka oraz obsługa w trybie „always on” – to kierunki, które wyznaczają rozwój całej branży.
Według Aleksandry Lesiak, service development manager w E100 Branża urządzeń pokładowych stoi przed wyzwaniami związanymi z różnorodnością systemów opłat drogowych w Europie oraz koniecznością szybkiej adaptacji do zmieniających się regulacji. Kluczowym kierunkiem rozwoju jest integracja urządzeń OBU z systemami telematycznymi i flotowymi, co pozwoli na kompleksowe zarządzanie flotą i optymalizację kosztów.
– Widzimy rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania, które nie tylko umożliwiają płatności za drogi, ale także integrują się z systemami zarządzania flotą, oferując pełną kontrolę nad kosztami i operacjami – podkreśla ekspertka z E100.
Eliasz Kacewicz, kierownik działu rozwiązań telematycznych Lontex Group zwraca uwagę, że branża urządzeń OBU stoi obecnie przed wyzwaniami związanymi głównie z harmonizacją europejskich systemów poboru opłat (EETS), koniecznością adaptacji do nowych regulacji prawnych (jak Pakiet Mobilności, choć dotyczy on wprost tachografów, wpływa na zapotrzebowanie na zintegrowane systemy), a także z rosnącymi oczekiwaniami klientów w zakresie funkcjonalności i niezawodności.
– Kierunek rozwoju jest jasny – w stronę urządzeń wielosystemowych, obsługujących opłaty w wielu krajach, oferujących coraz szerszy zakres danych telematycznych i coraz głębszą integrację z systemami zarządzania przedsiębiorstwem (ERP, TMS) – podkreśla przedstawiciel Lontex Group. – Kluczem będzie także zapewnienie najwyższego poziomu cyberbezpieczeństwa przesyłanych danych.
Dorota Nowak, sales director at OnTurtle: – Jednym z głównych wyzwań jest interoperacyjność – zapewnienie, że urządzenia działają bezproblemowo w wielu krajach, zarówno w zakresie opłat drogowych, jak i bezpiecznych parkingów. Kolejnym istotnym aspektem są przepisy – konieczność dostosowania się do norm i standardów bezpieczeństwa obowiązujących w poszczególnych krajach. Nie mniej ważna jest innowacyjność technologiczna – konieczność ciągłego nadążania za najnowszymi rozwiązaniami z zakresu geolokalizacji, sztucznej inteligencji i telekomunikacji, by oferować bardziej efektywne i bezpieczne usługi.
Przedstawiciele UTA Edenred wskazują, że w kontekście przyszłości rynku urządzeń pokładowych wyzwaniem pozostaje rosnąca liczba regulacji krajowych oraz dynamiczny rozwój technologii komunikacyjnych. Dlatego firma nieustannie inwestuje w nowe funkcje i rozwój interoperacyjności, stawiając na automatyzację, intuicyjną obsługę oraz jeszcze większą kompatybilność z nowoczesnymi infrastrukturami opłat drogowych.
Nadi Kanaan, prezes VAT Polska i CEO grupy Negometal (VAT Polska stanowi polską część grupy Negometal): – Rośnie zapotrzebowanie na aplikacje telematyki transportu, w tym zintegrowane rozwiązania do zarządzania flotą, zwiększa się zapotrzebowanie na zgodność z przepisami, znaczenie bezpieczeństwa kierowców i danych. Ponadto innowacje technologiczne, takie jak integracja sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, odgrywają kluczową rolę w ulepszaniu usług telematycznych. Przykładowo, nasze rozwiązania można połączyć z lokalnymi programami zarządzania lub systemami ERP (Enterprise Resource Planning). Zapewnia to firmom transportowym widoczność ich pojazdów w czasie rzeczywistym, z precyzyjnymi analizami opartymi na szerokim zakresie kryteriów (geolokalizacja itp.), optymalizacją tras i efektywnym zarządzaniem kosztami. Niektóre konkretne aplikacje za pośrednictwem platform spedytorów, takie jak skrócenie czasu oczekiwania w magazynach, szacowanie czasu przybycia (ETA) itp. pomagają zwiększyć produktywność, stworzyć efektywne plany transportowe i obniżyć koszty operacyjne.
Przyjrzyjmy się bliżej ofertom wybranych operatorów.
Axxès: C’Moov
C’Moov to nowoczesne urządzenie pokładowe (OBU) służące do elektronicznego poboru opłat drogowych w całej Europie. Obsługuje łączność 4G, co zapewnia stabilne i szybkie przesyłanie danych oraz umożliwia szybsze aktualizacje i łatwiejszą konfigurację. Urządzenie współpracuje z systemami opłat drogowych we: Francji, Szwajcarii, Liechtensteinie, Niemczech, Belgii, Włoszech, Austrii, Polsce, na Węgrzech, w Hiszpanii, Portugalii oraz na mostach i w tunelach między Danią a Szwecją.
Urządzenie wyposażone jest w cyfrowy ekran, podświetlany przycisk oraz funkcje umożliwiające łatwe wprowadzanie danych o masie i liczbie osi pojazdu. Użytkownik ma również możliwość korzystania z płatnych parkingów strzeżonych.
Jak wskazują przedstawiciele Axxès, C’Moov wyróżnia się pełną kompatybilnością z siecią 4G – dzięki czemu użytkownicy będą przygotowani na wygaszanie przestarzałej technologii 2G. Dodatkowym atutem jest panel dostosowany do warunków pracy kierowców. Kluczowe cechy to:
- obsługa wielu krajów i systemów EETS za pomocą jednego urządzenia,
- szybki transfer danych (do 150 Mbps),
- ekran z intuicyjnym interfejsem,
- solidna konstrukcja i wysoka niezawodność w trasie,
- potwierdzenie rejestracji przejazdu sygnałem dźwiękowym i świetlnym,
- całkowita elastyczność w kwestii wyboru aktywnych sieci.
C’Moov korzysta z technologii 4G, GNSS (systemy pozycjonowania satelitarnego) oraz GSM. Dzięki temu:
- użytkownicy mogą liczyć na szybsze przesyłanie danych i aktualizacji,
- połączenie jest bardziej stabilne i bezpieczne,
- urządzenie jest gotowe na rozszerzenie funkcjonalności wraz z rozwojem europejskich systemów poboru opłat.
W planach Axxès jest rozszerzenie sieci obsługiwanych przez C’Moov m.in. o Holandię (od połowy 2026 r.), Litwę, Rumunię, Czechy i Słowację.
W odpowiedzi na wyzwania rynku Axxès rozwija ofertę nie tylko dla pojazdów ciężarowych, ale także dla flot lekkich (urządzenia DSRC). Firma wprowadza również nowe produkty, takie jak platforma analityczna Lucy, która pomaga zarządzać flotą i optymalizować koszty.
– Firmy transportowe potrzebują nie tylko urządzeń do poboru opłat, ale przede wszystkim narzędzi, które pomogą im lepiej zarządzać kosztami w trudnym otoczeniu biznesowym – komentuje Patryk Krajewski, country manager Central Europe w firmie Axxès. – C’Moov to coś więcej niż OBU – to element większego systemu, który umożliwia bieżącą analizę danych i integrację z narzędziami partnerów. Rozwijając naszą ofertę, koncentrujemy się na tym, by technologia faktycznie przekładała się na oszczędności i efektywność operacyjną. Jednocześnie przygotowujemy naszych klientów i partnerów na przyszłość – nie tylko przez rozszerzanie zasięgu urządzeń, ale też przez wprowadzanie nowych usług, jak np. platforma do zarządzania flotą Lucy.
bp Tollbox
Firma bp oferuje szeroką gamę ekonomicznych rozwiązań do opłat drogowych – zarówno dla firm działających lokalnie, jak i tych poruszających się po całej Europie. Każde z nich pozwala kierowcom na automatyczne uiszczanie opłat w różnych krajach za pomocą jednego urządzenia.
Dodatkowo, dzięki automatycznym aktualizacjom dostosowanym do zmieniających się przepisów, korzystający z usług tej firmy mają pewność pełnej zgodności.
Usługa Tollbox obecnie działa we współpracy z 21 partnerami akceptującymi w 18 krajach, objętych systemem EETS, w tym dotyczy to wybranych mostów, promów i parkingów. Są to: Austria, Bułgaria, Belgia, Chorwacja (dołączyła w kwietniu), Dania, Francja, Niemcy (z wyłączeniem tuneli Herrentunnel i Warnowtunnel), Węgry, Włochy, Liechtenstein, Norwegia (system AutoPass), Polska (A1, A4 oraz e-Toll), Portugalia, Słowacja, Słowenia
Hiszpania, Szwajcaria (most Øresund łączący Danię i Szwecję), Most Storebaelt (Dania), Most Svinesund (łączący Szwecję i Norwegię) oraz Tunel Liefkenshoek.
Dania została dodana do listy wraz ze zmianą opłat za przejazdy dla pojazdów ciężarowych z systemu czasowego na system oparty na przebytym dystansie. Dzięki wycofaniu wymogu korzystania z Eurovignette, floty mogą teraz korzystać z udogodnień urządzenia bp Tollbox dla EETS.
Wkrótce planowane jest wprowadzenie usługi w kolejnych czterech państwach, m.in. w Czechach. Jak zapewniają w bp, urządzenie pokładowe jest proste zarówno w instalacji, jak i w użytkowaniu, wyposażone w asystenta głosowego oraz aktualizacje bezprzewodowe dzięki kompatybilności z siecią 4G.
Data System DS/1TACHOTEL
DS/1TACHOTEL to zaawansowany nadajnik GPS stworzony z myślą o kompleksowym monitoringu floty oraz automatycznym rozliczaniu opłat drogowych w systemie e-TOLL. Urządzenie umożliwia zdalny odczyt danych z cyfrowego tachografu, co eliminuje konieczność fizycznego pobierania plików z pojazdów. Wszystkie informacje są automatycznie przesyłane do aplikacji DSLocate, gdzie są archiwizowane i dostępne do wglądu przez administratora floty.
Kluczowe funkcje i korzyści:
1. Zdalny odczyt tachografu – bez potrzeby fizycznego pobierania danych, co oszczędza czas i minimalizuje ryzyko kar za brak zgodności z przepisami.
2. Integracja z e-TOLL – automatyczne rozliczanie opłat za przejazdy po płatnych odcinkach dróg, bez konieczności zakupu dodatkowych biletów czy skomplikowanych formalności.
3. Wsparcie dla SENT-GEO – umożliwia rejestrację przewozu towarów akcyzowych, zgodnie z wymogami polskiego prawa.
4. Zdalny odczyt danych z komputera pojazdu – dostęp do szczegółowych informacji takich jak zużycie paliwa, obroty silnika – analiza stylu jazdy kierowcy, bieżący monitoring tankowania oraz nieautoryzowanych upustów paliwa.
– W Data System wierzymy, że nowoczesna technologia może realnie wspierać codzienną pracę przewoźników, minimalizować koszty i zwiększać możliwości zarządzania flotą – komentuje Łukasz Działakiewicz, product manager w Data System. – Nasze rozwiązania, takie jak DS/1TACHOTEL, są tego doskonałym przykładem. To kompleksowy nadajnik GPS, który łączy w sobie funkcje zdalnego odczytu tachografu, monitoringu pojazdu w czasie rzeczywistym oraz pełnej integracji z systemem e-TOLL. Zdalny odczyt tachografu eliminuje konieczność fizycznego pobierania danych, oszczędzając czas i redukując przestoje pojazdów. Kierowcy nie muszą już wracać do bazy, aby przekazać dane – wszystkie informacje są automatycznie przesyłane do aplikacji DSLocate, gdzie można je przeglądać, archiwizować i generować raporty zgodne z przepisami. To także większe bezpieczeństwo prawne. Niezwykle ważnym elementem DS/1TACHOTEL jest pełna integracja z e-TOLL oraz SENT-GEO. Urządzenie umożliwia automatyczne rozliczanie opłat drogowych bez konieczności ręcznego rejestrowania przejazdów. Dzięki temu przewoźnicy mogą skupić się na swojej pracy, nie martwiąc się o formalności. Co więcej, urządzenie pozwala na bieżący monitoring kluczowych parametrów pojazdu, takich jak poziom paliwa, obroty silnika, tankowania czy upuszczenia paliwa. To realne korzyści dla przedsiębiorcy – pełna kontrola nad zużyciem paliwa, szybsza reakcja na nieprawidłowości oraz możliwość eliminacji strat wynikających z nieautoryzowanych upustów. W aplikacji DSLocate użytkownicy mają dostęp do pełnej historii tras, raportów z przekroczeń granic, a także możliwość automatycznego wyliczania diet kierowców. To oszczędność czasu i uproszczenie codziennych obowiązków, które wcześniej wymagały ręcznego przetwarzania danych.
Diesel24: Telepass K1
Urządzenie Telepass K1 to zaawansowane rozwiązanie pokładowe (OBU) dedykowane dla pojazdów ciężarowych, umożliwiające bezpieczne rozliczanie opłat drogowych w wielu krajach europejskich.
Według przedstawicieli firmy, urządzenie Telepass K1 wyróżnia się na tle konkurencji dzięki m.in. szerokiemu zasięgowi: obsługuje opłaty drogowe w 17 krajach europejskich, w tym w Polsce (odcinki A4, A1 oraz system e-TOLL), Niemczech, Francji, Hiszpanii, Włoszech, Austrii, Belgii, Skandynawii, Szwajcarii, Bułgarii, Węgrzech, Chorwacji, Słowacji i Słowenii. Jego cechą jest interoperacyjność: umożliwia płatności za przejazdy drogami, mostami, tunelami oraz parkowanie w wybranych krajach. Dedykowana aplikacja mobilna pozwala na zdalne zarządzanie urządzeniem, aktualizację danych pojazdu oraz dostęp do dokumentacji niezbędnej podczas kontroli.
Telepass K1 to urządzenie nowej generacji, które integruje zaawansowane technologie:
- Bluetooth: umożliwia łatwą konfigurację i aktualizację ustawień pojazdu za pomocą aplikacji mobilnej.
- Geolokalizacja: pozwala na precyzyjne śledzenie lokalizacji pojazdu oraz monitorowanie tras przejazdu.
- Komunikacja Over-The-Air (OTA): umożliwia zdalną aktualizację oprogramowania urządzenia oraz zmianę danych pojazdu w czasie rzeczywistym.
Dzięki tym technologiom użytkownicy zyskują:
- Optymalizację kosztów: dzięki precyzyjnemu monitorowaniu tras i zużycia paliwa.
- Bezpieczeństwo: stały nadzór nad pojazdem oraz szybka reakcja w przypadku nieprawidłowości.
- Efektywność operacyjną: automatyzacja procesów związanych z opłatami drogowymi i dokumentacją.
Firma Diesel24 GmbH planuje dalszy rozwój oferty OBU m.in. poprzez rozszerzenie funkcjonalności urządzenia: wprowadzenie nowych modułów, takich jak monitorowanie stanu technicznego pojazdu czy integracja z systemami zarządzania flotą. Przewiduje się także rozbudowę sieci partnerskich stacji paliwowych: zwiększenie dostępności punktów obsługi w Europie i Azji oraz wprowadzenie innowacyjnych usług dodatkowych: np. integracja z systemami e-TOLL (e-toll już jest na K1) w Polsce czy rozwój aplikacji mobilnej dla kierowców.
Diesel24 oferuje również całodobową infolinię Telepass : wsparcie 24/7 w 12 językach europejskich. Portal klienta online umożliwia zarządzanie kartami paliwowymi, analizę transakcji i generowanie raportów. Dzięki tym usługom, Diesel24 zapewnia kompleksowe wsparcie dla firm transportowych, umożliwiając im efektywne zarządzanie flotą i optymalizację kosztów operacyjnych.
DKV BOX Europe
Jak wskazuje Jerzy Jezuit, urządzenie pokładowe DKV BOX Europe to przykład technologii zaprojektowanej z myślą o realnych potrzebach przewoźników.
– Jedno urządzenie pozwala dziś rozliczać opłaty drogowe w 15 krajach Europy, obejmując aż 18 różnych systemów – bez potrzeby montowania wielu oddzielnych boxów – mówi przedstawiciel DKV Mobility. – Przewoźnik otrzymuje jedną fakturę zbiorczą, z dostępem do danych w czasie rzeczywistym. Co więcej, DKV BOX Europe można z łatwością przenosić między pojazdami we flocie, co znacznie zwiększa elastyczność operacyjną. Plug & play, szybki montaż, intuicyjna obsługa oraz możliwość otrzymywania automatycznych zniżek od operatorów autostrad – to kolejne elementy, które wyróżniają nasz produkt na rynku.
Urządzenie korzysta z hybrydowej technologii łączącej GNSS (systemy satelitarne), DSRC (komunikacja krótkiego zasięgu) i Bluetooth.
– To oznacza, że DKV BOX Europe działa skutecznie zarówno w krajach opartych na systemach satelitarnych, jak i tych wykorzystujących infrastrukturę naziemną – wyjaśnia Jerzy Jezuit. – Dzięki aktualizacjom OTA (over the air), możliwe jest szybkie dodawanie nowych krajów i systemów bez wizyty w serwisie. Warto również wspomnieć o integracji z platformą DKV Live, która pozwala zarządzać flotą w czasie rzeczywistym – monitorować lokalizację pojazdów, analizować trasy, kontrolować zużycie paliwa i identyfikować miejsca strat operacyjnych. Te funkcje przekładają się bezpośrednio na optymalizację kosztów oraz zwiększenie efektywności pracy kierowców.
DKV planuje dalsze rozszerzanie zasięgu urządzenia o kolejne kraje i systemy poboru opłat.
– W najbliższym czasie planujemy m.in. integrację z Czechami, Chorwacją i Danią. Równolegle rozwijamy funkcje cyfrowe związane z DKV Live – integrujemy dane z urządzeń OBU z telematyką i analityką flotową, dając użytkownikowi jeszcze szerszy wgląd w codzienne operacje. Pracujemy również nad nowymi generacjami urządzeń OBU, które umożliwią jeszcze szybszy transfer danych i będą obsługiwać bardziej zaawansowane funkcje automatyzacji. Z perspektywy użytkownika najważniejsze są prostota i niezawodność.
– Dlatego DKV BOX Europe łączy funkcję urządzenia do poboru opłat z narzędziem do cyfrowego zarządzania flotą – dodaje nasz rozmówca. – Jedno rozwiązanie zastępuje nawet do dziewięciu różnych boxów, ograniczając koszty i zmniejszając ślad węglowy. Nasze podejście to nie tylko reagowanie na zmiany, ale ich wyprzedzanie. You Drive, We Care – to dla nas nie slogan, ale codzienna praktyka.
E100 E-BOX
W dobie rosnącej integracji systemów poboru opłat drogowych w Europie, przewoźnicy poszukują rozwiązań, które uproszczą rozliczenia i zwiększą efektywność operacyjną. Według Aleksandry Lesiak, E-BOX oferowany przez E100, stanowi odpowiedź na te potrzeby, umożliwiając bezproblemowe poruszanie się po wielu krajach z jednym urządzeniem.
E-BOX to wszechstronne urządzenie pokładowe działające w ramach Europejskiego Elektronicznego Systemu Poboru Opłat (EETS). Umożliwia ono rozliczanie opłat drogowych w kilkunastu krajach Europy, w tym m.in. w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Włoszech, Austrii, Belgii, Portugalii, Bułgarii, Węgrzech, Szwajcarii, Polsce oraz na Słowacji i Słowenii. Ponadto, E-BOX obsługuje płatności za przejazdy przez wybrane tunele, mosty i parking np. w Danii oraz Szwecji.
– Naszym celem było stworzenie rozwiązania, które zastąpi wiele lokalnych urządzeń, upraszczając życie przewoźników i generując realne oszczędności – mówi Aleksandra Lesiak.
E-BOX wyróżnia się szeregiem korzyści praktycznych, które bezpośrednio przekładają się na efektywność pracy firm transportowych:
- Europa w jednym urządzeniu – pozwala na płynny przejazd przez kilkanaście krajów bez potrzeby zatrzymywania się i ręcznego opłacania przejazdów.
- Łatwy montaż i szybka aktywacja – instalacja na przedniej szybie pojazdu przebiega sprawnie, co przyspiesza wdrożenie urządzenia do pracy.
- Proste i wygodne zarządzanie – E-BOX posiada czytelny wyświetlacz, który ułatwia konfigurację i codzienną obsługę.
- Oszczędność i uproszczone rozliczenia – jedna umowa z jednym dostawcą dla wielu krajów to mniej formalności i niższe koszty administracyjne.
- Monitoring transakcji online – użytkownik ma dostęp do szczegółowych danych o opłatach w czasie rzeczywistym poprzez Panel Klienta E100.
- Korzystając z E-BOX można ubiegać się o zwrot VAT za opłaty drogowe.
E-BOX jest zintegrowany z systemem Secure E-BOX, który zwiększa bezpieczeństwo transakcji i chroni paliwo przed kradzieżą. System porównuje lokalizację pojazdu z miejscem transakcji, blokując podejrzane operacje.
Monitoring pojazdów w czasie rzeczywistym – umożliwia śledzenie ich ruchu. Historia ruchu floty i działania OBU – dostępne w Panelu Klienta - umożliwia analizę tras i minimalizuje ryzyko mandatów. System działa w 36 krajach, oferując 100% gwarancji zwrotu kosztów w przypadku oszustwa.
E-BOX wykorzystuje technologie geolokalizacyjne GPS oraz komunikację GSM, co pozwala na automatyczne rozpoznawanie systemów opłat i aktywację odpowiedniego trybu pracy w zależności od kraju. Aktualizacja OBU przebiega bezprzewodowo, urządzenie jest łatwe w montażu na przedniej szybie pojazdu i może być przenoszone między różnymi ciężarówkami.
– Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, E-BOX zapewnia nie tylko automatyzację opłat, ale także umożliwia monitorowanie transakcji w czasie rzeczywistym poprzez Panel Klienta E100 – dodaje Aleksandra Lesiak.
E100 planuje dalsze rozszerzanie zasięgu E-BOX, włączając kolejne kraje do systemu EETS. W najbliższym czasie przewidywane jest dodanie Czech (planowany czas włączenia to wrzesień/październik).
Równolegle uruchomiono nowe narzędzie – E-BOX Health, które jest dość przełomowe w zarządzaniu flotą i urządzeniami OBU. E-BOX Health to panel dostępny online, działający w czasie rzeczywistym i zintegrowany z systemem E100. Umożliwia natychmiastowy podgląd kluczowych parametrów urządzenia OBU (np. poziom baterii, aktywacja, lokalizacja), danych pojazdu oraz urządzenia (ustawienia OBU oraz jego działanie może kontrolować zarówno kierowca jak i, co czasem ważniejsze, fleet manager). E-BOX Health pozwala też błyskawicznie wyszukiwać dokumenty potrzebne do kontroli drogowej, rejestrować nowe przejazdy lub usługi. Widoczny „na żywo” status OBU pozwala uniknąć mandatów np. za brak włączenia urządzenia do poboru opłat.
– To, co kiedyś zajmowało godziny i wymagało wielu systemów, dziś jest dostępne w jednym miejscu – live. To ogromna oszczędność czasu i stresu dla firm transportowych – komentuje Aleksandra Lesiak.
E-BOX oferuje również możliwość uzyskania zniżek na przejazdy w niektórych krajach, takich jak Hiszpania (do 50%), Francja (do 13%) i Włochy (do 13%). Wszystkie transakcje są dostępne online w czasie rzeczywistym, a użytkownicy mogą liczyć na wsparcie 24/7.
Lontex Group: Tekson Fleet
Lontex Group Sp. z o.o., generalny dystrybutor marki Tekson, oferuje nowoczesne rozwiązania w zakresie urządzeń pokładowych OBU. Jednym z nich jest zaawansowane urządzenie OBU Tekson Fleet, akredytowane dla systemu e-TOLL, które usprawnia proces poboru opłat i zapewnia kompleksowy monitoring pojazdów. Jest to kompaktowy terminal, który może być instalowany w pojeździe w wersji OBU (łatwe podłączenie np. do gniazda zapalniczki) lub ZSL (montaż na stałe). Jego głównym zadaniem jest automatyczne przekazywanie danych geolokalizacyjnych do systemu e-TOLL, co pozwala na bezobsługowe naliczanie opłat za przejazdy po płatnych odcinkach dróg w Polsce. Poza funkcją e-TOLL urządzenie zapewnia zaawansowany monitoring GPS, dostępny poprzez intuicyjną platformę Tekson GPS, co pozwala na śledzenie pozycji pojazdów, analizę tras i generowanie szczegółowych raportów zarządczych. Obszar działania urządzenia w zakresie monitoringu GPS wykracza poza granice Polski, oferując możliwości śledzenia na szerokim obszarze (zależnie od wykupionego abonamentu na transmisję danych), natomiast funkcja e-TOLL obejmuje, zgodnie z wymogami systemu, wszystkie płatne odcinki dróg objęte elektronicznym poborem opłat w Polsce.
– Nasze urządzenie wyróżnia się kilkoma kluczowymi cechami – zapewnia Eliasz Kacewicz. – Przede wszystkim jest to połączenie niezawodności i prostoty użytkowania z zaawansowanymi możliwościami. Montaż jest szybki i nieinwazyjny w wersji OBU, a stały montaż ZSL daje pewność ciągłości działania bez konieczności ingerencji kierowcy. Dodatkowo integracja z naszą platformą monitoringu GPS Tekson Fleet daje kompleksowy obraz pracy floty, wykraczający poza sam pobór opłat. Urządzenie wykorzystuje najnowsze technologie geolokalizacyjne (GPS/GNSS) dla precyzyjnego określania pozycji oraz telekomunikacyjne (GSM/GPRS/LTE) do szybkiego i niezawodnego przesyłu danych. Zastosowanie tych technologii przekłada się na wymierne korzyści dla użytkownika: automatyzację i dokładność w rozliczeniu opłat, stały wgląd w położenie pojazdu, optymalizację tras, a także możliwość identyfikacji obszarów do poprawy w stylu jazdy kierowców, co może wpłynąć na redukcję zużycia paliwa. Niektóre modele oferują także opcjonalnie komunikację przez Bluetooth czy interfejs CAN, co otwiera drzwi do dalszej integracji i pozyskiwania danych diagnostycznych z pojazdu.
Firma planuje rozwój oferty OBU w najbliższej przyszłości.
– Stawiamy na dalszą integrację usług – mówi Eliasz Kacewicz. – Chcemy, aby nasze urządzenia były jeszcze bardziej wszechstronnymi narzędziami do zarządzania flotą. Planujemy rozszerzenie funkcji analitycznych na platformie, lepszą integrację z systemami zewnętrznymi wykorzystywanymi w firmach transportowych oraz rozwój w kierunku usług dodanych, które przyniosą naszym klientom jeszcze większą wartość.
Oprócz samego urządzenia, Lontex Group zapewnia pełne wsparcie posprzedażowe – od pomocy w instalacji i aktywacji, przez wsparcie techniczne, aż po pomoc w korzystaniu z platformy monitoringowej.
OnTurtle: K1
Firma OnTurtle oferuje urządzenie K1.
– K1 wyróżnia się na tle konkurencji kilkoma kluczowymi cechami, takimi jak szeroki zasięg, zniżki, elastyczność oraz platforma K-Master z funkcją geolokalizacji – mówi Dorota Nowak. – Dzięki temu urządzeniu możliwe jest poruszanie się po 17 krajach europejskich, w tym Niemczech, Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Danii, Słowenii, Hiszpanii, Francji, Węgrzech, Włoszech, Norwegii, Polsce, Portugalii, Szwecji, Szwajcarii i Słowacji. Użytkownicy mogą uzyskać znaczące, ekskluzywne zniżki w wielu krajach, np. do 13% we Francji, do 50% w Hiszpanii oraz do 52% w krajach skandynawskich. Na uwagę zasługuje również jego elastyczność – można zmieniać numer rejestracyjny w ramach tego samego konta oraz dodawać lub usuwać kraje bez konieczności wymiany urządzenia. Dzięki platformie geolokalizacyjnej K-Master możliwe jest lepsze zarządzanie i śledzenie pojazdów.
Jak wskazuje nasza rozmówczyni, urządzenie wykorzystuje kilka zaawansowanych technologii. Geolokalizacja poprzez platformę K-Master umożliwia efektywne zarządzanie flotą i śledzenie pojazdów w czasie rzeczywistym. Wykorzystywana jest również technologia telekomunikacyjna, umożliwiająca elektroniczne opłaty za przejazdy dzięki technologii OBU, co eliminuje konieczność zatrzymywania się na bramkach.
Korzyści dla użytkownika to m.in. ograniczenie liczby potrzebnych urządzeń w pojeździe, redukcja kosztów wynajmu oraz wygoda wynikająca z jednego kontraktu obejmującego wiele usług.
W najbliższym czasie planowane jest rozszerzenie zasięgu urządzenia na kolejne kraje oraz udoskonalenie jego funkcjonalności. Dodane zostaną nowe kraje, takie jak Czechy, a także wprowadzone zostaną ulepszenia technologiczne, umożliwiające dalszy rozwój platformy K-Master w celu oferowania większej liczby zaawansowanych usług i funkcji.
– To urządzenie nie tylko umożliwia opłacanie przejazdów, ale także oferuje dodatkowe usługi, takie jak płatności za parkingi w różnych krajach oraz możliwość automatycznego zakupu biletów na promy – dodaje Dorota Nowak. – Dodatkowo, klienci mogą korzystać z usługi odzyskiwania VAT za wszystkie transakcje dokonane w krajach, w których obowiązuje ten podatek.
UTA One next
UTA Edenred ma w swojej ofercie rozwiązania do opłat drogowych w 27 krajach. W zależności od kraju myto można uiszczać z użyciem kart lub urządzeń.
UTA One next to nowoczesne urządzenie pokładowe od UTA Edenred, które umożliwia płynne podróżowanie po Europie bez konieczności zatrzymywania się na bramkach, przeznaczone dla pojazdów o dmc powyżej 3,5 tony, aktualnie obsługujące aż 20 systemów opłat drogowych w 17 krajach Europy: Austria, Belgia (łącznie z tunelem Liefkenshoek), Bułgaria, Dania (autostrady, mosty i promy), Francja, Niemcy, Węgry, Włochy (łącznie z promem Caronte), Norwegia (promy, mosty, tunele i autostrady), Polska (e-TOLL oraz A4 Katowice- Kraków), Portugalia, Hiszpania, Szwecja (mosty i promy), Szwajcaria z Liechtensteinem, Słowacja, Słowenia, Chorwacja.
W najbliższych miesiącach zakres działania urządzenia zostanie rozszerzony o Czechy. Urządzenie UTA One next bazuje na nowoczesnych rozwiązaniach EETS, jest kompatybilne z najnowszymi systemami opłat drogowych wykorzystującymi stabilne i szybkie połączenia w sieciach 4G. Urządzenie automatycznie rejestruje przejazdy drogami płatnymi, mostami, tunelami czy promami. Wszystkie transakcje są ujęte w jednej fakturze, co upraszcza administrację i obniża nakład pracy związany z obsługą wydatków flot międzynarodowych. Menadżer floty ma dostęp do przejrzystych raportów z poszczególnych przejazdów, online, w dowolnym momencie za pośrednictwem Strefy Klienta UTA.
Zaletą urządzenia UTA One next jest też możliwość zdalnego aktywowania, dezaktywowania i zmiany systemów myta bez konieczności wymiany boxa, co podnosi komfort użytkowania i minimalizuje przestoje operacyjne.
Warto również podkreślić dostępność programów rabatowych oferowanych przez operatorów myta.
VAT Polska: NegoRoad
Oferta VAT Polska w zakresie produktów NegoRoad obejmuje głównie urządzenia K1 i KMaster.
– Nasza gama satelitarnych elektronicznych systemów poboru opłat drogowych 4G została zaprojektowana z myślą o potrzebach firm transportowych, umożliwiając grupowanie opłat drogowych w 16 europejskich sieciach, geolokalizację pojazdów i nawiązywanie połączeń z międzynarodowymi platformami logistycznymi – informuje Nadi Kanaan. – VAT Polska oferuje również rozwiązania dostosowane do specyficznych potrzeb każdego klienta, integrując dodatkowe usługi na jego życzenie.
Nasze systemy wyróżniają się pełną integracją usług mobilnych, możliwością oferowania aktualizacji OTA (Over-The-Air), kompatybilnością z istniejącymi systemami zarządzania oraz dostępem do platformy Kmaster na PC i aplikacjach telefonicznych dla menadżerów flot. Ponadto oferujemy zaawansowane usługi geolokalizacyjne, połączenia z międzynarodowymi węzłami logistycznymi i opcje płatności za szeroki zakres usług, dzięki czemu jest to wszechstronne i kompleksowe rozwiązanie dla przewoźników. Jednocześnie oferujemy aplikację telefoniczną dla kierowców o nazwie KMaster Driver, która zapewnia bezpośrednią komunikację z osobą zarządzającą flotą, możliwość robienia zdjęć, skanowania kodów QR towarów i określania danych, takich jak ETA (szacowany czas przyjazdu), w celu lepszej organizacji godzin pracy. Co więcej, aplikacja ta ułatwia zarządzanie elektronicznymi punktami poboru opłat, zwłaszcza jeśli chodzi o określanie liczby osi na ciężarówce.
Gama satelitarnych elektronicznych systemów poboru opłat drogowych 4G NegoRoad SAT+ umożliwia geolokalizację całej floty w czasie rzeczywistym. Funkcje te są scentralizowane w jednym elektronicznym urządzeniu do opłat drogowych. W 2024 roku VAT Polska wprowadziła szereg nowych funkcji, w tym aktualizacje OTA (Over-The-Air) dla urządzeń SAT. Wreszcie, sieci Słowacji, Danii, Chorwacji i Słowenii są teraz objęte tą jednostką.
Wielojęzyczne internetowe aplikacje biznesowe oferują kompleksowe zarządzanie flotą z usługami geolokalizacji w czasie rzeczywistym, śledzeniem zleceń i analizą danych z tachografów.
Usługa ta pozwala na 8% redukcję „pustych kilometrów” – pomaga zoptymalizować flotę zgodnie ze zleceniami, zwrotami i planowaniem operacyjnym. Oszacowano 5% redukcję opłat drogowych – zawsze znasz najbardziej opłacalną trasę i unikasz nieoczekiwanych kosztów opłat drogowych. Kolejna korzyść to 10% wzrost wydajności ciężarówek – podejmowanie działań naprawczych w celu zwiększenia wskaźnika aktywności floty dzięki generowanym raportom. Firma wskazuje także na 10% wzrost dostępności operacyjnej ciężarówek – chodzi o wydajne planowanie, przewidywanie zmian i unikanie marnowania czasu i pieniędzy (dzięki systemowi powiadomień wbudowanemu w aplikację).
Rozwiązanie zapewnia bezpieczeństwo i niezawodność dla klientów. Coraz więcej spedytorów i platform logistycznych prosi o narzędzie do śledzenia GPS. Zwłaszcza w przypadku transportu towarów o wysokiej wartości.
VAT Polska planuje rozszerzyć swoją ofertę NegoRoad na sieć węgierską i czeską do lata 2025 roku.
– W ramach przejścia na niskoemisyjną, połączoną i autonomiczną flotę, VAT Polska oferuje rozwiązania do zarządzania flotą, które optymalizują zużycie paliwa, monitorują emisję CO2 i integrują systemy autonomicznej jazdy – dodaje Nadi Kanaan. – Urządzenia telematyczne w naszych pakietach NegoRoad umożliwiają nam również monitorowanie wydajności pojazdów elektrycznych w czasie rzeczywistym i planowanie ładowania, ułatwiając w ten sposób przejście na bardziej ekologiczne floty. Wreszcie, jeśli chodzi o łączność między różnymi systemami, istnieje realne ryzyko oszustw komputerowych, szczególnie w zakresie kradzieży danych i włamań do systemów zarządzania flotą. Aby walczyć z tymi zagrożeniami, naszą najnowszą innowacją jest system sprzężenia Bluetooth między OBU a aplikacją w telefonie w celu ograniczenia nieuczciwych działań. W klimacie gospodarczym charakteryzującym się stopniowym ograniczaniem ochrony ubezpieczeniowej kredytów, wielu przewoźników staje w obliczu zaostrzonych limitów finansowania, a nawet odmowy gwarancji dla swoich zwyczajnych dostawców (opłaty drogowe, paliwo itp.). W obliczu takiej presji na przepływy pieniężne, oferta przedpłat VAT Polska jest sprytnym rozwiązaniem, oferującym system, w którym firmy płacą tylko za to, co faktycznie wykorzystują, bez konieczności posiadania gwarancji bankowej. Płacisz tylko za to, co wyjeździsz. Oznacza to, że przewoźnicy mogą zachować kontrolę nad swoimi wydatkami, uniknąć odrzucenia z powodu przekroczenia limitów i zachować autonomię operacyjną. Nasze rozwiązanie jest szczególnie odpowiednie dla młodych firm, które nie mają jeszcze żadnej historii bankowej ani finansowej.
ZMPDbox
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce jako oficjalny partner Toll4Europe, największego w Europie dostawcy usług EETS oferuje interoperacyjne urządzenie ZMPDbox do poboru opłat drogowych w aż 19 domenach płatniczych : Słowenia, Słowacja, Polska, Szwajcaria + Lichtenstein, Włochy, Węgry, Bułgaria, Niemcy, Austria, Belgia, Francja, Hiszpania, Portugalia, Dania (most Storebaelt), Szwecja (most Oresund), trzy tunele: Liefkenshoek w Belgii, Warnowtunnel i Herrentunnel w Niemczech.
Kluczowe zalety usługi:
- Całodobowa infolinia dostępna dla użytkowników ZMPDbox.
- Możliwość załatwienia formalności bez konieczności stacjonarnej wizyty w biurze.
- Natychmiastowa dostępność urządzeń.
- Bezpłatna wysyłka kurierska urządzeń 24h, szybka aktywacja i gotowość do działania.
- Brak opłat za wystawienie faktur, rejestrację urządzenia i jego aktywację.
- Brak ukrytych kosztów – przejrzysty system prowizyjny, z fakturami w walucie euro po kursie EBC i walucie PLN za przejazdy po Polsce, bez dodatkowych prowizji.
- Bezpłatna i szybka zmiana numerów rejestracyjnych na urządzeniu.
- Pełny dostęp online do faktur i historii przejazdów.
- Wielojęzyczne menu (22 języki) oraz intuicyjna obsługa OBU i dedykowanej aplikacji mobilnej.
ZMPDbox to nie tylko proste urządzenie do opłat – to nowoczesna platforma technologiczna:
- Precyzyjna lokalizacja GNSS (GPS, GLONASS, Galileo) zapewnia dokładność rzędu 1–2 metrów – kluczowa przy rozliczaniu opłat drogowych w systemach satelitarnych.
- Kompatybilność z systemami bramkowymi DSRC – zgodność z europejskim standardem CEN / TC 278.
- Elastyczne zasilanie: przez gniazdo zapalniczki, podłączenie do magistrali lub poprzez wbudowaną baterię Li-Ion (3,6 V, 1600 mAh).
- Aplikacja mobilna umożliwia zdalną weryfikację ustawień oraz odbieranie komunikatów o opłatach.
ZMPDbox stale się rozwija – przyszłość jest już zaplanowana. W najbliższym czasie – obsługa systemu SENT w Polsce, a także rozszerzenie działania na Czechy i Danię.
W przygotowaniu są kolejne kraje: Holandia, Norwegia, Litwa i Chorwacja.
Już wkrótce – moduł Tracking and Tracing oraz platforma B2B do zarządzania flotą i lokalizacją urządzeń.
Nowa generacja ZMPDbox już w drodze – premiera w 2026 roku. Przewidziano kolorowy wyświetlacz IPS z szybkim dostępem do ustawień. LTE Cat 1bis z fallbackiem 2G/GSM – gotowość na przyszłość i nowe systemy komunikacji.
Bluetooth 5.3, ulepszony moduł DSRC, udoskonalony GNSS, a także możliwość wysyłania komunikatów do kierowców – wszystko to czyni nowe OBU jednym z najbardziej zaawansowanych urządzeń na rynku.
Rozwój 5G, edge computing, digitalizacja fakturowania – ZMPDbox jest gotowy na każdą z tych zmian. Urządzenie wspiera OTA (Over-The-Air), co pozwala na szybkie aktualizacje i aktywację nowych funkcji bez potrzeby wizyty w serwisie.
Wraz z rozliczaniem za pośrednictwem ZMPD opłat drogowych, klienci mają możliwość obniżenia kosztów poprzez usługę zwrotu podatku VAT zawartego w opłatach drogowych.
T&M nr 5/2025
Tekst: Antoni Gostyński
Add comment