Czas niskopodwoziówek?

Rynek przyczep i naczep niskopodwoziowych rozwija się bo – co podkreślają sami dostawcy, pojawia się coraz więcej zleceń na przewozy dużych, ciężkich, jak również nietypowych jeśli chodzi o kształty, ładunków.

To np. elementy fabryk, elektrowni, bębny kablowe, wielkie maszyny budowlane czy skrzydła wiatraków. Naczepy i przyczepy niskopodwoziowe powinny posiadać relatywnie niską masę własną, a przy tym dysponować odpowiednimi własnościami trakcyjnymi, także w trudnych warunkach. Popularne niskopodwoziówki to zazwyczaj konstrukcje modułowe. Z pewnych stałych elementów tworzy się rozwiązania „szyte na miarę”, ściśle odpowiadające potrzebom konkretnego użytkownika.

 

Konkurencja rośnie

– W ostatnich latach rynek naczep niskopodwoziowych uległ sporym zmianom, pojawiło się kilka nowych firm z produktami budżetowymi z Azji. Myślę, że odczuli to wszyscy europejscy producenci celujący w klientów z wysokimi wymaganiami odnośnie jakości. Nie chcemy wchodzić w walkę cenową, bo wiemy, że zastąpienie komponentów od sprawdzonych dostawców tańszymi zamiennikami odbije się na zadowoleniu klientów. Budujące jest to, że firmy, które już zdecydowały się na zakup naszych naczep niskopodwoziowych wracają do nas aby wymienić starsze pojazdy z ich floty na nowe. Uważam, że to doskonale pokazuje, że w przypadku naczep tego typu naprawdę nie warto szukać oszczędności, dzięki temu klient raz pozyskany zostaje z nami na lata – mówi Damian Stępień, Przedstawiciel handlowy, Bodex.

To, że pomimo zmienności koniunktury, segment naczep niskopodwoziowych pozostaje stabilny, zwłaszcza w eksporcie podkreślają w firmie Emtech. – Około 60 proc. naszej produkcji trafia na rynki zagraniczne . Zauważamy też coraz większe zainteresowanie wynajmem naczep specjalistycznych, co pozwala firmom optymalizować koszty bez konieczności inwestowania we własną flotę. Rynek rozwija się również w kierunku nowoczesnych technologii. W Emtech wszystkie naczepy mogą być wyposażone w telematykę, TPMS z dopompowywaniem kół, a już niedługo – w możliwość sterowania funkcjami naczepy z poziomu smartfona – dodają.

O tym, że rynek naczep niskopodwoziowych dojrzewa i staje się coraz bardziej wymagający mówi również Dominik Miciuk, Dyrektor ds. obsługi posprzedażowej, Poltrailers Centrum Naczep. Podkreśla, że klienci są świadomi, precyzyjnie określają potrzeby i oczekują rozwiązań dopasowanych nie tylko do ładunku, ale także do warunków prawnych, infrastrukturalnych i ekonomicznych. – Widać przesunięcie z rynku masowego w stronę rozwiązań niestandardowych, dostosowanych do specyfiki działalności transportowej czy branżowej. Wymusza to na producentach nieustanną innowacyjność i gotowość do tworzenia konstrukcji na zamówienie, przy zachowaniu konkurencyjności i niezawodności. Obecnie nie wystarczy już dostarczyć dobrej naczepy, trzeba dostarczyć odpowiednio wyposażoną naczepę w konkretnych ramach czasowych – zaznacza D.Miciuk.

 

Jak dobierać?

To, że przemyślany wybór jest kluczowy dla efektywnego i bezpiecznego transportu ciężkich i ponadgabarytowych ładunków potwierdza Piotr Kasprzyk, International Sales Manager, Langendorf dodając, że odpowiednio dobrana specyfikacja pojazdu do potrzeb użytkownika ma przełożenie na funkcjonalność i efektywność operacji transportowych. Bardzo ważne są również: dostępność do sieci serwisowej oraz profesjonalne doradztwo techniczne.

– Dobór odpowiedniej naczepy niskopodwoziowej powinien być przede wszystkim poprzedzony analizą charakterystyki transportowanych ładunków, ich masy, gabarytów, typu konstrukcji, sposobu załadunku i wymagań logistycznych – tłumaczą w firmie Emtech. Zaznaczają przy tym, że do każdego projektu podchodzą indywidualnie i wiele realizacji opierają na konfiguracjach tworzonych pod konkretne potrzeby klienta, bowiem tylko właściwie dopasowana naczepa niskopodwoziowa zapewni optymalne wykorzystanie DMC zestawu, bezpieczeństwo operacyjne, zgodność z przepisami transportowymi i realne oszczędności eksploatacyjne, szczególnie przy wieloletnim użytkowaniu lub intensywnej eksploatacji.

Zdaniem D. Miciuka (Poltrailers), wybór odpowiedniej naczepy niskopodwoziowej powinien być wynikiem złożonej analizy technicznej i operacyjnej, uwzględniającej nie tylko podstawowe parametry transportowanego ładunku, ale również specyfikę działalności firmy, środowisko pracy oraz wymagania formalno-prawne. Wśród kluczowych aspektów, które powinny determinować ten wybór wymienia: charakterystykę ładunku (wymiary, masa ładunku oraz jego rodzaj), a także środowisko pracy i eksploatację (analizując te kryterium dochodzimy do stwierdzenia czy w naszej specyfice transportu ocynkowana rama jest niezbędna aby sprzęt był długowieczny). D. Miziuk wspomina też o wymogach formalnych i prawnych - coraz częściej wybór naczepy musi uwzględniać możliwość uzyskania odstępstw od warunków technicznych (istotna jest tu współpraca z producentem oferującym wsparcie w prIMG 20190222 094543ocedurze homologacyjnej), ale również o specyfikacji pojazdu oraz rodzaju zastosowanych ramp (aby móc załadować interesujące nas pojazdy) oraz ich sposobie zasilania (czy mamy hydraulikę w ciągniku czy wolimy uniwersalną wersję z PowerPack).

 

Bodex

Naczepy niskopodwoziowe to jeden z kluczowych produktów w portfolio firmy Bodex. Podobnie jak w przypadku wywrotek, są to pojazdy produkowane na zamówienie klienta z możliwością konfiguracji naczepy wg. indywidualnych potrzeb. Jak nas poinformowano, coraz częściej klienci na pierwszym miejscu stawiają jednak szybką dostępność i decydują się na zakup naczep standardowych, aby maksymalnie skrócić czas realizacji zamówienia. Największą popularnością cieszą się naczepy 3-osiowe bez opcji rozsuwania wzdłużnego z dolnym pokładem prostym lub zagłębianym z dwoma parami wgłębień na koła maszyny (sprawdza się to doskonale w przypadku transportu np. ładowarek kołowych). W przypadku naczep 4-osiowych natomiast, zdecydowanie częściej trafiają się naczepy rozsuwane wraz z wgłębieniami, umożliwiające transport różnych ładunków.

W ubiegłym roku, pierwszy raz firma Bodex wyprodukowała naczepę 5-osiową, która trafiła do stałego klienta z Polski. Było to zlecenie, które wiązało się z wykonaniem całego projektu od podstaw, tak aby naczepa mogła bezpiecznie przewozić ciężkie maszyny budowlane. Konfiguracja ta zawierała tunel na ramię koparki, wciągarkę hydrauliczną oraz możliwość rozsunięcia naczepy o dodatkowe trzy metry.

 

Emtech

Emtech to polski producentem specjalistycznych naczep i przyczep niskopodwoziowych. Rocznie dostarcza na rynek ok. 200 pojazdów, z czego większość stanowią naczepy niskopodwoziowe oraz przyczepy centralnoosiowe i z obrotnicą. Produkuje również karuzele – mobilne konstrukcje osadzane na własnych naczepach. Spora część produkcji trafia na eksport, m.in. do Wielkiej Brytanii, Belgii, Włoch, Skandynawii oraz na Ukrainę. Pojazdy produkowane są wyłącznie pod marką Emtech, zarówno na rynek krajowy, jak i międzynarodowy.

3.NNP S LIGHTWszystkie naczepy Emtech posiadają nowoczesną telematykę, umożliwiającą zdalny dostęp do danych eksploatacyjnych (m.in. zużycie okładzin, liczba hamowań), zintegrowaną z systemem hamulcowym WABCO EBS. Dzięki temu użytkownik może na bieżąco monitorować stan techniczny pojazdu. Firma pracuje również nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji do automatycznej oceny zużycia podzespołów. Kolejną nowością jest zaawansowany system TPMS z funkcją dopompowywania kół. Wkrótce będzie to standard we wszystkich naczepach Emtech - system będzie nie tylko mierzyć ciśnienie i temperaturę, ale również automatycznie uzupełniać powietrze w oponach. Będzie on współpracował z systemem telematycznym, co odciąży kierowcę i ułatwi obsługę serwisową. Firma wprowadza również funkcję zdalnego sterowania ustawieniami naczepy przez aplikację mobilną, np. opuszczania najazdów czy zmiany wysokości zawieszenia.

Wspólnie z Politechniką Wrocławską EMTECH rozwija też hydrauliczny system skrętu osi z zawieszeniem hydraulicznym, który zwiększy manewrowość pojazdów w ciasnej zabudowie miejskiej i przy transporcie specjalistycznym.

Naczepy niskopodwoziowe Emtech przeznaczone są do transportu ładunków ciężkich, wielkogabarytowych i ponadnormatywnych. Występują w konfiguracjach: 2- do 8-osiowych; z pokładami stałymi, zagłębianymi lub rozsuwanymi (do 6000 mm); z osiami stałymi, samoskrętnymi lub hydraulicznymi; z zawieszeniem pneumatycznym lub hydraulicznym; z najazdami aluminiowymi lub hydraulicznymi; z opcjonalnymi zagłębieniami pod koła i rozbudowanym systemem mocowań ładunku. Wszystkie ramy pojazdów wykonywane są z wysokowytrzymałej stali Strenx 700 MC, zabezpieczonej pełnym cynkowaniem ogniowym lub malowaniem przemysłowym. W ofercie znajdują się: naczepy niskopodwoziowe (np. NNP, NNZ, NPZ, NNT); przyczepy niskopodwoziowe (PNP, PNL, PNZ); naczepy asenizacyjne (do 28 tys. l); naczepy do przewozu drobiu (z systemem pojenia i zasilania); pojazdy specjalistyczne (np. mobilne stacje LNG, laboratoria, zestawy dla straży pożarnej).

Nowość stanowi ultralekka naczepa 3.NNP-S (NA). To trzyosiówka niskopodwoziowa typu semi. Masa własna wynosi 6,9 t, dopuszczalna ładowność 35,1 t, a DMC 42 t. Konstrukcja bazuje na spawanej stali wysokogatunkowej. Zastosowano trzy sztywne osie Gigant (pierwsza jest podnoszona), zawieszenie pneumatyczne, układ hamulcowy WABCO. Zestaw złożony z naczepy Emtech 3.NNP-S Light oraz 2-osiowego ciągnika siodłowego pozwala na osiągnięcie ładowności 26 t bez konieczności uzyskiwania zezwoleń specjalnych.

 

GOLDHOFER Tiefbettauflieger stz vl galerie5Goldhofer

Dostawcy naczep Goldhofer podkreślają, że ich oferta obejmuje modele odpowiadające konkretnym wymaganiom transportowym, dzięki czemu potencjalni nabywcy mogą znaleźć naczepę odpowiadającą ich potrzebom operacyjnym, przy jednoczesnym przestrzeganiu niezbędnych norm i przepisów. Naczepy Goldhofer są znane ze swojej trwałości i długiej żywotności, co przyczynia się do niższego całkowitego kosztu posiadania. Ich modułowa konstrukcja pozwala na różne konfiguracje. Takie modele jak STZ-VL i STZ-VH zaprojektowano z myślą o wszechstronności. Radzą sobie w zróżnicowanym terenie.

Producent zaznacza, że naczepy Goldhofer nie tylko spełniają, ale są zaprojektowane tak, aby przekraczać dopuszczalne masy i ograniczenia wysokości obowiązujące na drogach europejskich. Ładowność, długość skrzyni i liczba osi to kluczowe cechy decydujące o rodzaju ładunku, jaki naczepa może przewozić. Układ zawieszenia, pneumatyczny lub hydrauliczny, wpływa na stabilność i bezpieczeństwo ładunku podczas transportu. Istotnymi względami technicznymi są też: kompatybilność naczepy z różnymi typami ciągników siodłowych oraz jej zdolność do przewozu ładunków o różnych rozmiarach i masach. – Dzięki takim modelom jak STZ-VP (245) i STZ-VP (285) Goldhofer spełnia wymagania techniczne transportu ciężkiego. Naczepy te charakteryzują się dużą ładownością i są wyposażone w zaawansowane systemy zawieszenia zapewniające stabilność ładunku. Technologia „MPA” zastosowana w kilku modelach zapewnia wyjątkową zwrotność i rozkład obciążenia – tłumaczy dostawca naczep.

 

21 08 17 HTS30K Radmulden Vorne RechtsHumbaur

Oferta obejmuje zarówno naczepy, jak i przyczepy niskopodwoziowe, zaprojektowane z myślą o funkcjonalności, trwałości i dostosowaniu do indywidualnych oczekiwań klientów. W ofercie Humbaur znajdują się: naczepy niskopodwoziowe, dostępne w wersjach płaskich oraz z zagłębieniami na koła, co umożliwia optymalne obniżenie wysokości transportowanego ładunku. Modele oferowane są w konfiguracjach 3- oraz 5-osiowych, dostosowanych do różnych warunków transportowych, w tym przewozów maszyn budowlanych, sprzętu rolniczego czy konstrukcji stalowych.

Przyczepy niskopodwoziowe na obrotnicy występują w trzech wariantach konstrukcyjnych: całkowicie płaska (ułatwiająca przewóz długich elementów konstrukcyjnych); z balkonem (standardowa wersja do przewozu pojazdów) oraz z zagłębieniami na koła (umożliwia obniżenie środka ciężkości przewożonych pojazdów oraz zoptymalizowanie wysokości). Przyczepy te dostępne są w wersjach 3-, 4- oraz 5-osiowych, dzięki czemu można dostosować ładowność przyczepy do oczekiwań klienta.

Przyczepy niskopodwoziowe tandemowe oferowane są w zakresie DMC od 7.5 do 21 t. Pierwszy z podrodzajów cechują stałe najazdy tylne, natomiast drugi – zdejmowalne, chowane pod powierzchnią załadunkową. Każda z przyczep występuje w kilku wariantach długości wewnętrznej zaczynając od 4 m, kończąc na 7,2 m.

Wśród cech wyróżniających produkty Humbaur producent wymienia: ocynkowaną ramę oraz elementy stalowe wyposażenia, które zapewniają ponadprzeciętną odporność na korozję i zwiększoną żywotność pojazdu nawet w trudnych warunkach eksploatacyjnych; system PowerPack – nowoczesne, elektryczne zasilanie hydrauliki w naczepie, pozwalające na wygodną obsługę funkcji hydraulicznych bez konieczności stosowania hydrauliki ciągnika siodłowego (wystarczy podłączenie przewodu zasilającego), a także wsparcie w uzyskaniu odstępstw od warunków technicznych (kompleksowa pomoc formalno-techniczna w zakresie dopuszczenia pojazdu do ruchu w oparciu o indywidualne projekty lub specyfikacje klienta).

 

Kässbohrer

Kässbohrer projektuje i produkuje pojazdy od ponad 130 lat. Firma znajduje się wśród dwóch najczęściej wybieranych marek w europejskim sektorze transportu ciężkiego, nieprzerwanie od 4 lat.

K SLL 2Kässbohrer oferuje kompletną gamę pojazdów do transportu ciężkiego, obejmującą naczepy niskopodwoziowe stałe, rozsuwane, ze skrętną osią oraz hydrauliczne, a także niskopodwoziowe naczepy do transportu ciężkiego oraz platformy Heavy Duty do przewozu ładunków o masie do 100 t. Pełna gama niskopodwoziówek Kässbohrer to ponad 30 pojazdów, które można skonfigurować w wersjach od 2 do 6 osi. Firma rozwija swoje portfolio w zakresie długości rozsuwu, zawieszenia, rodzaju sterowania, liczby osi, głównych wymiarów takich jak: długość platformy, szerokość, wysokość, a także w zakresie rozwiązań indywidualnych – dopasowanych do potrzeb klientów z ponad 55 krajów.

K.SLL 2 to naczepa zaprojektowana z myślą o transporcie ładunków ponadnormatywnych i ciężkich. Wysokość załadunkową rozpoczyna się od 300 mm. K.SLL 2 zaprojektowano z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii i komponentów, to najniższa naczepa niskopodwoziowa Kässbohrer, umożliwiająca przewóz ładunków o dużej wysokości przy prześwicie wynoszącym jedynie 100 mm. K.SLL 2 jest wyborem do transportu wszelkiego rodzaju maszyn budowlanych oraz ładunków o ekstremalnej wysokości, takich jak prasy czy betonowe elementy cylindryczne. Wersja K.SLL 2 z dwoma osiami posiada odpinaną gęsią szyję, co skraca czas załadunku dużych gabarytów i zwiększa bezpieczeństwo operacyjne dzięki możliwości załadunku od przodu. Dzięki specjalnej długości zagłębienia 6,8 m i możliwości przeniesienia nacisku na siodło do 24 ton, K.SLL 2 umożliwia elastyczny transport wysokich i ciężkich ładunków, bez konieczności uzyskiwania dodatkowych zezwoleń. K.SLL 2 może być rozsuwana o maksymalnie 5,55 m, wyposażona jest w hydrauliczne osie o nośności 12 t każda i kącie skrętu 42 st. co ma zapewniać maksymalną zwrotność nawet w najtrudniejszych warunkach drogowych.

Langendorf SATAHV 30 3

 

Langendorf

Naczepa niskopodwoziowa SATAHV-30 marki Langendorf (wchodzi w skład Grupy Wielton) to model dedykowany do transportu wysokich ładunków. Dzięki zastosowaniu w konstrukcji zaniżonego pokładu ładunkowego o wysokości ok. 200 mm od podłoża, możliwy jest przewóz maszyn o wysokości przekraczającej 4 m. Masa własna pojazdu wynosi ok. 14,6 t, natomiast całkowita masa techniczna naczepy to 50 t. Odpowiednią zwrotność pojazdu w transporcie zapewniają trzy osie hydraulicznie skrętne. Ponadto naczepa posiada hydraulicznie odpinaną szyję. Załadunek odbywa się od przodu bezpośrednio na pokład ładunkowy, bez najazdów. Dzięki temu w bezpieczny i łatwy sposób można transportować maszyny o wysoko umiejscowionym punkcie ciężkości, minimalizując ryzyko uszkodzenia ładunku podczas załadunków i rozładunków. – W zależności od indywidualnych potrzeb klienta, pokład ładunkowy naczepy może mieć długość od 5100 mm do 7200 mm. Dodatkowo może być wyposażony w system rozsuwania teleskopowego (+ 2800 mm). Całkowita długość pojazdu to 15,0 m (17,8 m z pokładem rozsuniętym). Do wyboru dostępne są dwie szerokości pokładu ładunkowego wynoszące 2550 mm lub 2750 mm. Prezentowany pojazd marki Langendorf może zostać wyposażony w 2-4 osie hydraulicznie skrętne ze zdalnym systemem sterowania – dodaje Piotr Kasprzyk, International Sales Manager, Langendorf.

 

PTM

Solidna konstrukcja oparta na zawieszeniu pneumatycznym i możliwość regulacji wysokości sprzęgu, co pozwala na wszechstronne wykorzystanie pojazdu – to walory 2-osiowej, wielozadaniowej przyczepy niskopodwoziowej z zabudową skrzyniową produkcji PTM Polska o oznaczeniu modelowym PT-18. To konstrukcja typu tandem, z dwiema osiami niskopodwoziowymi SAF o nośności 9 t każda, zamocowanymi w centralnej części przyczepy. Elementami wyposażenia są: układ hamulcowy WABCO, zawieszenie pneumatyczne oraz elektroniczny układ hamulcowy EBS ze stalowym zbiornikiem powietrza.

ptmaDMC wynosi 18 t, a pojazd pozwala przewozić ładunek o ciężarze ok. 14 t. Długość wynosi 6 m, a szerokość nie przekracza 2,48 m (przy założonych burtach). Rama pojazdu wykonana została z wysokogatunkowej stali konstrukcyjnej o połączeniach spawanych. Skrzynię wyposażono w pięć par uchwytów ładunkowych, co pozwala na bezpieczne mocowania przewożonego ładunku. Pojazd polakierowano dwuskładnikowym lakierem akrylowym do pojazdów użytkowych. Przyczepa PT występuje w kilku wersjach: PT-1801 z pojedynczymi najazdami i stałą burtą przednią, PT-1802 z podwójnymi najazdami oraz PT-1803 z pojedynczymi najazdami, dzielonymi i zdejmowanymi burtami.

 

Schwarzmüller

Dostawca 4-osiowej naczepy niskopodwoziowej firmy Schwarzmüller podkreśla, że dzięki technicznie dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 44 t stanowi ona idealną platformę do bezpiecznego i elastycznego transportu maszyn.

Przemyślana konstrukcja naczepy zaczyna się od jej nadwozia: przednia platforma o wysokości 2,8 m w połączeniu z niższym pokładem o długości 6,9 m i zintegrowanymi rampami umożliwia łatwy załadunek szerokiej gamy maszyn. Dwuczęściowe hydrauliczne rampy wjazdowe z siłownikami blokującymi mają zapewniać maksymalne bezpieczeństwo podczas załadunku i rozładunku, dodatkowe zabezpieczenia łańcuchowe nie są wymagane.

Pojazd jest również elastyczny, jeśli chodzi o obsługę ładunku: dwie pary wnęk na koła i zintegrowane koryto łyżki koparki umożliwiają optymalne dostosowanie do ładowarek kołowych o rozstawie osi od 2,7 do 3,6 m. Uzupełnieniem są liczne punkty mocowania o udźwigu 4 lub 10 t oraz inne opcje mocowania, które skutecznie zapobiegają ślizganiu się maszyny podczas transportu.

Kolejnym walorem jest zintegrowany system Wabco SmartBoard. Ma dostarczać użytkownikowi ważne dane operacyjne w czasie rzeczywistym i upraszczać zarządzanie pojazdem. Ochrona antykorozyjna zapewnia również długą żywotność. Połączenie cynkowania natryskowego i wysokiej jakości dwuwarstwowej powłoki lakierniczej sprawia, że naczepa niskopodwoziowa jest odporna na warunki atmosferyczne i trudne warunki pracy. – Tą naczepą niskopodwoziową wyznaczamy nowe standardy w transporcie maszyn budowlanych. Nasi klienci potrzebują niezawodnych, elastycznych i bezpiecznych rozwiązań transportowych - i właśnie to oferuje ten pojazd. Dzięki innowacyjnej technologii i solidnej konstrukcji zapewnia maksymalną wydajność i bezpieczeństwo na placu budowy - wyjaśnia Piotr Iwański, dyrektor zarządzający, Schwarzmüller Polska.

 

T&M nr 5/2025

Tekst: Micał Jurczak

Add comment

Security code Refresh