Naczepy FM

Przekazanie dwóch naczep Schmitz dla FM Logistic odbyło się w oddziale EWT koło Strykowa w woj. łódzkim, w pogodny czwartek, 24 kwietnia.
Stało się dobrą okazją do zaprezentowania potencjału EWT, generalnego przedstawiciela Schmitza oraz FM Logistic, jednego z jego ważnych klientów.
Schmitz Cargobull SBO 24-13.62 Express to naczepa furgonowa, wyposażona w system podwójnego załadunku (double deck) oraz dwie podnoszone osie. Natomiast Schmitz Cargobull SKO 24/L-13.4 FP Cool jest naczepą chłodniczą multitemperaturową, umożliwiającą przewóz towarów w różnych temperaturach jednocześnie. Zakres pracy wynosi od +25 °C do -25 °C. Andrzej Dziedzicki, dyrektor handlowy EWT Truck & Trailer Polska, generalnego przedstawiciela Schmitz Cargobull w Polsce poinformował, że te dwa egzemplarze, jeden furgon i jedna chłodnia, stanowią część partii 57 naczep zamówionych przez FM Logistic. 36 furgonów i 21 chłodni trafia do FM już od zeszłego roku, dostawy powinny zakończyć się w bieżącym kwartale.
– Inwestycja w nowe naczepy to dla nas kolejny krok w kierunku podnoszenia jakości usług i zwiększania zdolności przewozowych w regionie Europy Centralnej – mówi Hubert Tyka, fleet management director FM Logistic. – Nowoczesna flota pozwala nam zwiększać efektywność operacyjną, optymalizować koszty eksploatacyjne, a jednocześnie wspiera realizację celów związanych ze zrównoważonym transportem. Inwestujemy w rozwiązania, które podnoszą standardy w transporcie, odpowiadając na rosnące potrzeby i oczekiwania rynku i naszych klientów.
Kontraktowa i transport
OK, teraz czas na przedstawienie FM Logistic. Ta francuska firma zajmuje się logistyką kontraktową i transportem. Jej polski oddział, FM Logistic Central Europe, jest bardzo ważny, odpowiada za rynek Europy Centralnej (Polska, Czechy, Słowacja, Węgry), w ogóle ma istotny udział w przewozach międzynarodowych. W wymienionych, czterech krajach pracuje dla FM 4.700 ludzi, potencjał wynosi 29 x-docków (magazynów przeładunkowych), 1,5 mln miejsc paletowych i 1 mln mkw. powierzchni. Polski oddział FM dysponuje 500 własnymi naczepami, są to chłodnie jednokomorowe, chłodnie dwukomorowe oraz izotermy. Zdecydowana większość, ponad 80 proc. z tej własnej floty to Schmitz. O takim powodzeniu niemieckiej marki decydują trzy czynniki: niezawodność, ugruntowana pozycja na wtórnym rynku, serwis. Łącznie, na przestrzeni lat EWT dostarczyła dla FM 600 pojazdów Schmitza.
Dominujący model biznesowy FM przedstawia się tak, że współpracujący przewoźnicy zapewniają ciągniki siodłowe. Poza tym FM korzysta z naczep (i ciągników) podwykonawców, ale w mniejszym zakresie. Ważną rolę odgrywają dostawy do sieci handlowych oraz transport artykułów FMCG (Fast Moving Consumer Goods, produkty szybkozbywalne). Akurat te dwa obszary są mniej wrażliwe na biznesowe zawirowania niż automotive, stąd dobry wynik polskiego FM w zeszłym roku.
Podczas prezentacji w Smolicach 1L - taki jest pocztowy adres oddziału EWT w okolicach Strykowa - przedstawiciele FM, Hubert Tyka i Krystian Koprowski, transport sales director podkreślali, że w ub.r. ich firma skupiła się na redukcji kosztów. Przede wszystkim kosztów ponoszonych przez przewoźników, puste kilometry zostały poważnie ograniczone, o 20 proc. Taki efekt osiągnięto np. przez centralne planowanie i codzienne odprawy. FM nie płaci najwięcej, oferuje transportowcom średnie stawki, ale rozlicza się szybko, w ciągu 14-30 dni. Oprócz tego oferuje pakiety lojalnościowe. Warto podkreślić bardzo wysoką terminowość FM. W transporcie krajowym terminowość dostaw do sieci handlowych wynosi 98 proc. i tyle samo w przypadku przewozów międzynarodowych.
Naczepy i Mercedesy
Firma EWT jest austriacka - to tak dla przypomnienia - handluje niemieckim towarem, naczepami Schmitz Cargobull i samochodami Mercedes-Benz. W zeszłym roku udział Schmitza i Mercedesa był w całej Grupie taki sam, po połowie. Grupa EWT działa w Polsce, Czechach i na Słowacji (tam tylko Schmitz), na Sylwestra 2024 zatrudniała 773 pracowników.
W Polsce, jak wiadomo, Schmitz zdecydowanie lideruje na rynku naczep. Po pierwszym kwartale br. jego udział wyniósł 40,1 proc., innymi słowy z pięciu kupowanych nowych naczep dwie są Schmitza. Schmitz dominuje zwłaszcza w naczepach chłodniczych, zdobył aż 85,9 proc. udziału. Jest pierwszy również w naczepach kurtynowych (26,6 proc.) oraz w samowyładowczych (16,3 proc.). Obsługa posprzedażna została przez lata rozwinięta do takiego poziomu, że EWT posiada 9 własnych serwisów Schmitza, współpracuje z 22 partnerami serwisowymi Schmitza, ma także 8 własnych ASO Mercedesa. Centralny magazyn części zamiennych Schmitza znajduje się w podwarszawskim Ołtarzewie. Wraz z oddziałami Stryków, Gliwice (śląskie) i Siedlce (mazowieckie) EWT oferuje blisko 5.900 części Schmitza jak i innych producentów. Oprócz tego EWT sprzedaje i serwisuje agregaty chłodnicze marek Schmitz, Thermo King, Carrier, montuje blokady alkoholowe i dodatkowe kamery w ciężarówkach.
– Dziękujemy firmie FM Logistic za okazane zaufanie! Wierzymy, że nasza wieloletnia, partnerska współpraca będzie nadal owocnie się rozwijać – podsumowuje Andrzej Dziedzicki, dyrektor handlowy EWT Truck & Trailer Polska.
T&M nr 5/2025
Tekst: Jacek Dobkowski
Add comment