To już 30

DAF świętował 30-lecie oficjalnej obecności w naszym kraju w piątek, 23 maja, w Warszawie, w Studiu 2400 Polsatu.

Starannie przygotowana impreza zgromadziła około 700 gości, również z centrali marki w Holandii. Część oficjalna musiała swoje potrwać, ale warto podkreślić, że mowa była przede wszystkim o ludziach, o samochodach mniej. Początki DAF Trucks Polska przypadły na okres gigantycznej transformacji, zarówno ustrojowej jak i gospodarczej. Wtedy budował się polski rynek transportowy, powstawały w tej branży pierwsze, duże firmy. DAF sprzedawał wówczas legendarny dziś model 95. Budował fundamenty pod to, czym jest dzisiaj w naszym kraju.

– To wszystko nie wydarzyłoby się, gdyby nie wspaniali ludzie, którzy byli z nami cały czas, którzy swoją pasją, determinacją, uporem, siłą, profesjonalizmem wspierali nas w tej drodze – powiedział Krzysztof Michalik, dyrektor zarządzający DAF Trucks Polska.

 

Były promile udziału

Jak wyglądały początki pod koniec ubiegłego wieku krótko przedstawił Ireneusz Sobieski, prezes i właściciel Grupy DBK. Firma DBK z Olsztyna była pierwszym autoryzowanym dealerem holenderskiej marki w naszym kraju. Umowa z DAF-em została podpisana dokładnie 27 lutego 1997 r.

daf301– Bardzo się cieszę, że jesteśmy tutaj wspólnie – podkreślił Ireneusz Sobieski. – Jak zaczynałem, rynkowy udział DAF-a wynosił poniżej jednego procenta, był liczony w promilach. Dosłownie było kilku klientów, głównie PKS-y i kilku prywatnych. Pamiętam, że jak dzwoniłem do klientów, oferując markę DAF, telefonicznie próbując się umówić, to bardzo często pierwsze pytanie było „chodzi o mydło Dove?”. Takie czasy. Taką drogę wspólnie przebyliśmy. Chciałbym bardzo podziękować całej mojej załodze Grupy DBK, która codziennie jest po to, żeby państwo byli zadowoleni z naszego produktu.

 

Oni tworzą zespół

Na krótkim filmie przedstawiono przykładowe, zaangażowane osoby z organizacji DAF-a. Jednym z pierwszych serwisantów w Polsce był Mariusz Pawłowski z ESA Trucks Polska z Poznania, który dziś jest jednym z najlepszych mechaników w kraju, mając na koncie niemal 30 lat doświadczenia. Paweł Orzędała od ponad 26 lat odpowiada za kontrolę jakości i szkolenia w sieci serwisowo-sprzedażowej DAF-a w Grupie DBK w Polsce. Paweł Kłosowicz pracuje w DAF-ie prawie 30 lat. Zaczynał jako mechanik samochodowy, a dziś jako fleet sales manager DAF Trucks Polska zarządza relacjami z największymi klientami. Jednym z handlowców jest Marcin Wójcik, obecnie dyrektor handlowy i członek zarządu w Grupie Wanicki. Buduje zespół wprawiony nie tylko w sprzedaży, również w słuchaniu innych.

Magda Sokołowska z centrali PACCAR Financial Polska od 13 lat wspiera klientów i handlowców, trzymając pieczę nad formalnościami. Od 18 lat Katarzyna Czajor z serwisu TB Trucks & Trailer Serwis w Wolicy pod Warszawą tworzy dobrą atmosferę, od której zaczyna się relacja z DAF-em. Znają ją wszyscy – klienci, kierowcy, dostawcy.

Było też wspomnienie o dwóch osobach, których nie ma z nami. Peter van den Beukel tworzył DAF-a przez 21 lat, zarządzał dystrybucją części, tworząc system który działa do dziś. Pierwszym Polakiem na stanowisku dyrektora zarządzającego DAF Trucks Polska był Maciej Taniewski. Przez blisko dwie dekady był nie tylko szefem, był liderem, który nie potrzebował tytułu, by dawać przykład.

 

Czerwone Perły

Zostały wręczone symboliczne klucze do trzech pierwszych XG+ 480 FT Red Pearl. Na jubileusz polskiego DAF-a została specjalnie stworzona seria 30 Czerwonych Pereł (nazwa nieprzypadkowa, wszak 30. rocznica jest właśnie perłowa) z największą kabiną i bardzo bogatym wyposażeniem.

daf302Fotel kierowcy to obracany Luxury Air z pneumatycznym zawieszeniem, wysokim oparciem, dwustopniowym podgrzewaniem, regulacją podparcia ramion i dwoma podłokietnikami. Poza nim w ciągniku znalazło się bardzo wygodne łóżko, ośmiogłośnikowy system audio, kamera narożnikowa DAF Corner View, pakiet aerodynamiczny. I co bardzo istotne, egzemplarze z tej serii należą do klasy 3 w systemie niemieckich opłat drogowych (Maut).

Współprowadząca galę Agnieszka Głowicka, marketing manager DAF Trucks Polska wyliczyła innowacje i sukcesy produktowe, m.in. siedem tytułów International Truck od the Year. W 1997 r. zadebiutowała w Europie kabina Super Space Cab, która na lata zdobyła serca kierowców. 2010 rok to początek pojazdów hybrydowych, model LF, trzy lata później DAF jako pierwszy wprowadził reflektory LED, w CF i XF. W roku 2018 wyjechały na europejskie drogi pierwsze elektryki, CF.

 

Fajny biust

Rozrywkową część eventu, po kolacji zaczął zespół Wilki. Zrazu reakcja widowni wydawała się stonowana, ale po „Baśce”, co to miała fajny biust, poszło z górki. Potem śpiewała solo Ewelina Lisowska. Niektórzy komentowali, że Wilki były tylko supportem dla Lisowskiej, ale my uznajemy, że wystąpiły dwie gwiazdy odpowiadające gustom publiczności w różnym wieku.

 

T&M nr 5/2025

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh