Kłonicówki do dłużycy

Transport drewna i innych, szczególnie długich ładunków uchodzi za trudny, a problemem bywa głównie odpowiednie zabezpieczenie takich przewozów.
Pomocne okazują się być popularne kłonicówki. Naczepy kłonicowe, przeznaczone głównie do transportu drewna i innych towarów dłużycowych ma w ofercie wielu renomowanych dostawców. Dostępne są naczepy z podłogą lub bez. Te pierwsze są bardziej uniwersalne, bo można na nich wozić także np. palety. W sprzedaży przeważają jednak pojazdy bez platformy, ponieważ są lżejsze, co bezpośrednio rzutuje na ładowność. W PTM Polska potwierdzają, że dzisiaj klienci zwracają szczególną uwagę na masę własną naczep, dlatego obeserwuje się wzrost zainteresowanie ramami aluminiowymi. – Oczywiście w takim przypadku liczy się renoma producenta, jego doświadczenie i klasa użytego aluminium. Dodatkowo, co charakterystyczne dla pojazdów do transportu drewna, niezwykle ważny jest design i wykończenie detali – dodają.
Sytuacja na całym rynku naczep kłonicowych, podobnie zresztą jak i innych naczep nie jest łatwa. – Spowolnienie gospodarcze skutkowało m.in. spadkiem popytu na drewno w budownictwie jak i meblarstwie, co ograniczyło produkcję, a także potrzeby transportowe. Specyfika transportu w trudnych i zmiennych warunkach leśnych ciężkiego i niestabilnego ładunku jakim jest drewno wymaga wysokowytrzymałych, stabilnych, bezpiecznych i łatwych w obsłudze rozwiązań. Kluczowe przy wyborze są stosowane materiały, rodzaj osi i zawieszenia, układ kłonic i ich konfiguracja, możliwość personalizacji rozwiązań – mówi Robert Mamzer, sales manager, Wielton.
Mega – dwa rodzaje
Wysoką pozycję na liście dostawców specjalistycznych pojazdów ma polska firma Mega. Poza odbiorcami z rynku krajowego, jej klientami są również przewoźnicy zagraniczni. Mega produkuje dwa rodzaje naczep kłonicowych i przyczep. Oferuje naczepy lekkie i ultralekkie z ażurową ramą stalową bez podłogi, gdzie montowane są jedynie osłony aluminiowe nad elementami pneumatyki oraz belki ślizgowe przeciwuderzeniowe tzw. „ławy”, w opcji dodatkowej. Naczepa kłonicowa Mega Timber Long ma długość 13,6 m, przyczepy leśne: 6,5, 7,2 oraz 7,58 m. Są to przyczepy na obrotnicy.
W pojazdach do transportu drewna ważna jest możliwość dostosowania mocowań dla odpowiedniego zabezpieczenia ładunku. Naczepy i przyczepy leśne Mega Timber posiadają systemy przesuwnych kłonic, zaczepów pasów spinających czy dodatkowych uchwytów bocznych. Są również wyposażone w regulowane/przedłużane kłonice słupowe. Dostawcą kłonic stalowych jest MHS, a na życzenie klienta montowane są kłonice Exte. Pojazdy wyjeżdżają za bramę zakładu na osiach SAF lub Jost, wyposażone są w najnowsze generacje układów hamulcowych Knorr-Bremse lub Wabco.
Naczepy dłużycowe produkowane w firmie Mega przeszły badania wytrzymałościowe ściany przedniej pod kątem zgodności z wymaganiami normy PN-EN 12642. Potwierdziły one ich wytrzymałość na nacisk ładunku o wartości 10 t. Solidność konstrukcji wynika m.in. z zastosowania wysokogatunkowej stali, co ma wpływ na długi czas eksploatacji. Mega Timber to pojazdy trzyosiowe z podnoszoną trzecią osią (opcjonalnie również pierwszą). Naczepy i przyczepy mogą być wyposażone, na życzenie w 2 do 8 par kłonic. Masy naczep Timber Long zaczynają się od 4,5 t, a przyczep Timber Short od 3,7 t.
Od 2017 r. producent z Nysy wchodzi w skład francuskiej Grupy Benalu, która jest jednym z liderów w produkcji naczep i przyczep oraz zabudów pojazdów. W skład grupy, obok firmy Mega, wchodzą obecnie: Bennes Marrel, Legras, Maisonneuve i od niedawna Reisch.
PTM Polska – Granalu z Hiszpanii
PTM Polska posiada w swojej ofercie naczepy kłonicowe hiszpańskiej marki Granalu. Charakteryzują się relatywnie niską masą własną, zastosowano najwyższej klasy aluminium, które wymagane jest w pojazdach, gdzie niezbędna jest tak duża wytrzymałość. Liczba kłonic, wykończenie podłogi i wysokość ściany przedniej dostosowane są do indywidualnych potrzeb konkretnego użytkownika.
Typowa, najbardziej popularna naczepa Granalu posiada aluminiową ramę w wersji prostej, jak również aluminiowe nogi podporowe. Również z aluminium wykonano zbiornik powietrza, a także ścianę przednią o wysokości 2,2 m. Zastosowano dziesięć par kłonic (Granalu Eumos certyfikat 40511; RBC 3.526 daN, maksymalna wysokość załadunku wynosi 2,3 m). Je również wykonano z aluminium, podobnie zresztą jak pełne osłony boczne (mogą zawierać podświetlone logo producenta). Układ jezdny bazuje na trzech osiach Jost - Mercedes (pierwsza i trzecia oś są podnoszone automatycznie), w układzie hamulcowym zastosowano tarcze. Elementem wyposażenia jest EBS Wabco 2S/2M z funkcją RSP. Pod podwoziem zamontowano uchwyt na koło zapasowe. Okrągłe światła wykonano w technologii LED, w naczepie instalowane są też dodatkowe światła robocze, po bokach i z tyłu. Zastosowano też manometr obciążenia. Wszystko razem waży nominalnie 4,58 t.
Schwarzmuller – z platformą i bez
W grupie wiodących dostawców naczep kłonicowych jest również Schwarzmuller. Oferuje m.in. trzyosiową naczepę kłonicową bez platformy. Zastosowano ramę o konstrukcji lekkiej z wysokowytrzymałej stali o strukturze drobnoziarnistej, prostą, bez belek poprzecznych pomostu i bez blach końcowych. Wysoka wytrzymałość sprawia, że ładowność można było zwiększyć o 500 kg. Osłonę wykonano ze stalowej blachy z owalnymi żeberkami między podłużnicami ramy nad podwoziem i z przodu. Słupki kłonic Ecco ALU 7 wraz z dwuczęściowymi kłonicami z mocowaniem śrubowym mają nośność 7 t/parę. Podwozie oparto na zawieszeniu pneumatycznym. Średnica miecha to 360 mm. Zastosowano agregat zawieszenia powietrznego z niskoobsługowymi osiami (z hamulcami tarczowymi), o średnicy 430 mm. Osie są sztywne (3 x 9 t), a rozstaw osi to: 1.310 + 1.410 mm (dla zestawu 27 t). Oś środkowa jest podnoszona automatycznie, podnosi i opuszcza się w zależności od ciężaru. Dodatkowo zastosowano wymuszone opuszczanie/podnoszenie osi. Masa własna naczepy to ok. 5,4 t, długość ramy ok. 13 m, a szerokość 2,55 m.
Oferta obejmuje też trzyosiową naczepę kłonicową z platformą. Nominalnie waży o nieco ponad 1,5 t więcej od poprzedniczki. Długość platformy sięga 13,5 m, szerokość 2,54 m, natomiast wysokość załadunku, ok. 220 mm nad wysokością siodła. Rama bazuje na stalowej konstrukcji (wzmocniona rama zewnętrzna z uchwytami 5 mm). Zastosowano 12 par wpuszczonych uchwytów mocujących (4 t), jak również wymienny czop królewski (2"). Podłogę wykonano z blachy stalowej żebrowanej (5/7 mm).
Elementami wyposażenia obu naczep są m.in. kliny pod koła, błotniki z tworzywa sztucznego na pojedynczych kołach z osłoną przeciwbryzgową (niezdejmowane), aluminiowa osłona przeciwnajazdowa, jak również fartuchy gumowe na całej szerokości osłony przeciwnajazdowej.Wśród rozwiązań oferowanych opcjonalnie są: ściana przednia z profili stalowych o wysokości ok. 2,5 m z podporami środkowymi, wciągarka taśmowa typu ciężkiego Autonordic z 10-metrowym pasem i trójkątem oraz hakiem współpracującym, podpora poprzeczna ze stalowej rury kształtowej (po obu stronach), ścięta na zewnątrz, nasadzona za pomocą mocowania zaciskowego, manometr obciążenia (do kontroli ciężaru), a także słupek kłonicy Exte z dwuczęściowymi kłonicami aluminiowymi E9 z mocowaniem na klin/śruby. Można zamówić również SmartBoard firmy Wabco, pozwalający na odczyt danych na wyświetlaczu w samochodzie (przebieg w km, obciążenie zespołu osi, diagnostyka hamulców itp.).W obu przypadkach techniczna masa całkowita to 39 t, a obciążenie zespołu osi 27 t. Techniczne obciążenie siodła sięga 12 t.
Wielton – nośność i odporność
Naczepy kłonicowe Timber Master marki Wielton cechuje solidna, stalowa konstrukcja, mająca gwarantować wysoką nośność i odporność na trudne warunki pracy. Ramę wykonano ze stali S700, a powłoki lakiernicze nakładane są z wykorzystaniem zjawiska kataforezy (KTL). W naczepach zastosowano wzmacniane osie renomowanych producentów (m.in. SAF CD czy BPW HD), belkę tylną chroniącą ramę przed uszkodzeniami oraz dwa zaczepy tylne. Pojazdy wyposażono w pneumatyczne zawieszenie ułatwiające manewrowanie i redukujące wstrząsy, jak i trwałą, odporną na uszkodzenia, metalową podłogę. Kształt ściany przedniej zaprojektowano tak, aby zapobiec zaczepianiu się ładunku i uszkodzeniom mechanicznym drewna. Producent podkreśla, że zoptymalizowana masa własna i konstrukcja poparta obliczeniami MES oraz sprawdzone i trwałe elementy nadwozia marki ExTe umożliwią efektywny przewóz surowca drzewnego nawet na duże odległości. W naczepach zastosowano także, prosty w obsłudze podnoszony tylny zderzak.
Nadwozia Timber Master cechuje lekkie mocowanie kłonic umożliwiające ich przesuwanie na całej długości podwozia, bez konieczności ich całkowitego odkręcania, a w zależności od potrzeb klienta dostępne są różne systemy mocowania ładunku. Szeroki wybór opcji konfiguracji elementów nadwozia ma gwarantować stabilność transportowanego ładunku.
Elementy ExTe są kompatybilne z pojazdami Timber Master, a w standardowej opcji wyposażenia znajdują się aluminiowe, teleskopowe sztyce. – Na uwagę zasługuje fakt, iż ładowność naczep marki Wielton oraz zastosowane kłonice pozwalają na przewóz drewna przy wysokości stosu, który wynosi 3 m. Ponadto, nasi klienci mogą również zakupić podwozia do samodzielnego uzbrojenia w kłonice – mówi R.Mamzer (Wielton).
Zasław – uniwersalność i elastyczność
Od wielu lat produkcją i sprzedażą naczep, przyczep i zabudów pojazdów do przewozu drewna na rynek polski (posiada również duży udział na rynku krajów Skandynawii) jest firma Zasław z Andrychowa. Marka dysponuje szeroką gamą produktów do transportu drewna, w swojej ofercie posiada kilkanaście rodzajów zabudów, naczep i przyczep do transportu drewna, a do nich możliwy jest dobór dowolnego wyposażenia, takiego jak: kłonice stalowe jak również – co coraz bardziej popularne – kłonice aluminiowe w kilku konfiguracjach wysokościowych oraz tonażowych, kłonice z systemem QuickLock do produktów z podłogą oraz wyposażanie powodujące zmniejszenie wagi, tzn. felgi, zderzak oraz aluminiowe zbiorniki powietrza. Ocynk ogniowy gwarantuje długoletnie zabezpieczenie antykorozyjne.
Zasław od lat rozwija swoje linie produkcyjne wdrażając zaawansowane technologie przemysłu 4.0 oraz informatyzację procesu wytwarzania. Przekłada się na jakość produkowanych pojazdów. Z naczep kłonicowych tej marki szeroko korzystają: firmy przetwórstwa i transportu drzewnego, materiałów dłużycowych, surowca drzewnego, tartaki, jak również sektor budowlany: przewóz produktów z drewna (np. słupy kolejowe, więźby czy konstrukcje dachowe, szyny i długie elementy stalowe). – Pojazdy kłonicowe Zasław to uniwersalność i elastyczność konfiguracji przez klienta, który ma możliwość doboru m.in. wariantów osi przyczep czy modelu konstrukcji ramy przyczepy (np. tak zwana konstrukcja na „gęsiej szyi” z obniżonym środkiem ciężkości gwarantująca jeszcze lepsze prowadzenie pojazdu oraz wysoką wydajność transportową), czy ilości i rodzaju kłonic w pojeździe. W budowie pojazdów stosowane są podzespoły renomowanych marek: osi, pneumatyki, elektryki. Są wśród nich: SAF-Holland, BPW, Knorr-Bremse, Aspock, Hyva – podkreśla dostawca. Oferta obejmuje różne rodzaje certyfikowanych kłonic Zasław Steel oraz Zasław Alu.
To kłonice stalowe, aluminiowe, teleskopowe z regulowanym wysuwem jak również wersje kłonic z szybkim montażem/ demontażem – blokowaniem typu QL (Quick Lock), ławy stalowe/aluminiowe. Gama obejmuje typy kłonic w kilkunastu wersjach dopasowania pod potrzeby klienta i o zdolności blokowania od 4000 do 7000daN.
T&M nr 2/2025
Tekst: Michał Jurczak
Add comment