Elektryczne Scanie już u nabywców

Powiększa się oferta pojazdów Scania z napędem elektrycznym, dzięki czemu firmy transportowe zyskują możliwość wykorzystania zelektryfikowanych ciężarówek w swoich flotach, do różnych zastosowań.
Jak twierdzi szwedzki producent, ani zasięg, ani ładowanie nie muszą już stanowić wyzwania, podobnie jak dostępna moc sięgająca 450 kW.
Przykładem może być Volkswagen Poznań – firma poszerzy flotę elektrycznych ciężarówek obsługujących dostawy do fabryk o pojazdy szwedzkiej marki. Elektryczna Scania 25P już od marca 2023 r. obsługuje dostawy części w zakładach tej firmy w Poznaniu. W drugiej połowie tego roku kolejne dwie elektryczne Scanie mają rozpocząć pracę przy dostawach podzespołów w zakładzie we Wrześni i w Poznaniu.
Transport regionalny przed zmianą
Pojazdy, dostępne z kabinami sypialnymi R lub S, stanowią część kompleksowego rozwiązania Scania, które umożliwia elektryfikację transportu znacznej liczbie klientów. To narzędzie do zasadniczej zmiany, jeśli chodzi o pojazdy elektryczne i ich dostępność w transporcie regionalnym. Wszystkie samochody ciężarowe są wyposażone w ogniwa akumulatorowe dostarczane przez Northvolt i pakiety akumulatorów trakcyjnych produkowanych w zakładzie Scania w Södertälje. Scania Charging Access zapewnia ładowanie na trasie w 12 krajach, w przewidywalnej cenie, z ograniczoną do minimum administracją i stale rozwijającą się siecią przygotowaną do obsługi samochodów ciężarowych.
– Nasze pojazdy stanowią jedynie część oferowanego przez nas kompleksowego rozwiązania, którego oczekuje branża transportowa w związku z elektryfikacją. Korzystanie z zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych nie jest już przywilejem wybranych. Oferta Scania obejmuje również usługi, które ułatwiają transformację w kierunku zrównoważonych rozwiązań transportowych – komentuje Pawel Kurzawa, dyrektor ds. elektromobilności w Scania Polska S.A.
Klienci mogą wybrać podwozia pod zabudowę oraz ciągniki siodłowe w konfiguracjach dwu i trzyosiowych. Zasięgi pojazdu różnią się w zależności od masy i konfiguracji oraz od topografii terenu, na którym jest wykonywany transport. Wraz ze wzrostem użytecznego zakresu ładowania zasięg 40-tonowego zestawu wzrósł do 440 km. Pojazdy sprawdzają się przede wszystkim na stałych trasach, obejmujących zaplanowane ładowanie w bazie lub w miejscu docelowym.
Najwyższa moc ładowania pojazdu Scania 45S wynosząca 375 kW oznacza minimalizację czasu potrzebnego na uzupełnienie energii, co przekłada się na dyspozycyjność pojazdu. Godzina ładowania zwiększa zasięg zestawu o około 270 do 300 km. Ciągła moc wyjściowa maszyny elektrycznej zainstalowanej w Scania 45 z kabiną R lub S wynosi 450 kW (odpowiednik około 612 KM).
Baterie mogą więcej
Scania korzysta z ogniw szwedzkiego producenta Northvolt, które mogą zasilać pojazdy na dystansie 1,5 mln km. Ich ślad węglowy wynosi około jednej trzeciej porównywalnej wartości w branży.
Jak zapewnia producent, jedną z głównych zalet akumulatorów Scania jest charakterystyka ładowania. W przeciwieństwie do wielu innych, baterie te mogą być wielokrotnie ładowane do 100% bez wpływu na ich żywotność. Krzywa ładowania jest płaska, co oznacza, że ładują się z niemal taką samą prędkością, gdy są prawie pełne, jak wtedy, gdy są bliskie rozładowania. Płaska krzywa ładowania zapewnia przewidywalność czasu ładowania, a długa żywotność baterii gwarantuje niski całkowity koszt posiadania.
Elektryczne Scanie bazują na klasycznych podstawach tej marki, takich jak modułowość. Jak twierdzi producent, ich potencjał dorównuje, a nawet przekracza to, czego można oczekiwać od spalinowych pojazdów ciężarowych. Pojazdom elektrycznym Scania towarzyszy wsparcie w obszarze serwisu i usług, które czynią je kompletnymi rozwiązaniami, łącznie z ładowaniem, finansowaniem, ubezpieczeniem i obsługą serwisową.
Elektryk sprawdza się w dostawach Volkswagena
Elektryczny samochód ciężarowy Scania 25P od marca 2023 r. jest istotnym elementem floty samochodów ciężarowych pracujących dla Volkswagen Poznań i obsługuje codzienne dostawy podzespołów do fabryki w Poznaniu. Samochód na co dzień wykonuje wahadłowe kursy na ośmiokilometrowej trasie łączącej park dostawców w Swarzędzu z zakładem produkcyjnym w Poznaniu – Antoninku. Po roku użytkowania pojazdu Spółka planuje rozbudowę floty o kolejne dwa elektryczne samochody ciężarowe. W obu przypadkach będą to już ciągniki siodłowe. W drugiej połowie roku mają dołączyć do łańcucha logistycznego Volkswagen Poznań.
Pracująca od marca ubiegłego roku w Volkswagen Poznań Scania 25P, realizująca codzienne dostawy do zakładów w Poznaniu, w ciągu miesiąca pokonuje 4-5 tys. kilometrów. W ciągu roku, z parku dostawców w Swarzędzu do zakładu nr 1 w poznańskim Antoninku, przewiozła ponad 120 tysięcy tylnych osi przeznaczonych do montażu w modelu Volkswagen Caddy. Ten w pełni elektryczny samochód ciężarowy wyposażony jest w pięć baterii o łącznej pojemności 165 kWh, a jego maksymalny zasięg to ok. 80 km. Jego przestrzeń ładunkowa o długości 9 m daje możliwość przewiezienia ładunku o objętości 63 m3. Całkowita ładowność pojazdu to 15,5 tony. Takie możliwości pojazdu są wystarczające dla realizacji tego projektu.
Średnie zużycie energii Scanii 25P to 0,97 kWh/km. Łatwo zatem obliczyć, że w czasie swej pracy, przejeżdżając w sumie ok. 62 tys. km, zużyła ok. 60 MWh energii elektrycznej. Samochód ciężarowy z klasycznym napędem silnikiem wysokoprężnym spaliłby w tym samym czasie ok. 18 tys. litrów oleju napędowego. Porównując te dane, z wyliczeń wynika, że elektryczna Scania 25P przyczyniła się do redukcji śladu węglowego o ok. 50 ton dwutlenku węgla. Tę wartość można porównać z ilością dwutlenku węgla jaką pochłania w ciągu roku las rosnący na powierzchni ok. 10 ha. Ważną informacją jest również to, że pracujący w systemie trzyzmianowym samochód nie potrzebuje dodatkowych przerw na ładowanie baterii, które są zasilane tylko podczas rozładunku towaru.
Zasilana „zieloną” energią
Od 2018 roku zakłady produkcyjne w Poznaniu i Swarzędzu, a od 2019 roku we Wrześni, są w 100% zasilane energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Stąd pracująca tu Scania 25P ładowana jest również energią pochodzącą w całości z takiego źródła. Na specjalnej stacji „zielonej energii” o mocy 120 kW zlokalizowanej na terenie Volkswagen Poznań, można baterię uzupełnić „do pełna” w niecałe 40 minut. Ładowanie wykonywane jest podczas operacji rozładunku towarów, co pozwala na znaczną oszczędność czasu.
Chcą więcej elektrycznych
– W ubiegłym roku, realizując kolejne założenia naszej prośrodowiskowej strategii, podjęliśmy decyzję o włączeniu do floty obsługującej dostawy części do fabryki w Poznaniu w pełni elektrycznej ciężarówki Scania 25P – mówi Stefanie Hegels, prezeska Volkswagen Poznań. – Dziś widzimy jak bardzo słuszna była to decyzja. Dlatego już w najbliższych miesiącach flota ta powiększy się o kolejne dwa w pełni elektryczne pojazdy. Zielona logistyka to bowiem mniej emisji i mniej hałasu emitowanego do otoczenia. To również świetny przykład optymalizacji operacji logistycznych mającej kluczowy wpływ nie tylko na środowisko ogólnie, ale także na bezpośrednie sąsiedztwo naszych zakładów.
– Przewozy just-in-time to jeden z najbardziej wymagających typów transportu – komentuje Paweł Kurzawa, dyrektor ds. elektromobilności w Scania Polska.
– Rozwiązanie transportowe Scania sprawdza się w nim doskonale, gwarantując precyzję i zeroemisyjność dostaw. Pojemność akumulatorów, układ napędowy i komfort kabiny w pojeździe zostały wybrane tak, aby jak najlepiej wspierać kierowcę w codziennej pracy. Transformację w kierunku zeroemisyjnego transportu rozpatrujemy w kategoriach systemowych, dlatego specyfikacja pojazdu została opracowana w porozumieniu z VW Poznań na podstawie analizy potrzeb firmy. Współpraca z VW Poznań dowodzi, że kolejne procesy transportowe mogą być z powodzeniem elektryfikowane. W Scania oferujemy szereg rozwiązań, które rozwijamy równolegle w ramach działań zmierzających do ograniczenia wpływu branży na środowisko naturalne. Pojazdy akumulatorowe są jednym z nich, ale w naszej ocenie najważniejszym.
Rozwiązanie przetestowane w ciągu ponad roku na trasie Swarzędz–Antoninek przyniosło oczekiwane efekty, dlatego Volkswagen Poznań podjął decyzję, by szukać kolejnych relacji do obsługi przez bezemisyjne pojazdy ciężarowe. Chce, by w drugiej połowie roku dwa kolejne takie pojazdy dołączyły do łańcucha logistycznego Volkswagen Poznań.
Scania Charging Access
Scania Charging Access zapewnia dostęp do ogólnoeuropejskiej sieci ładowania działającej w 12 krajach, z punktami ładowania sklasyfikowanymi według stanu dostosowania ich infrastruktury do obsługi pojazdów ciężarowych.
Niezależnie od tego, kto obsługuje punkty ładowania w sieci, klient otrzyma tylko jedną fakturę od Scanii. Usługa jest dostępna bez opłat rejestracyjnych lub miesięcznych; klient płaci przewidywalną cenę tylko wtedy, gdy korzysta z usługi. Właściwie jedynym wymogiem przystąpienia do Scania Charging Access jest posiadanie co najmniej jednego, dowolnego pojazdu marki Scania.
T&M nr 6/2024
Tekst: Antoni Gostyński
Add comment