uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Latex 185130mm 2pages v5 PL

loga na www miedzy banery

vdo

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

1280x180 2

loga na www miedzy banery

bp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

targi automechanika 1117x150px pl

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

DAF

Kamaz Polska na MSPO

Kamaz Polska, wydzielona struktura organizacyjna spółki Autobagi Polska – po raz pierwszy w swojej historii uczestniczył w Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego (MSPO), odbywającym się w Kielcach w dniach od 1 do 4 września.

 

Firma pokazała na nim ciężki terenowy samochód ratowniczo-gaśniczy B1228 (4X4) GBA, oparty na typie Kamaz B1228 4x4 – 43502 4x4 DMC 14 ton. Wojciech Traczuk – dyrektor handlowy Kamaz Polska wyjaśnia: - Chociaż MSPO są przede wszystkim imprezą dedykowaną sektorowi zbrojeniowemu, ale od dawna biorą w nich udział wytwórcy i dostawcy wyposażenia dla innych, niż siły zbrojne, służb mundurowych, w tym straży pożarnej. Stąd nasza decyzja o uczestnictwie, tym bardziej, iż w roku bieżącym, ze względu na hanowerską wystawę Interschutz, nie odbyły się najważniejsze rodzime targi pożarnicze – Edura. Do tego MSPO od dawna odwiedzają przedstawiciele straży pożarnej różnej rangi, zarówno z dowództwa i jednostek Państwowej Straży Pożarnej, jak i zarządu oraz jednostek ochotniczych. Ponadto od kilku lat mocniej interesujemy się tym segmentem rynku. Weszliśmy do niego w roku ubiegłym, odnosząc już relatywnie znaczący sukces. Mam tu na myśli opracowanie, budowę i dostawę pierwszego egzemplarza ciężkiego terenowego wariantu ratowniczo-gaśniczego, wykorzystującego podwozie typu 43118 6x6 (B2130). Konstrukcja ta nie ma obecnie konkurentów na rynku, gdyż jest to odmiana 3-osiowa z załogową kabiną, o dopuszczalnej masie całkowitej na poziomie 21000 kg. W efebie udaje się połączyć doskonałą mobilność i niskie naciski jednostkowe z relatywnie dużymi zdolnościami bojowymi oraz możliwością zabrania 6-7-osobowej załogi. Pojazd ten doskonale sprawdzi się więc na terenach wiejskich i leśnych. W roku bieżącym postanowiliśmy zaś uzupełnić naszą ofertę w tym zakresie, proponując lżejsze 2-osiowe podwozie typu Kamaz B1228 4x4 – 43502 4x4. Tym samym jesteśmy w stanie przedstawić strażakom komplementarne propozycje. Dodatkowo za wyborem naszych aut przemawia fakt, iż w całości są one zabudowywane u nas w kraju. Nie może być jednak inaczej, skoro w ostatnich dwóch dekadach Polska stała się jednym z europejskich potentatów w tej dziedzinie – rodzime podmioty są w stanie dostarczyć szereg specjalizowanych i specjalistycznych nadwozi o przodujących rozwiązaniach technicznych oraz bardzo dobrych walorach użytkowych i przy tym po konkurencyjnej cenie.

Stanowiące bazę dla ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego podwozie Kamaz typu B1228 4x4 – 43502 4x4 cechuje się bardzo wysoką dzielnością terenową. W tej kompletacji zaopatrzono je w załogową kabinę i zabudowę o dużych możliwościach bojowych. W rezultacie z czysto eksploatacyjnego – strażackiego punktu widzenia do podstawowych zalet B1228 (4X4) GBA należą: zdolność do operowania nawet w najtrudniejszych warunkach drogowych, możliwość przewozu zastępu ratowników, względnie duże pojemności zbiorników oraz parametry zamontowanego sprzętu. Ważne są jeszcze zredukowane TCO, wysoka jakość wykonania, atrakcyjna – konkurencyjna cena i niezwykle istotne dla strażaków – przygotowanie do użytkowania w najtrudniejszych warunkach klimatycznych oraz ogromna, charakterystyczna dla wielu rosyjskich produktów odporność na złe traktowanie. Jednocześnie typ 43502 4x4, jako podwozie montowane ostatecznie na Litwie i przeznaczone na rynku państw unijnych, otrzymał wiele kluczowych komponentów zdecydowanie podnoszących jego walory eksploatacyjne i pochodzących od znanych zachodnich dostawców. Wśród tych komponentów warto wymienić m.in. silnik, sprzęgło, skrzynię biegów i układ kierowniczy. Ogólnie pojazd, konstrukcja oraz wyposażenie zabudowy spełniają „Wymagania szczegółowe dla średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego KG PSP” – CNBOP – czerwiec 2002 roku.

Warto nadmienić, iż na wszystkich kołach założono pojedyncze ogumienie szosowo-terenowe o rozmiarze 425/85R21 z centralnym pompowaniem. Do regulowania wartości ciśnienia w oponach służy system centralnego pompowania kół sterowany z kabiny kierowcy. Jest to bardzo ważne w samochodach, które będą gasić pożary np. w lesie, gdzie na terenach piaszczystych czy podmokłych można – poprzez opuszczenie powietrza – poszerzyć o kilkadziesiąt centymetrów szerokość opony. Takie rozwiązanie sprawia, że pojazd ma większą powierzchnię styku z podłożem i może pokonać niejedną wydmę.

Taka kompletacja układu napędowego w połączeniu z podwoziem o odpowiedniej budowie zapewniają właśnie ponadprzeciętne zdolności terenowe. W podwoziu tym występują rama o tradycyjnym układzie drabinowym, z podłużnicami i poprzeczkami, oraz w pełni mechaniczne zawieszenie.

Samochód ratowniczo-gaśniczy B1228 (4X4) GBA 2500 na podwoziu Kamaz 43502 4x4 o rozstawie osi 4180 mm wyróżnia się masą własną 8700 kg, dopuszczalną ładownością 5300 kg i dopuszczalną masą całkowitą 14000 kg. Jego kąty wynoszą – natarcia 31°, zejścia 25°, a wymiary (długość x wysokość x szerokość) 7850 x 3400 (3250 z działkiem składanym) x 2550 mm.

Wojciech Traczuk komentuje: - W pierwszym rzędzie samochód ten powinien zainteresować jednostki ochotnicze, operujące głównie na terenach wiejskich, leśnych, gdzie dojazd może być utrudniony. Tu ciężarówka ta wykaże pełnię swoich walorów, tzn. połączenie doskonałej mobilności i niskich nacisków jednostkowych z relatywnie dużymi zdolnościami bojowymi oraz możliwością zabrania 6-7-osobowej załog.

 T&M nr 9/2015

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE