uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Mercedes lipiec

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

Prilo 1170x150

loga na www miedzy banery

1980x617pix

Master truck baner

Moc niskopodwoziówek

Transporty ciężkie stanowią wyzwanie dla projektantów pojazdów. Zazwyczaj wykorzystywane są do tego celu naczepy i przyczepy niskopodwoziowe.

To nimi przemieszcza się duże, ciężkie ładunki, takie jak maszyny budowlane, rolnicze, urządzenia i konstrukcje przemysłowe oraz wszelkiego rodzaju pojazdy specjalne, które wymagają niewielkiej wysokości załadunku. Przewoźnicy stają przed wyborem właściwego pojazdu, który musi być nie tylko funkcjonalny, ale przede wszystkim bezpieczny.

Naczepy i przyczepy niskopodwoziowe powinny posiadać relatywnie niską masę własną, a przy tym dysponować odpowiednimi własnościami trakcyjnymi, także w trudnych warunkach. Rynek tego rodzaju pojazdów rozwija się, bo – co podkreślają sami dostawcy, pojawia się coraz więcej zleceń na przewozy dużych, ciężkich, często nietypowych jeśli chodzi o kształty, ładunków. To np. elementy elektrowni, fabryk, bębny kablowe, wielkie maszyny budowlane czy skrzydła wiatraków. Popularne niskopodwoziówki to zazwyczaj konstrukcje modułowe. Z pewnych stałych elementów tworzy się rozwiązania „szyte na miarę”, ściśle odpowiadające potrzebom konkretnego użytkownika. To, że wybór jest kluczowy dla efektywnego i bezpiecznego transportu ciężkich i ponadgabarytowych ładunków potwierdza Dominik Miciuk, Handlowiec, Poltrailers Centrum Naczep.

– Przy wyborze naczepy niskopodwoziowej warto kierować się takimi kryteriami jak: ładowność i masa własna (należy ustalić, jakie ładunki będą przewożone i upewnić się, że naczepa ma odpowiednią ładowność, aby sprostać wymaganiom prowadzonej działalności). Ważna jest również masa własna naczepy, aby nie przekroczyć dopuszczalnych obciążeń na drogach. Istotne są oczywiście też wymiary naczepy. Często klienci potrzebują aby naczepa posiadała rozszerzenia boczne do 3 m całkowitej szerokości oraz odpowiednio przygotowane zagłębienia na koła maszyn aby nie przekroczyć wysokości zestawu określonej przepisami. Punktem wartym uwagi jest konstrukcja ramy. Ze względu na warunki pogodowe jakie panują w Polsce, warto zastanowić się nad naczepą z ocynkowaną ramą, aby w jak najlepszym stopniu zabezpieczyć ją przed czynnikami zewnętrznymi – tłumaczy D. Miciuk. Dostawcy naczep Goldhofer podkreślają, że decydując o zakupie naczepy niskopodwoziowej potencjalni nabywcy muszą przeprowadzić kompleksową ocenę kryteriów ekonomicznych, regulacyjnych, infrastrukturalnych i technicznych.

– To całościowe podejście zapewnia wybór naczepy, która nie tylko spełnia wymagania operacyjne kupującego, ale także jest zgodna z przepisami regionalnymi i maksymalizuje zwrot z inwestycji – dodają. Zajrzyjmy do aktualnych ofert producentów naczep i przyczep niskopodwoziowych.

 

naczepy1Faymonville

Dostawcy niskopodwoziowych naczep zagłębionych Faymonville podkreślają, że ten typ pojazdu pozwala na dotrzymanie ustawowych ograniczeń wysokości pomimo dużych obciążeń. – Gdy liczy się każdy milimetr, Faymonville ma do zaoferowania najbardziej opłacalne rozwiązania. Szeroka gama typów gęsiej szyi pasuje do każdego ciągnika – informują. Platformy załadunkowe są dostępne w szerokiej gamie typów i rozmiarów, wspólną cechą jest intuicyjna i prosta obsługa, co sprawia, że projekty niskopodwoziowe są łatwe w realizacji.

Faymonville oferuje trzy typy pojazdów do transportu dużych ładunków, o ładowności od 20 do 135 t: MegaMAX, GigaMAX i VarioMAX. Wszystkie typy można łatwo załadować od przodu dzięki zdejmowanej gęsiej szyi. Naczepa niskopodwoziowa MegaMAX ma relatywnie niską powierzchnię ładunkową i wózek z 1-5 osiami. Jeśli jest to wymagane, pomiędzy ciągnikiem a gęsią szyją można zamontować wózek 1- lub 2-osiowy w celu uzyskania dodatkowej nośności i optymalnego rozłożenia ciężaru. Niskopodwoziówka GigaMAX charakteryzuje się jednym lub dwoma wózkami z osią wahliwą, które są trwale przymocowane do gęsiej szyi. Pozwala to uzyskać wyjątkowo kompaktową długość przy jednoczesnej dużej przestrzeni ładunkowej. Zintegrowane osie wahadłowe zwiększają ładowność przodu pojazdu. Dostawca naczepy akcentuje dużą zwinność i zwrotność. Naczepa niskopodwoziowa VarioMAX posiada zdejmowany wózek z osią wahliwą umieszczony pomiędzy gęsią szyją, a platformą niskopodwoziową.

 

naczepy2Fliegl

W ofercie firmy Fliegl znajduje się naczepa niskopodwoziowa tele-mega rozciągana o 7,5 m. Podwozie bazuje na trzech osiach SAF i bębnowych hamulcach (1. oś automatycznie podnoszona, 3. oś skrętna). W układzie hamulcowym z EBS (system antypoślizgowy z elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy) wykorzystano pneumatykę marki Knorr. Istnieje możliwość rozpoznawania obciążenia osiowego za pomocą sygnału EBS Canbus (wymagana możliwość takiego połączenia w ciągniku siodłowym). Ramę przystosowano również pod ciągnik trzyosiowy. Całość porusza się na oponach bliźniaczych o rozmiarze 235/75 R 17.5. Do „obsługi” przestrzeni ładunkowej wykorzystano teleskopy umożliwiające wysuw o 7.500 mm w odległości 850/1.000/1.150/1.300/1.500 i następnie 12 x w odległości co 500 mm (blokada pneumatyczna). Istnieje możliwość mechanicznego poszerzenia pokładu do 3 m. Pokład zaopatrzono w trzy listwy z gniazdami na kłonice. Jedenaście par kieszeni na kłonice umiejscowiono w ramie zewnętrznej. Ułatwienie w za- i wyładunku stanowią najazdy aluminiowe o dł. 2,4 m (nośność 24 t). Ocynkowane kłonice mają rozmiary: 80 mm / 50 mm / 1.500 mm. Rama posiada zabezpieczenie antykorozyjne (ocynkowana).

 

naczepy3Goldhofer

Dostawcy naczep Goldhofer zapewniają, że ich oferta obejmuje modele odpowiadające konkretnym wymaganiom transportowym, dzięki czemu potencjalni nabywcy mogą znaleźć naczepę odpowiadającą ich potrzebom operacyjnym, przy jednoczesnym przestrzeganiu niezbędnych norm i przepisów. Naczepy Goldhofer są znane ze swojej trwałości i długiej żywotności, co przyczynia się do niższego całkowitego kosztu posiadania. Ich modułowa konstrukcja pozwala na różne konfiguracje. Takie modele jak STZ-VL i STZ-VH zaprojektowano z myślą o wszechstronności. Radzą sobie w zróżnicowanym terenie. Naczepy Goldhofer są zaprojektowane tak, aby nie przekraczać dopuszczalnych mas i ograniczeń wysokości obowiązujących na drogach europejskich. Ładowność, długość pokladu ładunkowego i liczba osi to kluczowe cechy decydujące o rodzaju ładunku, jaki naczepa może przewozić. Układ zawieszenia, pneumatyczny lub hydrauliczny, wpływa na stabilność i bezpieczeństwo ładunku podczas transportu. Ponadto istotnymi względami technicznymi jest kompatybilność naczepy z różnymi typami ciągników siodłowych oraz jej zdolność do przewozu ładunków o różnych rozmiarach i masach. Dzięki takim modelom jak STZ-VP (245) i STZ-VP (285) Goldhofer spełnia wymagania techniczne transportu ciężkiego. Naczepy te charakteryzują się dużą ładownością i są wyposażone w zaawansowane systemy zawieszenia zapewniające stabilność ładunku. Technologia niezależnego zawieszenia MPA zastosowana w kilku modelach zapewnia wyjątkową zwrotność i rozkład obciążenia.

naczepy4

Humbaur

Poltrailers Centrum Naczep ma w swej gamie zarówno naczepy, jak też przyczepy niskopodwoziowe. Przyczepy niskopodwoziowe oferuje w konfiguracji 3,4 lub 5-cio osiowej, natomiast naczepy w wariantach 3 lub 5-cio osiowych. – Każdy z pojazdów personalizujemy pod potrzeby klienta, dzięki szerokiej gamie wyposażenia dodatkowego. Warto wymienić kilka pozycji, jakimi są: hydraulicznie opuszczane najazdy, hydrauliczne przesuwanie boczne najazdów, zagłębienia na koła, zagłębienie na łyżkę koparki, zamienniki wyłożenia podłogi – twarde drewno / guma lub stalowa siatka, poszerzenie pokładu załadunkowego do 3 m szerokości oraz wiele innych. Zdecydowaną zaletą produktów marki Humbaur jest ocynkowana rama – mówi D. Miciuk.

Wśród kluczowych cech naczep niskopodwoziowych HTS producent wymienia: łatwość w użyciu (zdejmowany sworzeń królewski; zespół zawieszenia pneumatycznego z funkcją ręcznego podnoszenia/opuszczania; oś podnoszona i/lub samokierująca – opcjonalnie), jak również trwałość (rama główna i zewnętrzna wykonana ze stali drobnoziarnistej o wysokiej wytrzymałości; osie niskopodwoziowe z zamkniętymi hamulcami typu S-cam; zespół zawieszenia pneumatycznego obejmujący podnoszenie i opuszczanie działające na zespół tylnej osi), ale także odpowiednie zabezpieczenie ładunku (kilkanaście par trzy- oraz dziesięciotonowych pierścieni mocujących).

 

naczepy7Langendorf

Oferta wchodzącej w skład Grupy Wielton, firmy Langendorf obejmuje m.in. model SATAH z odpinaną gęsią szyją. Maksymalna masa całkowita tego pojazdu wraz z ładunkiem to 65 t. Dzięki opuszczanej z przodu platformie ładunkowej, naczepa może być szybko, łatwo oraz bezpiecznie załadowana i rozładowana. Pojazd wyposażono w hydrauliczny układ sterowania osi z opcją sterowania zdalnego i automatyczną funkcją zbieżności. Pojazd nie musi być wyposażony w tylne najazdy dzięki zastosowaniu hydraulicznie odpinanej gęsiej szyi. Rozsuwana teleskopowo, lekka wersja SATAHV sprawdzi się w przewozie dużych, specjalistycznych maszyn i urządzeń m.in. maszyn leśnych czy kruszarek. To pojazd mogący przetransportować ładunek o masie całkowitej ok. 50 t. Dzięki platformie ładunkowej o regulowanej długości (do 12,3 m), jest w stanie przewieźć „skomplikowane gabarytowo” ładunki. W zależności od potrzeb klienta naczepy SATAH i SATAHV są dostępne w wersjach od dwóch do czterech osi. W portfolio znajdują się różnego typu najazdy wspomagające załadunek od przodu naczepy oraz możliwość konfiguracji mocowań VarioLash. Producent oferuje także szerokie spektrum wyposażenia dodatkowego m.in. wspomniane najazdy przednie, obniżone strefy boczne w pokładzie platformy, rozsuwana platforma załadunkowa, dodatkowe belki przesuwne, skrzynki narzędziowe, zagłębienie na ramię koparki oraz różnego rodzaju kłonice.

naczepy5

 

PTM

Solidna konstrukcja oparta na zawieszeniu pneumatycznym i możliwość regulacji wysokości sprzęgu, co pozwala na wszechstronne wykorzystanie pojazdu – to walory dwuosiowej wielozadaniowej przyczepy niskopodwoziowej z zabudową skrzyniową produkcji PTM Polska o oznaczeniu modelowym PT-18. To pojazd wielozadaniowy w dziedzinie transportu specjalnego oraz ciężkiego, konstrukcja typu tandem, z dwiema osiami niskopodwoziowymi SAF o nośności 9 t każda, zamocowanymi w centralnej części przyczepy. Elementami wyposażenia są: układ hamulcowy Wabco, zawieszenie pneumatyczne oraz elektroniczny układ hamulcowy EBS ze stalowym zbiornikiem powietrza.

DMC wynosi 18 t, a pojazd pozwala przewozić ładunek o ciężarze ok. 14 t. Długość wynosi 6 m, a szerokość nie przekracza 2,48 m (przy założonych burtach). Rama pojazdu wykonana została z wysokogatunkowej stali konstrukcyjnej o połączeniach spawanych. Skrzynię wyposażono w pięć par uchwytów ładunkowych, co pozwala na bezpieczne mocowanie przewożonego ładunku.

Pojazd polakierowano dwuskładnikowym lakierem akrylowym do pojazdów użytkowych. Przyczepa PT występuje w kilku wersjach: PT-1801 z pojedynczymi najazdami i stałą burtą przednią, PT-1802 z podwójnymi najazdami oraz PT-1803 z pojedynczymi najazdami, dzielonymi i zdejmowanymi burtami.

 

naczepy6Scheuerle

Naczepy niskopodwoziowe serii EuroCompact produkcji TII Scheuerle zyskują na popularności. Dostępne są w wariantach od 2 do 10 osi wahadłowych i nadają się do szerokiego zakresu zastosowań. – Klienci wybierają rozwiązania transportowe firmy TII Scheuerle ze względu na łatwą obsługę, precyzyjne sterowanie, kompaktowe wymiary i szeroką gamę opcji wyposażenia – podkreśla dostawca. Dopuszczalne obciążenia naczep to od ok. 36 do ok. 128 t. Wśród modeli jest naczepa Scheuerle EuroCompact U7. Nadaje się do transportu materiałów budowlanych, transformatorów i innego ciężkiego sprzętu. Dzięki relatywnie dużym oponom (285/70 R 19,5) i rozstawie osi wynoszącym 1,5 m, pojazd umożliwia obciążenie osi do 13,4 t na drodze (do 80 km/h) i 17,4 t w terenie (do 10 km/h) zgodnie z przepisami krajowymi. EuroCompact U7 jest dostępna w konfiguracjach osi od 0+4 do 4+6. Ponadto klient może połączyć nowy wariant z dodatkowym podwoziem SmartAxle i trzy różne gęsie szyje, optymalnie dostosowując je do wymagań dotyczących ładunku lub siodła ładunku, dzięki czemu pojazd jest jeszcze bardziej wszechstronny, a co za tym idzie, tańszy w użytkowaniu. Ponadto EuroCompact U7 wyróżnia się szczególnie łatwą obsługą, m.in. systemowi sprzęgu znacznie ułatwiającemu rozłączanie i łączenie gęsiej szyi i wózka. Wszystkie elementy sterujące są umieszczone po stronie kierowcy.

Ułatwianie pracy dla kierowców jest jedną z największych korzyści dla branży transportu ciężkiego. Pojazdy lżejszej serii Scheuerle EuroCompact U9 z konfiguracjami osi 0+2 i 0+3 oraz ładownością do 36 lub 48 t również korzystają z najnowocześniejszego systemu Clever Coupling System,
optymalizującego koncepcję obsługi. Podstawowy model, z konfiguracją osi 0+2 charakteryzuje się m.in. ładownością do 36 t oraz wysokością niskiego pokładu 200 mm lub wysokością załadunku na niskiej platformie 300 mm w pozycji do jazdy, wraz z optymalnym stosunkiem długości kombinacji do długości załadunku. EuroCompact z konfiguracją osi 0+3 oferuje ładowność do 48 t. Istnieją dwie główne wersje: jedna o rozstawie osi 1,3 m (U19) i druga o rozstawie osi 1,5 m (U18).

 

Schwarzmüller

Schwarzmüller ma w ofercie m.in. trzyosiową naczepę niskopodwoziową z platformą załamaną (semi). Producent zwraca uwagę na duże obciążenie punktowe ze względu na wąski odstęp między belkami poprzecznymi. Platforma posiada podłogę z twardego lub opcjonalnie miękkiego drewna. Składane, wysuwane poszerzenia wraz z belkami poszerzającymi przeznaczone są do transportów ponadgabarytowych. Rampy najazdowe, z pokryciem z twardego drewna i naspawanymi kwadratowymi antypoślizgowymi żebrami (4 szt.) wpuszczonymi w podłogę ułatwiają za- oraz wyładunek. Opcjonalnie dostępne są 2-częściowe rampy najazdowe napędzane silnikiem elektro-hydraulicznym lub z hydrauliki pojazdu ciągnącego z podnośnikiem rampy oraz rampy przesuwane hydraulicznie na boki, z sterowaniem na naczepie. Istnieje możliwość składowania desek poszerzających pod powierzchnią ładunkową, gdy nie są one używane. Osie pochodzą od znanych producentów, SAF lub BPW. Przednia platforma, tzw. balkon mierzy ok. 3,8 m, płaska powierzchnia ładunkowa (platforma niskopodwoziowa) ok. 8,1 m. Szerokość całkowita to 2,55 m, a z poszerzeniami ok. 3 m. Naczepa występuje również w wersji wzmocnionej.

W ofercie jest również czteroosiowa naczepa niskopodwoziowa z platformą załamaną (semi). Balkon ma ok. 3,5 m, płaska powierzchnia ładunkowa mierzy 8,3 m. Trzecia i czwarta oś ma tzw. samośledzący układ kierowniczy, po to, aby lepiej pokonywać zakręty i ograniczyć zużycie opon. Podwozie bazuje na zawieszeniu pneumatycznym z urządzeniem do podnoszenia i opuszczania, do załadunku i rozładunku.

Zawieszenie jest automatycznie poziomowane (do jazdy powyżej 15 km/h). Zastosowano sztywne osie 4 x 10 t (technicznie 4 x 12 t). Trzecia i czwarta oś są na zwrotnicach. Pojazdy niskopodwoziowe Schwarzmüller w większości przypadków są konfigurowane pod indywidualne zamówienie.

 

T&M nr 5/2024

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE