uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Latex 185130mm 2pages v5 PL

loga na www miedzy banery

vdo

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

1280x180 2

loga na www miedzy banery

bp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

targi automechanika 1117x150px pl

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

DAF

Łańcuch pod ochroną

W transporcie chłodniczym nie ma miejsca na kompromisy.

Wszystkie elementy muszą ze sobą współgrać. Naczepy, przyczepy, zabudowy nie mogą funkcjonować nie tylko bez efektywnych agregatów chłodniczych, ale również bez systemów monitorowania temperatury.

Transport świeżej i mrożonej żywności oraz produktów farmaceutycznych ma surowe wymagania. Szczególnie chodzi o odpowiednie warunki temperaturowe podczas całego przewozu. Przybywa różnego rodzaju, zaawansowanych rozwiązań technologicznych, które mają ułatwić tzw. chłodny łańcuch dostaw. Decydując się na wybór konkretnej naczepy czy zabudowy chłodniczej, bądź izotermicznej trzeba wziąć pod uwagę szereg istotnych kwestii.

 

chłodnie3Wybór ma znaczenie

Tomasz Kujawa, Dyrektor Handlowy, Pozkrone podkreśla, że dla optymalnego wyboru naczepy kluczowe znaczenie ma przede wszystkim rodzaj przewożonych ładunków. - Gdy w grę wchodzi wrażliwy ładunek na temperaturę wtedy wybieramy naczepę chłodnię (w Krone, Cool Liner) w standardowym wykonaniu, gdy na całej naczepie jest ten sam ładunek, jednak gdy potrzebujemy przewieźć ładunki w dwóch różnych temperaturach musimy zakupić naczepę tzw. Multitemp gdzie wewnętrzna ściana grodziowa oddziela dwie strefy, a dodatkowy parownik z tyłu wymusza inną temperaturę niż tą, która jest zadana w przedniej części naczepy – mówi T. Kujawa.

To, że również dokonując wyboru zabudowy chłodniczej należy wziąć pod uwagę przede wszystkim charakterystykę przewożonych towarów- jakiego zakresu temperatur wymagają, jak są pakowane i jak opakowania te powinny być przewożone, czy do transportu danego towaru niezbędne są atesty higieniczne dla zabudowy – zastrzega też Katarzyna Czarnecka,Kierownik projektów, LAMAR zaznaczając, jak ważne jest także to, czy w naczepie, ze względu na rodzaje towarów niezbędne jest wydzielenie stref o różnych temperaturach.

chlodnie4To naczepy i zabudowy, a co z agregatami? Bogdan Gochowski, Team Leader w Dziale Technicznym OMEGA Pilzno podkreśla, jak olbrzymie znaczenie ma wydajność chłodnicza agregatu. W transporcie międzynarodowym, w tym na takich kierunkach jak Wielka Brytania, gdzie pojazdy uczestniczą w przeprawach promowych,  agregaty muszą mieć dodatkowy silnik elektryczny, który może napędzać urządzenie, aby w trakcie całego transportu utrzymać łańcuch chłodniczy. - Przewozimy zróżnicowane produkty od świeżych owoców po towary głęboko mrożone, które wymagają kontrolowanej temperatury od 20 do -25 st. C. W krajach południowych w sezonie różnica między temperaturą zewnętrzną, a warunkami w chłodni jest ogromna. Urządzenie musi temu sprostać – tłumaczy B.Gochowski.

Alicja Ciechomska - Podsiadły, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu, Thermo King zwraca uwagę na takie czynniki wpływające na wybór jak: izolacja zabudowy; wymiary wewnętrzne komory ładunkowej; rodzaj podwozia (marka, parametry silnika, wymagana temperatura dla przewożonego produktu). – Znaczenie ma też rodzaj transportu ( transport długodystansowy/ dystrybucja), ilość otwarć drzwi na godzinę, rodzaj przewożonego towaru, temperatura zewnętrzna otoczenia czy dodatkowe ułatwienia dla użytkownika ( np. zasilanie elektryczne na postoju, grzanie) – dodaje A. Ciechomska - Podsiadły

 

chlodnie1Siła technologii

We współczesnych środkach transportu znajduje zastosowanie wiele nowatorskich rozwiązań, mogących znacząco wpłynąć na rzeczywistą efektywność danych pojazdów. W firmie CHEREAU zwracają uwagę na to, że wszyscy powinniśmy osiągnąć dekarbonizację flot, a np. zasilanie agregatu chłodniczego energią elektryczną jest z pewnością dobrym sposobem na osiągnięcie tego celu. - Widzimy to zwłaszcza na długich dystansach, w połączeniu z naszą izolacją VIP, aby zużywać mniej energii na jednostkę chłodzącą i mieć wystarczający zasięg z akumulatorem - usłyszeliśmy.

Krone ma obecnie dwa nowatorskie rozwiązania wpływające na efektywność pojazdu. Pierwszym z nich jest oś z generatorem prądu służącym do zasilania elektrycznego agregatu chłodniczego.

- Drugim rozwiązaniem jest elektryczna oś, która czerpiąc prąd z akumulatorów pod naczepą wspomaga pracę ciągnika siodłowego powodując znaczne oszczędności w zużyciu paliwa przy tradycyjnym napędzie (20-40 proc.) lub przy pełno elektrycznym zestawie znacznie wydłużając jego przebieg – mówi T. Kujawa.

EWT Truck & Trailer Polska- przedstawiciel koncernu Schmitz Cargobull w Polsce wskazuje jako najbardziej innowacyjne rozwiązanie naczepę chłodniczą Schmitz Cargobull S.KOe z elektrycznym, w pełni bezemisyjnym agregatem chłodniczym S.CUe w zestawie z akumulatotami oraz generatorem prądu umieszczonym na drugiej, środkowej osi. Prądnica zamontowana na osi ładuje akumulatory podczas jazdy oraz odzyskuje energię podczas hamowania i tym samym wydłuża czas pracy agregatu chłodniczego oraz skraca czas ładowania akumulatorów (z zewnętrznej sieci energetycznej). System jest w pełni zintegrowany z telematyką TrailerConnect, dzięki temu wszystkie parametry systemu jak na przykład stopień naładowania baterii oraz pozostały czas pracy agregatu chłodniczego mogą być monitorowane przez portal telematyczny lub aplikację mobilną.

 chłodnie5B. Gochowski (OMEGA Pilzno) podkreśla, że w reprezentowanej przez niego firmie testowano już takie rozwiązania i „jest to temat wart uwagi”. – Trzeba też powiedzieć, że przy dzisiejszych realiach, ze względu na wagę baterii, rozwiązanie w istotny sposób wpływa na masę pojazdu, co zmniejsza możliwy tonaż towarów, a jest to jeden z bardzo ważnych aspektów w transporcie długodystansowym.  Jest też kwestia infrastruktury, która pozwoliłaby na ładowanie baterii w czasie odpoczynku kierowcy  w różnych miejscach w Europie. Rozwiązanie, z którego aktywnie korzystamy to agregaty wyposażone w panele fotowoltaiczne. Dzięki temu agregat podczas pracy w trybie automatycznym nie uruchamia silnika diesla celem doładowania baterii agregatu, co w znaczący sposób wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa – dodaje B.Gochowski.

Maciej Śmieciński, Dyrektor ds. Klientów Kluczowych, Thermo King nie ma wątpliwości, że takie innowacje jak elektryczne agregaty chłodnicze stają się jednym z elementów wspierającym transformację energetyczną, umożliwiając flotom dostosowanie się do nowych standardów ekologicznych przy jednoczesnym utrzymaniu efektywności operacyjnej.

- Thermo King wdraża elektryfikację, aby wesprzeć zmianę floty na pojazdy całkowicie elektryczne w odpowiedzi na wyzwania dostaw w centrach miast. Opracowano gamę elektrycznych agregatów chłodniczych dla małych i średnich samochodów dostawczych. W segmencie naczep, wspólnie z firmą BPW stworzono innowacyjny system AxlePower, który wykorzystuje alternatywne źródła zasilania, w tym energię generowaną z ruchu naczepy i hamowania, co w rzeczywistości istotnie wpływa na efektywność pojazdów – dodaje M.Śmieciński wyliczając przy tym kluczowe cechy systemu AxlePower.

chłodnie6To: oszczędność paliwa poprzez możliwość pracy agregatu na silniku elektrycznym zarówno podczas jazdy, jak i postoju, co znacząco zmniejsza zużycie paliwa; elastyczność dzięki możliwości wykorzystania energii zgromadzonej w akumulatorach Energ-e Pack do zasilania agregatu chłodniczego w dowolnym momencie; redukcja emisji CO2 poprzez wyłączanie silnika agregatu, co pomaga flotom dostarczać w strefach niskiej i zerowej emisji oraz dostosować się do przyszłych regulacji dotyczących ochrony środowiska.

- Agregaty serii E cechują się stałą i wysoką wydajnością chłodniczą, zasilaniem z baterii trakcyjnej pojazdu lub innego źródła energii oraz dostępem do stref zeroemisyjnych. Premierą w ramach serii jest model E-500e, który oferuje prawdziwą energooszczędność, pracę zasilaną w 100 proc. elektrycznie oraz elastyczność operacyjną, będąc idealnym rozwiązaniem dla elektrycznych flot samochodów miejskich – dodaje nasz rozmówca.

 

Naczepy i zabudowy

Ponad pół wieku doświadczenia w produkcji chłodni ma hiszpański SOR. W SOR Iberica podkreślają, że naczepy chłodnicze wyróżniają się jednym z najlepszych współczynników przenikalności K na rynku. Jak wyliczono, przy agregacie pracującym przez 1500 godzin można zaoszczędzić ok. 585 l paliwa w porównaniu do chłodni z zabudową panelową. Istnieje możliwość wykonania ładowni chłodniczej do wysokości wewnętrznej 3,2 m oraz długości 20 m. Walorem naczep jest solidna konstrukcja przy utrzymaniu relatywnie niskiej masy własnej. Tylny portal specjalnie wzmocniono, aby chronić pojazd podczas cofania do rampy. Wyposażenie opcjonalne pozwala przystosować naczepę do indywidualnych potrzeb użytkowników. Obejmuje m.in. szyny do mocowania ładunku, stałe i przesuwne ścianki działowe, podłogę antyhałasową (zgodną z wymogami PIEK) oraz uchwyty promowe wraz z odpowiednim wzmocnieniem podwozia. Istnieje możliwość zamówienia ramy w wersji ocynkowanej lub lakierowanej. SOR Iberica stosuje podzespoły (osie, pneumatyka, opony, układy oświetlenia) markowych producentów.

CHEREAU nie oferuje standardowych pojazdów, ale przyczepy robione na zamówienie. Rocznie forma produkuje ok. 3,7 tys. pojazdów, a średni poziom serii to trzy pojazdy. - Nie ma jednego, popularnego modelu. Popularnością cieszy się fakt, że w CHEREAU nasi klienci mogą mieć rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Nasze przyczepy są wysokiej jakości i mają długą żywotność, a przyczepy CHEREAU, które po 12 latach nadal posiadają FRC ATP, są dość powszechne na drogach – podkreślają dostawcy

D.A.C. proponuje m.in. chłodnię/hakówkę, nadwozie specjalistyczne gdzie ładunek - półtusze lub drób jest przewożony na systemie hakowym pod dachem na specjalnej konstrukcji słupowej obliczanej do konkretnego obciążenia (według ilości półtusz). Nadwozia hakowe D.A.C. obejmują DMC 3,5 T. do 18 T

System składa się z „eurorury” na której zawieszone są haki i ich blokady, unieruchamiające ładunek w osi wzdłużnej i poprzecznej. Jest mobilny z systemem „eurorur” w budynkach stacjonarnych - chłodniach pozwala to na łatwy przejazd ładunku z auta do chłodni stacjonarnej. Nadwozie ze względu na specyfikę przewożonego ładunku a co za tym idzie konstrukcji nośnej pod dachowej wykonane jest z ultralekkich- wytrzymałych materiałów konstrukcyjnych. Chłodnia jak i wyposażenie posiadają atesty PZH i ATP.

Izotermy do samochodów dostawczych o masie do 8,5 t oferuje LAMAR. Paleta rozwiązań i urządzeń daje możliwość rozbudowy funkcjonalności do wymogów określonej branży. Izoterma skierowana jest do przedsiębiorstw, które wymagają stosunkowo stabilnej temperatury dodatniej w przedziale od 0 st. do 20 st. C.  Konstrukcję tworzą ściany z płyt warstwowych typu sandwich. Całość pokryta jest laminatem poliestrowo - szklanym w kolorze białym. Samonośną podłogę izolowaną pokryto wylewką Marothan, której fakturę można dobrać odpowiednio do sposobu przewożenia towarów. Wyposażenie izotermy stanowią drzwi dwuskrzydłowe o kącie otwarcia 270 st. jak również jednoskrzydłowe drzwi boczne. Elementem wyposażenia może być także kabiny sypialne i spoilery. Obok rozwiązań podnoszących funkcjonalność wnętrza zabudowy, adaptacja może obejmować kilka wariantów zamknięcia. Wybór jednego z nich, bez względu na rodzaj przewożonych ładunków, poprawia komfort pracy, skraca czas potrzeby na załadunek i rozładunek towaru. Windy załadunkowe umożliwiają ładunek towarów o większych gabarytach niż przeciętne lub palet przy wykorzystaniu ręcznych wózków widłowych. - Wyposażenie dodatkowe stanowić może np. przesuwna lub stała ściana grodziowa (umożliwia przewóz towarów wymagających różnych temperatur lub produktów, które należy przewozić oddzielnie). Występuje w dwóch wariantach: ściany stałej, zamontowanej zgodnie z ustaleniami klienta oraz ściany ruchomej, poruszającej się na dwóch prowadnicach na ścianach bocznych (której położenie można dowolnie zmieniać). Specjalne listwy montowane na ścianach zabudowy kontenerowej stanowią fundament systemu mocowania ładunku, w których instalowany jest drążek blokujący. Oferowane są też pakiety aerodynamiczne, w skład których wchodzą także aerodynamiczne zabudowy międzyosiowe pozwalające zredukować zużycie paliwa o minimum 5 proc. - informuje K. Czarnecka (LAMAR).  

chlodnie2Kässbohrer ma chłodnie z paneli GRP, a zatem tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym. Ten kompozyt pokrywa materiał izolacyjny. Ze względu na swoje właściwości, GRP „odbija” światło słoneczne. Technologia ta skutkuje mniejszym przenikaniem ciepła przez ściany, a dzięki zastosowaniu najnowocześniejszej izolacji, posiada bardzo korzystny współczynnik przenikania ciepła. Dzięki niższej wartości K (czyli mniejszemu przenikaniu ciepła przez ściany), chłodnie Kässbohrer Reefers mają bardziej stabilne środowisko chłodzące i umożliwiają mniejsze zużycie energii przy utrzymaniu docelowych warunków transportu. Kässbohrer Reefer oferuje możliwość transportu w temperaturze od -20 do +12 st.C, w tym jednoczesnego transportu w kilku różnych temperaturach dzięki solidnej ścianie separacyjnej. Pojazdy Kässbohrer mają certyfikaty FRC, Pharma, HACCP i Code XL oraz są oficjalnie dopuszczone do ruchu.

Krone Cool Liner seryjnie wyposażana jest w ramę przelotową, na którą przekazywane są siły rozciągające, Ochrania to nadwozie w trakcie sprzęgania/ rozprzęgania pojazdu. Portal tylny ze stali szlachetnej przystosowano konstrukcyjnie do śluz i ramp. Skrzynia mieści 36 europalet i posiada innowacyjny system prowadnic pokrywy. Kanał powietrzny zamontowany elastycznie na suficie równomiernie rozdziela zimne powietrze w naczepie i przystosowany jest zarówno do załadunku piętrowego, jak i korzystania z poprzecznej ściany działowej. Mikroprzełącznik oświetlenia wewnętrznego w drzwiach reaguje bezdotykowo i może współpracować z rejestratorem temperatury i systemem Krone Telematics. Aluminiowy kątownik przyścienny jest sklejony ze ścianami bocznymi i szczelnie przyspawany do jednoczęściowej wyciszonej płyty podłogowej z aluminium.

 

Czas na agregat

B. Gochowski (OMEGA Pilzno) podkreśla, że jako operator logistyczny z własną flotą pojazdów chłodniczych, reprezentowana przez niego firma stale poszukuje rozwiązań które pozwolą optymalizować koszty, redukować ślad węglowy przy zapewnieniu bezpiecznego i terminowego transportu.

- Korzystamy z nowoczesnego sprzętu. Cenimy sobie w najnowszych agregatach możliwość zmiany siły wydmuchu powietrza. Można to regulować w sposób niezależny od obrotów silnika. Wcześniej nie było takiej możliwości. Dzięki tej opcji przy zastosowaniu turbin sterowanych elektrycznie, mamy większą kontrolę nad wydajnością chłodniczą agregatu zmniejszając zużycie paliwa oraz obniżając poziomie hałasu. Wpływa to również na ergonomię pracy kierowcy. Mamy też możliwość wprowadzenia specjalnego programu pod dany towar naszego klienta. Programujemy więc pracę agregatu zgodnie z parametrami, jakie wskazał klient. Niezmiennie liczy się też dostęp do bieżących informacji o parametrach transportu – mówi B. Gochowski dodając, że wszystkie urządzenia są śledzone przez dyspozytora.

Poza monitoringiem w czasie rzeczywistym takich parametrów jak: lokalizacja pojazdu, temperatura czy tryb pracy, można również sterować agregatem zdalnie oraz wykonywać wszelkie potrzebne raporty z pracy urządzeń. Nie bez znaczenia jest kwestia bezpieczeństwa ładunku. System posiada funkcję alarmowania w przypadku gdy drzwi zostały otwarte lub wystąpi usterka agregatu. OMEGA Pilzno Food Logistics dodatkowo w swoich naczepach chłodniczych montuje system alarmowy, który informuje syreną o przypadkach włamania do wnętrza naczepy.

Kompatybilność z alternatywnymi źródłami zasilania, całkowita bezemisyjność i niezwykła efektywność – to cechy Advancera-e, akcentowane przez przedstawicieli Thermo King. Dodają, iż Advancer-e to pierwszy krok w kierunku pełnej elektryfikacji i czystszej, bardziej zrównoważonej przyszłości naczepowych agregatów chłodniczych. A.Ciechomska - Podsiadły i M. Śmieciński (Thermo King) zwracają również uwagę na walory innych rozwiązań tej marki. Seria agregatów SLXi, dzięki urządzeniu komunikacyjnemu TK BlueBox jest w pełni przygotowana na rozwiązania telematyczne. Funkcjonalność ta pozwala na skuteczne zarządzanie flotą. Szereg modyfikacji na poziomie oprogramowania pozwala indywidualnie zaprogramować parametry pracy agregatu, dzięki czemu utrzymuje ładunek w optymalnych warunkach, przy równoczesnych, maksymalnych korzyściach finansowych. Z kolei seria V i VX to agregaty przeznaczone do utrzymywania temperatury produktów chłodzonych, mrożonych lub głęboko mrożonych w samochodach dostawczych w sektorze dystrybucji. Elektroniczny sterownik jest montowany w łatwo dostępnym miejscu, w kabinie kierowcy. Pozwala to m.in. na łatwą obsługę agregatu oraz kontrolę temperatury bez potrzeby opuszczania kabiny. Sprężarka agregatu tej serii montowana jest w komorze silnika pojazdu za pomocą uchwytu montażowego, a napęd jest przenoszony z wykorzystaniem paska klinowego lub wielorowkowego oraz sprzęgła elektromagnetycznego. By wydłużyć żywotność sprężarki wyposażono ją w system Jet Lube (wspomaganie smarowania) oraz Jet Cool (wtrysk ciekłego czynnika chłodzącego).

Schmitz Cargobull oferuje również własnej produkcji agregat chłodniczy S.CU d80 (napęd diesel i elektryczny). Urządzenie nowej generacji z wydajnym silnikiem diesla oraz zmodyfikowanym zakresem osiągów (w stosunku do poprzednika ma zużycie paliwa niższe nawet o 15 proc, a także niższy poziom hałasu przy zachowaniu wysokiej wydajności chłodzenia/ogrzewania). Masę agregatu zmniejszono o 50 kg. S.CU d80 jest dostępny w wersjach: MonoTemp i MultiTemp- ta ostatnia wersja z atestem farmaceutycznym. Producent poprawił czytelność wyświetlacza- większe litery, ikony, intuicyjna nawigacja, ponadto wszystkie informacje o naczepie można wyświetlić na wyświetlaczu agregatu S.CU d80 za pośrednictwem menu SMART Trailer. Agregat ma nowy generator,  poprawiono zarządzanie ciepłem, nowa wersja wentylatora/ parownika oraz zestaw Silence Kit odpowiadają za optymalną izolację akustyczną. Opcjonalny panel fotowoltaiczny doładowuje akumulator rozruchowy agregatu, tym samym zapobiega głębokiemu rozładowaniu. Panel montowany jest bezpośrednio na agregacie, co nie wpływa na wysokość pojazdu. Chłodnia Schmitz Cargobull S.KO COOL z cyfrowym rejestratorem temperatury i standardowym wyposażeniem w telematykę TrailerConnect może być opcjonalnie doposażona w elektroniczny system zamykania drzwi TL4 z poziomym ryglem w dolnej belce (via portal TrailerConnect definiuje się strefy załadunku oraz rozładunku). System automatycznie blokuje lub odblokowuje drzwi, a w portalu lub aplikacji beSmart można aktywować automatyczne ryglowanie systemu TL4 po przekroczeniu 30 km/h. Dopracowano system dystrybucji powietrza poprzez ukierunkowane prowadzenie strumieni pierwotnych i wtórnych w kanałach o powiększonym przekroju. Śluzy powietrza powrotnego pod ścianą cyrkulacyjną i po jej bokach zapobiegają mieszaniu się powietrza zimnego i ciepłego oraz wspomagają poprawną cyrkulację.

- Naczepy Schmitz Cargobull mogą mieć opcjonalnie certyfikat do przewozu farmaceutyków. Pakiet Pharma zawiera wszystkie niezbędne elementy wyposażenia dedykowane do przewozu leków, rejestratory danych zapewniają ciągły monitoring i kontrolę przewożonych towarów. W pakiet Pharma wchodzi własny agregat chłodniczy Schmitz Cargobull S.CU – podkreślają w EWT Truck & Trailer Polska.

 

T&M nr 4/2024

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE