Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

Intercars październik

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

BOSCH BX 2024 truck 1170x150

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

Kaessbohrer wrzesien

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

loga na www miedzy banery

onturtle 1150x150 10 2024

Mocna pozycja

Co najmniej dobry okazał się miniony rok dla Daimler Truck Polska.

W najważniejszym sektorze ciężarówek ponad 16 ton DMC marka Mercedes-Benz zajęła drugą lokatę i odnotowała drugi wynik w historii
na naszym rynku.

Podsumowaniu minionego roku i planom na przyszłość było poświęcone śniadanie prasowe w czwartek, 11 stycznia, w Warszawie. Trzeba przyznać, że menadżerowie Daimler Truck Polska poświęcili nam prawie cztery godziny, byli do dyspozycji dziennikarzy podczas śniadania i po konferencji. Szacunek. Firmę reprezentowali czterej panowie: prezes Przemysław Rajewski, Piotr Urban, dyrektor sprzedaży i marketingu, Piotr Materzok, szef customer service & parts, Igor Kaczorkiewicz, head of product and marketing, PR. Na prezentacji padła liczba 5.881 zarejestrowanych aut, dane PZPM, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówią o 5.732 sztukach, ale nie będziemy kruszyć kopii, tak czy inaczej Mercedes wywalczył drugie miejsce.

 

360 stopni

Wyniki to m.in. pokłosie strategii 360 stopni. Chodzi o to, żeby stuprocentowo patrzeć z perspektywy klientów, żeby oferować zintegrowane usługi, daleko wykraczające poza same pojazdy. Zaczyna się od słuchania klientów, a wszelkie działania są prowadzone w dłuższej perspektywie. Sprzedaż i serwis powinny być w nieustającej symbiozie. Także usługi finansowe, nowością w 2025 r. stanie się osobna spółka na polskim rynku, Daimler Truck Financial Services. To zarazem kolejne podkreślenie niezależności Daimler Truck Polska od samochodów osobowych i dostawczych. Generalna zasada jest taka – Ty robisz usługi transportowe, my zajmujemy się Twoim autem. Autem o wysokiej jakości, Mercedes wrócił do tego, co było wcześniej, nie ma problemów np. z retarderami.

Ważne, zeszłoroczne wydarzenie dla polskiego Daimlera to otwarcie 1 września nowego magazynu części zamiennych w Strykowie, woj. łódzkim. Obszar dostaw części jest absolutnie kluczowy, zarówno dla serwisów jak i klientów końcowych. Wzrost sprzedaży części zamiennych, rok do roku, wyniósł ponad 12 proc. A w planach jest przewożenie części elektrycznymi ciężarówkami.

 

Elektryki demo

No bo nie mogło zabraknąć wątku elektromobilności, jakżeby inaczej. Nieuchronna zmiana. Daimler przewiduje „przełamanie” w roku 2030, tzn. już za sześć lat powinien sprzedawać więcej pojazdów zeroemisyjnych niż z klasycznymi jednostkami napędowymi. Z tym że w Polsce nastąpi to zapewne nieco później. Tak czy inaczej, w 2039 nowe ciężarówki Mercedesa będą wyłącznie zeroemisyjne. Na razie Damler rozwija obie, główne technologie, czyli baterie i ogniwa paliwowe. Tak czy inaczej, koła są napędzane silnikami na prąd.

W zeszłym roku zarejestrowano 11 ciężarowych Mercedesów na baterie. Przemysław Rajewski, uprzedzając moje natychmiastowe pytanie, zaznaczył, że wszystkie są pojazdami demonstracyjnymi. Na razie na e-Mercedesa nie zdecydował się żaden klient. Nikt nie rwie z tego powodu włosów z głowy, to świadoma taktyka. Szeroki program jazd testowych, edukacja, dopiero potem efekty handlowe. Ponieważ kończyłem w liceum profil matematyczno-fizyczny, od razu obliczyłem na paluszkach, że 11 sztuk, to niecałe 2 promile dla Mercedesa. Promile, nie procenty, tak to w tej chwili przedstawia się w naszym kraju. Zapewne będzie lepiej w tym roku, również za sprawą objazdowej karawany Journ.e, złożonej z samych elektryków.

 

700 na dealera

Przed laty 200 ciężarówek sprzedawanych przez dealera wydawało się zawrotną liczbą, obecnie na jeden punkt przypada statystycznie ponad 700. Dealerów jest ośmiu, działają w 19 lokalizacjach. 29 serwisów jest dealerskich, poza tym działa dziewięć niezależnych ASO, razem 38. Zeszłoroczne inwestycje były zróżnicowane. I tak w Grudziądzu (woj. kujawsko-pomorskie) firma KTC urządziła ASO w obiektach po serwisie pojazdów szynowych. W Opolu nastąpiła relokacja, powstał mały, modelowy „truck format” Grupy Wróbel. EWT w ramach przejmowania ciężarowego biznesu od Auto Idei wybudował stację w Tomaszkowie pod Olsztynem. W pierwszym kwartale br. zostanie uruchomiony najnowszy obiekt Daimler Truck Retail Polska (dealer importera) w Rudzie Śląskiej w woj. śląskim, który zastąpi oddział w Będzinie.

 

Jeszcze Fuso

Nie zapominajmy, że Daimler (wszyscy dealerzy) sprzedaje samochód, który… nie wiadomo, jak się nazywa. Daimler określa go jako Fuso, a nawet FUSO, w statystykach PZPM figuruje on jako Mitsubishi – i słusznie, wszak ma z przodu znaczek firmowy Mitsubishi, trzy diamenty. Mniejsza z tym, zeszłoroczna liczba 357 pierwszych rejestracji dała mu pierwsze miejsce w segmencie CoE, Cab over Engine, kabina nad silnikiem. Jest oczywiście i wersja elektryczna.

 

T&M nr 1/2024

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE