uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Mercedes lipiec

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

Prilo 1170x150

loga na www miedzy banery

1980x617pix

Ciężarówką na wodór

Wodór jest jednym z kluczowych elementów dekarbonizacji.

Ze względu na potencjał energetyczny i minimalną emisyjność jego popularność rośnie na całym świecie. W odpowiedzi na wyzwania związane z transformacją energetyczną Grupa ORLEN przygotowała strategię wodorową do 2030 roku, zintegrowaną ze strategią biznesową ORLEN2030. Dokument definiuje cele koncernu do końca dekady oraz długoterminowe ambicje w czterech kluczowych obszarach: mobilność, rafineria i petrochemia, przemysł i energetyka oraz badania i rozwój.

Mobilność jest tym obszarem, który w szczególności interesuje przewoźników i kierowców aut ciężarowych. Wodór, jako paliwo, jest wykorzystywany przede wszystkim w transporcie publicznym, ale także w transporcie ciężkim, lotniczym, morskim. Aspiracją koncernu ORLEN jest zostanie liderem we wdrażaniu mobilności wodorowej w Europie Środkowej. Cele te wpisują się w dekarbonizację sektora transportu. Dynamiczny rozwój rynku wodorowego, od autobusów miejskich, kolei, po ciężarowy transport dalekobieżny i indywidualny jest dodatkowym bodźcem dla ORLENU. W planach koncern wykorzysta zarówno już istniejące aktywa, jak i wybuduje nowe moce do produkcji wodoru do transportu o jakości automotive.

 

Właściwości wodoru

Wodór jest obecnie uważany za jeden z kluczowych elementów transformacji energetycznej. Dlaczego? Ponieważ wyróżnia się na tle innych paliw!

  • Nie emituje CO2 ani innych szkodliwych dla środowiska związków.
  • Ma wysoką gęstość energii.
  • Charakteryzuje się znacznie większą gęstością energii w odniesieniu do jednostki masy niż inne paliwa, np. prawie trzy razy większą niż benzyna.

 

Ambitne plany

W obszarze ciężkiego transportu ORLEN postawił sobie ambitne cele.
Plany koncernu zakładają uzyskanie pozycji lidera Europy Środkowej w tej dziedzinie w latach 2025-30. Strategia zakłada powstanie 111 stacji tankowania wodoru z niezbędną dla samochodów ciężarowych logistyką.
Aż 57 stacji powstanie w Polsce, kolejne w Czechach (28) i na Słowacji (26).

 

Tankowanie teraz i za chwilę

Od czerwca ub.r. stacja tankowania wodoru działa w Krakowie, jest przeznaczona obecnie do obsługi autobusów komunikacji miejskiej. Z kolei stacja przy ul. Warszawskiej w Poznaniu będzie ogólnodostępna dla kierowców w ciągu kilku najbliższych tygodni. Obecnie trwa tam testowe uzupełnianie wodorem zbiorników autobusów komunikacji miejskiej MPK Poznań. Wynika to z konieczności przeprowadzenia testów technologicznych oraz integracji systemów IT. Na stacji w Poznaniu ORLEN udostępni kierowcom trzy dystrybutory. Dwa o ciśnieniu 350 barów będą służyły do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych, natomiast dodatkowy dystrybutor, o ciśnieniu 700 barów będzie przeznaczony dla pojazdów osobowych. Placówka w Poznaniu będzie pierwszą ogólnodostępną stacją wodorową ORLEN w Polsce. Wodór do aut zatankować będzie można jeszcze w tym roku także na powstającej stacji w Katowicach.

Kolejne stacje wodorowe ORLEN w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r. Grupa ORLEN rozwija swoją sieć także za granicą. W Czechach wodór można już zatankować na stacjach ORLEN Benzina w Pradze i Litvinovie.

 

Najwyższa jakość

Dla zapewnienia najwyższej jakości tego paliwa Grupa ORLEN uruchomiła specjalistyczne laboratoria wodorowe w Trzebini i Włocławku, które jako jedyne w Polsce są w stanie zbadać wszystkie parametry wodoru wymagane dla zasilania ogniw paliwowych w pojazdach. Wodór do napędu aut produkowany w Trzebini posiada czystość 99,99 proc.

 

T&M nr 10/2023

 

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE