uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Latex 185130mm 2pages v5 PL

loga na www miedzy banery

vdo

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

1280x180 2

loga na www miedzy banery

bp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

targi automechanika 1117x150px pl

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

DAF

Musi być i już!

Ogrzewanie postojowe jest niezbędne jesienią i zimą w ciężarówkach, autobusach, maszynach roboczych, również w niektórych autach dostawczych.

Prezentujemy propozycje trzech znanych firm, Webasto, Eberspaechera i Defy.Webasto zyskało taką renomę, tudzież popularność, że nazwa tej marki stała się wręcz synonimem ogrzewania postojowego, tak jak buty sportowe są adidasami. Można to uznać za nieco krzywdzące dla innych, znakomitych producentów, ale zwyczaje językowe skądś się biorą i trudno z nimi walczyć. Najnowsza propozycja Webasto dotyczy coraz częściej kupowanych elektrycznych dostawczaków i vanów powstałych na ich bazie. Zarazem to jeden z paradoksów elektromobilności – do auta na prąd, zaroemisyjnego, montuje się powietrzny agregat grzewczy (Air Top 2000 STC) na olej napędowy, czyli na paliwo przez ekologów wręcz wyklęte! Gwoli ścisłości, paliwem może też HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), bardziej przyjazne dla środowiska niż „ropa”.

Nazwa tego pionierskiego systemu wiele wyjaśnia – Range Plus, chodzi przede wszystkim o przedłużenie zasięgu, do 80 km. Nie jest tajemnicą, że zasięg większości aut na baterie prezentuje się mizernie, a przy niskich temperaturach zewnętrznych jeszcze spada o ok. 35 proc., jak podaje Webasto. W dostawczych czy w vanach ciepło ulatuje sobie w wyniku częstego otwierania drzwi. Wychłodzenie powodują również powierzchnie okienne, co bywa szczególnie odczuwane w vanach. Range Plus znacznie zmniejsza obciążenie fabrycznego ogrzewania elektrycznego, zapewniając przyjemną atmosferę w kabinie. Poza tym transport towarów wrażliwych na temperaturę może wymagać zimą ogrzewania ładowni. Range Plus zapewnia do 50 godzin dodatkowego ogrzewania, regulacja mocy grzewczej jest od 0,9 kW do 2,0 kW.

Rzecz jasna poza agregatem, jego sterowaniem, dystrybucją ciepłego powietrza w skład zestawu wchodzi zbiornik paliwa (8-litrowy), którego elektryk jest przecież z definicji pozbawiony. Oprócz samego baku potrzebny jest jeszcze zespół wlewu paliwa z korkiem. Taki zespól jest dostarczany do Mercedesów eVito Tourer i EQV. Natomiast do elektrowozów z koncernu Stellantis – Citroen, Fiat, Opel, Peugeot – oraz do Toyot Proace i Proace Verso (są to konstrukcje francuskie) elementy te zapewniają autoryzowani dostawcy części zamiennych.

 

Webasto tradycyjne

Elektomobilność rozwija się, lecz jeszcze długo podstawę oferty Webasto będą tworzyły ogrzewania dla pojazdów na paliwa kopalne. Wspomniany przy elektrykach agregat Air Top 2000 STC budzi uznanie z powodu wszechstronności i niskiego spalania, łatwości serwisowania i konserwacji. Należy zaznaczyć, iż nadaje się do pojazdów przewożących materiały niebezpieczne ADR. Kompaktowa konstrukcja umożliwia szybki montaż, wewnątrz lub na zewnątrz pojazdu. Urządzenie cicho i szybko ogrzewa powietrze w kabinie lub w przestrzeni ładunkowej, utrzymując ustawioną temperaturę. Agregat współpracuje z elementami obsługowymi Multi Control HD i Smart Control. Przykładowo dzięki Multi Control HD można zaprogramować do trzech okresów pracy na maksymalnie siedem dni.

Powietrzny Air Top Evo 40/55 charakteryzuje się większymi możliwościami. Wariant 40, na olej napędowy, dysponuje mocą 1,5-3,5 kW, dzięki funkcji Boost za pośrednictwem sterowania Multi Control jest możliwe zwiększenie mocy do 4,0 kW. Analogicznie dzięki temu urządzeniu wariant 55, na olej napędowy, zamiast 1,5-5,0 kW daje 5,5 kW. Układ sterowania w trybie Eco minimalizuje zużycie energii i hałas. Montaż jest szybki i prosty. W razie potrzeby dwa agregaty mogą być łączone modułowo, co pozwala na ogrzanie większych przestrzeni ładunkowych.

W opcji jest możliwość sterowania każdego ogrzewania powietrznego Air Top za pomocą aplikacji w telefonie. Każdy z wymienionych tu agregatów ma wersje na benzynę, pracującą pod napięciem 12 V. Agregaty dieslowskie są przystosowane do układów 12 V albo 24 V.

Thermo Top Pro 120/150 to nowa generacja ogrzewania wodnego w wysokowydajnych kategoriach, podpowiadanych przez cyfrowe oznaczenia, tzn. 12 kW i 15 kW. Oba modele, dostępne w wersjach 12 V i 24 V, nadają się do ciężarówek (również ADR), średnich autobusów, minibusów, pojazdów budowlanych, sprzętu rolniczego. Sterownik ECU i wszystkie połączenia znajdują się z jednej strony. Kompaktowe rozmiary i niewielka masa ułatwiają montaż nawet w ograniczonej przestrzeni. Automatyczna kompensacja zapewnia pełną wydajność do 3.500 m n.p.m. Nagrzewnica pracuje także w bardzo niskich temperaturach, do minus 40. Agregaty charakteryzują się innowacyjną koncepcją palnika oraz zaawansowanym układem diagnostyki i bezpieczeństwa. Czujniki monitorują temperaturę spalin i płynu chłodzącego, w sposób ciągły przekazują te dane do jednostki sterującej.

 

Eberspaecher

Wraz z trzecią generacją Airtronica Eberspaecher wprowadza na rynek zupełnie nową rodzinę ogrzewań powietrznych do pojazdów użytkowych i specjalnych. Rodzina Airtronic 3 łączy wysoką wydajność grzewczą z bardzo kompaktową konstrukcją, cichą pracą, automatyczną regulacją wysokości do 5.500 m, również z elastycznym montażem. Sterowanie przy pomocy Eberspaecher Easy Start Pro i Easy Start Web jest wygodne i przyjazne dla użytkownika. Montaż jest możliwy pod kątem 90 stopni w dwóch pozycjach. Dodajmy, że do pojazdów kempingowych jest przeznaczone nowe ogrzewanie benzynowe S3.

Opatentowana konstrukcja obudowy ma zapobiegać technicznym plagiatom. Silnik bezszczotkowy zapewnia żywotność do 5.000 godzin pracy. Energia zasilania sztyftu żarowego podlega regulacji w zależności od parametrów środowiskowych. Ulepszony wymiennik ciepła daje w efekcie zoptymalizowany przepływ podgrzanego powietrza. Ważną zaletę stanowi kompatybilność z wcześniejszymi generacjami ogrzewań, także kompatybilność ze wszystkimi innymi jednostkami sterującymi. Za pośrednictwem magistrali CAN można zintegrować Airtronica 3 z systemami pokładowymi.

Wśród ogrzewań wodnych marka Eberspächer może obecnie zaproponować mocnego i wytrzymałego Hydronica S3 Economy CS, który stanowi znakomite rozwiązanie dla pojazdów silnikowych. Jest on w pełni kompatybilny z nową serią jednostek sterujących Easy Start z magistralą CAN, a także z pozostałymi sterownikami, które są obsługiwane za pomocą sygnału włączenia S+. Hydronic S3 Commercial występuje w wariancie 24 V do użytku profesjonalnego, który jest również dostępny w wersji o mocy 5,6 kW. Co więcej Hydronic S3 posiada bezstopniową kontrolę wydajności i zoptymalizowaną redukcję hałasu. Urządzenie to może pracować na wysokościach do 1.500 m lub powyżej 1.500 m przy założeniu, że korzysta z Easy Start Pro (Economy). Wersja Commercial posiada automatyczną regulację wysokości do 3.000 m. Ponadto, najnowszy produkt posiada funkcję wykorzystania ciepła resztkowego do dalszego procesu grzewczego i diagnostykę poprzez Easy Scan w oparciu o włącznik sterujący Easy Start (CAN). Produkt dostępny jest również w wariancie ADR Hydronic S3 Commercial D6L.

 

Defa

Defa WarmUp jest konstrukcją innego rodzaju, jest niezależnym ogrzewaniem zasilanym prądem przemiennym z sieci 230 V. System ten w sposób wygodny, bezpieczny i wydajny sprawia, że silnik łatwo się uruchamia, wnętrze pojazdu ma odpowiednią temperaturę, zaś akumulator jest w pełni naładowany przez całą zimę. Daje pewność rozruchu silnika pojazdu nawet przy temperaturach poniżej -30° C, gdy zawodzą już spalinowe urządzenia grzewcze. Produkty Defy znajdują szerokie zastosowanie w samochodach ciężarowych, dostawczych, osobowych, autobusach, w pojazdach specjalnych.

Istotą oferty pozwalającą spełniać indywidualne oczekiwania klienta jest możliwość kompletowania systemu niejako z „klocków”. Modułowa budowa pozwala nie tylko dostosować rozwiązanie do konkretnych potrzeb, ale również zdecydowanie ograniczyć cenę urządzenia, czyniąc je kilkakrotnie tańszym niż porównywalne niezależne systemy grzewcze z zasilaniem paliwowym. Koszt podstawowego rozwiązania zamyka się kwotą kilkuset złotych. Prostota rozwiązania gwarantuje szybki, nieskomplikowany montaż oraz dużą niezawodność. System jest bezobsługowy, praktycznie nie wymaga bieżącej konserwacji.

Podstawowy WarmUp jest zbudowany w oparciu o grzałkę silnika. Grzałka konstruowana jest dla konkretnej jednostki napędowej, co gwarantuje najlepszą efektywność pracy, wydajność, bezpieczeństwo. Uzupełniają ją przewody pokładowe z gniazdem przyłączeniowym oraz przewód łączący gniazdo w pojeździe z zewnętrznym źródłem energii 230 V.

Kolejnym elementem może być automatyczna ładowarka akumulatora. Zaczyna ona pracę natychmiast po podłączeniu do zasilania, nawet gdy podgrzewanie silnika i kabiny jest wyłączone. Po całkowitym naładowaniu akumulatora ładowarka przechodzi w tryb podtrzymania, zabezpieczając baterię przed przeładowaniem. W celu ochrony akumulatora przed uszkodzeniem, napięcie ładowania korygowane jest w zależności od temperatury otoczenia.

Dalej – ogrzewacz wnętrza, poprawia zdecydowanie komfort użytkowania pojazdu. Estetyczne urządzenie potrafi ogrzać przedział kierowcy do +20° C, skutecznie rozmrażając szybę czołową i boczne. Czujnik PTC w miarę wzrostu temperatury w kabinie zmniejsza moc grzałki zainstalowanej w dmuchawie.

Następny „klocek” to programator, który umożliwia takie sterowanie pracą, aby niezależnie od temperatury otoczenia silnik i kabina zostały podgrzane na odpowiednią godzinę, zaś akumulator był w pełni naładowany przy minimalnym poborze prądu.

Dla najbardziej wymagających przygotowano pilot zdalnego sterowania Smart Start. Estetyczny i trwały, wykonany w formie breloczka do kluczyków samochodowych, o zasięgu do 1.200 m. Pilot ma szereg przydatnych funkcji, m.in. programowanie dwóch czasów gotowości samochodu z podziałem na każdy dzień tygodnia, możliwość natychmiastowego włączenia i wyłączenia ogrzewania, także funkcje informacyjne. Po skomunikowaniu się z pojazdem użytkownik jest powiadamiany o stanie systemu, napięciu akumulatora i temperaturze zewnętrznej. Pilot może także sterować spalinowym ogrzewaniem postojowym, współpracując z systemami wiodących europejskich producentów.

 

T&M nr 10/2023

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE