uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Latex 185130mm 2pages v5 PL

loga na www miedzy banery

bp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

1280x180 2

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

targi automechanika 1117x150px pl

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

DAF

Ich domeną są kontenery

W przewozach lądowych dominują kontenery o długości 20 stóp, są także większe (głównie 30 i 40 stóp). Wszystkie są wymagającymi ładunkami.

Przeładunek tych dużych i ciężkich jednostek powinien przebiegać możliwie jak najsprawniej, a naczepy i przyczepy do przewozu muszą być przy tym bardzo wytrzymałe i trwałe.

Transport kontenerów drogą lądową regulują ministerialne rozporządzenia. Nie ma problemu jeśli obciążenie jest typowe, specjalne przepisy określają natomiast m.in. wykaz dróg krajowych, po których mogą się poruszać pojazdy o zwiększonym obciążeniu.

Odrębne przepisy określają warunki techniczne transportu. Praktyka pokazuje, że użytkownicy starają się zazwyczaj, przy pomocy jednego środka transportu obsłużyć każdy typ kontenera. Dostawcy naczep starają się spełnić te oczekiwania przygotowując konkretne rozwiązania.

2

Uniwersalna i …do chemii

Fliegl od lat należy do czołówki w grupie producentów naczep podkontenerowych. Bazowym produktem jest naczepa uniwersalna.

Osie najczęściej pochodzą od firmy SAF, stosowane są hamulce tarczowe. Waga naczepy to 4,6 t, a wykorzystywana jest ona do różnego typu kontenerów (1X20, 2X20, 1X30,1X40, 1X45). Do kontenerów 40-stopowych i 45-stopowych wykorzystuje się układ wysuwania tyłu. Zawieszenie pneumatyczne oparto na sześciu miechach powietrznych. Elementami wyposażenia są m.in: zawór podnoszenia i opuszczania platformy, jak również dwuzakresowe nogi podporowe. Ramę wykonano ze stali wysokogatunkowej (trzykrotnie podwyższona wytrzymałość na zginanie), a płyta siodłowa przystosowana została pod ciągnik dwu- lub trzyosiowy. Oferta obejmuje również podkontenerową naczepę chemiczną w wersji Light. Bazuje na osiach SAF/BPW, a waży ok. 3,1 t. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 34,9 t. Naczepa spełnia wymogi dyrektywy ADR, a można nią przewozić kontenery 20-stopowe.

 

Containter Master od Wieltonucontainer master

Container Master Ultra Light (UL) marki Wielton jest bardzo lekką naczepą przeznaczoną do przewozu najpopularniejszych kontenerów morskich, 40 HC i 45 HC. Masa pojazdu wynosi nieco ponad 3,6 t, dzięki czemu należy do najlżejszych naczep na rynku w tym segmencie. Pojazd cechuje się przy tym mocną i trwałą konstrukcją (rama została wykonana w całości ze stali S700). Wyróżnia się także zwiększoną ładownością (do 34 t), pozwalającą na redukcję liczby przejazdów. Container Master UL posiada relatywnie duży rozstaw między osiami (2 x 1.410 mm) przekładający się na zwiększenie dopuszczalnego nacisku na zespół osi do 27 t. Dzięki temu może być wykorzystywana do transportu ciężkich kontenerów bez przekroczenia dopuszczalnego nacisku na osie. Pojazd posiada wiele możliwości konfiguracji pozwalających dostosować go do indywidualnych wymagań konkretnych klientów. Może zostać wyposażony w czujniki cofania z funkcją hamowania przed przeszkodami, co znacznie poprawia bezpieczeństwo tego manewru. Posiada także oświetlenie oraz stalowe odboje chroniące ramę przed uszkodzeniami. Producent Container Master UL podkreśla, że naczepę zbudowano na bazie komponentów pochodzących od czołowych, europejskich producentów, które zapewniają bezawaryjną pracę nawet w trudnych warunkach użytkowania.

 

Schmitz Cargobull do zadań różnych

Ważnym graczem na rynku naczep do przewozu kontenerów jest Schmitz Cargobull. Naczepa S.CF 45' Euro pozwala transportować kontenery od 20' do 45'. Kontenery EU z długim tunelem są zabezpieczane przy użyciu różnych systemów blokujących. Wysuwane zabezpieczenie przeciwwjazdowe stanowi wyposażenie seryjne modelu S.CF Euro. Wysokość przedniej części ramy wynosi 130 mm (umożliwia to transport kontenerów HigCube zgodnie z obowiązującymi przepisami, bez przekraczania łącznej wysokości 4.000 mm). Producent zwraca uwagę na praktyczne rozwiązania, w tym pneumatyczny wysuw tylny czy mechaniczny wysuw przedni. Ramy są skonstruowane z bardzo wytrzymałych profili stalowych i zabezpieczone przed korozją procesem kataforezy lub ocynku ogniowego. Obsługa przedniego wysuwu do kontenerów 45' z długim tunelem jest bardzo łatwa i bezpieczna. Wysuw tylny za pomocą siłownika pneumatycznego pozwala ustawić tylną belkę z zamkami kontenerowymi na wybraną pozycję kontenera oszczędzając czas. Opcjonalnie oferowane są trzy pary składanych nakładek do kontenerów 40'/45' bez tunelu. Zabezpieczone hakami blachy naprowadzające kontenery ułatwiają nakładanie kontenerów tunelowych.

IMG 4576aKolejnym typem w gamie naczep pokontenerowych jest S.CF 40' LX, rekomendowana jeżeli wykonywany jest wyłącznie transport kontenerów 20' oraz 40' (kontenerów 20' w tylnym położeniu oraz 2 kontenerów 20' i kontenerów tunelowych 40'). Łatwość obsługi zapewnia pneumatyczny wysuw tylny z blokadą mechaniczną lub, opcjonalnie, pneumatyczną z rurą centralną. Umożliwia to łatwą obsługę bez straty czasu oraz nie wymaga regulacji do kontenerów 40' z tunelem. Opcjonalnie oferowane są trzy pary składanych nakładek do kontenerów 40'/45' bez tunelu.

Oferta obejmuje również naczepę podkontenerową S.CF 45' Euro Light do transportu kontenerów tunelowych 40' i EG 45'. Ze względu na niewielką masę własną pozwala przewozić cięższe kontenery oraz przyczynia się też do mniejszego zużycia paliwa. Rama jest wzmacniana w poprzek. Opcjonalnie oferowane jest wyposażenie dodatkowe do kontenerów 40' bez tunelu. Z zezwoleniem specjalnym: na S.CF 45' Euro Light mieszczą się również kontenery 45' z krótkim tunelem. Obsługiwany manualnie przedni wysuw umożliwia transport kontenerów z długim tunelem. Naczepa SCF 45’ Euro Light wyposażona jest w standardzie w wysuwane zabezpieczenie przeciwwjazdowe. Wszystkie wymienione naczepy Schmitz Cargobull są wyposażone seryjnie w dwie pary uchwytów promowych.

 

Automatyczny Box Liner

Krone Box Liner od lat należy do najpopularniejszych naczep kontenerowych. Posiada wiele typowych dla Krone rozwiązań, takich jak Tractionheck, składane zamki kontenerowe lub system Traction+. Box Liner dostępna jest w wielu wersjach, także jako podwozie uniwersalne do wszystkich rozmiarów kontenerów od 20 do 45 stóp, z krótkim lub długim tunelem, albo bez niego. Dostawca zwraca uwagę m.in. na środkowy panel wysuwany z Tractionheck. Dzięki niemu podwozie kontenerowe eLTU70 obsługuje wszystkie rozmiary kontenerów. W nowej wersji przeznaczone jest także do 20-stopowych pojemników wymiennych i zbiornikowych. Dodatkowo możliwe jest dostosowanie rozłożenia obciążenia na 2- i 3-osiowych ciągnikach siodłowych dzięki różnym rozstawom osi i pozycjom wydłużenia. Wśród kluczowych zalet dostawca wymienia: relatywnie niską masę własną (od 4,6 t). Producent podkreśla, że podwozie umożliwia załadunek i rozładunek kontenerów o wielkości 20 stóp równo z obrysem tyłu pojazdu; optymalny rozkład obciążenia; intuicyjną obsługę rygli w przednim panelu wysuwanym; znaczną poprawę nacisku na siodło (w przypadku kontenerów 20’) równo z tyłem pojazdu.

2022 06 02 NZ72788Jesienią ubr. miała premierę naczepa Krone Box Liner Automatic. To podwozie kontenerowe z automatycznym ustawianiem. Podstawą technologiczną do zautomatyzowanej obsługi kontenerów jest wprowadzone trzy lata temu podwozie kontenerowe Box Liner eLTU 50 Traction, które umożliwia transport różnych ładunków. To wszechstronne podwozie na „gęsiej szyi” działa zgodnie z przepisami we wszystkich krajach, które nakładają ograniczenie wysokości do 4 m. Box Liner eLTU 50 Traction Automatic różni się od standardowego modelu kilkoma szczegółami: większą liczbą czujników, automatycznymi mechanizmami blokującymi zamiast klasycznych twistlocków, silnikiem pneumatycznym do napędzania tylnego wysuwu oraz blokadą tylnego wysuwu z dwoma siłownikami pneumatycznymi. Ponadto innowacyjne podwozie kontenerowe wyróżnia się rozbudowaną, elektroniczną i pneumatyczną technologią sterowania. W tej dziedzinie Krone ściśle współpracuje z Aucos, ekspertem w dziedzinie automatyzacji systemów blokowania kontenerów i sprzęgów siodłowych. Kluczowym elementem innowacyjnego Box Liner Automatic jest możliwość zautomatyzowanego ustawiania wstępnego. Kierowca może wygodnie dopasować podwozie kontenerowe do kontenera przeznaczonego do transportu za naciśnięciem przycisku za pomocą pilota z kabiny kierowcy. Dzięki tej technologii Box Liner Automatic może opuścić miejsce załadunku w możliwie najkrótszym czasie. W przypadku transferów portowych zakłada się wzrost wydajności o ok. 10 proc. a zatem ​​pięć zestawów ciężarowych z Box Liner Automatic mogłoby zastąpić sześć zestawów ciężarowych z konwencjonalnym podwoziem kontenerowym. Produkcja seryjna Box Liner eLTU 50 Automatic ma się rozpocząć w przyszłym roku.

 

Kässbohrer z ośmiokątną ramą i nie tylko

Kierując się mottem „Enginuity”, Kässbohrer oferuje gamę naczep intermodalnych. Firma ma 17 pojazdów typu Container Chassis, od kontenerów cystern i podwozi płaskich po naczepy typu „gęsia szyja” bez możliwości przedłużenia i z przedłużeniem. Szeroka gama obejmuje zdobywcę nagrody Trailer Innovation 2019 w kategorii „Podwozie” dzięki wielofunkcyjnemu podwoziu kontenerowemu K.SHG AVMH z nowatorską ośmiokątną konstrukcją ramy centralnej.

K.SHG AVHW ofercie jest m.in. wielofunkcyjne podwozie kontenerowe z wysuwanym przodem i tyłem: K.SHG AVH. Zostało zaprojektowane z „łabędzią szyją”, a dzięki mechanicznemu przedniemu i pnuematycznemu tylnemu przedłużeniu, K.SHG AVH jest rozwiązaniem wskazanym do transportu wszystkich rodzajów kontenerów do 45 stóp z długim tunelem. Wysuwane części przednia i tylna zapewniają wysoką zwrotność w portach i obszarach śródmiejskich. Z kolei lekkie podwozie kontenerowe K.SHG L zaprojektowano do obsługi zarówno kontenerów, jak i nadwozi wymiennych od C45 do C55. Technologia lekkiego podwozia Kässbohrer zmniejsza jego masę własną do 3.940 kg, umożliwiając większą ładowność i niższe zużycie paliwa. K.SHG L oferuje łatwą obsługę podczas przełączania między kontenerami 40-stopowymi i 45-stopowymi dzięki konstrukcji umożliwiającej zmianę położenia przednich zamków kontenera, co eliminuje potrzebę stosowania wysuwanej „gęsiej szyi”. W połączeniu z najlżejszym nadwoziem wymiennym na rynku K.SWAU CL, kombinacja K.SHG L jest jedną z najlżejszych na rynku, spełniającą potrzeby transportu kontenerów 45-stopowych z maksymalną pojemnością bez zmniejszania wytrzymałości i długiej żywotności pojazdu.

Gamę uzupełnia naczepa K.SHF T 20, odpowiednia do transportu kontenerów cystern o długości 20 stóp. Wykonana z wysokowytrzymałej stali S700 MC, K.SHF T jest wyjątkowo lekka, z masą własną wynoszącą zaledwie 3.200 kg. Opcjonalnie oferowane są aluminiowe burty i części tacy ociekowej ze stali nierdzewnej. Pojazd posiada w opatentowane elementy X-cross, K.SHF T oferuje też zwiększoną elastyczność, łatwą konserwację dzięki przykręcanej konstrukcji i zapewnia mniejszy poziom naprężeń. Aby zapewnić elastyczność operacyjną, K.SHF T jest wyposażony w cztery zamki. K.SHF T 20 umożliwia transport kontenrerów: 1 x 20 stóp, 1 x 23 stopy, 1 x 25 stóp oraz zbiorników Swap 7.150 mm, 7.450 mm, 7.820 mm. Dzięki tylnemu zlewowi wykonanemu ze stali nierdzewnej, przestronnemu i umieszczonemu blisko podłoża, K.SHF T 20 umożliwia opróżnianie kontenerów zbiornikowych, gdy kontener znajduje się na podwoziu. K.SHF T 20 jest oferowany standardowo z dwoma wężami o długości 6 m.

 

CIMC – jest z czego wybierać

Wśród oferty marki CIMC Vehicles klienci mogą wybrać naczepę podkontenerową typy SC03 40R z pneumatycznie sterowanym rozsuwem tylnym. Ramę 12,8-metrowej naczepy stanowi spawana konstrukcja podłużnicowa z poprzecznymi profilami wykonanymi z wysokogatunkowej stali oraz zamkami kontenerowymi i sworzniem królewskim marki Jost wykonanym przez tego samego renomowanego producenta (demontowany, jednopozycyjny). Waga gotowej do jazdy naczepy to nieco ponad 5 t. Pojazd posiada wysuwany pneumatycznie tylny wysuw umożliwiający transport kontenerów 40 stopowych. CIMC wyposażony jest standardowo w szeroki stalowy odbój rampowy zintegrowany w tylnej belce ramy. Do pojazdu producent stosuje renomowane elementy układu jezdnego takie jak: osie SAF Intradisc lub BPW z zawieszeniem pneumatycznym i hamulcami tarczowymi o średnicy 430 mm. Standardowo producent wyposaża pojazd w pierwszą oś podnoszoną pneumatycznie, uzupełnioną dodatkowo o funkcję ułatwiania ruszania (w pełni automatyczna). Ponadto zastosowano zawór pneumatyczny Wabco odpowiadający za regulację wysokości rampowej z funkcją automatycznego powrotu do wysokości jazdy (RTR). Naczepą można przewozić kontenery: 40’ HiCube; 40’ ISO; 30’; 20’ w pozycji centralnej (do 30t), 20’ w pozycji tylnej oraz 2x20’ z wyłączeniem tankkontenerów.

1Alternatywę stanowi naczepa podkontenerowa typ SC03 45MLW z rozsuwem przednim. Rozsunięta mierzy niecałe 13,9 m, a waży o ok. 0,5 t mniej od modelu SC03 40R. W tym modelu aby zachować zgodność z przepisami Dyrektywy UE pneumatycznie unoszona jest trzecia oś (w pełni automatyczna). Element wyposażena stanowi układ wspomagania przy ruszaniu poprzez zmniejszenie ciśnienia w miechach zawieszenia pierwszej osi do 25 km/h. Naczepą można przewozić kontenery: 45’ HiCube; 45’ Euro; 40’ HiCube; 20’ w pozycji tylnej; 2x20’. Brak możliwości przewozu tankkontenerów i kontenerów ISO. Przedni rozsuw umożliwia przewóz kontenerów 45`.

Walory obu wymienionych łączy naczepa ciężarowa CIMC SC03 45FR wyposażona w rozsuw pneumatyczny tylny oraz manualny rozsuw przedni. Jej długość to niecałe 13,7 m. Przystosowanie do przewozu kontenerów: 45’ HiCube (przekroczona długość całkowita pojazdu); 45’ ISO (przekroczona długość całkowita pojazdu); 40’ HiCube; 40’ ISO; 30’; 20’w pozycji centralnej (do 30t) i 20’ w pozycji tylnej; 2x20’. Pojazd podobnie do naczepy SC03 40R,wyposażony jest w stalową podłogę przykręcaną w tylnej części, umożliwiająca rozładunek centralnie umieszczonego kontenera 20’.

Portfolio produktów CIMC Vehicles uzupełnia utralekka naczepa SC03 45 FLW. Masa własna wynosi tylko ok. 3,9 t przy zachowaniu wysokiej wytrzymałości ramy w przypadku przewóz ciężkich ładunków. Przedni rozsuw sterowany manualnie umożliwia przewóz kontenerów 45’ bez przekroczenia całkowitej długości zestawu. Trzecia oś podnoszona jest pneumatycznie, a jej działanie jest w pełni automatycznie. Możliwe jest dodatkowe sterowanie z kabiny ciągnika siodłowego.

Producent podkreśla, iż w każdym przypadku rama jest zabezpieczona antykorozyjnie w procesie kataforezy (KTL) i malowana proszkowo. Na elementy ramy producent udziela 10 letniej gwarancji na korozję perforacyjną. Wszystkie oferowane pojazdy produkowane są z wykorzystaniem podzespołów renomowanych producentów takich jak: SAF, BPW, Wabco, Hella, Jost, Truck-Lite etc.

 

Hüffermann – czas przyczep

Dużą popularnością cieszą się przyczepy do przewozu kontenerów. Ofertę tego rodzaju pojazdów ma m.in. Hüffermann. W gamie pojazdów tej marki są przyczepy do transportu kontenerów rolkowychVario Carrier HMA 01, hakowych, bramowych, prasokontenerów. Dostawca proponuje różne warianty długości, a także np. wersje do załadunku przodem. W zależności od wariantu oferowane są przyczepy z wywrotem i centralnoosiowe, pozwalające transportować jeden lub dwa kontenery. Do dyspozycji jest kilka systemów zabezpieczenia ładunku, również wersje opatentowane.

System modułowy, na bazie którego powstają te przyczepy ma dwie kluczowe zalety: indywidualną konstrukcję, która jest precyzyjnie dostosowana do wymagań klienta, a także wysoką jakość wykonania. Przyczepy powstają w Niemczech, a składają się na nie komponenty i podzespoły pochodzące od renomowanych producentów. Wśród zastosowanych rozwiązań jest np. wskaźnik zużycia klocków hamulcowych umożliwiający monitorowanie grubości klocków i odpowiednią, prewencyjną wymianę w celu uniknięcia przestojów. Pneumatyczne podnoszenie oraz opuszczanie dyszla umożliwia odstawianie kontenerów z pojazdu ciężarowego na przyczepę. Pneumatyczna regulacja zawieszenia może być automatyczna, manualna za pomocą obrotowego suwaka lub programowana elektronicznie. Podczas załadunku konieczne jest opuszczenie przyczepy transportującej kontener. Można to zrobić automatycznie, poprzez odłączenie przewodów powietrza lub alternatywnie przez otwarcie mechanizmu blokującego. Poziom przedniej i tylnej osi może być obniżany oddzielnie. To przydatne np. podczas załadunku przyczep niskopodwoziowych lub przy obsłudze cystern. Elektroniczna kontrola poziomu pomaga przy regulowaniu zaprogramowanej wysokości jazdy i wysokości załadunku, (np. podczas załadunku na rampie). Za pomocą opcjonalnego włącznika na przyczepie można wyłączyć lub włączyć funkcję podnoszenia osi. Możliwe jest również opuszczenie podnoszonej osi w przyczepie częściowo załadowanej lub bez ładunku, wysyłając sygnał z pojazdu ciągnącego, w celu np. uzyskania mniejszego promienia skrętu podczas wykonywania manewrów. Dostawca przyczep zwraca uwagę także na systemy smarowania (ręcznego lub automatycznego), ułatwiające eksploatacje przyczep.

 

T&M nr 7-8/2023

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE