uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Mercedes lipiec

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

Prilo 1170x150

loga na www miedzy banery

1980x617pix

Master truck baner

Nowa marka

Impreza pod angielską nazwą „EV Experience” na Torze Modlin koło Warszawy, 26-27 maja stała się okazją do zaprezentowania chińskiej marki BYD.

Oferuje ona auta użytkowe, importerem jest spółka Armatus należącą do Inter Carsu.

Konferencja prasowa odbyła się pierwszego dnia EV Experience, w słoneczny piątek, Dzień Matki. Rozpoczął ją mężczyzna w sile wieku, który się nie przedstawił. Wiemy, że był Maciej Oleksowicz, prezes Inter Carsu, Sławomir Rybarczyk, prezes Armatusa oraz dwaj menadżerowie BYD: Isbrand Ho, dyrektor zarządzający samochodów użytkowych, Mahmut Mobassid, dyrektor sprzedaży eTruck w Europie. Miejsce wśród dziennikarzy zajął Krzysztof Oleksowicz, założyciel i twórca potęgi Inter Carsu. BYD (Build Your Dreams) to trzecia użytkowa marka sprzedawana przez Grupę Inter Cars, po Isuzu i Fordzie.

 

Trzej muszkieterowie

Portfolio BYD obejmuje pojazdy o DMC od 2,4 t po 44 t, a więc auta lekkie, średnie, ciężkie. Na początek w Polsce są trzy modele, według masy i rozmiarów: ETP3, ETM6, ETH8. Najmniejszy ETP3 jest lekkim furgonem z dwumiejscową kabiną, bezpośrednim konkurentem innego „chińczyka”, mianowicie Maxusa e-Deliver 3 (oferowanego także jako podwozie). DMC wynosi 2.420 kg, maksymalna moc silnika napędzającego przednie koła 100 kW, albo 136 KM, jak kto woli.

Średni w gamie ETM6 to wielozadaniowa ciężarówka o DMC dokładnie 7.490 kg, zarówno dla krótszego jak i dłuższego rozstawu osi. Zintegrowany układ napędowy przy tylnej osi oddaje 150 kW, czyli 204 konie. Design został stworzony na europejskie rynki, tak samo jak pozostałych, dwóch modeli.

ETH8, elektryczne, 19-tonowe podwozie, z dwoma rozstawami osi do wyboru, ma silnik 180 kW (245 KM) w zintegrowanym układzie z tyłu, wzorem ETM6. Pojemności akumulatorów trakcyjnych trzech BYD to, odpowiednio: 44,9 kWh, 126 kWh, 255 kWh. Trzeba pochwalić – BYD szczerze przyznaje, iż chodzi o początkową pojemność, że w trakcie eksploatacji te wartości mogą ulec zmniejszeniu. Podczas konferencji nie podano żadnych informacji o cenach, czy planach sprzedaży, chociażby na ten rok. Dowiedzieliśmy się, że BYD to marka premium, ale ceny będą konkurencyjne. Trzymamy za słowo.

 

Na swoich podzespołach

Podkreślano natomiast, że BYD dysponuje własnymi komponentami, co wcale nie jest takie oczywiste w przypadku różnych, innych producentów pojazdów: bateriami, silnikami, układami sterowania, półprzewodnikami. W przypadku baterii BYD posiada już 28 lat doświadczenia w badaniach, rozwoju i produkcji. Akumulatory są zaawansowane technologicznie, LiFePO4, czyli litowo-żelazowo-fosforanowe. Na uwagę zasługuje bateria BYD Blade w modelu ETP3, która charakteryzuje się m.in. powolnym wydzielaniem ciepła, zwiększonym bezpieczeństwem, dłuższą żywotnością w porównaniu z konwencjonalnymi konstrukcjami litowo-żelazowo-fosforanowymi.

Obecność BYD w Europie trwa już 11 lat, kontynentalna centrala mieści się w Holandii. Na jednym ze slajdów pojawiły się zakłady produkcyjne na Węgrzech, ale chodzi o autobusy, w których BYD jest numerem 1 na naszym kontynencie. Pojazdy ciężarowe pochodzą z fabryki w Chinach, o zdolności produkcyjnej 15 tys. rocznie.

 

Siedem miast

Sprzedaż i serwis w naszym kraju zostaną zorganizowane w oparciu o sieć Q Service i Q Service Truck, czyli partnerów Inter Carsu. Ponieważ BYD nadają się przede wszystkim do transportu na bliskie odległości – taki los wszystkich elektryków – handel rozpocznie się od siedmiu, dużych ośrodków, od miejsc silnie zurbanizowanych: Warszawa, Gdańsk, Kraków, Katowice, Poznań, Wrocław, Łódź. Prezes Sławomir Rybarczyk nie ukrywał, że jednymi z pierwszych klientów mogą być firmy prowadzące filie Inter Carsu na zasadzie franczyzy. Inni odbiorcy chińskich, elektrycznych BYD to firmy kurierskie, czy uczestniczące w internetowej sprzedaży (dropshipping). Wiadomo, elektryk kosztuje więcej od turbodiesla, a podczas konferencji kilka razy zapewniano, że jest lepszy również pod względem ekonomiki eksploatacji. Chodzi o TCO, o całkowite koszty, o cały system. Inter Cars zapewnia również ładowarki AC i DC. Nie można zapominać o dofinansowaniu z programu „Mój elektryk”. Dodajmy jednak, że dotyczy ono tylko BYD ETP3.

 

T&M nr 6/2023

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE