Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Zadania na ten rok

O sukcesach w minionym roku i planach na nadchodzące miesiące kierownictwo DAF Trucks Polska poinformowało podczas konferencji prasowej w jednym z hoteli we Wrocławiu.

Spotkanie z dziennikarzami towarzyszyło gali podsumowującej konkurs Dealer Roku. Miniony rok okazał się bardzo trudny, przede wszystkim przez wojnę na Ukrainie i jej konsekwencje, czego nie ukrywał Mariusz Piszczek, dyrektor zarządzający DAF Trucks Polska. W czerwcu wręcz wydawało się, że cały polski rynek dotknie głęboka korekta, jednak finalnie osiągnięto w najcięższym segmencie, od 16 ton DMC w górę, bardzo dobry rezultat ponad 32 tys. sztuk. DAF, utrzymując pozycję lidera na polskim rynku, stracił nieco w najcięższej kategorii (7.194 do 7.348), o czym w poprzednim numerze rozmawialiśmy z Mariuszem Piszczkiem. Wielu innych importerów z pewnością chciałoby być na miejscu DAF-a. Łącznie ubiegły rok zamknął się następującymi liczbami: 7.332 DAF-y dostarczone klientom, 4.088 kontraktów serwisowych DAF Multi Support i 1.693 umowy PACCAR Financial. Z wymienionych 7.194 pojazdów ciągniki siodłowe stanowiły 6.506, podwozia 688.

W nowej gamie największe powodzenie zyskał XG, około 80 proc. Tak duży udział wręcz zaskoczył, co przyznał Artur Sosnowski, dyrektor sprzedaży. Na XF przypada w granicach 10 proc., zaś na XG+ kilka procent.

 

Serwisy zakontraktowane

Dyrektor Piszczek podkreślił, że ponad 55 proc. nowych DAF-ów wyjeżdża z kontraktami serwisowymi i to głównie full care, obejmującymi nawet gwarantowany czas naprawy. Przy okazji warto zauważyć, że średni czas kontraktu ulega wydłużeniu, kiedyś 36 miesięcy, obecnie ok. 42. Ogółem na Sylwestra aktywnych było 11.328 kontraktów. Łączna ich liczba w Europie przekroczyła ćwierć miliona. Polska jest druga w Europie pod względem sprzedaży kontraktów, a pierwsza w Unii, jak pominiemy Wielką Brytanię.

Bartosz Gruszczyński, dyrektor ds. obsługi posprzedażnej stwierdził, że polskie firmy są coraz bardziej świadome tego, jakie usługi powinny być proponowane razem z autem. Większe są więc wymagania i większe oczekiwania wobec importera i ASO. Kontrakty pozwalają kontrolować koszty i to kilka lat do przodu. Nowym trendem jest sprzedaż kontraktów serwisowych do używanych pojazdów.

dafwroclaw2

To nasz czeka

Konkretnych liczb dotyczących tegorocznej sprzedaży nie podano, tym niemniej 2023 ma być rokiem XD, laureata ostatniego konkursu International Truck of the Year. XD to bardzo dobra propozycja do dystrybucji, dla transportu krajowego, dla transportu specjalistycznego. Można wybierać między trzema kabinami. XD tworzy nowy wymiar bezpieczeństwa, m.in. dzięki znacznie obniżonej szybie czołowej. W porównaniu do modelu z 2017 r. różnica w wysokości dolnej krawędzi wynosi aż 37,5 cm. Silniki są 11-litrowe, pojawi się również mniejsza jednostka 7 l. Prezentacji nowej gamy XD, w tym pojazdów specjalistycznych, będą służyły dni otwarte. Poza tym testy dla klientów, Ride & Drive, obejmą budowalne XDC oraz XFC – te z turbodieslami 13 l.

Pod pojęciem PMC (Product Market Combination) kryją się gotowe specyfikacje, z zabudowami. Z kolei RTG (Ready To Go) to samochody z zabudowami do wzięcia praktycznie od ręki. Plany opiewają na 40 takich aut. I jeszcze parę zdań o elektrykach. Jesienią ma przybyć do Polski pojazd demo. W niderlandzkim Eindhoven jest dedykowana linia montażowa pojazdów na baterie, z własnym układem napędowym PACCAR-a, co warto podkreślić. Polscy przewoźnicy przejawiają zainteresowanie elektrykami, podobno koszty ich nie zaskakują. Wąskim gardłem pozostaje infrastruktura ładowania, konkretnie możliwość przesłania prądu w określone miejsce, interesujące przewoźników.

Sieć DAF-a jest gęsta, ale wciąż się rozwija. Dwie, nowe inwestycje to Zielona Góra (ESA Trucks Polska) i Legnica (DBK), poinformował Piotr Juchtman, dyrektor ds. rozwoju sieci dealerskiej. Poza tym w drugiej połowie roku odbędzie się polska edycja konkursu Mechanik Roku.

Podczas wrocławskiego spotkania rozmawiano nie tylko o samochodach i ich obsłudze, również o finansowaniu. PACCAR Financial Polska zamierza wprowadzić finansowanie w złotych, o czym mówił Michał Dąbrowski, dyrektor zarządzający tej instytucji. Chodzi o segment lekki i klientów zarabiających w złotówkach, w Polsce. Generalnie coraz więcej będzie finansowania pojazdów używanych.

 

ESA wygrywa

ESA Trucks Polska oddział Godziszów w woj. dolnośląskim, DBK Białystok, TB Trucks & Trailer Serwis Wolica pod Warszawą – tak przedstawia się podium rywalizacji o Dealera Roku 2023 DAF-a w naszym kraju. Różne filie ESA zajmują regularnie czołowe pozycje. Jarosław Szymkowiak, dyrektor zarządzający ESA Trucks Polska, zaznaczył, że firma robi wszytko nie po to, żeby zdobywać Dealera Roku, ale w trosce o dobro klienta. Zwycięski oddział został zaprezentowany w ciekawie zrobionym filmie. Zrobionym właśnie pod kątem zaspokajania zróżnicowanych potrzeb przewoźników. Jarosław Szymkowiak dodał, że od początku ESA Trucks Polska stawia na ludzi, np. z reguły na wakujące stanowiska jest przeprowadzana wewnętrzna rekrutacja. I to przynosi efekty.

dafwroclaw1

 

T&M nr 4/2023

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE