UTA UTA One Banner PL 1170x150

MTU Promo Q3 22 1170x150 TM

Stacje dla dostawczych

Stacje ładowania prądem zmiennym (AC) są przeznaczone do aut dostawczych i osobowych w czasie dłuższego postoju, trwającego trzy-osiem godzin.

Webasto proponuje kilka modeli oraz aplikację i portal do cyfrowego zarządzania procesem ładowania. Wielu kierowców elektryków ładuje pojazdy w domu, korzystając z własnej, małej stacji. Jest to najwygodniejsza, najtańsza i najbezpieczniejsza forma. Ładowanie za pomocą wallboxa jest do 10 razy szybsze niż w przypadku typowego, domowego gniazdka elektrycznego. Kończy się automatycznie po napełnieniu akumulatora. Jednocześnie wallbox jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem dla akumulatora trakcyjnego.

 

Trzy propozycje

Podstawowy model Webasto Pure dysponuje mocą ładowania do 11 kW lub do 22 kW. Zintegrowany kabel typu 2 ma długość 4,5 m albo 7 m. Next odznacza się takimi samymi parametrami, ale umożliwia cyfrowe zarządzanie za pomocą aplikacji i portalu z rozwiązaniem Webasto ChargeConnect. Z kolei w Unite to rozwiązanie bez wbudowanego kabla, o mocy do 22 kW, to doskonałe rozwiązanie dla użytkowników biznesowych, kiedy stacje są połączone ze sobą i dynamicznie zarządzają obciążeniem stacji aby nie przekroczyć dostępnej mocy przyłącza elektrycznego. Uwierzytelnianie w tych stacjach następuje za pomocą technologii RFID (Radio Frequency Identification) lub aplikacji Webasto ChargeConnect.

 

ChargeConnect

Wspomniane rozwiązanie ChargeConnect, jako aplikacja bądź portal, posiada wiele funkcji, m.in.: zdalne rozpoczynanie i kończenie sesji ładowania, przegląd stanu wszystkich punktów ładowania w czasie rzeczywistym, zarządzanie uprawnieniami użytkowników, konserwacja i zdalna diagnostyka, szczegółowy przegląd zakończonych procesów dla naliczania opłat, zarządzanie rezerwacjami stacji.

 

Praktyczne uwagi

Cenne, życiowe uwagi przekazał Kamil Kleczewski z Webasto. Otóż mając do dyspozycji samochód dostawczy z baterią 100 kWh, naładujemy go przez ponad pięć godzin przy wykorzystaniu stacji AC 22 kW, ale pod warunkiem że pojazd będzie w stanie przyjąć te 22 kW. Przetwornica z prądu zmiennego znajduje się w samochodzie i to ona definiuje szybkość „tankowania”. Są modele aut, które mają możliwość wykorzystania pełnej mocy 22 kW, ale jest też wiele pojazdów, które z tych 22 kW z ładowarki przyjmą tylko 7,6 kW. Przykładowo, w przypadku Volkswagena e-Craftera mimo stosunkowo małej baterii, ok. 36 kWh, ładowanie dowolną stacją Webasto trwałoby ponad pięć godzin, gdyż przetwornica w aucie jest w stanie wykorzystać tylko 7,2 kW.

Elektryczna Scania może mieć baterie 400-600 kWh, ładowarka potrzebowałaby ze dwa dni, żeby ją napełnić elektronami. Tak więc do szybkiego ładowania i do ładowania dużych baterii służą stacje ładowania prądem stałym. Omijają one wbudowaną przetwornicę w pojeździe i pozwalają na przyjęcie większych prądów.

 

T&M nr 11/2022

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE