Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Czas XD

Najnowszym modelem DAF-a jest XD, przeznaczony do transportu dystrybucyjnego i specjalistycznego.

Pierwsze jazdy dla dziennikarzy odbyły się pod koniec października w Katalonii, północno-wschodniej części Hiszpanii. Mimo kalendarzowo zaawansowanej jesieni pogoda w okolicach Barcelony panowała taka jak u nas w maju, jednak to południe kontynentu. Trzeba było tylko przyzwyczaić się do ciemnego, rozgwieżdżonego nieba po godzinie 7 rano. Ale potem, w ciepłym słońcu ciężarówki polakierowane na firmowy kolor żółty toskański prezentowały się wybornie.

Ważniejsze jest jednak to, jak prezentowały się podczas jazdy. Pod tym względem można było wręcz odczuć deja vu. Ponad rok temu, również w Hiszpanii, ale bardziej na południe, koło Malagi, miałem przyjemność jeździć autami z linii XF, XG, XG+. Ponieważ nowy XD korzysta z niektórych rozwiązań konstrukcyjnych XF, XG, XG+ w kabinie jest cicho, można rozmawiać bez żadnego podnoszenia głosu. Nawet praca 408-konnego turbodiesla MX-11 na wysokich obrotach, np. w trakcie hamowania silnikiem, zupełnie nie przeszkadza, po prostu przytłumiony szum silnika staje się bardziej intensywny.

 

Do 449 koni

Seria XD ma mniejsze, 11-litrowe turbodiesle MX-11 o następujących mocach: 299 KM w XD 300, 341 KM w XD 330, 367 KM w XD 370, 408 KM w XD 410 i na koniec gamy 449 KM w XD 450. Turbodiesle poddano licznym modyfikacjom, m.in.: nowe wtryskiwacze, zwiększone ciśnienie spalania (265 barów), nowy blok, nowa głowica, turbosprężarka nowej generacji HE400, która przyczynia się do obniżenia prędkości maksymalnego momentu wszystkich wersji do ledwie 900 obr./min. Moment ten wynosi, odpowiednio: 1.450, 1.650 1.950, 2,150 i 2.350 Nm. O spalaniu trudno wypowiadać po krótkiej, momentami intensywnej podróży po górzystym terenie. Mogę tu powołać się na mojego instruktora, że dla dwuosiowego XD 410 FA z zabudową, o dopuszczalnej masie całkowitej 19,5 t powinno wystarczyć 20 l/100 km.

Niczym w dobrym, osobowym samochodzie nie brakuje miękkich plastików na desce rozdzielczej. Nie brakuje również schowków, znajdowały się one również pod leżanką. W schowku przed lodówką są miejsca na butelki, dzięki temu ich zawartość będzie zawsze schłodzona. Jeździłem wariantem 410 FA, z kabiną sypialną (może być jeszcze dzienna i sypialna wysoka).

 

Bezpieczeństwo!

W porównaniu do XF, XG, XG+ dolna krawędź czołowej szyby uległa obniżeniu o 170 mm, co wraz z odpowiednim ukształtowaniem kokpitu Vision polepsza widoczność do przodu. Konstruktorzy DAF-a poświęcili wiele uwagi kwestii widocznosci. „Mój” egzemplarz miał w prawych drzwiach opcjonalne okno widoku na krawężnik. Miał również układ DAF Corner View, który zapewnia widoczność w obrębie minimum 285 st. wokół prawego słupka A. W ten sposób zostaje zlikwidowane martwe pole z przodu i po prawej stronie kabiny. Wiadomo, że w takim martwym polu mogą kryć się piesi, rowerzyści, czy dzieci (akurat dużo uczniów przechodziło w pobliżu placu z testowymi pojazdami). Corner View działa w oparciu o kamerę, która zastępuje zarówno lusterko krawężnikowe jak i przednie. Wyświetlacz położony wysoko, na prawym słupku A pozwala kierowcy szybko sprawdzić, co dzieje się po przeciwnej stronie pojazdu, bez zmiany pozycji na fotelu.

Dbałość o bezpieczeństwo to również może taki szczegół – zmiana widoku cyfrowego zestawu wskaźników z modern na classical i odwrotnie jest możliwa tylko przy zaciągniętym hamulcu ręcznym, a więc na postoju. Do tej zmiany służą przyciski na prawym ramieniu kierownicy. A podczas jazdy chwilami odzywał się natarczywy brzęczyk układu LDWS (Lane Departure Warning System) ostrzegającego o zjechaniu z pasa ruchu bez włączonego kierunkowskazu. AEBS-3 (Advanced Emergency Braking System) może zapewnić automatyczne hamowanie awaryjne, pomagając uniknąć zderzenia z pojazdami stojącymi jak i poruszającymi się z prędkością do 80 km/h.

W trakcie wieczornej prezentacji XD prelegenci podkreślali także bezpieczeństwo bierne. ProCaDis, czyli unikatowy, opatentowany system zaprogramowanego przemieszczania kabiny pozwala na jej przesunięcie aż o 400 mm w razie zderzenia czołowego. Pochłania energię i zapobiega odłączeniu kabiny.

 

Budowlanka i na prąd

XD zdobył tytuł Ciężarówki Roku 2023, rok wcześniej analogiczne wyróżnienie przypadło XF, XG, XG+. Samochody są już w sprzedaży. Na przyszły rok zostały zaplanowane dwie nowości: XDC czyli pojazd budowlany z lepszym kątem natarcia, trzyczęściowym, stalowym zderzakiem itd. oraz elektryk z zasięgiem od 200 do prawie 500 km. Będzie ciekawie!

 

T&M nr 11/2022

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE