Czas elektryków

Na cztery najważniejsze nagrody, wręczone podczas wrześniowych targów IAA Transportation w Hanowerze w Niemczech, trzy przypadły elektrykom.

Zwycięskie marki to DAF, Mercedes-Benz, MAN i Volkswagen.

         Najbardziej prestiżowy tytuł Ciężarówki Roku 2023, International Truck of the Year 2023 otrzymał DAF, za nowy model XD, przeznaczony do dystrybucji regionalnej. Odebrał go Harald Seidel, prezes DAF Trucks. Na tych samych targach IAA. tego samego dnia, w poniedziałek, 19 września odbyła się światowa premiera XD. Produkcja nowej serii rozpocznie się jesienią, a od 2023 r. będą wytwarzane pojazdy XDC do zastosowań w branży budowlanej oraz XD z bateryjnym napędem elektrycznym (od e-mobilności nie uciekniemy) o mocy od 230 KM do 480 KM i zasięgu do ponad 500 km. W tradycyjnej gamie jednostek napędowych zwraca uwagę nowy turbodiesel MX-11 o mocy w zakresie 300-450 KM. Standardowym  wyposażeniem będzie zautomatyzowana skrzynia biegów TraXon. Do wyboru pozostają trzy przestronne kabiny: dzienna, sypialna, sypialna wysoka.

DAF idzie za ciosem, po XF, XG i XG+ uhonorowanych tytułem Ciężarówki Roku 2022 mamy kolejny sukces, z XD. Charakterystyczne cechy XF, XG, XG+, takie jak optymalna aerodynamika, wydajne układy napędowe, doskonała pozycja kierowcy oraz najwyższej klasy spasowanie i wykończenie, trafiły teraz także do segmentów transportu specjalistycznego i dystrybucji.

 

Mercedes na prąd

Mercedes-Benz eActros Long Haul dostał nagrodę 2023 Truck Innovation Award. To wyróżnienie jest przyznawane za szczególnie innowacyjne samochody ciężarowe przez jury International Truck of the Year. O wyborze zadecydowała całościowa, innowacyjna koncepcja techniczna pojazdu z akumulatorami w technologii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) oraz nową osią elektryczną, a także wysokie tempo rozwoju Mercedes-Benz Trucks.

Prototyp koncepcyjny pojazdu został zaprezentowany na konferencji prasowej w przeddzień targów IAA. W wersji seryjnej ta elektryczna ciężarówka będzie uzyskiwała zasięg ok. 500 km. Gotowość do produkcji seryjnej przewidziano na rok 2024.

 

MAN na prąd

Koniecznie musimy podkreślić – w Starachowicach w woj. świętokrzyskim jest produkowany elektryczny, niskopodłogowy autobus MAN Lion’s City E, zdobywca tytułu Autobusu Roku 2023, Bus of the Year 2023. Linia City E może mieć trzy długości: 10 m, 12 m, 18 m. Maksymalny zasięg City E wynosi 350 km, co jak na tego typu konstrukcję jest wyróżniającym się rezultatem.

 

Volkswagen na prąd

W  najlżejszej kategorii triumfował Volkswagen. Elektryczny ID. Buzz Cargo to Samochód Dostawczy Roku 2023, International Van of the Year 2023. Warto zauważyć, że ID. Buzz Caro, podobnie jak DAF XD, otrzymał międzynarodową nagrodę jeszcze przed wprowadzeniem na rynek. Samochód został opracowany wyłącznie do napędu elektrycznego i będzie przekazywany klientom z poświadczeniem neutralnego bilansu CO2.,

Wszystkim zwycięzcom gratulujemy. Kto kupi w Polsce elektryczne ciężarówki i dostawczaki, ile czasu na dobę trzeba będzie przeznaczyć na ładowanie, ile będzie kosztowała wymiana akumulatora trakcyjnego za, powiedzmy, 8-10 lat, to już tematy na inne rozważania.

 

T&M nr 9/2022

Tekst: Leon Bilski

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE