Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Pomagają oszczędzać

Ceny paliw stały się nieprzewidywalne, a na horyzoncie nie widać poważnego trendu spadkowego.

W oszczędzaniu mogą pomóc oleje silnikowe wysokiej jakości. Mobil przeprowadził testy u jednego z dużych, niemieckich przewoźników, dysponującego flotą 210 pojazdów ciężarowych. Firma od dłuższego czasu koncentrowała się na poszukiwaniach możliwości dalszego ograniczania kosztów paliwa, co za tym idzie emisji dwutlenku węgla. W ramach współpracy z Exxon Mobil przewoźnik zdecydował się na analizę porównawczą pomiędzy dotychczasowym, wysokiej jakości syntetycznym olejem 5W-30 oraz olejem Mobil Delvac 1 LE 5W-30, w ośmiu pojazdach ciężarowych.

– Wybór do testów oleju o wyższej jakości i lepkości 5W-30 wynikał z jego formulacji, umożliwiającej ograniczenie tarcia w silniku, co przynosi oszczędność paliwa, ale również obniża temperaturę oleju, czyli sprzyja wydłużeniu żywotności środka smarnego – tłumaczyJerzy Domaszczyński z Exxon Mobil. – Nie bez znaczenia jest też bardzo wysoki wskaźnik lepkości, co generuje korzyści podczas zimnego rozruchu i zmniejsza zużycie w wysokich temperaturach pracy.

 

Ponad 2 procent

Dane z pomiaru przebiegu i spalania paliwa w ciągu miesiąca wykazały średnie oszczędności na poziomie 2,1 proc. w porównaniu do zużycia w tym samym okresie poprzedniego roku. Warunki eksploatacyjne i pogodowe były porównywalne w obu okresach. Poza poprawą osiągów i wydłużeniem żywotności silnika dzięki redukcji tarcia, roczne koszty paliwa na każdy pojazd zmniejszyłyby się o ponad 1.250 euro, a emisja CO2 o około 3 tony. Zatem gdyby zmiany objęły flotę 210 ciężarówek MAN, Mercedes-Benz i Iveco tego przewoźnika, wartość potencjalnych korzyści przekroczyłaby 260 tys. euro rocznie.

Oszczędność paliwa obliczono przy założeniu dużego, całkowitego, rocznego przebiegu 200 tys. km, średniego dotychczasowego zużycia 28 l/100 km oraz ceny „napędu” obowiązującej w momencie zbierania danych. Redukcja emisji CO2 została wyliczona na podstawie współczynnika 2,65 kg/l (źródło: Dekra). Rzeczywista poprawa oszczędności paliwa może różnić się w zależności od typu pojazdu, stylu jazdy, warunków eksploatacji i płynów eksploatacyjnych. W kalkulacji uwzględniono już dodatkowy koszt oleju Mobil Delvac 1 LE 5W-30.

 

„Cichy bohater”

– Biorąc pod uwagę wyniki wszystkich, naszych testów przeprowadzonych wspólnie z przewoźnikami i ośrodkami badawczymi, bezsprzecznie można określić wysokiej jakości olej syntetyczny o niskiej lepkości mianem „cichego bohatera”, który pomaga oszczędzać paliwo – podkreśla Jerzy Domaszczyński. – Trudno o lepsze rozwiązania w czasach, gdy cena litra oleju napędowego utrzymuje się na rekordowo wysokim poziomie.

 

T&M nr 6/2022

Tekst: Leon Bilski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE